بازاریابی ایمیلی یا همان ایمیل مارکتینگ، ابزار قدرتمندی برای کسب و کارها است که می‌توانند از طریق آن روابط قوی تری با مشتریان خود ایجاد کنند و فروش خود را بالا ببرند. ایمیل مارکتینگ به عنوان، سودآورترین و مقرون به صرفه ترین کانال بازاریابی مستقیم شناخته می‌شود. به همین دلیل هم باید رکن کلیدی استراتژی بازاریابی دیجیتال شما باشد.

 

بیشتر بخوانید: چطور بازاریابی کنیم؟

 

در این مقاله بررسی می‌کنیم که ایمیل مارکتینگ چیست، چگونه کار می‌کند و چگونه باید این فرآیند را شروع کنید.

 

ایمیل مارکتینگ چیست؟

ایمیل مارکتینگ، یک کانال بازاریابی مستقیم است که به کسب و کارها اجازه می‌دهد محصولات و اخبار جدید را با مشتریان در لیست تماس خود به اشتراک بگذارند. از آن‌جایی که مشترکین برای دریافت ایمیل‌ها ثبت‌نام (Sign up) می‌کنند، احتمال تبدیل آن‌ها به مشتری، نسبت به کانال‌های دیگر بیشتر است. نرخ بازگشت سرمایه بالا (ROI) در ایمیل مارکتینگ، بکارگیری آن را برای استراتژی‌های درونگرای (inbound strategy) بیشتر کسب و کارها ضروری می‌کند.

ایمیل مارکتینگ مدرن، از ارسال ایمیل‌های انبوه یکسان فاصله گرفته و بر رضایت مشتری و شخصی سازی ایمیل‌ها تمرکز می‌کند تا مخاطبان هدف را به طور موثرتری درگیر کند.

 

ایجاد کمپین‌های شخصی سازی شده ممکن است زمان بر به نظر برسد، اما اتوماسیون بازاریابی و نرم افزار، بیشتر کارهای سنگین را برای شما انجام می‌دهند. یک استراتژی بازاریابی ایمیلی که به خوبی طراحی شده باشد، در درازمدت، فروش شما را افزایش داده و توجه افراد زیادی را به برندتان جلب می‌کند.

 

انواع ایمیل‌های بازاریابی

ایمیل مارکتینگ برای چه مواردی استفاده می‌شود؟ ایمیل‌های بازاریابی می‌توانند تبلیغاتی، آموزشی یا برای کسب یک هدف خاص در سفر مشتری باشند.

 

۱. ایمیل‌های تبلیغاتی

کمپین‌های بازاریابی ایمیلی، معمولا یک پیشنهاد ویژه، معرفی محصولات جدید، محتواهایی مانند کتاب‌های الکترونیکی، وبینارها و به طور کلی برند شما را تبلیغ می‌کنند. در یک کمپین می‌توان تعدادی ایمیل مشخص کرد که طی چند روز یا چند هفته ارسال شود.

ایمیل‌های تبلیغاتی یک کال تو اکشن (CTA) واضح دارند. CTA نشان دهنده اقدام خاصی است که می‌خواهید خواننده انجام دهد و آن‌ها را ترغیب به انجام آن کار می‌کنید، هر اقدامی مانند بازدید از یک صفحه در وب سایت یا استفاده از کوپن برای خرید.

 

معمولاً ریتم فروش و بازاریابی کسب و کار شما تعیین می‌کند که چند بار در ماه باید ایمیل‌های بازاریابی تبلیغاتی ارسال کنید. در دوره‌های مهم مثل بلک فرایدی‌ها، می‌توانید چندین ایمیل تبلیغاتی را در یک دوره ۲۴ ساعته ارسال کنید. اما در حالت معمولی، ممکن است چند هفته بین کمپین‌های تبلیغاتی شما فاصله باشد.

 

۲. ایمیل‌های اطلاعاتی

خبرنامه‌ها، جزو محبوب ترین ایمیل‌های اطلاعاتی هستند. همان‌طور که از نام آن پیداست، یک خبرنامه، اخبار مربوط به کسب و کار شما را به اشتراک می‌گذارد.
خبرنامه‌هایی که در فواصل زمانی منظم ارسال می‌شوند، به حفظ نقاط تماس ثابت با مشترکین ایمیل شما کمک می‌کنند.

 

به زبان ساده، خبرنامه فرصتی برای به اشتراک گذاشتن بینش، افکار، نکات و هر چیزی که بیشترین ارزش را برای مخاطبان شما به ارمغان می‌آورد، می‌باشد. ارسال ایمیل، یک راه عالی برای اطلاع رسانی به مشتریان درباره اطلاعیه‌های شرکت، عرضه محصولات جدید، تغییرات در خدمات و غیره است.

۳. ایمیل‌های نگهدارنده مشتری

ایمیل‌های نگهدارنده مشتریان، در تلاش است تا مشتریان شما را راضی نگه دارد تا دفعات بعدی هم شرکت شما را انتخاب کنند. ایمیل‌های نگهدارنده، سنگ بنای ارزشمند ایمیل مارکتینگ هستند، زیرا دستیابی به یک مخاطب جدید از حفظ یک مخاطب فعلی هزینه بیشتری دارد.

این ایمیل‌ها، مشتریان را با برند شما درگیر می‌کنند. مثلا در ایمیل‌ها محصول‌تان را معرفی کنید، نکاتی را در مورد نحوه استفاده از محصول خود به اشتراک بگذارید، نظرسنجی بفرستید، یا کمپین‌هایی با هدف جذب دوباره مخاطبین بی‌علاقه و قدیمی خود، راه اندازی کنید.

 

برخی از نمونه‌های ایمیل‌های نگهدارنده مشتری عبارتند از:

  • ایمیل‌های خوش آمد گویی
  • ایمیل‌هایی درباره نحوه استفاده از محصولات
  • اخبار، داستان‌ها و رویدادهای جدید شرکت
  • ایمیل‌هایی درباره دستاوردهای کسب شده شرکت
  • مسابقات
  • محتوای ایجاد شده توسط کاربر (User-generated content)

 

به عنوان مثال Shopify با ارسال نظرسنجی به مشتریان با فعالیت کمتر سعی می‌کند دوباره آن‌ها را جذب کند. این نظرسنجی به Shopify اجازه می‌دهد تا اطلاعات ارزشمندی در جهت بهبود محصول خود کسب کند. همچنین به عنوان انگیزه، جایزه ای نقدی برای تشویق مشترکین به تعامل با ایمیل، در نظر گرفته است.

 

۴. ایمیل‌های تراکنشی

چهارمین دسته مهم برای ایمیل مارکتینگ، ایمیل‌های معاملاتی یا تراکنشی است. این ایمیل‌ها به صورت خودکار، در پاسخ به اقدامات مشتریان شما، مانند زمانی که مشتری کالایی را از فروشگاه شما می‌خرد، ارسال می‌شوند.

نمونه‌هایی از ایمیل‌های تراکنشی عبارتند از:

  • تاییدیه‌های سفارش
  • ایمیل‌های تشکر از خرید
  • ایمیل‌های بازنشانی رمز عبور
  • ایمیل‌های یادآوری سبد خرید رها شده
  • نظرسنجی‌های بررسی محصول

 

شاید نتوان ایمیل‌های تراکنشی را به طور مستقیم ایمیل مخصوص بازاریابی قلمداد کرد، اما این ایمیل‌ها برای رضایت مشتری بسیار مهم و ضروری هستند. این ایمیل‌ها به‌عنوان تأییدیه‌ای است که مشتریان آنچه را که درخواست کرده اند، دریافت کرده اند.

 

 

چگونه یک ایمیل بازاریابی بنویسیم؟

مراحل بعدی کار، تعریف استراتژی ایمیل مارکتینگ و تولید محتوا و در ادامه ارسال ایمیل‌های تدوین شده به لیست مخاطبینی است که از قبل مشخص کرده اید.

 

ایمیل مارکتینگ
ایمیل بازاریابی
بازاریابی ایمیلی

 

 

 

۱. یک استراتژی ایمیل مارکتینگ تهیه کنید

برای تعریف استراتژی ایمیل مارکتینگ خود، به این فکر کنید که هدف شما از اجرای اولین کمپین‌تان چیست. برای مثال هدف یک ایمیل بازاریابی می‌تواند مواردی از قبیل زیر باشد:

  • تبلیغ یک محصول جدید
  • به اشتراک گذاشتن کد تخفیف برای مشتریان وفادار
  • تبلیغ آخرین ایبوک منتشر شده برای بالا رفتن میزان دانلودها
  • به اشتراک گذاری اخبار شرکت با مشترکین

 

اهداف شما می‌توانند خاص یا عمومی باشند؛ اما باید با کسب و کار و مخاطبین‌تان تناسب داشته باشند. در هر صورت، داشتن یک هدف واضح و قابل اندازه‌گیری، تولید محتوای ایمیل شما را آسان‌تر می‌کند.

 

۲. ایمیل بازاریابی خود را طراحی کنید

طراحی ایمیل نباید دشوار یا بیش از حد فنی باشد و نیازی به ایجاد ایمیل‌های عجیب و پیچیده نیست. مهم‌تر از آن، باید روی ایجاد ایمیلی تمرکز کنید که ساده طراحی شده است و برند شما را همانطور که هست، نمایش دهد.

چند نکته برای ایجاد یک طراحی ایمیل قوی:

  1. وارد حاشیه نشوید و اصل مطلب را بیان کنید
  2. از جلوه‌های بصری استفاده کنید
  3. برای جلوگیری از خستگی چشم‌ها، ایمیل را خیلی شلوغ نکنید
  4. یک CTA یا اقدام به عمل واضح بنویسید
  5. از لوگو شرکت خود استفاده کنید و برندینگ داشته باشید
  6. از قالب‌های واکنش‌گرا(responsive templates) استفاده کنید تا ایمیل متناسب با صفحه موبایل، نمایش داده شود
  7. با استفاده از الگوهای ایمیل از پیش ساخته شده، در زمان صرفه جویی کنید

 

۳. موضوع ایمیل، نام فرستنده و متن پیش نمایش ایمیل را بهینه کنید

 

موضوع ایمیل

یکی از مهم‌ترین عناصر کمپین ایمیل مارکتینگ، بخش موضوع ایمیل یا همان subject line است.
این چند کلمه، می‌تواند تعیین کند که آیا ایمیل شما خوانده خواهد شد یا خیر. چون معمولا صندوق‌های ایمیل شلوغ هستند و جذابیت عنوان ایمیل، می‌تواند مخاطب را تشویق به باز کردن آن کند.

  • بخش موضوع ایمیل را حداکثر تا ۵۰ کلمه بنویسید
  • جالب ترین پیشنهاد خود را هایلایت کنید
  • احساسات و هیجانات مخاطب را برانگیزید
  • لحن برند خود را در ایمیل حفظ کنید
  • از استفاده کلمات تبلیغاتی خودداری کنید
  • بیش از حد از علائم نگارشی استفاده نکنید
  • اگر با برندتان مغایرتی ندارد، از تعدادی ایموجی در ایمیل استفاده کنید

 

نام فرستنده

بعد از دریافت ایمیل، نام فرستنده اولین چیزی است که توجه افراد را به خود جلب می‌کند و مشخص می‌کند که ایمیل از طرف کیست و آیا هرزنامه است یا خیر؟
بهترین راه برای تقویت اعتماد و شناخت برند این است که نام تجاری خود را در نام فرستنده بگنجانید.

 

برای پر کردن بخش نام فرستنده، چندین راه وجود دارد:

  • فقط نام برند یا خبرنامه‌تان را بنویسید
  • ترکیبی از نام برند و نام کوچک شما (به عنوان مثال پریا از نیوزروم)
  • یک نام فرستنده متمایز برای انواع خاصی از محتوای ایمیل (مانند اخبار مربوط به اتاق خبرها)

نکته: برای اینکه به راحتی در صندوق ورودی شناسایی شوید، از یک نام و یک آدرس فرستنده یکسان و مشخص برای همه کمپین‌ها استفاده کنید.

پیش‌نمایش متن

پیش‌هدر ایمیل (یا متن پیش‌نمایش) بخشی از متن است که بعد از خط موضوع ایمیل به‌ویژه در دستگاه‌های تلفن همراه ظاهر می‌شود. مثل چیزی که در کادر آبی رنگ زیر می‌بینید.

 

ایمیل مارکتینگ پیش نمایش متن

 

پیش‌هدر، به عنوان مکمل موضوع ایمیل، می‌تواند به میزان قابل توجهی نرخ باز شدن شما را افزایش دهد. یعنی یک پیش هدر مناسب، باید حس کنجکاوی خواننده را برانگیزد تا خواننده بخواهد ایمیل را باز کند و آن را بخواند. اگر یک پیش هدر برای ایمیل خود ننویسید، به صورت خودکار خط اول ایمیل به خواننده نمایش داده می‌شود که ممکن است آنقدر جذاب نباشد و خواننده آن را باز نکند.

 

۴. متن بدنه ایمیل خود را بنویسید

بدنه ایمیل باید ارزش محتوایی داشته باشد، موضوعات مورد علاقه مخاطبان را در بر داشته باشد و لحن برند شما در آن دیده شود.
برای نوشتن یک ایمیل متقاعد کننده و جذاب، نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • از خود بپرسید: مخاطب از من چه چیزی می‌خواهد و من چطور می‌توانم به او کمک کنم؟
  • شخصیت برند خود را نشان دهید
  • ایمیل را به صورت یک داستان و روایت بنویسید
  • بدنه را با پاراگراف‌های کوتاه جدا کنید
  • به جای لوگوی برند، از نام یک شخص واقعی برای امضای ایمیل استفاده کنید

 

انتخاب بهترین سرویس‌های ایمیل مارکتینگ

شما به راحتی می‌توانید از سرویس‌های ایمیل مارکتینگ که با (ESP) شناخته می‌شوند، برای ارسال ایمیل‌های بازاریابی خود استفاده کنید. سرویس‌ ایمیل مارکتینگ، نرم افزاری است که کمپین‌های ایمیل مارکتینگ را مدیریت و ایمیل‌ها را ارسال می‌کند.
برای کسب موفقیت در بازاریابی ایمیلی، بهتر است از همان اول، یک سرویس ایمیل مارکتینگ اختصاصی برای خود تهیه کنید.

 

در ادامه چندین نمونه از سرویس‌های ایمیل مارکتینگ در ایران و جهان معرفی شده است:

 

سرویس‌های ایمیل مارکتینگ معروف خارجی:

Brevo – بهترین برای کمک به رشد کسب و کارهای کوچک، همان سرویس sendinblue است که با ریبرندینگ از هدفگذاری خبرنامه‌ها به دنیای انواع ایمیل‌های انبوه وارد شد.
Mailchimp – بهترین برای ارسال ایمیل‌های ساده، میل چیمپ یک پلن ۳۰ روزه رایگان دارد برای اینکه دوره تست آن را بگذرانید و مطمئن شوید که به کار شما می‌آید.
ConvertKit – بهترین برای سازندگان محتوا، همه سرویس‌ها روی کسب‌وکارها تمرکز دارند، اما ConvertKit روی افراد متمرکز شده است. فرم‌های ساده‌ای طراحی کرده که به راحتی روی پست‌های وبسایت شما قابل استفاده است.
GetResponse – بهترین برای اجرای وبینارها، این سرویس بازاریابی ایمیلی روی ویژگی پاسخگویی خودکار خود تاکید زیادی دارد و معتقد است ویژگی منحصر به فرد این ابزار است.

 

سرویس‌های ایمیل مارکتینگ معروف ایرانی:

نجوا – این سرویس پوش نوتیفیکیشن معروف ایرانی مدعی است که با سرویس پوش ایرانی، نرخ بازگشت کاربران را تا ۱۰ برابر‌ افزایش دهید.
پاکت – این خدمات دهنده ایمیل مارکتینگ علاوه بر سرویس ارسال ایمیل‌های گروهی، مشاوره جهت بهینه سازی کمپین هم ارائه می‌دهد.
میل تاز– با اشتراک مارکتینگ میل تاز یک اشتراک ۱۰۰۰ تایی ارسال خبرنامه گروهی رایگان دریافت می‌کنید و اگر لیست مخاطبینتان بزرگتر شد، می‌توانید اشتراک پولی تهیه کنید.
ایمیل ایران – این کسب‌وکار خلاق برنامه‌های متنوعی برای بازاریابی ایمیلی از برنامه رایگان آن تا پلن‌های چند ده میلیونی ارائه می‌دهد. هزینه پرداخت بستگی به میزان جذب مشتری شما دارد.

 

چه شاخص‌هایی برای سنجش اثربخشی ایمیل مارکتینگ وجود دارد؟

تجزیه و تحلیل معیارهای کلیدی ایمیل مارکتینگ به شما می‌آموزد که برای کمپین‌های آینده، چگونه استراتژی‌های خود را بهبود دهید. اکثر ESP‌ها دارای یک داشبورد تجزیه و تحلیل با معیارهای زیر هستند:

  • نرخ باز شدن ایمیل: نسبت تعداد افرادی که ایمیل شما را باز کرده اند تقسیم بر تعداد کل گیرندگان.
  • نرخ کلیک: نسبت تعداد افرادی که روی لینک داخل ایمیل شما کلیک کرده اند تقسیم بر تعداد کل گیرندگان.
  • نرخ لغو اشتراک: تعداد افرادی که اشتراک را لغو کردند تقسیم بر تعداد کل گیرندگان.
  • نرخ پرش: تعداد ایمیل‌هایی که تحویل داده نشدند تقسیم بر تعداد کل ایمیلهای ارسال شده.

 

با بررسی بیشتر این معیارها و تحلیل آن‌ها متوجه خواهید شد که چه چیزهای نیاز به اصلاح و بهبود دارند. بر این اساس، در آینده، کمپین‌های قوی تری ایجاد خواهید کرد.

 

 

نتیجه‌گیری

در کنار تمام نکات گفته شده در این مقاله، فکر کنید درحال نوشتن ایمیل به یک دوست هستید. سعی کنید با ایمیل خود به حل مشکلات و رفع نیازهای خوانندگان بپردازید. هرچقدر بیشتر این کار را انجام دهید، خوانندگان بیشتری منتظر ایمیل‌های بعدی شما خواهند بود.
به یاد داشته باشید که ایمیل مارکتینگ، برای بازاریابانی که مایل به یادگیری نحوه انجام درست انجام آن هستند، سود زیادی به ارمغان می‌آورد. پس همین حالا شروع کنید!
در این زمینه می‌توانید از مشاوره متخصصین نیوزروم استفاده کنید.