اگرچه ممکن است در روابط‌عمومی یک سازمان دولتی مشغول به کار باشید و بحث‌های مرتبط با هوش مصنوعی و تاثیر آن بر حرفه‌ی شما چندان برایتان جدی به نظر نرسد اما باید بدانید که به‌زودی این حرفه هم به شکل قابل توجهی تحت تاثیر هوش مصنوعی قرار خواهد گرفت. معمولاً نخستین واکنش افراد به فناوری‌هایی از این دست، ترس از بیکار شدن است، اما شاید بهتر باشد منطقی با این ترس مواجه شویم و ببینیم در حال حاضر چه‌طور می‌توانیم خودمان را از گزند وجوه منفی حضور هوش مصنوعی در روابط‌عمومی حفظ کنیم.

چالش‌های هوش مصنوعی در روابط عمومی

ابتدانگاهی گذرا بیندازیم به وجوه منفی حضور AI در عرصه‌ی روابط عمومی:

جایگزینی ماشین با کارگزار روابط‌عمومی: به خاطر اینکه هوش مصنوعی بسیاری از وظایف کارکنان روابط‌عمومی را خودکار می‌کند، ممکن است بسیاری از صنایع ترجیح دهند به دلیل کاهش هزینه‌های جاری، ماشین را جایگزین کارکنان کنند.

خودتان را جای صاحبکار بگذارید. وقتی می‌شود بخش مهمی از کارهای امروزی شما را به هوش مصنوعی سپرد چرا باید ماهانه به شما حقوق بدهد؟

سوگیری: داده‌هایی که هوش مصنوعی جمع‌آوری می‌کند بی‌طرف نیستند. پس بی‌طرفی ابزارهای هوش مصنوعی به داده‌هایی بستگی دارد که آموخته‌اند؛ بنابراین اگر داده‌ها سوگیری داشته باشند، آن سوگیری‌ها در خروجی هوش مصنوعی منعکس می‌شود.

نقض حریم خصوصی: بخشی مهمی از داده‌ها به حریم خصوصی کاربران مربوط است و هوش مصنوعی می‌تواند این داده‌های شخصی را به‌راحتی ردیابی و تجزیه و تحلیل کند و نگرانی از نقض حریم خصوصی را افزایش دهد. این یعنی کاهش اعتماد عمومی به هوش مصنوعی.

نقص تماس انسانی: تماس و لمس انسانی در ارتباطات و روابط‌عمومی اهمیت زیادی دارد؛ ما حتی اصطلاحی داریم درباره‌ی برخی از افراد که فلانی «روابط‌عمومی خوبی دارد».

در واقع ما برای راضی نگه داشتن سهامداران و مخاطبان سازمان باید با آنان وارد ارتباطی واقعی و انسانی شویم. این عامل انسانی که می‌تواند با مخاطبان همدلی و آنان را با خود همراه کند و انتشار گزارش‌های رسمی هوش مصنوعی به تنهایی نمی‌تواند کافی باشد. پس با پدیده‌ای مواجه‌ایم که می‌تواند شکل ارتباط سازمانی را متحول کند و شاید حتی وظایف «امروز» به طور کلی به ماشین محول شود. با این همه، اگر بتوانیم با ماشین همراه شویم و از همه مهمتر خود را با اقتضائات روز هماهنگ کنیم، آن زمان است که می‌توانیم عنان هوش مصنوعی را در عرصه‌ی روابط‌عمومی به دست بگیریم.

نقاط قوت هوش مصنوعی در روابط‌عمومی

اینجاست که فقط نباید وجوه منفی را ببینیم، بلکه می‌توانیم از وجوه مثبت آن هم استفاده کنیم. برخی از مزایای هوش مصنوعی برای روابط‌عمومی عبارتند از:

افزایش کارایی: ابزارهای هوش مصنوعی می‌توانند کارهای خسته کننده و وقت گیری مثل تولید محتوا و نوشتن بیانیه‌ها را خودکار کنند. به این ترتیب این کارشناسان وقت بیشتری دارند تا روی استراتژی‌های خلاقانه تمرکز کنند. البته این موضوع شامل حال برخی روابط‌عمومی‌های ایرانی نمی‌شود که حتی جواب تلفن‌ ارباب‌رجوع را نمی‌دهند و در نهایت کارشان نصب بنر است. این سازمان‌ها همان‌طور که از فشار روابط‌عمومی الکترونیک سربلند بیرون آمدند، چون هیچ واکنش خاصی نداشتند، در مواجهه با هوش مصنوعی هم منفعل عمل خواهند کرد. چون دریافت حقوق این کارکنان به عملکرد مثبت و مفیدشان ربطی ندارد.

افزایش دقت: هوش مصنوعی می‌تواند داده‌ها را سریع‌تر و دقیق‌تر از یک یک کارگزار روابط‌عمومی تحلیل و پیام صحیح‌تری را به مشتریان و مخاطبان سازمان منتقل کند. این امر تصمیم‌گیری مبتنی بر داده‌ها را تسهیل و تسریع می‌کند.

شخصی‌سازی: ابزارهای هوش مصنوعی می‌توانند استراتژی‌های ارتباطی و محتوای شخصی‌سازی‌شده را بر اساس ترجیحات و علایق مخاطبان خاص ارائه دهند که منجر به افزایش تعامل و اعتماد می‌شود. با این حساب دیگر انتشار یک خبر در کانالی پر جمعیت نمی‌تواند کافی باشد.

اکنون اهالی روابط‌عمومی و رسانه باید بیش از پیش متوجه باشند که باید خبر را به‌گونه‌ای تنظیم کرد که در خدمت منافع مخاطب باشد.

معرفی چند ابزار رایگان هوش مصنوعی برای روابط‌عمومی

پرسش این است که امروزه کدام ابزارها می‌توانند در خدمت روابط‌عمومی‌ها قرار بگیرند. در ادامه برخی از ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی را به طور خلاصه معرفی می‌کنیم که می‌تواند در اتاق خبر شما کاربرد داشته باشد:

Meltwater
به کمک این ابزار می‌توانیم بر پوشش رسانه‌ها نظارت داشته باشیم. اینکه در رسانه‌های اجتماعی چگونه ما را خطاب (Mention) قرار دادند. همچنین این ابزار بینش‌هایی در مورد احساسات مخاطب ارائه می‌دهد، کاربران و مخاطبان تأثیرگذاران را می‌شناسد و حتی می‌تواند فعالیت رقبا را ردیابی کند.

Coveragebook
با این پلتفرم هوش مصنوعی می‌توانیم گزارش‌های پوشش رسانه‌ای برای برندها را با سرعت زیادی جمع‌آوری کنیم. در واقع این ابزار می‌تواند به‌طور خودکار مطالب، پست‌های رسانه‌های اجتماعی و سایر محتوای مرتبط با یک برند را جمع کند و سپس تنها با چند کلیک گزارشی به ظاهر حرفه‌ای بنویسد.

Cision
ابزاری مفید برای روابط عمومی برای کمک به نظارت بر رسانه، گسترش تأثیرگذار و اندازه‌گیری عملکرد. از جمله ویژگی‌های این پلتفرم آن است که می‌تواند توصیه‌های شخصی‌سازی شده ارائه، عملکرد رقبا را تحلیل و از ابزارهای گوش اجتماعی (social listening) کمک بگیرد تا بتوانیم دید جامع‌تری نسبت به موقعیت کنونی سازمان خود داشته باشیم.

Grammarly
گرچه به طور خاص یک ابزار روابط عمومی نیست، اماGrammarly می‌تواند برای متخصصان روابط عمومی که نیاز به برقراری ارتباط نوشتاری واضح و موثری دارند، بسیار مفید باشد. این پلتفرم مجهز به هوش مصنوعی می‌تواند املا، دستور زبان و سبک را در لحظه بررسی و تولید محتوای دقیق و صحیح را آسان‌ کند.

Talkwalker 
یکی دیگر از ابزارهای نظارت بر رسانه‌هاست که از هوش مصنوعی برای ردیابی خطاب‌ها در وبسایت‌ها و رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کند. این ابزار می‌تواند احساسات را تجزیه و تحلیل کند و دریابد چه کسانی در شبکه بیشترین تاثیر را دارند و حتی در لحظه می‌تواند روندهای نوظهور را بشناسد.
همان‌طور که دیدیم، حضور هوش مصنوعی سرعت و دقت فعالیت‌های امروزی را به نحوه چشمگیری افزایش می‌دهد به طوری که ممکن است به‌زودی جایگزین کارگزاران «امروزی» شود. با این همه، آنچه که اهمیت دارد این است که هوش مصنوعی نیز بی‌نقص نیست و در کنار نقاط قوت خویش، نقاط ضعفی دارد که به کمک عامل انسانی برطرف می‌شود. مگر اینکه این عامل انسانی تنبلی کند و نخواهد با شرایط نوین امروز خود را هماهنگ کند.