تولید محتوا، امروزه زمان‌برترین مسئولیت برای بازاریابان محتوا است. اگر جریان کار روزانه بازاریابان محتوا را بررسی کنید، تهیه محتوای عالی وظیفه اصلی ما و بهترین راه برای تعامل با مخاطبان است. ناگفته نماند که از این طریق، درآمد هم کسب می‌کنید. محتوا برای دستیابی به مخاطبان هدف و تقویت موتور بازاریابی شما ضروری است. اما چگونه می‌توان روند تولید محتوا را شروع کرد؟ در این مقاله، انواع مختلف محتوا را بررسی می‌کنیم و به آموزش تولید انواع محتوای متنی می‌پردازیم . بیایید اول از پایه‌ای‌ترین مفهوم یعنی تولید محتوا چیست، شروع کنیم.

 

تولید محتوا چیست؟

تولید محتوا فرآیندی است که با شناسایی موضوعی که می‌خواهید درباره آن بنویسید، آغاز می‌شود. در این فرآیند شما تصمیم می‌گیرید که محتوا به چه شکلی باشد و استراتژی تولید محتوای خود را می‌نویسید. سپس آن محتوا را تولید می‌کنید.

علاوه بر این، بیشتر فرآیندهای تولید محتوا شامل چند دور کامل ویرایشی است که قبل از آماده شدن محتوا با سایر تصمیم‌گیرندگان مطرح شده و بعد منتشر می‌شود.

از آنجایی که محتوا می‌تواند اشکال مختلفی مانند پست‌های بلاگ، ویدئوها، کتاب‌های الکترونیکی، توییت‌ها، اینفوگرافی‌ها و تبلیغات داشته باشد، فرآیند تولید محتوا بسیار حساس است و آن‌طور که به نظر می‌رسد ساده نیست. اما انجام درست آن می‌تواند واقعاً بر کسب و کار شما تاثیر بگذارد. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که تولید محتوای آموزشی با کیفیت، باعث می‌شود مشتریان ۱۳۱ درصد بیشتر از کسب و کار شما خرید کنند!

تولید یک محتوای عالی با یک فرآیند تثبیت شده، آغاز می‌شود. ما شما را از ابتدا تا انتها در این فرآیند راهنمایی می‌کنیم و به شما نشان می‌دهیم که چگونه یک تولید محتوای متنی خوب می‌تواند به یافتن راه حل‌ها و پاسخ‌هایی برای مشکلات مخاطبان و مشتریانتان کمک کند. حالا از کجا شروع کنیم؟

 

گام اول: ایده پردازی تولید محتوای متنی

ایده‌ تولید محتوای متنی می‌تواند از منابع مختلفی مثل درون تیم محتوا، از طرف مشتریان، از طرف اعضای سایر تیم‌های شرکت، از تحلیل داده‌های جدید و یا از هر چیز الهام بخشی بیاید. اما تصمیم گیری در مورد انتخاب زاویه دید صحیح درباره یک موضوع، با توجه به هدف محتوا، می‌تواند چالش برانگیز باشد.

 

به عنوان مثال، اگر باید درباره یک ویژگی از محصول جدید محتوایی تولید کنید، ممکن است یک ایده تولید محتوای متنی اولیه داشته باشید. اما اگر وظیفه شما گسترده‌تر شود، به عنوان مثال، تولید محتوایی که ترافیک ارگانیک را به وب‌سایت شما هدایت کند، ممکن است لازم باشد روش‌های دیگری برای ارائه ایده‌های محتوایی را بررسی کنید.  ما در ادامه آموزش تولید محتوا چند روش معرفی کردیم که به شما کمک می‌کند رویکردهای نوآورانه و خلاقانه ای برای محتوای بالقوه داشته باشید.

 

چگونه ایده‌های محتوا تولید کنیم؟

 

 تولید محتوا

۱. از طریق تحقیق کلمات کلیدی، فرصت‌ها را پیدا کنید

تحقیق کلمات کلیدی، روشی فوق العاده برای کشف نحوه صحبت مخاطبانتان درباره یک موضوع و کشف فرصت‌های جدید محتوایی است. می‌توانید از حجم جستجوی ماهانه کلمات کلیدی (MSV) برای تخمین میزان ترافیک ارگانیکی که دریافت می‌کنید، استفاده کنید.

 

۲. با مشتریان خود ارتباط بگیرید

همیشه سوالات بی پاسخی در مورد محصول یا شرکت شما وجود دارد که می‌توانید به آن‌ها پاسخ دهید. تولید محتوا متنی حول این سؤالات تأثیر مستقیم و معناداری بر مشتریان فعلی شما خواهد داشت.

 

۳. خودتان را به جای مخاطبانتان بگذارید

به این فکر کنید که مشتری شما چه چیزی را جالب و مفید می‎داند. سپس بررسی کنید که آیا این ایده‌ها با استراتژی محتوای شما همخوانی دارد یا نه؟! در این فرایند جستجو، می‌توانید از سایت‌هایی مانند Quora هم کمک بگیرید. البته این سایت معمولا سوالات انگلیسی زبان‌ها است اما برای یافتن کلمات کلیدی پر مخاطب مفید است.

 

۴. به کمک گروه‌های بزرگتر، طوفان فکری راه بیندازید

دانش سازمانی شما ابزاری قدرتمند هنگام ارائه ایده‌های جدید محتوایی است. به عنوان مثال، تیم پشتیبانی، اطلاعات زیادی در مورد مشکلات روزمره مشتریان دارد. مشورت با گروه‌های سازمانی به شناسایی ایده‌های محتوایی بر اساس نیازهای مشتریان کمک می‌کند.

 

۵. فعالیت رقبا را زیر نظر بگیرید

کشف معیار انتخاب موضوع محتوای رقبا، به شما کمک می‌کند تا محتوا، رویکرد و صدای برندتان را از آن‌ها متمایز و شکاف‌های موجود در استراتژی محتوای آن‌ها را شناسایی کنید. در نتیجه به برجسته سازی نقش محتوا در فرآیند فروش کمک می‌کند.

حال که مرحله ایده پردازی را به پایان رساندید و موضوع محتوای تان را انتخاب کردید، گام بعدی برنامه ریزی و مشخص کردن محتوای تولیدی است.

 

گام دوم: برنامه ریزی محتوایی

محتوا همه جا وجود دارد، اما رمز موفقیت این است که شما بتوانید رسانه مناسب آن محتوا را پیدا کنید. به عنوان مثال محتوای شبکه‌های اجتماعی با محتوای وبلاگ متفاوت است. بنابراین، باید بدانید که چگونه محتوای خود را متناسب با رسانه آن منتشر کنید تا به مخاطبان مخصوصش دسترسی پیدا کند یا به عبارتی باید استراتژی تولید محتوا داشته باشید.

 

محتوای شبکه‌های اجتماعی

تولید محتوا برای شبکه‌های اجتماعی، یک هنر است. با وجود ۳.۹۶ میلیارد کاربر در شبکه های اجتماعی، کاملا ارزشش را دارد تا وقتتان را صرف آن کنید. در ادامه چند نکته کاربردی برای تولید محتوا مخصوص چندین پلتفرم محبوب را بررسی می‌کنیم.

۱.تولید محتوای فیسبوک

فیس‌بوک برای ساخت یک اجتماع کوچک از طریق گروه‌های فیس‌بوک یا اشتراک‌گذاری با مخاطبان در صفحات فیس‌بوک استفاده می‌شود. وقتی صحبت از اشتراک‌گذاری محتوا است، پرسش‌ها و ویدیوها در بین تمامی محتواهای تولید شده در فیسبوک بیشترین تعامل را دریافت می‌کنند.

۲.تولید محتوای اینستاگرام

اینستاگرام بهترین گزینه برای به اشتراک گذاری تصاویر با کیفیت بالا و ویدیوهای کوتاه به همراه کپشن است. هشتگ‌ها تا زمانی که به حساب کاربری و کسب و کار شما مرتبط باشند، در این پلتفرم بسیار کاربردی خواهند بود. استوری اینستاگرام هم روش جدیدی برای تعامل با فالوورها است.

۴.تولید محتوای یوتیوب

یوتیوب با داشتن ۱.۳ میلیارد کاربر، همچنان در حال رشد است. کاربران برای تماشای محتوای ویدئویی به این پلتفرم مراجعه می‌کنند. برخی از موفق‌ترین محتواها در این پلتفرم ولاگ‌ها، بررسی‌های محصول و ویدیوهای آموزشی هستند.

۵.تولید محتوای تیک تاک

تیک تاک که بیشتر برای ویدیوهای سرگرم کننده و کوتاه شناخته شده است، به یکی از محبوب ترین پلتفرم‎های شبکه‌های اجتماعی در زمان ما تبدیل شده که می‌توان از آن برای تعامل با مخاطبان نسل Z استفاده کرد.

۶.تولید محتوای توییتر

بهترین قابلیت‌های توییتر پیام‌های کوتاه، هشتگ‌های مرتبط و ریتوییت‌ها هستند. البته ریپلای‌ها و پاسخ‌ها نقش پررنگی برای جلب نظر مخاطبان شما دارند.

 

محتوای وب‌سایت

محتوای وب‌سایت باید روی سه چیز تمرکز کند:

  • شخصیت شما
  • کلمات کلیدی مورد نظر
  • راه‌حل شما

مانند محتوای بلاگ، کپی‌رایتینگ هم در وب‌سایت باید با روشی منسجم و طبیعی بازدیدکنندگان را راهنمایی کند.

محتوای وب را مانند نقشه محصول خود در نظر بگیرید

مراقب باشید با توجه به  فید‌های شبکه‌های اجتماعی و سایر عناصر منحرف کننده، بازدیدکنندگان را دور نکنید. هنگامی که یک مشتری بالقوه را جذب کردید، باید هر کاری که می‌توانید انجام دهید تا آن‌ها را حفظ کنید. این کارکرد کلیدی محتوای وب سایت شما است.

 

 محتوای وبلاگ

هدف از محتوای وبلاگ، پشتیبانی از کسب و کار شما با جذب غریبه‌ها و جمع آوری سرنخ‌های واجد شرایط است. وبلاگ یک منبع رایگان است که غالبا به طور مستقیم با فروش مرتبط نیست، اما قدرت یک وبلاگ خوش ساخت را برای درآمدزایی دست کم نگیرید. تحقیقات نشان می‌دهد که شرکت هایی که بیشتر وبلاگ تهیه می‌کنند، ترافیک سایت و سرنخ‌های فروش بیشتری نسبت به سایر رقبا دارند.

 

گام سوم: چطور تولید محتوا کنیم؟

ما بازاریابان محتوایی، وقتی برای هدر دادن در سیستم‌های ناکارآمد نداریم. به همین دلیل است که برای هر کاری، فرآیند و سیستمی طراحی کرده سپس آن را گسترش و تغییر می‌دهیم و بعد آن را آنقدر تکرار می‌کنیم تا ما را به نتایجی که می‌خواهیم برساند. شما می‌توانید این فرآیندها را دنبال کرده و فضای ذهنی خلاقانه تری برای خود را ایجاد کنید. ما در نیوزروم از یک فرآیند تولید محتوا پیروی می‌کنیم که شامل ۷ مرحله است.

 

 مراحل تولید محتوا

 

۱. تحقیقات سئو

تعریف پرسونای مشتری، به شما کمک می‌کند تا بدانید در مورد چه موضوعاتی بنویسید و چه سوالاتی ممکن است برای مخاطبان شما به وجود بیاید. وقتی این سوال‌ها را مشخص کردید، نوبت به تحقیق کلمات کلیدی می‌رسد.

یک راه مناسب برای تحقیق در مورد کلمات کلیدی این است که برخی از سوالاتی که پرسونای مخاطب شما ممکن است بر اساس موانع و اهداف خود بپرسد را یادداشت کنید. سپس، در مورد آن سوالات، تحقیقات کلمات کلیدی انجام دهید تا ببینید آیا این موضوعات پر جستجو هستند یا خیر.

 

یک رویکرد راهبردی این است که کلمات کلیدی قابل دستیابی را هدف قرار دهید. این کلمات یک حجم جست‌وجوی ماهانه و یک معیار سختی کلمه کلیدی دارند. باید بررسی کنید که کدام کلمات با اعتبار دامنه وبسایت شما همخوانی دارد و کدام یک از آنها ارزش صرف وقت و انرژی را دارند.

مهم است که تولید محتوا سئو شده انجام دهید. از طرفی هم هدف قرار دادن کلمات کلیدی با حجم بالا یا همان کلمات رقابتی در زمانی که به تازگی وبلاگ نویسی را شروع کرده اید، ایده خوبی نیست.

 

۲. ایده پردازی

بعد از مشخص کردن کلمه کلیدی هدف حالا باید ایده‌های محتوایی‌تان را مورد بررسی قرار دهید.

نتایج تحقیقات HubSpot نشان می‌دهد که بهترین راه برای سازمان‌دهی محتوا از طریق خوشه‌های موضوعی (topic clusters) است. به این معنی که شما یک لیست جامع موضوعی بر اساس یک موضوع اصلی (pillar) ایجاد می‌کنید. سپس محتواهای فرعی (clusters) را به محتوای اصلی لینک می‌دهید. مدل خوشه موضوعی یک روش طوفان فکری است، زیرا ساختاری به شما می‌دهد که باید دنبال کنید و ایده‌های تولید محتوای جالبی از آن به دست می‌آید.

شما می‌توانید از کلمه کلیدی خود برای پیلار استفاده کنید که آن موضوع را عمیقاً پوشش می‌دهد، چیزی مثل راهنمایی برای ایجاد محتوا. سپس، می‌توانید محتواهای کوتاه‌تری تولید کنید.

 

۳. نوشتن

تولید محتوای شما ممکن است از نوع  ویدیو، گرافیک یا پادکست باشد، اما نوشتن پایه و اساس اکثر تولید محتواها است. فرآیند ایجاد هر نوع محتوایی از دستورالعمل های تقریبا مشابهی پیروی می کند.

 

بررسی چند نکته مفید برای تولید محتوای عالی:

  • برای پرسونای مشتری تان بنویسید

برای تولید محتوای موثر، از لحن مخاطب، تعبیرها و حتی طنز آن‌ها استفاده کنید.

  • اهمیت محتوای خود را برای مخاطب توضیح دهید

از عناوین، توضیحات متا و سایر تیزرها استفاده کنید تا مخاطبان تان را تشویق به خواندن محتوا کنید. مزیت محتوایتان را درست در عنوان قرار دهید تا آن‌ها بدانند چرا باید آن را بخوانند.

  • چیزی منحصر به فرد تولید کنید

از اطلاعات قبلی کپی برداری نکنید. برای تاکید بر نکاتتان، یک سبک منحصر به فرد ایجاد کنید و یا به تحقیقات جدید استناد کنید.

  • به یک ایده بچسبید

با تولید محتوا، آن موضوع و ایده را تقویت کنید. با حاشیه رفتن یا تلاش برای توضیح چندین موضوع نیمه مرتبط در یک متن، خواننده خود را گیج نکنید.

خارج از استایل و لحن مخاطب صحبت نکنید. اگر آن‌ها به این شکل صحبت نمی‌کنند، سعی نکنید با کلمات پیچیده  یا دایره لغات گسترده آن‌ها را تحت تأثیر قرار دهید.

  • واضح و مختصر باشد

اگر می‌خواهید مخاطبانتان با شما ارتباط برقرار کنند، از اصطلاحات تخصصی یا استعاره های گیج کننده استفاده نکنید.

 

۴. ویرایش

نحوه ویرایش کار یک موضوع سلیقه ای است که بسته به افراد مختلف، نوع ویرایش هم متفاوت خواهد بود. در هر صورت، مواردی وجود دارد که هنگام اصلاح باید به آن‌ها توجه کنید. مثل مجهول و معلوم بودن، زبان واضح، جملات کوتاه و فضای خالی زیاد در متن. پیشنهاد می‌کنیم که یک همکار یا مدیر نیز کار شما را بررسی کند.

 

۵. بارگذاری

اکنون که محتوای شما آماده است، باید آن را در جایی قرار دهید که در دسترس باشد. سیستم مدیریت محتوا (CMS)، نرم افزاری است که میزبان محتوای دیجیتال شماست و امکان نمایش آن در هر وبسایتی را می‌دهد. یکی از معروف‌ترین سیستم‌های مدیریت محتوا، وردپرس(word press) است که تقریبا همه بازاریاب‌های محتوایی می‌توانند با آن کار کنند.

مزیت CMS این است که تمام محتوای شما را در یک مکان ذخیره می کند. بنابراین، می‌توانید به راحتی مقاله وبلاگ خود را به لندینگ پیج لینک دهید یا در یک ایمیل یک پیشنهاد محتوا قرار دهید.

 

۶. انتشار

انتشار محتوا همیشه به سادگی کلیک روی یک دکمه نیست! شما می‌توانید بلافاصله پس از بارگذاری، محتوای خود را منتشر کنید یا صبر کنید تا در یک زمان بهینه، تأثیر آن را به حداکثر برسانید. اگر تازه شروع به کار کرده اید، احتمالاً بعد از بارگذاری، محتوایتان را سریعا منتشر می‌کنید. اما باید بدانید این رویه تاثیر چندانی بر مخاطبانتان نخواهد داشت.

اما اگر به یک برنامه منظم برای انتشار مثلا چهارشنبه هر هفته متعهد باشید، مخاطبان شما انتظار دارند که در روزهای چهارشنبه پست های منتشر شده را ببینند.

نکته دیگر، انتشار به مناسبت یک رویداد یا یک روز خاص است. برای مثال، اگر محتوایی درباره تعطیلات ملی یا رویدادهای جاری تولید می‌کنید، باید آن‌ها را در زمان‌های خاصی منتشر کنید. CMS به شما این امکان را می دهد که پست‌ها را برای تاریخ و زمان مشخصی برنامه ریزی کنید.

 

۷. تبلیغ محتوا

حالا باید محتوای تولیدی تان را تبلیغ کنید! شما می‌توانید این کار را از طریق رسانه‌های مختلف از جمله شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی ایمیلی و حتی تبلیغات پرداخت به ازای کلیک (PPC) انجام دهید.

برای تبلیغ محتوای خود، کانال ارتباطی و رسانه مناسبی انتخاب کنید تا مخاطبان بیشتری در آن پیدا کرده و محتوای خود را در آن تبلیغ کنید. علاوه بر این، همکاری با اینفلوئنسرها یا سایر برندها به شما کمک می کند محتوای خود را تبلیغ و به افراد بیشتری دسترسی پیدا کنید.

 

تولید محتوا با هوش مصنوعی

انواع ابزارهای هوش مصنوعی در تولید محتوا کاربرد دارند اما Chat GPT معروفترین آن‌هاست.

Chat GPT یک ربات چت هوش مصنوعی است که می‌تواند ایده‌های موضوعی تولید کند، انواع مختلفی از محتوا بنویسد، به نوشته‌های شما بازخورد ارائه دهد و غیره. به عنوان مثال، این ابزار می‌تواند ایده‌های محتوای متعددی را بر اساس کلمه کلیدی یا موضوع شما تولید کند.

حتی می‌توانید استایل و لحن صدای ترجیحی خود را بیان کنید  تا بر اساس آن، محتوا را ویرایش کند.ChatGPT همچنین می‌تواند محتوا را به چندین زبان مختلف ترجمه کند.

 

به خاطر داشته باشید: محتوای نوشته شده با هوش مصنوعی همیشه باید از نظر دقت و سبک مورد نظر مورد بررسی دقیق انسانی قرار گیرد.

 

 

بعد از بررسی انواع مختلف محتوا، حالا فرایند تولید یک محتوای عالی را می‌دانیم. با استفاده از نکات گفته شده، حالا به راحتی می‌توانید برای سایت، وبلاگ یا شبکه‌های اجتماعی خود محتوا تولید کنید!

عضویت در خبرنامه