برقراری ارتباط با مخاطبان و تولید محتوا در اینترنت نیاز به صبر، مهارت و تخصص در استفاده از تاکتیک‌های بازاریابی دیجیتال دارد. طبق تحقیقات موجود، ۶۸ درصد تمام تعاملات آنلاین با موتور جستجو شروع می‌شود. رقابت اصلی کسب‌وکارها، برای جلب توجه مخاطبان مورد نظرشان است اما احتمالا گاهی احساس می‌کنید مانند ماشینی که در گل گیر کرده‌، تلاشتان به جایی نمی‌رسد.

 

 

اگر هنوز در مورد اینکه آیا تولید محتوا برای برند شما مناسب است یا خیر، مطمئن نیستید با ما همراه باشید تا در خصوص بازاریابی دیجیتال و استراتژی حرفه‌ای آن بیشتر آشنا شوید.

 

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

بازاریابی دیجیتال شامل تمام تلاش‌های بازاریابی آنلاین است که برای برقراری ارتباط شرکت‌ها با مشتریان فعلی و بالقوه‌ انجام می‌شود.

نمونه‌هایی از بازاریابی دیجیتال عبارتند از:

 

بازاریابی محتوایی

تولید و انتشار محتوای آموزنده و مرتبط برای مخاطبان هدف، از طریق:

  • پست‌های وبلاگ؛
  • پادکست؛
  • اعلامیه‌های مطبوعاتی؛
  • فیلم.

 

بازاریابی ایمیلی

کمپین‌های ایمیل مارکتینگ موثر به برندها کمک می‌کند تا با اشتراک‌گذاری تحولات شرکت، محتوای آموزشی، پیشنهادات ویژه و سایر موارد با مخاطبان خود در ارتباط باشند.

 

بهینه‌سازی موتورهای جستجو (SEO)

استفاده از کلمات کلیدی که به کاربران اینترنتی در یافتن وب‌سایت و مطالب یک شرکت از طریق جستجوها کمک می‌کند.

 

بازاریابی از طریق شبکه‌های اجتماعی

برندها می‌توانند توجه رسانه‌ای، ایجاد آگاهی از برند و برقراری روابط معنادار با مشتریان را در پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی افزایش دهند. در مقاله «راهنمای کامل استراتژی سئو برای کسب‌وکارهای B2B» به طور مقصل راجع به این موضوع صحبت کرده‌ایم.

 

پرداخت به ازای کلیک (PPC)

با انتخاب کلمات کلیدی یا عبارات خاص، یک تبلیغ در صفحه نتایج جستجو فعال می‌شود. با تبلیغات PPC، شرکت تنها زمانی متحمل هزینه می‌شود که مصرف‌کننده روی تبلیغ کلیک کند.

 

وب سایت

یک وب سایت در اصل پایگاه اصلی یک شرکت است. ترافیک ورودی به دست آمده از تلاش‌های بازاریابی دیجیتال منجر به برقراری ارتباط، اطلاع‌رسانی و ترغیب کاربران به نشان دادن عکس‌العمل می‌شود.

 

 

چرا دیجیتال مارکتینگ اهمیت دارد؟

اگر بخواهیم به ساده‌ترین روش بیان کنیم باید بگوییم، بازاریابی دیجیتال به خاطر متمرکز کردن توجه جامعه، مهم است. طبق آمار موجود، ۴.۶ میلیارد نفر در سراسر جهان از اینترنت استفاده می‌کنند. در نتیجه برای برندها فرصتی فراهم شده تا از طریق تلاش‌های بازاریابی دیجیتال استراتژیک روی این بخش، سرمایه‌گذاری کنند.

 

بازاریابی دیجیتال به شرکت‌ها کمک می‌کند تا همیشه در دسترس مخاطبان خود باشند و با بهینه‌سازی صحیح کمپین‌ها، بتواند تکانه مثبتی در بازگشت سرمایه (ROI) برند ایجاد کنند.

 

برای درک بهتراین موضوع، یک تاکتیک بازاریابی سنتی مانند بیلبورد را در نظر بگیرید. ممکن است این تاکتیک در ایجاد آگاهی از برند موثر باشد، اما با قیمت گزافی همراه بوده و هیچ روش واقعی اندازه‌گیری بازگشت سرمایه برای آن وجود ندارد.

اگر این نوع بازاریابی را با رویکرد بازاریابی دیجیتال مانند ایمیل مارکتینگ مقایسه کنید، مشخص می‌شود که دیجیتال مارکتینگ مقرون به صرفه‌تر و هدفمندتر است و می‌تواند به شرکت‌ها در متمرکز کردن پیام‎هایشان و شناسایی کمپین‌های درآمدزا کمک کند.

 

چگونه یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ ایجاد کنیم؟

اولین قدم در توسعه استراتژی بازاریابی دیجیتال، تعیین اهداف شماست. پس ابتدا باید مشخص کنید که تلاش می‌کنید به چه چیزی برسید و کدام دستاورد را تحقیق بخشید؟

  • آیا قصد ایجاد آگاهی از برند را دارید؟
  • آیا می‌خواهید با ایجاد سرنخ، قراردادهای بیشتری ببندید؟
  • آیا می‌خواهید برای خودتان لیست ایمیل ایجاد کنید؟

 

هدف یا اهداف شما هر چه که باشد، پیشنهاد می‌کنیم آنها را یادداشت کنید و با ترسیم نقشه‌ و به کمک مهندسی معکوس برای رسیدن به آنها تلاش کنید.

 

پیشنهاد می‌کنم در خصوص مخاطبان‌تان تحقیق کنید و بفهمید آنها چه کسانی هستند (جمعیت شناسی) و مشکلاتشان، علایقشان و ابهاماتشان چیست.

دانستن اینکه مخاطبتان چه کسی است به شما کمک می‌کند محتوای قدرتمندتری ایجاد کنید که مستقیماً با آنها صحبت می‌کند. استراتژی بازاریابی دیجیتال را به مانند یک GPS در نظر بگیرید. هنگامی که مقصد (اهداف) خود را تعیین کردید، از GPS (استراتژی بازاریابی دیجیتال) برای هدایت سفر خود از نقطه A به نقطه B استفاده می‌کنید.

مطمئناً وجود موانع و مسیرهای انحرافی باعث می‌شود از مسیر منحرف شوید و رویه‌تان را تغییر دهید، اما GPS کمک می‌کند در مسیر درست حرکت کنید و به مقصد برسید.

 

 

۳ اشتباه رایج در بازاریابی دیجیتال و نحوه اجتناب از آنها

۱- بی‌تابی

همه ما دوست داریم به سرعت موفق شویم. موفقیت یک شبه، مثل این است که بخواهیم با یکبار انجام دادن دراز و نشست، شکم شش تکه داشته باشیم.

 

برای درک کامل اینکه آیا یک استراتژی بازاریابی دیجیتال کار می‌کند یا نه، باید به آن زمان بدهید. اگر فوراً به نتایجی که تصور می‌کردید نرسیدید تسلیم نشوید. بازاریابی دیجیتال نیاز به صبر دارد.

موفقیت یا شکست یک کمپین می‌تواند نتیجه موارد زیر باشد:

  • زمان و روز پست گذاشتن؛
  • خلاقیت و پیام‌رسانی کمپین؛
  • کانال‌هایی که مطالب در آنها ارسال شده؛
  • میزان هزینه‌ای که برای تبلیغات صرف می‌کنید.

به کمپین‌های خود زمان بدهید تا ببینند آیا در مسیر درستی قرار گرفته‌اید یا باید رویکردتان را دوباره تنظیم کنید.

 

۲- بی‌توجهی به داده‌ها

وجود اطلاعات زیاد موجب می‌شود ندانیم چه کنیم. پس به جای وقت گذاشتن برای غربال کردن این اطلاعات بهتر است با مشخص کردن داده‌های مرتبط با اهداف کلی‌تان شروع کنید.

برخی از نکات مرتبط با داده‌ها که باید در نظر گرفته شوند عبارتند از:

  • تعامل: آیا مردم با محتوای شبکه‌های اجتماعی شما تعامل دارند یا نمی‌توانند با آن ارتباط بگیرند؟
  • ترافیک وب‌سایت و مدت زمان بازدید: آیا تلاش‌های دیجیتال مارکتینگ شما باعث می‌شود که ترافیک بیشتری به سایت شما بازگردد؟ آیا افزایشی در بازدیدها دیده‌اید؟ آیا افراد برای مدت طولانی‌تری در وب‌سایت شما می‌مانند؟
  • نرخ کلیک: آیا فراخوان‌هایتان به اندازه کافی قانع‌کننده هستند که مردم روی آن کلیک کنند؟

هنگامی که درک واضحی از داده‌های قابل توجه داشته باشید، راحت‌تر می‌توانید متوجه جنبه‌هایی کارآمد یا ناکارآمد استراتژی بازاریابی دیجیتال شوید.

 

۳- فعالیت بیش از حد

از فراگیر شدن سطحی پرهیز کنید. چرا که این رویه، منجر به نتایج ضعیف و ناامیدی می‌شود. در عوض، استفاده از پلتفرم‌های دارای اهمیت برای مخاطبان هدفتان را در اولویت قرار دهید.

 

اگر مطمئن نیستید که این پلتفرم‌ها کدامند، روند جستجوی منطقه‌ای در هر شبکه اجتماعی و کلمات کلیدی مرتبط با صنعت مورد نظرتان را بررسی کنید. آیا مخاطبان هدف شما در مورد موضوعات مدنظر شما، صحبت می‌کنند؟ آیا آنها با محتوای رقبای شما درگیر هستند؟ فعالیت آنها، زیاد باشد یا کم، نشان‌دهنده این است که آیا باید در یک پلتفرم حضور داشته باشید یا خیر.

 

این فقط یک نقطه شروع است اما به شما درک بهتری از پلتفرم‌های مورد استفاده مخاطبان‌تان می‌دهد تا بتوانید با محتوایی که می‌خواهند، در جایی که حضور دارند، با آنها ارتباط برقرار کنید.

به طور کلی، سرمایه‌گذاری در منابع مناسب برای طراحی و اجرای یک استراتژی بازاریابی دیجیتال منسجم، می‌تواند به شما در ایجاد آگاهی از برند، جلب توجه و فروش بیشتر کمک کند. گاهی شاید لازم باشد یک اتاق خبر روی وبسایت خودتان داشته باشید، گاهی باید روی یک نیوزروم اخبار مربوط به برندتان را منتشر کنید. به هر حال باید براساس رفتار مخاطب‌هایتان تصمیم بگیرید.

 

ساخت نیوزروم