تصور اینکه یک روزی روزنامه‌های کاغذی و مطبوعات، جایی در زندگی مردم نداشته باشند، شاید سخت به نظر می‌آمد. اما امروزه با وجود صنعت و فرهنگ دیجیتالی، ارائه رسانه‌ای تغییر پیدا کرده است و ما شاهد تحولات رسانه هستیم. در واقع تکنولوژی چشم انداز مخاطبان سنتی را تغییر داده و این مهاجرت آنلاین نه تنها صنعت رسانه بلکه روابط عمومی را هم درگیر خود کرده است.

با این توصیف یک سوال پیش می‌آید؛ تاثیر این تحولات رسانه‌ای بر روابط عمومی چیست؟ با وجود تنوع انواع رسانه، روابط عمومی چه کار باید بکند که از تحولات رسانه عقب نماند؟ در این مقاله ما ۶ راه همگام شدن روابط عمومی با تغییرات رسانه ای را بیان کردیم. آما قبل از بررسی این راهکارها، ابتدا ببنیم تاصیر رسانه بر روابط عمومی چیست؟

 

تاثیر رسانه بر روابط عمومی

چشم‌انداز رسانه‌ها در عصر پیشرفت سریع فناوری به شدت در حال تغییر است. ظهور شبکه‌های اجتماعی و دیگر پلت‌فرم‌های دیجیتال، نحوه انتشار اخبار و اطلاعات را متحول کرده و به افراد و کسب‌وکارها اجازه می‌دهد تا با مخاطبان هدف خود ارتباط موثرتری داشته باشند.

با این حال، این تغییرات چالش‌های جدیدی را نیز برای متخصصان روابط عمومی ایجاد کرده است. استقبال از شبکه‌های اجتماعی، اتخاذ رویکرد ارتباطی چند کاناله، و استفاده از اینفلوئنسر مارکتینگ، استراتژی‌های کلیدی موفقیت هستند.

 

 

قدرت شبکه‌های اجتماعی

بدون شک شبکه‌های اجتماعی در فضای رسانه‌ای امروزی تبدیل به یک نقطه قوت برای روابط عمومی شده‌اند و استفاده از آن برای متخصصان روابط عمومی ضروری است. این امر مستلزم درک پویایی هر پلتفرم و تنظیم پیام‌ها برای برقراری ارتباط با مخاطبان خاص است.

 

افول رسانه‌های سنتی

همانطور که استفاده از پلتفرم‌های دیجیتال اولویت پیدا می‌کنند، رسانه‌های سنتی با چالش‌های مهمی روبرو می‌شوند. کاهش چشم‌انداز رسانه‌های سنتی موجب می‌شود متخصصان روابط عمومی برای اطمینان از شنیده شدن داستان‌های برندشان، استراتژی‌هایشان را تعدیل کنند.

 

پذیرش ارتباط چند کاناله

با پراکندگی کانال‌های رسانه‌ای، متخصصان روابط عمومی و بازاریابی باید یک رویکرد چند کاناله را برای دستیابی به مخاطبان هدف خود اتخاذ کنند. ایجاد پیام‌های منسجم و قانع‌کننده از طریق کانال‌های مختلف، کلید جلب توجه مخاطبان و ایجاد شهرت برند است.

 

عصر اینفلوئنسر مارکتینگ

امروزه اینفلوئنسر مارکتینگ به یک ابزار قدرتمند برای متخصصان روابط عمومی تبدیل شده است. استفاده از نفوذ و اعتبار اینفلوئنسرها، برندها را قادر می‌سازد تا به طور واقعی و مؤثر با مخاطبان خاص ارتباط برقرار کنند.

 

با استفاده از این استراتژی‌های کلیدی، می‌توانیم برند یا مشتریان خود را برای ایجاد ارتباطات معنادار با سهامداران، تقویت پیام‌های آنها و دستیابی به اهداف تجاری خود در یک چشم‌انداز رسانه‌ای در حال تغییر، توانمند کنیم.

 

 

تاثیر رسانه بر روابط عمومی را کنترل کنید

 

۱. انتشارات چاپی را حفظ کنید

حتی با وجود تغییرات صنعت رسانه، روزنامه‌ها با گذر زمان هنوز پابرجا باقی مانده‌اند! تکنولوژی راه دیگری برای ارائه اخبار به مردم فراهم کرده است که این فرصت، بستر جدیدی برای خبرنگاران فراهم کرده تا اخبار خود را به نمایش بگذارند. بسیاری از روزنامه‌ها برای گستردگی دامنه خوانندگان و مخاطبان خود، هم به صورت آنلاین هم به صورت چاپی فعالیت می‌کنند. این اتفاق یک خبر خوب برای روابط عمومی به حساب می‌آید زیرا اخبار در هیچ دوره‌ای به این شکل گسترده در دسترس نبوده است!

 

۲. روابط رسانه دیجیتالی خود را گسترش دهید

داشتن روابط رسانه‌ای قوی، یکی از مهم‌ترین موارد برای متخصصین روابط عمومی است. علاوه بر نشریات مطبوعاتی سنتی، راه‌های دیگری مثل سایت‌های آنلاین، پادکست‌ها، بلاگ‌ها و غیره برای پوشش اخبار برای مخاطبین وجود دارد. این بدین معنی است که متخصصان روابط عمومی باید با افرادی که در این حوزه‌ها فعالیت می‌کنند هم ارتباطی قوی برقرار کنند. مثلا برای ساختن یک رابطه موثر می‌توانند محتواهای مرتبط و مورد‌علاقه خبرنگاران و روزنامه نگاران را برای آن‌ها ارسال کنند.

 

 

۳. نشریه مطبوعاتی دوستانه داشته باشید

نشریه‌های مطبوعاتی معمولا در یک فرمت خاصی تهیه می‌شوند که هم به کار روابط عمومی و هم به کار رسانه می‌آید. به هرحال با رشد ایده اخبار آنلاین، برای نوشتن نشریه‌های مطبوعاتی آتی، چندین ترفند وجود دارد. مثلا:

  • خلاصه نویسی متن، طوری که نکته اصلی مطلب را ادا کند، یکی از مهم‌ترین نکات نوشتن خبر رسمی کسب‌وکار است. تحقیقات نشان می‌دهد مدت زمان توجه کاربر حتی در یک صفحه مقاله روی وبسایت هم بسیار کوتاه است. به همین دلیل نوشته خود را تا حد امکان مختصر و مفید بنویسید و یک راست سر اصل مطلب بروید.
  • بسیاری از کسب‌وکارها تمایل دارند در مقالات و محتواهای آنلاین برای بهبود موتور جستجوی گوگل سایتشان (SEO)، لینک سازی انجام دهند. بنابراین متخصصان روابط عمومی باید مطمئن شوند که هر مقاله ای که منتشر می‌کنند، حداقل یک لینک به صفحه اصلی مشتری بدهد.
  • عناصر بصری امروزه از اهمیت بالایی برخوردار هستند. به ویژه با ظهور تکنولوژی دیگر با محدودیت‌های انتشارات چاپی مواجه نیستیم. به همین دلیل علاوه بر عکس‌های کاور جذاب، استفاده از اینفوگرافی یا حتی ویدیو را هم در نظر بگیرید.

 

۴. تاثیر سئو (SEO) را در نظر بگیرید

امروزه نوشتن محتوا بر اساس استانداردهای سئو، یک اصل رایج بین متخصصان روابط عمومی است. با وجود این که ۷۰ درصد خریدهای آنلاین با سرچ در گوگل صورت می‌گیرد، جای تعجب نیست که کسب و کارها، در صفحه نتایج سرچ گوگل، بهترین جایگاه را می‌خواهند! تقویت رسانه‌های اکتسابی، سئو را هم بهبود داده و به موفقیت و سئو مشتریانتان نیز کمک می‌کند.

 

۵. برای مخاطبان هدف و نیچ بازار بنویسید!

در سال‌های اخیر، داشتن نشریات مخصوص نیچ بازار به شکل زیادی در اینترنت رایج شده است که باعث شده پوششی متمرکز و هدفمند برای مخاطبین فراهم شود. این گونه نشریات که اغلب دارای خوانندگان اختصاصی هستند، به متخصصان روابط عمومی ایت امکان را می‌دهد تا به راحتی بر ذینفعان کلیدی و مشتریان بالقوه متمرکز شوند.

 

۶. تاثیر شبکه‌های مجازی را دست کم نگیرید

یکی دیگر از تحولات رسانه، پررنگ شدن حضور مردم در شبکه‌های اجتماعی است. حضور مستمر در فضای مجازی و رسانه‌ها به طوری که با قوانین اخلاقی شرکت متناسب باشد، بسیار مهم است. فعالیت در فضای مجازی، برای کسب و کارها بستری فراهم می‌کند تا به صورت مستقیم با عموم ارتباط برقرار کرده و تعامل و وفاداری مخاطبین را افزایش دهند. از سوی دیگر، این فضا آسیب پذیری شرکت نسبت به واکنش‌های منفی را نشان می‌دهد. متخصصان روابط عمومی باید بدانند زمانی که بحرانی رخ می‌دهد، چگونه موقعیت را مدیریت کنند. ارتباطات بحران در این شرایط نقش پررنگی دارند.

 

 

نکته آخر اینکه، رسانه‌ها به طور مداوم در حال تغییر هستند و چشم انداز آینده آن با تحولات بزرگی همراه است. برای داشتن روابط عمومی موفق، رسانه‌های سنتی، رسانه‌های دیجیتال و هر آنچه در این بین وجود دارد، همگی ضروری هستند. یعنی باید بتوانید هم از محیط شبکه‌های اجتماعی، اتاق خبر آنلاین و هم از روزنامه‌های چاپی بیشترین بهره را ببرید. برای حرفه ای‌ها مهم است که از آخرین ترندها باخبر باشند و درعین حال به ساختن داستان‌های جذاب برای چاپ ادامه دهند.

 

منابع: comitlinkedin

 

 اگر می‌خواهید از خدمات و دانش روابط عمومی نیوزروم استفاده کنید، فرم زیر را پر کنید.

عضویت در خبرنامه