ایده‌آل‌ترین حالت خلاقیت در تولید محتوا آنجاست که مخاطبان‌ بلافاصله با آن ارتباط برقرار کنند و آن را با دوستان، خانواده و همکاران یا در اتاق خبرشان به اشتراک گذارند.

اما واقعیت، به همین سادگی نیست.

 

اگر می‌خواهید مردم محتوای شما را دنبال کنند و سپس آن را با دیگران به اشتراک بگذارند، بزرگترین توصیه من برای نوشتن محتوا، به ویژه برای افرادی که در این زمینه مبتدی هستند، این است که یک استراتژی ایجاد کرده و آن را اجرا کنید. این که از کدام استراتژی استفاده می‌کنید در وهله اول اهمیت چندانی ندارد. شما نیازمند نکات کلیدی هستید که در هنگام تولید محتوا در ذهن داشته باشید. توصیه‌هایی سریع و آسان که نه تنها قابلیت اصلاح فرآیند ایجاد محتوای خلاقانه را داشته باشد، بلکه خود محتوا را نیز اصلاح ‌کند.

 

این نکات، ابزارهایی خواهند بود که در زمان بررسی موضوع، استقرار و تولید محتوا از آنها استفاده می‌کنید. برای بررسی ۱۰ نکته از نکات خلاقانه نوشتن محتوا که باید بدانید تا مردم مطالب آنلاین شما را بخوانند و به اشتراک بگذارند، با ما همراه باشید.

 

 

۱۰ نکته خلاقیت در تولید محتوا

 

۱. قبل از ایجاد محتوا، مخاطبان‌تان را شناسایی کنید.

شاخت مخاطب، باید جزء اصلی‌ترین قسمت‌های استراتژی محتوای شما باشد. به احتمال زیاد از این رویکرد در کسب و کارتان زیاد استفاده کرده باشید، حالا لازم است یک گام فراتر گذاشته و به خلاقیت در تولید محتواهایتان رو آورد..

اگر می‌خواهید در جذب مخاطبان موفق شوید، باید ایده روشنی از اینکه قرار است برای چه کسی تولید محتوا کنید، داشته باشید. درک بهتر مخاطبان نیز به جذب کنجکاوی و اشتیاق آنها برای بیشتر دانستن، بسیار کمک می‌کند.

 

پرسوناهای خریدار به شما امکان داشتن مخاطبی با پیشینه خاص را می‌دهند. آنها باید اهداف شخصی، رویاهای بلند و موانع خاصی داشته باشند تا با اشتیاق، مطالب را دنبال کرده و در بحث‌ها مشارکت کنند. وقتی می‌دانید در میان مخاطبانتان تعدادی از این شخصیت‌های خریدار حضور دارند، باید هنگام نوشتن محتوای خلاقانه، آنها را مد نظر قرار دهید.

 

۲. تنوع، چاشنی زندگی در نوشتن محتوای خلاقانه است.

وقتی موفق به استفاده از خلاقیت در تولید محتوای‌تان شدید، پست‌های مشابه منتشر نکنید. اگر تمام محتوایی که تولید می‌کنید در نهایت یکسان باشند، مخاطبانتان را از دست می‌دهید. مخاطبان شما فارغ از نوع وب‌سایت‌تان، خواهان دیدن مطالب متنوع هستند.

 

به یاد داشته باشید که پیام خود را تغییر ندهید اما انواع مختلفی از مقالات، ویدئوها، پادکست‌ها و اینفوگرافی‌ها را منتشر کنید. به این ترتیب، می‌توانید مخاطبان بیشتری که تمایل به دریافت اطلاعات به طرق مختلف دارند را جذب کنید. محتوایی که برای مخاطب غیر منتظره باشد، جذابیت بیشتری دارد. مخاطب شما، تا زمانی که موضوع مورد علاقه‌اش را در میان محتواهای تولیدیتان ببیند، از تنوع آن استقبال خواهد کرد.

 

 

۳. آن را با هوشمندی، ساده نگه‌دارید.

علی‌رغم این واقعیت که می‌دانیم خوانندگان ما افراد فوق‌العاده باهوشی هستند، همچنان باید محتوای خود را ساده نگه داریم. چرا؟ به خاطر جذابیت محتواهای ساده برای خواننده.

با وجود اینکه مخاطبان شما برای خواندن مطالب‌تان به صفحه شما مراجعه می‌کنند اما اکثر آنها سعی می‌کنند تا حد امکان، کمتر مطالعه کنند. از انجایی که ذهن انسان، روزانه درگیر مسائل مختلفی است، نمی‌تواند خواندن سنگین را تحمل کند.

 

محتوایی ایجاد کنید که نه تنها خواندن آن آسان است، بلکه به راحتی در جستجوهای اینترنتی قابلیت دسترسی داشته باشد. ساده نگه داشتن مطالب، موجب جذب مخاطب می‌شود.

 

۴. مخاطبتان را بخندانید

آیا آخرین محتوای خلاقانه‌ای را که با یکی از دوستان، اعضای خانواده یا همکارتان به اشتراک گذاشته‌اید، به خاطر دارید؟ بسیاری از ما می‌توانیم به یاد بیاوریم که به برخی از میم‌های آنلاین خندیده‌ایم و آن را با دیگران به اشتراک گذاشته‌ایم.

ما دوست داریم چیزهایی را به اشتراک بگذاریم که ما را می‌خنداند. چرا از این خلاقیت در تولید محتوای خود استفاده نکنیم؟

 

ممکن است فکر کنید که نوع محتوای شما برای طنز مناسب نیست، اما من شرط می‌بندم که هر نوع محتوایی می‌تواند حداقل لحظاتی برای لبخند زدن داشته باشد. به من اعتماد کنید. کسب‌وکارهای B2B می‌توانند کمی طنزآمیز باشند. حتی اگر این ایده کمی شوخ‌طبعانه به نظر می‌رسد اما هنگام ایجاد محتوا، خنده‌دار بودن را در ذهن خود نگه دارید. احتمال اینکه کسی چیزی را به اشتراک بگذارد که باعث خنده شود، بیشتر است!

 

۵. نوشتن محتوای خلاقانه با عشق و احساس

چیز دیگری که بر اشتراک یا عدم اشتراک ما تأثیر می‌گذارد: این است که بدون شک یک قسمت از محتوا بر احساسات ما تاثیرگذار است. اگر چیزی ما را غمگین، عصبانی، مغرور یا هر واکنش احساسی دیگری کند، می‌خواهیم آن را برای دیگران ارسال کنیم تا آنها نیز آن را احساس کنند.

به خوانندگان احساس دهید و سطح عاطفی آنها را درگیر کنید تا شخصاً مسئولیت انتشار محتوای شما بر عهده بگیرند.

 

اشتباه نکنید، هرگز نباید سعی کنید با احساسات، مخاطب خود را «فریب دهید». وقتی با خلاقیت محتوای تولید می‌کنید، مطالب شما باید همیشه اصیل و واقعی باشد. بهترین راه برای ایجاد تعامل عاطفی صادقانه با مخاطب این است که روی موضوعاتی که نسبت به آنها احساس خاصی دارید، تمرکز کنید و آن احساسات را به اشتراک بگذارید. اگر مطالبتان را با شور و اشتیاق بیان کنید، مخاطبان‌تان کنجکاو خواهند شد و تلاش خواهند کرد دلیل آن را بفهمند. در نتیجه آنها نیز با درک احساسات شما، مشتاقانه محتواهای تولیدی‌تان را پیگیری کرده و به انتشار آنها کمک می‌کنند.

 

۶. به خواننده اولویت دهید.

مقالات خود را برای چه کسانی می‌نویسید؟ وقتی یک پادکست می‌سازید، سوالات خود را برای چه کسانی می‌سازید؟ امیدوارید چه کسی را با اینفوگرافیک خود جذب کنید؟

در زمان تولید محتوا، اغلب درگیر موضوعاتی می‌شویم که می‌خواهیم بر روی وب‌سایت‌مان قرار دهیم. می‌خواهیم مطالب‌مان به گونه‌ای خاص به نظر برسند یا حال و هوای خاصی را به نمایش بگذارند. بهتر است به تولید محتوایی بپردازم که برای نوشتن آن مصمم هستیم.

 

به یاد داشته باشید با خلاقیت در تولید محتوا می‌توانید کنجکاوی مخاطبان‌تان را تحریک کنید. اگر محتوای‌تان، مخاطب زیادی جذب نکرده، به احتمال زیاد نتوانسته‌اید نیازهای مخاطبان خود را در اولویت قرار دهید.

 

۷. در زمان تولید محتوا، فهرست‌ها را در نظر بگیرید.

هر فهرستی از نکات تولید محتوای خلاقانه برای مبتدیان شامل مطالب با اهمیت آن لیست می‌شود. ممکن است فکر کنید مردم از دیدن لیست‌های «۱۰ … برتر» خسته شده‌اند، اما در واقعیت چنین نیست. با توجه به امواج عظیمی از اطلاعات که به طور روزانه به مخاطبان عادی شما می‌رسد، بسیاری از خوانندگان دچار خستگی ذهنی شده و برای ارضای کنجکاوی خود تمایل به دریافت اطلاعات دارند، اما می‌خواهند این اطلاعات را به راحتی درک کنند.

خواندن لیست‌ها راحت‌تر از متن‌های طولانی است. اگر مطالب شما به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم شود، تعامل، تحلیل و به خاطر سپردن آن آسان‌تر خواهد بود. هم اکنون، شما در حال خواندن یک لیست هستید!

 

در زمان تولید محتوا، هوش و قدرت تفکر انسان را مد نظر قرار دهید. دلیلی ندارد خوانندگانی که اشتیاق و انرژی کمتری برای مطالعه دارند را مجبور کنید تا برای کسب اطلاعات از طریق نوشته‌های شما، خودشان را تحت فشار قرار دهند. با خلاقیت، محتواهای تولیدی‌تان را بخش‌بندی کنید و حداقل چند مقاله به سبک فهرست در وبلاگ یا وب‌سایت خود قرار دهید.

 

 

۸. به خوانندگان کمک کنید تا از خود تعریف کنند

اگر محتوای شما بتواند به خوانندگان کمک کند تا مشخص کنند که چه کسی هستند، بیشتر با آن ارتباط برقرار خواهند کرد.

تصور کنید: شما یک دونده ماراتن هستید که وارد یک وبلاگ پرطرفدار شده‌اید و عنوانی مانند «من کفش دوندگی هستم» را می‌بینید. شما شیفته دوندگی هستید و کنجکاو می‌شوید، بنابراین با کلیک بر روی عنوان، کل مطلب را می‌خوانید که چگونه یک دونده خود را مانند کفش‌هایش تصور می‌کند: فرسوده و خسته، شکسته، اما همیشه ایستاده و همچنان در حرکت به سمت هدف. نویسنده مخاطبان خود را به چالش می‌کشد تا به یاد داشته باشند که خسته شدن به‌عنوان یک فرد فقط به این معنی است که شما در هم شکسته‌اید تا به اهداف والایی که مقدر شده‌ برسید.

 

بووم.

تعاملی آنی.

به نظر شما چقدر احتمال دارد که خوانندگان پست را با دوستان دونده خود به اشتراک بگذارند؟ چقدر احتمال دارد آن دوستان، پست را با دیگران به اشتراک بگذارند؟

 

اگر نوشتن محتوای خلاقانه شما، می‌تواند با نحوه تعریف مخاطبان‌تان ارتباط برقرار کند، می‌توانید محتوایی ایجاد کنید که به آنها کمک کند.

 

۹. محتوایی تولید کنید که اطلاعات مفیدی را ارائه دهد.

باید اطلاعات مفیدی ارائه دهید تا خوانندگان خود را با محتوای‌تان آشنا کنید. اگر با خلاقیت محتوایی تولید کنید که مفید باشد، مردم فقط محتوای شما را به اشتراک نمی‌گذارند، بلکه به بازدیدکنندگان دائمی صفحات شما تبدیل می‌شوند.

 

این موضوع ممکن است بدیهی باشد، اما پیچیده‌تر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد. مفید بودن مطالب بر اساس مخاطبی که به دنبال جذب آن هستید، نسبی است. شما باید کارایی برند خاص خود را کشف کرده و از آن استفاده کنید. یک سایت بازی ممکن است متوجه شود که ارائه برنامه‌ زمانی از انتشار نسخه‌های جذاب برای مخاطبانش مفید است، اما یک شرکت حقوقی با پست کردن رویدادهای حقوقی به چنین موفقیتی دست نخواهد یافت.

 

زمانی را صرف شناسایی انواع مطالبی کنید که برای مخاطب مورد نظر شما مفید است و راه‌های خلاقانه و جالبی را برای ارائه به آنها بیابید.

 

 

۱۰. با ایجاد خلاقیت در تولید محتوای خود، دلیلی برای نوشتارتان داشته باشید.

آیا دلایل ناراحتی‌تان را به یاد می‌آورید؟ چیزی که افکار شما را به خود مشغول کرده و شما را به سمت عمل سوق داده باشد؟ هنگامی که محتوا تولید می‌کنید، به دنبال فرصت‌هایی باشید تا دلیلی را به مخاطبان خود معرفی کنید و آنها را نیز در مورد آن تحریک کنید.

 

هنگام انتخاب علت، باید به دنبال دو چیز باشید:

  1. محتوایتان را به دلیلی تبدیل کنید که مخاطبان شما به آن علاقه‌مند شوند. خوانندگان شما به دنبال چیزهایی هستند که با آن درگیر شوند پس به آنها چیزی معرفی کنید که می‌توانند روی آن سرمایه‌گذاری کنند.
  2. دلیلی پیدا کنید که به آن علاقه دارید یا می‌توانید به آن علاقه‌مند شوید. اشتیاق شما به موضوع باید از طریق محتوای شما جاری شود و برای هر کسی که کلمات شما را می‌خواند آشکار خواهد شود.

 

نتیجه‌گیری

به یاد داشته باشید نکات فراوانی وجود دارد که می‌توانید برای ایجاد خلاقیت در تولید محتوا از آنها کمک بگیرید تا مخاطبان‌تان راضی نگه داشته و به بهترین شیوه کنجکاوی آنها را به ویژه در مورد مسائل روز تحریک کنید. اکثر افراد، ارزش خلاقیت در تولید محتوا و خلاقانه نوشتن در بازاریابی آنلاین را نادیده می‌گیرند. به همین دلیل تلاش کردیم در این نوشتار نکاتی را مورد بررسی قرار دهیم تا کمکی به نویسندگان به ویژه افراد مبتدی کنیم که بتوانند خلاقانه تولید محتوا کنند و پیام‌شان را به دیگران برسانند.

 

عضویت در خبرنامه