مخاطب‌ در عصر دیجیتال هر لحظه در معرض اخبار متنوع قرار می‌گیرد. سازمان‌ها و رسانه‌های برای انتشار اخبار، و مخاطب‌ها برای مطلع شدن همگی متکی به اینترنت هستند. برای رساندن پیامتان به مخاطب در میان فراوانی و بمباران محتوا، نیاز به یک کانال رسمی، یا همان اتاق خبر آنلاین دارید تا منبعی قطعی و قابل اعتماد از اخبار شرکت برای خبرنگاران و مخاطب‌ها ارائه نمایید.

در هیمن حال، تعداد زیادی برند دیگر نیز، حتی آن‌هایی که در رقابت مستقیم محصول با شما نیستند، برای رساندن پیامشان و کسب و توجه بیشتر با شما رقابت می‌کنند. موضوع فقط به اشتراک گذاشتن اخبار با رسانه‌ها نیست. هر سازمانی نیاز به یک استراتژی محتوا برای روابط عمومی دارد تا در این محیط رقابتی بتواند فعالیت کنید. داشتن یک اتاق خبر رسمی برای شرکتتان هم شامل این استراتژی می‌شود.

اتاق خبر سازمانی یا همان نیوزروم، چیزی بیش از مکانی برای نمایش بیانیه‌های مطبوعاتی و اخبار شماست. در واقع اتاق خبر کسب و کار، قلب تپنده‌ی هر برند به شمار می‌رود.

اما اتاق خبر چیست؟

اتاق رسانه، صفحه مطبوعات، مرکز رسانه یا اتاق خبر، چهره عمومی و رسانه‌ای برند شماست. در میان فراوانی اخبار و بمباران بدون وقفه‌ی مخاطب‌ها با محتوا، داشتن اتاق خبر با رابط کاربری ساده شما به شما امکان را می‌دهد تا روزنامه نگاران، ذینفعان و مخاطبان خود را از آنچه که انجام می‌دهید مطلع نمایید. در شرکت‌های پیشرو دنیا، اتاق خبر به عنوان یکی از کانال‌های انتشار محتوا معرفی می‌شوند، اگرچه در سال‌های اخیر نیز، شرکت‌های بزرگ ایرانی برای خودشان نیوزروم ایجاد کرده‌اند.

در اینجا به چند مورد از مهم‌ترین دلایل برای داشتن یک اتاق خبر سازمانی اشاره می‌کنیم:

 

کارکردها و مزایای داشتن اتاق خبر

افزایش بهینه پوشش رسانه‌ای

اگرچه روابط عمومی بسیار فراتر از روابط رسانه‌ای است، اما فراموش نکنید که رابطه شما با روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها همچنان اهمیت دارد. مهم نیست که مجموعه شما چقدر در بهره‌مندی از مهارت‌های روابط عمومی قدرتمند است، چراکه بخش زیادی از روزنامه‌نگاران از روش‌های سنتی روابط عمومی خسته شده‌اند. طبق یک گزارش درباره اتاق خبر آنلاین، ۹۸ درصد از روزنامه‌نگاران اعتقاد دارند که یک شرکت یا سازمان باید اتاق خبرآنلاین داشته باشد. از این میزان ۱۵درصد معتقدند داشتن اتاق تا حدودی مهم است، ۳۳ درصد وجود آن را مهم می‌دانند و از نظر ۴۹ درصد هم بسیار مهم است که یک اتاق خبرآنلاین، در دسترس مطبوعات باشد.

وندی مارکس، رئیس آژانس روابط عمومی و بازاریابی B2B Marx Communications می‌‌گوید:

ما باید اتاق خبرها را به عنوان مراکز خبری در نظر بگیریم که به عنوان مخزن منابع، اطلاعات و روندهای صنعت عمل می‌کنند. روزنامه‌نگاران اغلب به خاطر زمان تحت فشار قرار می‌گیرند، بیایید ما با ایجاد اتاق خبر، کار آن‌ها را آسان‌تر کنیم.

 

بنابراین، در حالی که ممکن است فکر کنید که لیست رسانه‌هایتان را به دقت تنظیم کرده‌اید اما روزنامه‌نگاران و خبرنگاران را با هرزنامه آزار دهید. برای همین گاهی لازم است به جای بمباران کردن اخبار به سمت خبرنگاران، محتوای خود را در قفسه‌ی نیوزروم سازمان خود بچینید و از این طریق به مخاطبانتان اجازه دهید که خودشان در مورد حوزه‌های مورد علاقه‌شان از اتاق‌خبر شما موضوع بردارند.

افزایش آگاهی از برند

اتاق خبرهای بزرگ مانند سایر وب‌سایت‌های رسمی شما حامل پیام برند شما هستند. بنابراین هر ذینفع، اعم از روزنامه‌نگار، سهامدار و یا عضو عمومی، هنگام خواندن آخرین اخبار شما کاملاً در اخبار برند شما غرق می‌شود. داشتن یک اتاق خبر فقط برای شوآف و نمایش مهم نیست، چه بسی بسیاری از سازمان‌های ایرانی و خارجی که نیوزروم دارند اما صرفا دکوری است. بنابراین مهم است که به خوانندگان اطمینان دهید، از یک کانال استاندارد، قانونی و معتبر به اخبار شما دسترسی خواهند داشت.
اتاق خبر شما همچنین باید به شما امکان انتشار کیت‌های رسانه‌ای یا همان پرس کیت را هم بدهد تا بازدیدکنندگان شما بتوانند فایل‌های مورد نیاز خود را برای پوشش رسانه‌ای دریافت کنند. با در دسترس قرار دادن محتوای بخش‌های مختلف سازمانتان برای عموم، شانس خود را برای پخش شدن آنها در سراسر نشریات افزایش می‌دهید بدون اینکه نگران پیوندهای رسانه ای منقضی شده و فایل های فشرده باشید.

افزایش نرخ تعامل با مخاطب

ایجاد رابطه هرگز نباید یک طرفه باشد. خوشبختانه، اتاق‌های خبر به دور از تشویق شما به نشر بی‌رویه اطلاعات به، توانایی شما را برای تعامل با مخاطب‌ها تقویت می‌کنند. ویژگی‌هایی مانند رویدادهای مجازی به شما امکان می‌دهد کنفرانس های مطبوعاتی آنلاین، وبینارها و معرفی محصولات خود را در اتاق خبرتان برگزار کنید. اتاق خبر تعامل معنادار را بدون رفت و آمد و با پرسش و پاسخ زنده، نظرسنجی از مخاطبان و چت اینترنتی امکان پذیر می کند.
با گذار از دنیای مطبوعات سنتی به حوزه‌ی روابط عمومی دیجیتال، می‌توان از تمام ظرفیت‌های این حوزه برای تعامل هرچه بیشتر با مخاطب‌ها بهره‌مند شد.

ایجاد عشق و وفاداری بیشتر به برند با اتاق خبر

عشق به برند از آن موارد پیچیده در حوزه علوم شناختی است که باعث می‌شود مشتریان و حامیان شما بارها و بارها برگردند، بدون اینکه حتی دلیل آن را بپرسند. در واقع این عشق به برند، یکی از نتایج برندینگ در سازمانتان است. مخاطب‌های شما لزوما به دلیل محصول، خدمات یا حتی همسویی شما با ارزش‌هایشان، عاشق برندتان نمی‌شوند. آن‌ها عاشق می‌شوند چون با روایتی که در مورد خودتان به اشتراک می‌گذارید همذات پنداری می‌کنند.
داستان‌های خوب بیان شده احساسات را برمی‌انگیزد و به مخاطبان شما اجازه می‌دهد تا با برند شما ارتباط برقرار کنند. اتاق خبرتان داستان شما را با هر مقاله، بیانیه مطبوعاتی و بریده‌ای بازگو می‌کند. به جای صرفا تکیه کردن روی یک روابط عمومی با رویکرد برونگرا و یک وبسایت خشک شرکتی، داشتن نیوزروم فرصت‌های بیشتری را برای انتقال روایت‌های کسب و کارتان با مقاله، بیانیه مطبوعاتی و کلیپ و تحریک عناصر احساسی مخاطبتان فراهم می‌کند.

با اتاق خبر، می‌توانید اعتماد مخاطبانتان را جلب کنید

یکی دیگر از مزایای اتاق خبر آنلاین این است که فقط برای روزنامه نگاران در نظر گرفته نشده است. کارمندان، سرمایه گذاران و مشتریان نیز از اتاق‌های خبر برای تحقیق در مورد شرکت تان استفاده می‌کنند. کارمن داسندیس، مدیر بازاریابی جهانی در جک دانیل، می‌گوید: «اتاق‌های خبر، از برخی جهات، صرفاً تکامل طبیعی رسانه‌های اجتماعی هستند».

نکته: از آنجایی که بیش از۷۰ درصد از مشتریانتان محتوای جالبی می‌خواهند که آن‌ها را به برند نزدیک تر کند. ۸۰ درصد ترجیح می‌دهند به جای تبلیغ از طریق یک مقاله با برند آشنا شوند. پس شما به راحتی می‌توانید داستان‌های جذابتان را در اتاق خبر منتشر کنید یا پست‌های رسانه‌های اجتماعی تان را از طریق اتاق خبرآنلاین تان به اشتراک بگذارید.

به رخ کشیدن ثبات اجتماعی در اتاق خبر

پیش از اینکه موضوع به نام اینفلوئنسر مارکتینگ فراگیر شود، روانشناسی به نام  رابرت سیالدینی شش اصل کلیدی در متقاعدسازی را مطرح کرد. او استدلال کرد که یکی از این اصول، اثبات اجتماعی یا همان روشی است که در آن به اعمال دیگران برای اثبات حقانیت رفتار خود تکیه می‌کنیم.
یک اتاق خبر خوب به شما این امکان را می دهد که داستان‌های موفقیت آمیز، بریده‌های خبری و مطبوعاتی خود را به نمایش بگذارید. این نه تنها به روایت برند شما قوت می‌بخشد، ‌بلکه وجود آن را باورپذیرتر می‌کند و به مخاطبان شما نشان می‌دهد که دیگران در حال تعامل با سازمان یا برند شما هستند و آنها را متقاعد می‌کند که آنها نیز باید این کار را انجام دهند.

اطلاع کارکنان از اخبار شرکت در نیوزروم

این فقط مردم و روزنامه نگاران نیستند که از اتاق خبر شما سود می برند. کارکنان شما نیاز دارند تا نسبت به آنچه در سازمان روی می‌دهد مطلع باشند.
شاید این موضوع را مدیران منابع انسانی بیشتر درک کننده چرا که همگام کردن شرکت با نیازهای ارتباطی نیروها می‌تواند دشوار و پیچیده باشد. صرف ایمیل کردن اتفاقات شرکت برای کارکنان، گاهی می‌تواند خسته‌کننده باشد اما تا به حال به این فکر کرده‌اید که کارکنان دنبال محتوایی باشند که خودشان تمایل دارند بخوانند؟
به جای دوبرابر کردن و هدر دادن وقت گرانبهای خود، اتاق خبر خود برای کارکنان نیز به روز نگاه دارید.

بازدید سایت خود را افزایش دهید

آیا می دانستید که اتاق خبر حتی می تواند اعتبار دامنه شما را افزایش دهد؟
امتیاز اعتبار دامنه شما نشان می دهد که Google چقدر از دامنه شما در نتایج جستجوی خود استفاده می‌کند. این بدان معناست که که جستجوگران اینترنتی چقدر راحت می‌توانند وب سایت شما را هنگام تحقیق در مورد شما یا یک موضوع مرتبط پیدا کنند. راه اصلی برای انجام این کار، انتشار محتوای با کیفیت بالا، منحصر به فرد و مرتبط است. با این حال، بهبود سئو و افزایش تعداد لینک های هدایت شده به سمت دامنه اصلی شما می تواند اعتبار دامنه شما را افزایش دهد. اعتبار دامنه بالاتر به معنای رتبه بالاتر در موتورهای جستجو و در نتیجه ترافیک بیشتر در تمام صفحات شما است، نه فقط اتاق خبر، که به این معنی است که یک اتاق خبر آنلاین همه محتوا را در سطح شرکت تقویت می کند.
URLاتاق خبر شما می تواند چیزی شبیه به این باشد: yourname/newsroom این نه تنها یک سفر کاربری بی‌نظیر برای مخاطبان شما ایجاد می‌کند، بلکه تعداد زیادی لینک را به دامنه شما اضافه می‌کند  و به نیوزروم وب‌سایت اصلی شما کمک می‌کند تا بیشتر در نتایج جستجوی گوگل نمایش داده شوند. یک تیر با دو نشان برای روابط عمومی و دپارتمان بازاریابی شما!

روایت خود را در عصر هوش مصنوعی کنترل کنید

اگرچه هوش مصنوعی ممکن است حالا حالاها نتواند مثل من و شما فکر کنند، اما سرعت یادگیری و توسعه‌ی هوش مصنوعی خیره کننده است. این پیشرفت، باعث شده ما شاهد چالش هایی مثل تقابل هوش مصنوعی با رسانه‌ها هم باشیم اما بر سر این موضوع که آیا هوش مصنوعی مفید است یا خیر، هنوز اختلاف نظر وجود دارد. با اینکه هنوز در زبان فارسی چت جی پی تی مشکلاتی دارد اما همانطور که می‌بینید محتوای تولید شده با هوش مصنوعی حتی در وب فارسی هم فراوان شده است.
بنابراین برای اطمینان از اینکه اطلاعات دقیقی درباره برند شما نوشته و به اشتراک گذاشته می‌شود به الگوریتم های هوش مصنوعی نیاز دارید. اینجاست که اتاق خبر شما وارد عمل می‌شود و تمام داده‌هایی را که به «ماشین» برای بازنویسی داستانی درباره برند شما نیاز دارد، می‌دهد تا در آینده بتوانید آن‌ها را به عنوان دیتاست برای ورود به ماشین‌های محتوانویس وارد نمایید.

با رقبای خود همگام باشید

موضوع سنتی بودن روابط عمومی‌ها مختص ایران نیست، طبق یک پژوهش جهانی، بخش قابل توجهی از روزنامه‌نگاران معتقدند که نحوه اشتراک‌گذاری اطلاعات شرکت‌ها قدیمی است. بنابراین، اگر هنوز ایجاد یک روابط عمومی دیجیتال را شروع نکرده باشید، رقبای شما احتمالا چند قدم از شما جلو افتاده‌اند.

اتاق خبر شرکت می‌تواند در وقت و هزینه تان صرفه جویی کند

هنوز مطمئن نیستید که چرا برای شرکت به اتاق خبر نیاز دارید؟

این را بدانید که شما می‌توانید از اتاق خبرتان به‌ عنوان سیستم مدیریت اطلاعات، ستاد روابط با سرمایه‌گذاران، مرکز ارتباطات مدیریت بحران و غیره نام ببرید.

اما این اتفاق یک شبه نمی‌افتد. بعد از کلی تلاش و سخت کوشی، می‌توانید به سرعت تمام مطالب مطبوعاتی لازم را در اختیار روزنامه‌نگاران، سردبیران و هر کس دیگری که علاقه‌مند است، قرار دهید. هنگام مدیریت روابط رسانه ای، این کار باعث صرفه جویی در وقتتان می‌شود.

نکته: تحلیل و اندازه گیری تاثیر محتوای تان را فراموش نکنید. بازدیدها، تعامل تان و عملکردتان را در شبکه‌های اجتماعی زیر نظر داشته باشید و مطمئن شوید که دارید بهبود پیدا می‌کنید.

هر سازمان یک اتاق خبر

اگر تا اینجای کار محتوا را دنبال کرده‌اید یعنی به عنوان یک کارشناس یا مدیر هوشمند روابط عمومی اهمیت ایجاد نیوزروم برای سازمان خود را درک کرده‌اید.در صورتی که مایل هستید برای سازمان خود یک اتاق خبر ایجاد کنید از قابلیت‌های کم‌نظیر اپلیکیشن نیوزروم برای مدیریت یکپارچه روابط عمومی خود لذت ببرید، فرم زیر را برای رزرو نام پیشنهاد و همچنین ساخت نیوزروم پر کنید:

ساخت نیوزروم