مدیا پیچ یا ارائه رسانه ای چیست؟

مدیا پیچ به زبان ساده، اقدامی است برای اینکه توجه یک روزنامه نگار، سردبیر یا یک رسانه را به اخبارتان جلب کنید تا اخبارتان را پوشش بدهند. معمولا تبلیغات رسانه‌ای از طریق ایمیل انجام می‌‌شود، اما انجام آن از طریق پلتفرم‌های اجتماعی، تلفن یا ایمیل نیز امکان پذیر است.

مدیا پیچ در واقع برقراری ارتباط با روزنامه نگار در بستر رسانه است تا خبر را در روزنامه‌اش یا نیوزروم یا همان اتاق خبر اختصاصی سازمان منتشر کند. تعامل با رسانه یکی از ارکان اصلی روابط عمومی است که نیاز به آموزش هم دارد. اما چطور یک درخواست موثر به روزنامه نگارها و خبرنگاران بدهیم تا خبر ما را منتشر کند؟

قبل از اینکه یک مدیا پیچ بنویسید

روزنامه‌نگاران و سردبیران هر روز با بیانیه‌های مطبوعاتی، سخنرانی‌های رسانه‌ای و خواسته‌های مختلف بمباران می‌شوند و باید بدانیم که زمان و توجه روزنامه‌نگاران دو عنصر کمیاب است.

بر اساس تحقیقات فراکتل، حدود ۴۶ درصد از روزنامه نگاران سراسر جهان در روز حداقل ۱۱ مدیاپیچ  دریافت می کنند، و حدود ۲۶ درصد نیز بیش از ۲۶ عدد مدیاپیچ در روز وارد جعبه دریافتشان می‌شود.

پس باید بدانید لحن محتوایی که می‌نویسید مناسب باشد. اینکه چه چیزی را باید در مدیاپیچ بگنجانید و چه چیزی را نادیده بگیرید، شانس شما را برای دریافت پاسخ‌های بیشتر افزایش می‌دهد. به خاطر داشته باشید، حتی یک اشتباه تایپی ممکن است موفقیت شما را تبدیل به فاجعه کند.

 

 

چگونه یک مدیاپیچ یا ارائه رسانه‌ای بنویسیم؟

گام‌های زیر را در نوشتن مدیاپیچ در نظر بگیرید:

  1. از اینکه روایت شما ارزش خبری دارداطمینان حاصل کنید
  2. مطمئن شوید که مخاطب‌های درستی را روی یک رسانه مرتبط انتخاب کرده‌اید
  3. عنوان جذابی بنویسید
  4. بدانید که چگونه باید مدیاپیچ خود را شروع کنید
  5. محتوایی بنویسید که با مخاطب ارتباط برقرار کند
  6. بدانید که چگونه باید «دعوت به اقدام» یا کال تو اکشن بنویسید
  7. جمع بندی مناسبی برای مدیاپیچ خود بنویسید

همه این موارد را ابتدای کار تعیین کنید و پس از آن مدیاپیچ مناسب را به خبرنگار مورد نظرتان بفرستید.

۱. مطمئن شوید که روایت شما ارزش خبری دارد

این به موضوع ارائه یا پیچ شما بستگی دارد. اگر می‌خواهید کسی را ترغیب کنید تا روایت شما را پوشش دهد، بهتر است قبل از اینکه حتی به انتشار رسانه فکر کنید این دو سوال را از خود بپرسید:

  • آیا خبر من واقعاً ارزش خبری دارد؟
  • آیا اخبار من طوری ارائه می شود که مخاطب را جذب کند؟

موثرترین ایمیل‌ها هردو ویژگی بالا را دارند. اگر ایمیل هایتان این ویژگی‌ها را ندارند، بهتر است صبر کنید تا موضوع واقعا خبرسازی را ارائه نمایید. هنگام تهیه یک بیانیه مطبوعاتی که ممکن است مایل باشید آن را به صورت پیچ ارسال کنید، اما مهم است که از همان ابتدا مخاطبان هدف خود و ذائقه‌ی روزنامه نگاران را در نظر بگیرید.

به عنوان مثال، exceptional book press releases یک نگاه اجمالی از آنچه در پیش است را به خوانندگان می‌دهد و از افشای داستان اجتناب می‌کند. انتشارات آنها به گونه‌ای طراحی شده که خواننده‌ها، روزنامه نگاران و حتی الگوریتم جستجوی گوگل را مجذوب خود کرده و حداکثر تاثیرگذاری و اطمینان بخشی را حاصل کنند.

در غیر این صورت، ممکن است در اولین مواجهه با مخاطبین رسانه‌ای که بیانیه مطبوعاتی خود را به آن‌ها ارسال می‌کنید، تجربه بدی رقم بزنید.

اما چه چیزی یک داستان با ارزش خبری ایجاد می‌کند؟ به گزارش سایت سوشال مدیا سیدنی باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • آیا روایت جدید و در حال اتفاق است؟
  • آیا دارای یک عنصر برجسته است؟
  • آیا واکنش احساسی را برمی‌انگیزد؟
  • آیا روایت شما روی افراد خاصی تأثیر می گذارد؟
  • آیا داستان شما مربوط به منطقه یا نشریه ای است که آن را برایشان مطرح می‌کنید؟

امبر مک، کارآفرین، و نویسنده معروف، این مرحله را در یک جمله خلاصه می کند:

این واقعیت که شرکتتان صرفا وجود دارد و یک مدیر عامل دارید، یک داستان خلق نمی‌کند.

۲. مطمئن شوید که مخاطب‌های مرتبط با رسانه مورد نظرتان را انتخاب می‌کنید

قبل از نوشتن مدیا پیچ تان، ابتدا باید مخاطبین مرتبط پیدا کنید تا از آن یک لیست تهیه کنید. یک لیست از افرادی که ممکن است به پوشش داستان شما علاقه مند باشند. علاوه بر روزنامه نگاران، این لیست می تواند شامل شخصیت های معروف شبکه های اجتماعی در لینکدین، اینفلوئنسرها، وبلاگ نویسان، میزبان پادکست ها و حتی سایر حرفه ای های روابط عمومی باشد.

در رسانه ها، روزنامه نگاران منفرد، هرکدام در یک موضوع و حیطه خاصی به انتشار اخبار می‌پردازند. به جای ارسال پیشنهاد خود به ایمیل عمومی یک رسانه خبری، بهتر است آن را به شخصی ارسال کنید که بیشترین ارتباط را با موضوعی که در مورد آن می نویسید، دارد.

به عنوان مثال، اگر یک کسب‌وکار کوچک یا استارت‌آپی هستید که محصول جدیدی را عرضه می‌کنید و به سایت‌های خبری مراجعه کنید، متوجه می‌شوید که هر خبرنگار در آنجا فقط در موضوع خاصی خبر می‌نویسد. مثلا درباره هواپیماهای بدون سرنشین، تلفن‌های همراه یا محاسبات ابری. در این مورد، بهترین کار این است که به جای صحبت کردن با کسی که به طور کلی فناوری را پوشش می‌دهد، با شخصی صحبت کنید که در مورد محصولاتی مانند شما محتوا می نویسد.

۳.عنوانی جذاب بنویسید

هنگام نوشتن مدیا پیچ، باید به خاطر داشته باشید که این اولین مواجه با خبر شماست. عنوان اولین چیزی است که روزنامه‌نگاران می‌‌بینند. درواقع موضوعتان را طوری انتخاب کنید که حتما ایمیلتان باز شود.

بنابراین این قوانین ساده را به خاطر بسپارید:

  • موضوع را واضح بنویسید

به عبارت ساده، حتماً بگویید که دارید یک ارائه یا پیچ می‌نویسید. اگر ایمیلتان را ناواضح و مبهم بنویسید، باعث می شود که در صندوق ایمیل روزنامه‌نگاران گم شود. نامتان را مستقیماً در قسمت موضوع بنویسید تا هدفتان واضح باشد و طرحتان به راحتی پیدا شود.

  • همه چیز را خلاصه کنید

ممکن است وسوسه شوید که موضوع را با کلمات کلیدی اضافی پر کنید. یک دستورالعمل خوب که باید به خاطر داشته باشید، این است که باید موضوع تان را کمتر از ۴۹ کاراکتر نگه دارید. این موضوع از نظر علمی هم ثابت شده است که  انجام این کار باعث افزایش نرخ باز شدن ایمیل هایتان می‌شود.

چند نمونه خط موضوع سریع رسانه‌ای:

  • مصاحبه با درمانگر و کارآفرین در مورد چگونگی مدیریت استرس روزمره
  • روزنامه نگاران می گویند ۸۳ درصد پیچ ها یا طرح هایشان بی‌ربط هستند و نادیده گرفته می شوند
  • چرا باید از گذاشتن تلفن همراه در جیب خودداری کنید؟

 

۴.نحوه شروع مدیاپیچ را بیاموزید

بیایید از همان ابتدا، از خط آدرس شروع کنیم. تا جایی که می‌توانید موضوع را دقیق بنویسید. ترجیحا نام مخاطب یا روزنامه نگار مورد نظرتان را در عنوان بیاورید. اگر از پایگاه داده تماس رسانه‌ای استفاده می‌کنید، این اطلاعات باید به راحتی در دسترس باشد. اگر با کمک ابزارهای اتوماتیک عنوان را پر کنید، ممکن است با «خطاب به مسئول مربوطه» شروع بشود. یعنی یک خطاب عمومی بدون ذکر نام مشخص از فرد. این کار شاید موفق باشد اما شروع ضعیفی برای برقراری روابط معنادار با روزنامه نگاران انتخابی شماست. اما تعامل شخصی با روزنامه‌نگاران خیلی مهم است،تا حدی که می‌تواند معجزه کند.

این مرحله همچنین فرصت خوبی است تا حوزه تخصص خبرنگاران را بررسی کنید و کاملاً مطمئن شوید که با شخص مناسبی ارتباط می‌گیرید. اما بعد از اینکه خبرنگاران را بررسی کردید چه کار باید بکنید؟

  • سر اصل مطلب بروید

یک روزنامه نگار می خواهد جواب این سوالات را بداند: چه کسی، چه چیزی، چه زمانی، کجا و چرا؟ همان پنج پرسش اصلی تهیه خبر

بنابراین بهتر است پاسخ این سوالات را درست در ابتدای متن قرار دهید. یعنی اینها باید محتوای پاراگراف آغازین شما را باشند تا روزنامه‌نگار مطمئن شود که اخبارتان علایق آن‌ها و مخاطبانتان را پوشش می‌دهد. این یک پکیج کامل برای شماست که در موضوعات پرطرفدار و ترند خلاصه می شود. به یاد داشته باشید، هیچ خبری مانند اخبار داغ برای روزنامه‌نگار جذاب نیست.

توصیه یک متخصص روابط عمومی در مورد چگونگی ایجاد یک مدیا پیچ:

مدیران روابط عمومی می‌توانند برای ایجاد یک فضای رسانه‌ای مؤثر، اخبار را به چند روایت مختلف تبدیل کنند و  آن را از زوایای مختلف ارائه کنند. انجام این کار به دستیابی به مخاطبان هدف بیشتر کمک می کند. اما لازم است برای رسیدن به آن خلاق باشیم و به دنبال دیدگاه های منحصر به فرد هر داستان باشیم.

به عنوان مثال، به جای ارائه داستانی در مورد یک کسب و کار جدید به عنوان یک خبر ساده، می توانید روی داستان انسانی پشت کسب و کار، مانند پیشینه و انگیزه های بنیانگذار آن نیز تمرکز کنید. از زاویه دیگر این موضوع می‌تواند، موفقیت یک کسب و کار محلی در بازارهای جهانی باشد که این اشاره، برای رسانه های محلی جذاب است.

پس با ارائه گزینه‌های مختلف به روزنامه‌نگاران برای نحوه پوشش یک مطلب، شانس پیدا کردن زاویه‌ای متناسب با سبک نشریه و مخاطبان هدفتان را افزایش می‌دهید. در نتیجه احتمال بیشتری برای کسب پوشش مطبوعاتی خواهید داشت.

 

۵. محتوایی بنویسید که با مخاطب ارتباط برقرار کند

شما باید محتوایی بنویسید که روزنامه نگار مطمئن شود، با خوانندگانش ارتباط برقرار می‌کند. در واقع محتوایی که می‌‌نویسید باید در سطحی نوشته شود که روزنامه‌نگار مورد نظرتان کار می‌کند.

وقتی روابط عمومی بخشی از کار روزنامه نگاران را انجام می‌دهند، آنها را شیفته خودشان می‌کنند! اما برای اینکه مطمئن شوید که اخبار شما واقعاً در میان رسانه‌ها برجسته است، چند کار وجود دارد که می‌توانید انجام دهید:

 

  • منابع کارشناسی به آن‌ها بدهید

همان طور که گفتیم، روزنامه نگاران دوست دارند روابط عمومی برخی از کارهایشان را انجام دهد. مثلا روزنامه‌نگار منتخب شما ممکن است منابع تخصصی خود را در ذهن داشته باشد، اما منابع بیشتر بهتر است. حتی ممکن است مواردی را بیابید که واقعاً مختص مقاله شما هستند، مانند کارشناسان دانشگاهی یا یک مدیرعامل، که می‌توانند به روایت شما قدرت بیشتری ببخشند.

 

  • لینک‌‌های مرتبط را برایشان ارسال کنید

به طور کلی نباید مدیا پیچ خود را با نمودارها و داده‌های زیاد پرکنید، اما همچنان می‌توانید اینها را با پیوندهای خارجی که به دقت انتخاب شده‌اند، به اخبارتان لینک دهید. این لینک سازی می تواند تعامل خواننده را افزایش داده و اعتبار شما را هم نزد روزنامه نگار و هم در بین مخاطبان آنها افزایش دهد.

 

  • به آن‌ها بگویید چه چیزی را پیشنهاد می‌‌کنید

شما قبلاً در انتخاب روزنامه‌نگار و یک رسانه‌ برای انتشار با مشکل مواجه شده‌اید، پس چرا دلیل انتخاب آن‌ها را به اشتراک نمی‌گذارید؟ ذکر معیارهای خود و اینکه چرا آن‌ها را به طور انحصاری انتخاب کرده‌‌اید، می‌‌تواند به شخصی سازی طرحتان و تقویت رابطه شما کمک کند.

 

۶. نحوه نوشتن «دعوت به اقدام» یا کال تو اکشن را بیاموزید

نوشتن یک کال تو اکشن موثر بسیار ضروری است. در این قسمت مدیا پیچ، دلیل اهمیت این ارائه را و اینکه چرا با خوانندگان ارتباط دارد را بیان کنید و زمان‌بندی خود را تقویت کنید. کال تو اکشن دقیقا جایی است که باید همه توجهتان که روی روزنامه نگاران و خوانندگان آن‌ها متمرکز کرده بودید را به نتیجه برسانید تا آن‌ها به درخواستتان عمل کنند.

 

۷. جمع بندی مناسبی برای مدیاپیچ خود بنویسید

نتیجه گیری شما باید خلاصه ای از طرح تان باشد که به صورت معکوس ارائه می شود. می‌توانید مجددا یک کال تو اکشن اما این بار به شیوه‌ای جدید و منحصر به خود فرد اضافه کنید، آخرین داده‌ها یا پیوندهای مرتبط که ممکن است برای روزنامه‌نگار مفید باشد را اضافه کنید و در نهایت از مخاطب رسانه ای خود برای اینکه وقت ارزشمندشان را در اختیارتان قرار دادند، تشکر نمایید.

  • نوشته تان را با یک بخش هیجان انگیز تمام کنید

در پایان، خلاصه ای آسان و در دسترس از همه موارد ضروری را بنویسید. جزئیات تماستان، پیشینه تان، دلیل اینکه چرا شما فرد مناسبی برای ارائه این اخبار هستید و هر دستاورد حرفه ای مرتبط با موضوع و اخبارتان.

 

یک مثال مدیا پیچ از متخصصان روابط عمومی

این نمونه خبر از مری برین میلبرن اهمیت یک پیشنهاد ارزش خوب را نشان می دهد. توجه داشته باشید که چگونه نظرات کارشناسی و اطلاعات از مدیر عامل شرکت را به خبرنگار ارائه می کند تا بتواند پوشش خبری دریافت کند.برخی از اطلاعات به دلایل حفظ حریم خصوصی حذف شده است.

 

سلام، واقعا از آخرین مقاله شما در مورد………. لذت بردم

اگر شما علاقه‌مند هستید تا این موضوع را بیشتر بررسی کنید، یا با  نظرات متخصصان صنعت برق را  دریافت کنید، من با شرکت دانش بنیان ………….. که اخیراً ایده‌های خلاقانه‌ای برای بهینه سازی مصرف برق آپارتمان‌های شخصی داشته است در ارتباط هستم.

 ممکن است یک مصاحبه با مدیرعامل این شرکت نوآور برای شما جذاب باشد. {نام مدیرعامل} حدود ربع قرن است که در این حوزه مشغول است و صنعت برق و مشتریان حوزه مصرف انرژی را به خوبی می‌شناسد.

نکته جالب توجه در مورد رهبری (نام مدیرعامل) تحول و رشد دیجیتالی است که در (نام شرکت) به وجود آورده است. از اقدامات او در مسیر رشد و تحول می توان به چند مورد اشاره کرد:  هدایت شرکت با  یک خرید عمده، تکمیل پروسه‌های دورکاری شرکت در دوران کرونا، و  ایجاد فرهنگ  «از هر کجا کار کنید!» در این شرکت با حفظ دانش تجربی و عملی در مورد انرژی و ابزارهای موجود در بازار.

اگر مایلید با (نام شخص متخصص)  صحبت کنید، یا اگر روی گزارشی کار می کنید که نیاز به بررسی متخصصان دارد، به من اطلاع دهید.

 از وقتی که گذاشتید متشکرم و مشتاقانه منتظر پاسخ شما هستم.

 

چگونه به طور موثر خبرنگار یا رسانه‌تان را پیگیری کنید

حتی اگر همه چیز را به درستی انجام داده باشید، این احتمال وجود دارد که پاسخی دریافت نکنید که باعث می شود از خود سوال کنید:

  • آیا روزنامه نگار ایمیل من را دریافت کرده است؟
  • آیا ایمیلم باز شد یا در دریای مدیا پیچ ها و اخبار واصله‌ی دیگر گم شد؟
  • آیا ایمیل من ممکن است کیفیت لازم را نداشته باشد و مضحکه دیگران شود؟

اما جدا از این اغراق‌ها، باید بدانید که روزنامه نگاران افرادی پرمشغله هستند. ممکن است مشغول باشند و هنوز نتوانسته‌اند ایمیلیشان را چک کنند.

دلیل دریافت نکردن پاسخ هرچه باشد، به این معنا نیست که دست از کار بکشید.

به عنوان یک قانون کلی، شما نباید بیش از سه بار متوالی بدون دریافت جواب به کسی ایمیل بزنید. به جزایمیل اول، دو فرصت بعدی برای ارسال ایمیلتان باقی می‌ماند. بین هر ایمیل حداقل چند روز وقت بگذارید. همین امر در مورد تماس ها نیز صدق می کند، بنابراین اگر شماره تلفن خبرنگار خود را دارید، حتما همین این قانون را نیز رعایت کنید.

 

هنگام پیگیری، موارد زیر را در نظر داشته باشید:

مودب باشید. به این واقعیت احترام بگذارید که ممکن است یک روزنامه نگار به داستان شما علاقه‌مند نباشد

مختصر و دقیق بنویسید. با در نظر گرفتن نکته فوق، مودبانه از آن‌ها بپرسید که آیا آن‌ها علاقه مند به همکاری هستند یا اگر می توانند جزئیات بیشتری ارائه دهند

آماده باشید. اگر پاسخ مثبت دریافت کردید، مطمئن شوید که اگر می‌خواهند برای جزئیات بیشتر با شما مصاحبه کنند یا اطلاعات اضافی که ممکن است به آنها نیاز داشته باشند، یک برنامه زمانی منعطف دارید.

 

 نتیجه‌گیری

یک مدیا پیچ را می‌توان به روش‌های مختلف ساخت. اما کارشناسان روابط عمومی اغلب روش ترجیحی خود را دارند. با این وجود، اصول نوشتن یک طرح یا Pitch موفق مثل نحوه نوشتن یک نامه برای یک رویداد یا معرفی محصول، یکسان باقی می‌ماند.

اصلاح استراتژی  نوشتن مدیا پیچ، اولین گام برای انتشار اخبارتان است که منجر به بک لینک بیشتر می‌شود و پوشش رسانه‌ای شما را افزایش می‌دهد.

 

عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه