بازاریابی یا مارکتینگ چیست؟

بازاریابی تمام فعالیت‌هایی است که یک شرکت برای ترویج خرید یا فروش یک محصول یا خدمات انجام می‌دهد که شامل تبلیغات، فروش و ارائه محصولات به مصرف کنندگان یا سایر مشاغل است. برخی از بازاریابی‌ها توسط شرکت‌های وابسته به نمایندگی از یک شرکت انجام می‌شود.

در واقع هدف در بخش‌های بازاریابی و تبلیغات یک شرکت، جلب توجه مخاطبان بالقوه کلیدی از طریق تبلیغات است. تبلیغات مخاطبان خاصی را هدف قرار می‌دهد و ممکن است مورد تأیید افراد مشهور یا اینفلوئنسرها قرار گیرد. تبلیغات با داشتن عبارات یا شعارهای جذاب، بسته بندی یا طرح‌های گرافیکی به یاد ماندنی و قرار گرفتن در معرض رسانه‌ها دیده می‌شود.

تحقیق در مورد فرصت‌ها، شناسایی بازار هدف، ایجاد یک پیشنهاد منحصر به فرد و انتخاب کانال‌ها، همگی گام‌هایی مهم در بازاریابی کسب و کار شما هستند.

 

 

در ادامه هشت مرحله مهم که باید برای بازاریابی کسب و کارتان آن‌ها را دنبال کنید را با هم مرور می‌کنیم.

 

۱. تحقیقات بازار انجام دهید

تحقیقات بازار بخش مهمی از توسعه استراتژی بازاریابی شما است. منظور از تحقیقات بازار، جمع آوری اطلاعات است تا بینشی در مورد تفکر، الگوهای خرید و محل زندگی مشتریان شما ارائه دهد. علاوه بر این، تحقیقات بازار به شما کمک می‌کند تا میزان فروش اولیه را پیش‌بینی کنید، روند بازار را تحت کنترل داشته باشید و آنچه را که رقیب شما انجام می‌دهد زیر نظر بگیرید.

 

۲. بازار هدف خود را مشخص کنید

تلاش برای تبلیغ محصولات یا خدمات تان می‌تواند پرهزینه و در عین حال بی اثر باشد. گروه بندی یا تقسیم بندی مشتریان بالقوه بر اساس یک سری ویژگی‌های خاص، به تمرکز تلاش‌های بازاریابی شما کمک می‌کند.

به طور کلی تقسیم بندی بر اساس عواملی مانند:

  • جغرافیا
    -آن‎ها کجا زندگی می‌کنند؟
    -آن‌ها کجا کار می‌کنند؟
  • جمعیت شناسی
    -جنسیت
    -سن
    -سطح تحصیلات
    -اشتغال
    -درآمد
  • رفتار و اخلاقیات
    -دلیل اصلی استفاده از محصول یا خدمات شما چیست؟
    -چه چیزی در مورد برند خاص شما برای آن‌ها جذابیت دارد؟
    -نرخ استفاده آن‌ها از محصول یا خدمات شما چقدر است؟
    -آن‌ها معمولاً اطلاعات مربوط به نوع محصول یا خدمات شما را از کجا تهیه می‌کنند؟
  • سبک زندگی و ارزش‌ها
    -وضعیت خانوادگی آن‌ها چگونه است؟
    -آن‌ها در زندگی خود برای چه چیزی ارزش قائل هستند؟
    -سرگرمی‌ها و علایق آن‌ها چیست؟
    -آیا حیوانات خانگی یا بچه دارند؟

بازار هدف شما باید به محصول یا خدمات شما نیاز داشته باشد و مایل به پرداخت هزینه برای پیشنهاد شما باشد.

 

۳. پیشنهاد فروش منحصر به فرد خود (USP) را شناسایی کنید

USP دلیل منحصر به فردی است که باعث می‌شود مشتریانتان از شما خرید کنند نه رقبای‌تان. باعث می‌شود کسب و کار شما از سایرین متمایز شود. چیزی که اهمیت دارد این است که بتوانید کاری را که انجام می‌دهید، متفاوت تعریف کنید و آن را نیز به مشتریان بالقوه منتقل کنید. در واقع این نشان دهنده دانش یا مهارت‌های خاص شماست!

با پاسخ دادن به سوالات زیر، USP خود را توسعه دهید:

  • چه چیزی را در مورد محصولات و خدمات خود بیشتر دوست دارید؟
  • چه مهارت یا دانش خاصی دارید؟
  • چه چیزی باعث می‌شود مشتریان شما به جای رقبایتان به سراغ شما بیایند؟
  • مشتریان شما چگونه با خرید محصولات یا خدمات شما سود می‌برند؟
  • وقتی کسب و کار خود را برای افراد غریبه توصیف می‌کنید، به طور کلی کدام جنبه‌ها را برجسته می‌کنید؟

 

۴. برند تجاری خود را توسعه دهید

هر کسب و کاری، صرف نظر از اندازه‌اش، به یک برند نیاز دارد. یک برند چیزی فراتر از یک لوگو، رنگ یا برچسب است. یک برند خوش بیان از لحاظ عاطفی با مشتریان هدف ارتباط برقرار می‌کند و معانی عمیقی را به آن‌ها ابراز می‌کند.

 

بیشتر بخوانید: برندینگ چیست؟

 

۵. راه‌های بازاریابی خود را انتخاب کنید

در حالی که راه‌های زیادی در دسترس هستند، حین تصمیم گیری درباره انتخاب آن‌ها، مخاطبان هدف خود را در نظر بگیرید. از بین راه‌های بازاریابی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وب سایت تجاری
  • شبکه‌های اجتماعی
  • وبلاگ نویسی
  • بروشور
  • شبکه سازی یا نتورکینگ در رویدادها
  • تبلیغات چاپی
  • بازاریابی دهان به دهان یا (word of mouth)
  • بازاریابی تلفنی یا (cold calling)
  • بازاریابی نامه‌ایی (Letter drops)

 

۶. اهداف و بودجه خود را تعیین کنید

اهداف بازاریابی به شما کمک می‌کند تا بتوانید آنچه را که می‌خواهید از طریق فعالیت‌های بازاریابی خود به دست آورید، تعریف کنید.
اهداف شما باید SMART باشند: مشخص(specific)، قابل اندازه گیری(measurable)، قابل دستیابی(attainable)، مرتبط(relevant) و مبتنی بر زمان(time-based).

همچنین باید بودجه ای را به فعالیت‌های بازاریابی خود اختصاص دهید. بودجه بازاریابی شما باید موارد زیر را پوشش دهد:

  • هزینه توسعه و نگهداری وب سایت
  • هزینه تدوین استراتژی بهینه سازی موتور جستجو (SEO)
  • هزینه طراحی‌های برندینگ
  • هزینه چاپ موارد تبلیغاتی (کارت ویزیت، بروشور، تابلو و غیره)
  • هزینه تبلیغات
  • کمک‌های مالی و حمایت‌ها
  • حقوق استخدام کارکنان برای انجام فعالیت‌های بازاریابی

 

۷. هوای مشتریان وفادار خود را داشته باشید!

مشتریان شما کلید موفقیت شما هستند. بنابراین مهم است که مراقب آن‌ها باشید و وفاداری آن‌ها را تشویق کنید. ارائه خدمات استثنایی به مشتریان می‌تواند باعث استقبال مردم شود و شما را از رقبای خود متمایز کند.

استراتژی‌های ایجاد وفاداری در مشتریان عبارتند از:

  • برقراری ارتباط منظم با مشتریان از طریق شبکه‌های اجتماعی، وبلاگ‌ها یا اخبار الکترونیکی
  • داشتن پیگیری و خدمات پس از فروش
  • عمل کردن به وعده‌های خود
  • فراتر از انتظارات اولیه خدمات ارائه دهید
  • استفاده از بازخورد و شکایات به عنوان فرصتی برای بهبود خدمات
  • گوش دادن به نظرات مشتریان
  • آموزش کارکنان در زمینه خدمات مشتری و فرآیندهای فروش اولیه

 

۸. نظارت و بررسی کنید

به طور منظم فعالیت‌های بازاریابی خود را بررسی کنید تا مشخص شود که آیا به نتایج مطلوب مانند افزایش فروش می‌رسند یا خیر. در ابتدا باید هر سه ماه یکبار برنامه بازاریابی خود را مرور کنید تا مطمئن شوید که فعالیت‌هایتان با استراتژی‌تان هماهنگ است. اگر بعد از تثبیت کسب و کارتان، زمان معرفی محصول یا خدمات جدید، رقیب جدیدی وارد بازار شد یا مشکلی پیش آمد که بر صنعت شما تاثیر می‌گذارد، دوباره برنامه خود را مرور کنید.

فعالیت‌های نظارتی ممکن است شامل بررسی ارقام فروش شما به صورت منظم یا نظارت بر فعالیت مشتری در طول یک کمپین تبلیغاتی باشد. همچنین می‌توانید برای تعیین اثربخشی کمپین‌های شبکه‌های‌ اجتماعی یا وب سایت خود به ابزارهای تحلیلی رایگان( مثل Google Analytics ،Social Status ) دسترسی داشته باشید و آن‌ها را بررسی کنید.

حالا شما می‌توانید یک برنامه بازاریابی برای سازمان و برند خود تنظیم کنید و به آن پایبند باشید تا به اهداف مورد نظرتان برسید. بازاریابی تلاش می‌کند که فعالان بازار را تشویق کند تا  یک محصول را بخرند و به یک شرکت خاص متعهد شوند پس عجله کنید و زمان خود را از دست ندهید!

عضویت در خبرنامه