همانطور که می‌دانیم، رقابت در بازار B2B (اصطلاحا تجارت بنگاه به بنگاه) بسیار شدید است. داشتن استراتژی سئو B2B مناسب تعیین می‌کند که در صفحه اول گوگل نمایش داده شوید یا در صفحات بعدی.

 

طبق تحقیقات Bright Edge، حدود ۶۸ درصد از زمانی که افراد در فضای مجازی صرف می‌کنند، با جستجو سپری می‌شود و در این میان، افراد پرمشغله، میل و رغبتی ندارند تا نتایج جستجوی صفحه سوم را هم بررسی کنند! پس برای موفقیت در بیزینس خود، مسلما به یک استراتژی سئو نیاز خواهید داشت تا به عنوان اولین سایت‌ها در نتایج جستجو نمایش داده شوید. بنابراین، ما در این مقاله به بررسی نحوه تدوین استراتژی سئو مدل تجاری B2B پرداخته ایم.

 

تفاوت سئو B2B در مقابل سئو B2C

سئو، محور اصلی بازاریابی دیجیتال است. اما تفاوت سئو بین شرکت‌های B2B وB2C (بنگاه به مصرف‌کننده) چیست؟ باید گفت که تفاوت اصلی هدف آن‌هاست. هر دو استراتژی سئو سعی در دریافت خرید دارند، اما دریافت خرید در B2B پیچیده تر است.

 

به طور کلی، خرید B2B زمان می برد. چون پیش از عملیات خرید، فرآیندی طولانی طی می‌شود. به عنوان مثال، ممکن است شرکت‌ها مجبور شوند از چندین نفر از جمله هیئت مدیره و ذینفعان، تاییدیه خرید بگیرند. یا مثلا نیاز پیدا کنند که گزینه‌های مختلف خرید و برندهایی که با آن‌ها مواجه هستند را بیشتر بررسی کنند. به همین دلیل، استراتژی‌های سئو B2B تاکید بیشتری بر افزایش حضور برند و ایجاد سرنخ (lead) دارند. در واقع هدف این است که با کمک استراتژی‌های سئو، سرنخ‌های زیادی دریافت کرده و آن‌ها را به مشتریان خود تبدیل کنید.

 

درحالیکه مدل B2C بیشتر با رویکرد خرید فوری است و مصرف کنندگان بیشتر به خرید سریع تمایل دارند.

 

مزایای سئو B2B

سئوی موثر به کسب و کارهای B2B کمک می‎کند تا وب سایت و بازاریابی محتوایی خود را بهینه کنند تا در نتایج موتورهای جستجو رتبه بالاتری کسب کنند. وجود استراتژی سئو برای مدل B2B ضروری است چرا که توجه افراد مناسب زیادی را به خود جلب و آن‌ها را به وب سایت شما هدایت می‌کند.

 

یک استراتژی سنجیده سئو B2B چند مزیت عمده و اصلی برای شما دارد:

  • کمک می‌کند مشکلاتی که ممکن است برای مخاطبان هدف‌تان وجود داشته باشد را شناسایی و حل کنید
  • چرخه‌های فروش و فرآیند خرید مخاطبان را ارزیابی کنید
  • اطلاعات درست را در زمان مناسب در برابر شخص مناسب ارائه دهید
  • نتایج بازاریابی‌تان را دنبال کنید
  • روندها را دنبال کرده و از رقابت پیشی بگیرید

 

ایجاد یک استراتژی سئو می‌تواند زمان بر باشد، اما نتیجه خواهد داد.

 

راهنمای گام به گام طراحی یک استراتژی سئو B2B

یک استراتژی سئو موفق با درک مخاطبان هدف شروع می‌شود. ایجاد پرسونای خریدار به تیم کمک می‌کند تا بفهمد چه چیزی فرآیند تصمیم گیری را هدایت می‌کند. پس:

 

۱. روی قیف فروش تمرکز کنید

به آمار سئو نگاه کنید. این آمار به شما کمک می‌کند تا قیف فروش مرتبط با محصولات خود را بهتر درک کنید. حتی ممکن است لازم باشد که داده‌های فروش و بازاریابی‌تان را عمیق تر بررسی کنید. آمار مربوط به موارد زیر را بررسی کنید:

  • نقاط تماس حیاتی
  • ارزش طول عمر مشتری (Customer lifetime values)
  • میانگین زمان حفظ مشتری
  • میانگین زمان خرید
  • نرخ پرش (Bounce rate)

 

تجزیه و تحلیل داده‌های مربوط به ترافیک وب سایت به شما در مورد قیف فروش، اطلاعات مهمی ارائه می‌دهد.

 

بیشتر بخوانید: چطور بازاریابی کنیم؟

 

۲. تحقیق کلمات کلیدی انجام دهید

برای تهیه لیستی از کلمات کلیدی مهم، از اطلاعاتی که از پرسونا‌ها و تجزیه و تحلیل داده‌ها به دست آورده اید، استفاده کنید. ابزاری مانند Semrush و Google Analytics می‌توانند به شما کمک کنند تا بفهمید مخاطبان‌تان از کدام کلمات کلیدی در جستجو استفاده می‌کنند.

 

۳. بر اساس کلمات کلیدی اصلی، تاپیک کلاسترها را بچینید

خوشه‌های موضوعی یا تاپیک کلاسترها، حول موضوع اصلی می‌چرخند. آن‌ها از یک پیلار پیج شروع می‌شوند و به آن پیوند داده می‌شوند. در واقع پیلار پیج شامل پیوندهایی به صفحه تاپیک کلاسترها است. این فرآیند به شما کمک می‌کند صفحاتی با کلمات کلیدی بسازید که سئوی سایت را بهبود می‌بخشد.

 

۴. صفحات وب سایت خود را بهینه کنید

بررسی بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو، بیانگر فرآیندی است که در آن وب‌سایت یا صفحات آن به دقت بررسی می‌شوند تا اشکالات، نقاط ضعف و فرصت‌های بهبود در زمینه بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو شناسایی شوند. این بررسی با این هدف است که وب‌سایت را با تغییرات در الگوریتم‌های موتورهای جستجو همگام نگه دارد و بهبودهای لازم را در بهینه‌سازی و نمایش در نتایج جستجو اعمال کند. توصیه می‌شود حداقل سالی یکبار، بهینه سازی صفحات خود را انجام دهید.

 

۵. یک استراتژی بازاریابی محتوایی بسازید

در استراتژی بازاریابی محتوایی خود، محتوای مفیدی پیرامون کلمات کلیدی بسازید و راه‌های انتشار آن را هم مشخص کنید. نمونه محتواهایی که می‌توانید تهیه کنید شامل موارد زیر است:

  • وبلاگ
  • پادکست
  • وبینار
  • ایبوک یا کتاب‌های الکترونیکی
  • خبرنامه‌ها

 

 

این ابزارها می‌توانند برند شما را به عنوان یک مرجع در صنعت معروف کنند و باعث بهبود حضور آنلاین‌تان شوند. یکی از نکات مهمی که باید به آن توجه داشته باشید گرفتن بک لینک است. با استفاده از این محتواها، بک لینک‌هایی ایجاد کنید که ترافیک زیادی برای وبسایت شما به همراه داشته باشد.

 

چالش‌ها و مسائل رایج در سئو B2B

سئو B2B می‌تواند چالش برانگیز باشد. در ادامه، برخی از مسائل رایجی که کسب و کارها تجربه می‌کنند را با هم بررسی می‌کنیم:

 

ضعیف بودن تحقیق کلمات کلیدی

کلمات کلیدی، مهم‌ترین بخش بازاریابی و مارکتینگ شما هستند. بنابراین باید آن‌ها را به درستی پیدا کنید. در این زمینه، نباید به دانش یا تجربه شخصی خود تکیه کنید. از ابزارهایی استفاده کنید که به شما کمک می‌کنند موثرترین و بهترین کلمات کلیدی را انتخاب کنید.

 

تولید محتوای نامنظم

تولید محتوا، براساس کلمات کلیدی به دست آمده صورت می‌گیرد. مطالب وبلاگ را به طور مرتب به روز رسانی کنید و محتواهای جدید تولید کنید. از شبکه‎های اجتماعی تا حد زیادی استفاده کنید. رعایت کردن این موارد، حضور آنلاین شما را در فضای مجازی، افزایش می‌دهد.

 

لینک سازی بی اثر

لینک سازی احتمالا، بزرگترین چالش در سئو B2B خواهد بود. لینک سازی باعث افزایش اعتماد و اعتبار برند شما می‌شود، بنابراین برای آن برنامه‌ریزی کنید. در این راستا می‌توانید، پیوندهایی به محتوای خود اضافه کنید و در آن لینک سازی کنید یا برای پست‌های مهمان، با سایر وبسایت‌هایی که پست مهمان می‌پذیرند تماس بگیرید.

 

تست نکردن صفحات وب سایت

معمولا افراد در برابر صفحاتی که دیر لود می‌شوند و لینک‌های خراب، صبر کمی دارند و با نارضایتی، به سرعت از آن‌ها عبور می‌کنند. برای اینکه مطمئن شوید از اینکه همه چیز به درستی و بدون مشکل کار می‌کند، سالیانه چندین بار، صفحات وب خود را تست کنید.

 

 

چشم انداز سئو B2B برای سال ۲۰۲۴

۱. جستجوی صوتی، فراگیر می‌شود

استفاده از جستجوی صوتی حتی در بازار B2B به رشد خود ادامه خواهد داد. برای جبران آن، کلمات کلیدی محاوره‌ای را به لیست خود اضافه کنید.

 

۲. محتوای با کیفیت، مهم‌ترین اصل است

موتورهای جستجو فقط به دنبال محتوا نیستند. آن‌ها به دنبال اطلاعات با کیفیت هستند. این روند برای چندین سال وجود داشته و در سال ۲۰۲۴ هم همچنان ادامه خواهد داشت.

 

۳. تجربه کاربری را در اولویت قرار دهید

روند دیگری که در سال جدید ادامه دارد، اولویت داشتن تجربه کاربری است. باید کار با وبسایت شما آسان و جذاب باشد. پس ویژگی‌های سازگاری و تطبیق‌پذیری را هنگام طراحی در نظر داشته باشید.

 

 

نتیجه‌گیری

همان طور که خواندیم، کارهای زیادی برای بهبود سئو B2B می‌توانید انجام دهید.

یک کمپین سئو قوی می‌تواند وب سایت شما را به یک وسیله مناسب برای تجارت تبدیل کند. با پیاده کردن استراتژی مناسب، سایت شما می‌تواند در رتبه‌های نخست نتایج جست‌وجو ظاهر شود و اطلاعاتی که مشتریان برای تکمیل تصمیمات خرید B2B خود نیاز دارند را به آن‌ها ارائه دهید.

پیروی از نکات این بلاگ می‌تواند، میزان بازدید وب سایت شما را افزایش دهد تا سرنخ‌های بیشتری جذب کند. همچنین برای تقویت بیشتر نتایج، می‌توانید تاکتیک‌های مختلف بازاریابی B2B را با هم ترکیب کنید و بهره بیشتری ببرید.

 

عضویت در خبرنامه