برای بیان موثر یک داستان، باید یاد بگیرید که مانند یک روزنامه نگار بنویسید. تفکر مانند یک روزنامه نگار به نویسنده این امکان را می‌دهد که روایتی گیرا بنویسد و خواننده را از همان جمله اول جذب خود کند. پس ما در این مقاله، به آموزش خبرنگاری و به بیان نکاتی که برای خبرنگار شدن به آن‌ها نیازمند هستید، می‌پردازیم.

 

 

سبک روزنامه‌نگاری چیست؟

سبک خبرنویسی یا سبک روزنامه نگاری، یک نوع شیوه نگارشی است که سازمان‌های خبری برای تدوین یک مطلب از آن استفاده می‌کنند. یک خبر دارای سلسله مراتبی از اطلاعات است که با نکات اصلی در ابتدای آن شروع می‌شود. مقاله‌های خبری از مجموعه‌ای از اصول راهنما پیروی می‌کنند، مانند سبک آسوشیتد پرس (که به عنوان سبک AP نیز شناخته می‌شود) برای دستور زبان و واژگان.

 

با وجود اینکه روزنامه‌ها و تلویزیون تا همین اواخر، رسانه‌های اصلی برای گزارش رویدادهای جذاب خبری بودند، امروزه، روزنامه‌نگاران هستند که برای انواع رسانه‌های آنلاین و پادکست‌ها محتوا می‌نویسند. نویسندگی خبری امروزه به موضوع مهمی تبدیل شده است. در ادامه نکاتی برای اینکه شبیه روزنامه نگاران بنویسیم بیان شده است.

 

۸ نکته برای اینکه چگونه مانند یک روزنامه نگار بنویسیم

روزنامه‌نگاران از فرمول و سبک نوشتاری خاصی برای روایت یک داستان پیروی می‌کنند. همین رویکرد را می‌توان برای هر سبک نوشتاری، از مقالات علمی گرفته تا رمان، به کار برد. استفاده از این سبک نگارشی، راهی برای انتشار اطلاعات برای خوانندگان به شیوه‌ای منطقی است. این ۸ نکته سبک خبر نویسی را برای نوشتن گزارش بعدی خود دنبال کنید:

 

۱. اطلاعات مورد نیاز را جمع آوری کنید

اطلاعات مورد نیاز برای نوشتار خود را جمع آوری کنید. برای یک نوشتار غیر داستانی، مانند روزنامه نگاری، جمع آوری اطلاعات ممکن است مستلزم بازدید از مکانی که داستان در آن اتفاق می‌افتد، مصاحبه با شاهدان و افراد درگیر در رویداد و استفاده از موتورهای جستجوی آنلاین برای تحقیقات بیشتر باشد.

 

۲. زاویه داستانی خود را پیدا کنید

هر خبر دارای یک زاویه است. زاویه خبر، موضوع و محوریت اصلی یک خبر است که آن را ارزشمند می‌کند. مثلا یک روایت عاشقانه جذاب، زاویه متفاوتی نسبت به یک روایت سیاسی خشک خواهد داشت. روایت‌های خبری زاویه خود را در پاراگراف اول خود نشان می‌دهند. زاویه داستان خود را پیدا کنید و آن را در اولین پاراگراف، صفحه یا فصل ارائه دهید.

 

۳. یک نقطه شروع قوی داشته باشید

هر داستانی نیاز به یک شروع عالی دارد. در سبک روزنامه نگاری به این نقطه شروع، لید می‌گویند. این پاراگراف ابتدایی اطلاعات ضروری روایت را با پاسخ دادن به ۵ پرسش اصلی ارائه می‌دهد: چه کسی، چه چیزی، کجا، چه زمانی، چرا. این پرسش‌ها بلوک‌های سازنده هر روایت خوب هستند. خواه این روایت یک نوشته تخیلی، فنی یا یک مقاله بازاریابی محتوایی باشد. در این بخش، شما می‌توانید با ارائه یک خلاصه کامل از متن، خواننده را از همان ابتدا جذب و با خود همراه کنید.

 

 

۴. به اطلاعات خود، ساختار بدهید

یک روزنامه نگاری خوب، اطلاعات یک روایت را به ترتیب اهمیت ارائه می‌دهد که به عنوان ساختار هرم معکوس شناخته می‌شود. مهم‌ترین اطلاعات به عنوان لید، در ابتدای روایت قرار دارد. بخش بعدی، بدنه داستان است که حاوی جزئیات دیگر است. بخش انتهایی یا همان نقطه هرم، حاوی اطلاعاتی اضافی است که ممکن است برای مخاطب جالب باشد. حتی در نوشتن خلاق یا همان Creative writing، مهم است که با چه کسی، چه چیزی، چرا، کجا و چه زمانی داستان خود پیش بروید تا به خواننده اجازه دهید بداند داستان درباره چیست.

 

۵. در نوشته خود از نقل قول استفاده کنید

یک روزنامه نگاری خوب، معمولاً شامل مصاحبه با افراد درگیر در یک داستان است. مصاحبه با افراد، دیدگاه‌های متفاوتی را ارائه می‌دهد و گزارشگر را در نقش یک ناظر بیرونی، مشابه دیدگاه سوم شخص در داستان کوتاه یا رمان، نگه می‌دارد در حالی که در یک روایت، شخصیت‌های شما نقل قول‌ها را از طریق گفتگو انجام می‌دهند.
اگر در حال نوشتن یک کتاب غیر داستانی هستید، نقل قول‌ها برای تهیه یک روایت خوب، ضروری هستند.

 

۶. ساده بنویسید

روزنامه نگاران از جملات کوتاه برای ارائه مطلب استفاده می‌کنند. خبرنویسی اغلب از جمله معلوم در مقابل جمله مجهول استفاده می‌‎کند. یعنی به جای «ماشین توسط او رانده شد»، «او ماشین را راند» استفاده می‌کنیم. جمله معلوم واضح تر است و از کلمات کمتری استفاده می‌کند. برای تقویت این مهارت، مانند یک کپی رایتر فکر کنید. در کپی رایتینگ، هدف اصلی ساده نویسی با ارائه پیامی واضح و مختصر است.

 

۷. صحت اطلاعات منابع خود را بررسی کنید

بیان یک روایت واقعی، مستلزم جمع آوری اطلاعات معتبر از منابع متعدد توسط روزنامه نگار است. خبرنگاران برای اطمینان از صحت، باید صحت اطلاعات را از منابع خود بررسی کنند. در سبک نویسندگی آزاد، وقتی مشاهدات خود را بیان می‌کنید، باید متن خود را به جایی که آن اطلاعات را پیدا کرده‌اید، لینک دهید و یک راه ارتباطی از هر فردی که با آن‌ها مصاحبه می‌کنید، ارائه دهید.

 

۸. مطالب خود را ویرایش کنید

اتاق خبر با داشتن یک جریان کار سریع و ارائه روایت‌های مستمر، قبل از انتشار خبر، تیم نویسنده‌ها را به سردبیران و ویرایشگران مرتبط می‌کند. همه نویسندگان باید یک بررسی املایی انجام دهند و وضوح محتوای خود را چک کنند.

شما در این بخش می‌توانید با الهام از سبک خبر نویسی، از یک ویرایشگر حرفه‌ای، به عنوان بخشی از ترکیب نیروی انسانی ساختار اتاق خبر، بخواهید که روایت شما را قبل از انتشار اصلاح کند.

 

نتیجه گیری

سبک روزنامه نگاری به شما کمک می‌کند تا به روایت خود ساختار بدهید و خوانندگان را تا انتهای مطلب خود حفظ نمایید و در یک چهارچوب استاندارد، مطالب خود را ارائه دهید.
شما به راحتی می‌توانید با ساختن اتاق خبر در نیوزروم، از تیم روزنامه نگاری ما استفاده کنید و روایت‌های جذاب خبری خود را در اتاق خبر سازمانتان منتشر کنید.
برای ساختن اتاق خبر، فرم زیر را پر کنید.

 

برای درخواست ایجاد اتاق خبر مخصوص خودتان کافیست فرم زیر را پر کنید