رپورتاژ آگهی چیست؟ هر شکلی از محتوا است که در ازای پرداخت هزینه منتشر می‌شود. اما نحوه نگارش، طراحی و پیاده سازی، آن را شبیه اخبار، داستان‌ها، مقاله‌ها و سایر محتوای مجلات می‌کند.

رپورتاژ آگهی را می‌توان در هر قالبی انجام داد؛ از نمونه چاپی گرفته تا نمونه دیجیتالی آن. تبلیغات یکی از قدیمی ترین شیوه‌های بازاریابی است که قدمت آن حداقل به یک قرن می‌رسد. بر اساس دیکشنری وبستر«the Webster Dictionary»، معادل انگلیسی Advertorial Reporting برای اولین بار در سال ۱۹۱۷ استفاده شد.

 

اما حتی قبل از آن، سیاستمداران و صنعتگران به روزنامه‌ها و مجلات پول می‌دادند تا مقالات خود را در جایی نزدیک به سرمقاله منتشر کنند، درست مانند یک خبر یا تحلیل واقعی. با انجام این کار، جدی تر گرفته می‌شدند و بهتر خوانده می‌شدند.

 

 

رپورتاژ آگهی چیست؟

رپورتاژ آگهی به عنوان یکی از بهترین و موثرترین روش‌های برندینگ و ثبت تبلیغات گسترده در اینترنت، می‌تواند ارتباطی همه جانبه با دنیای طراحی سایت داشته باشد. امروزه بزرگترین و شناخته شده‌ترین برندها نیز از رپورتاژ خبری برای معرفی خود و مزایای برندشان استفاده می‌کنند و به این ترتیب بدون مراجعه مستقیم به تبلیغات متن محتوا، خود را به دنیای بزرگ تبلیغات معرفی می کنند.

به همین دلیل است که بسیاری از افراد با دیدن محصول، به طور غیرمستقیم اعتماد بیشتری به برند و عملکردش دارند و اگر داستانی مهیج و پرکشش از اول تا آخر نوشته شود با اشتیاق دنبالش می‌کنند. رپورتاژ آگهی، یکی از جذاب ترین راه‌ها برای تشویق مخاطبان به توسعه ایده‌های جدید است. با استفاده از رپورتاژ، همیشه می‌توانید نیمه پر لیوان را ببینید. به همین دلیل است که جنبه مثبت یک محصول یا برند کمتر مورد بررسی قرار می گیرد.

 

اما نکته حساس نحوه گزارش اخبار در سایت‌های معتبر، تولید نتایج رضایت بخش برای کاربر و مخاطب است. در ابتدا بهتر است نکات مهم در مورد این روش تبلیغاتی ذکر شود و سپس شرایط ثبت رپورتاژ تبلیغات را شرح دهیم.

 

موارد ضروری که در رپورتاژ آگهی باید بدانید

برای اینکه رپورتاژ آگهی شما استاندارد باشد و به بهترین شکل در سایت قرار گیرد، موارد زیر را با هم بررسی می‌کنیم. نحوه تهیه خبر برای نوشتن رپورتاژ آگهی و کمک گرفتن از تیم بازاریابی و کارشناس بازاریابی می‌تواند شانس شما را برای داشتن وضعیت مطلوب برندینگ افزایش دهد.

 

چگونه می‌توانیم با استفاده از وبلاگ نویسی، رپورتاژ آگهی تهیه کنیم؟

استفاده از لینک سازی‌های معتبر و استاندارد شما را به سمت انتشار یک رپورتاژ آگهی موثر سوق می‌دهد. اگر تمامی استانداردهای سئوی محتوا در گوگل را رعایت کنید، واقعا هزینه کردن برای رپورتاژ ارزشش را دارد.

 

وبلاگ نویسی و ارائه محتوا با استفاده از لینک‌ها و پیوندها می‌تواند هم برای کارفرما و هم برای صاحب سایت موثر باشد. در مرحله اول باید محتوایی را ارائه دهید که فکر می‌کنید برای مشتریان مفید است. در مرحله بعد شروع به لینک سازی کنید. این دو مورد باید به گونه ای باشد که سایت و موضوع آن معتبر و مرتبط با رپورتاژ آگهی باشد.

ارتباط دو طرفه بین کاربر و مشتری بهتر است حفظ شود. به طوری که در نتیجه رپورتاژ از هر نظر برای مخاطب و کارفرما مفید باشد. بنابراین، استانداردها و اصول خود را بر اساس آنچه که برای استانداردهای گوگل بهتر عمل می کند، قرار دهید. همینطور می توانید برای انتشار و گزارش تبلیغات از سایت های تولید محتوای استاندارد مثل نیوزروم کمک بگیرید.

 

آیا رپورتاژ آگهی برای رتبه گرفتن در گوگل کافی است؟

همانطور که قبلاً اشاره شد، برای افزایش رتبه خود در گوگل و در نتیجه افزایش بازدید سایت و محتوایی که ارائه می‌دهید، رعایت استانداردهای گوگل و لینک دهی به سایت شما بسیار سودمند است. اگر همه موارد سئویی را رعایت کنید؛ با انتشار رپورتاژ آگهی به سرعت تاثیر آن را در رتبه بندی گوگل خواهید دید. در این صورت کاربر می‌تواند تنها با یک جستجوی ساده، محتوای رپورتاژ را در عنوان اول موتور جستجوی گوگل مشاهده کرده و خیلی سریع و تنها با یک کلیک آن را انتخاب کند.

 

البته این لینکدهی‌ها باید در آگهی‌های مختلف تکرار شود. یکی از تغییراتی که گوگل در الگوریتم‌های خودش داده؛ همین حساسیت به لینکدهی‌ها است. یعنی می‌تواند لینک‌های هرزنامه را تشخیص دهد و آن‌ها را از سایت و صفحات مشخص شده حذف کند. به طور کلی هزینه‌های رپورتاژ آگهی به رعایت این اصول بستگی دارد.

 

تاثیر رپورتاژ آگهی بر سئو

همانطور که می‌دانید سئو و بهینه سازی موتورهای جستجو، به سئو داخلی (On-Page) و سئو خارجی (Off-Page) تقسیم می‌شوند. سئوی داخلی مجموعه ای از کارها و تکنیک‌هایی است که در داخل سایت خود انجام می‌دهید به این امید که در صفحه اول گوگل دیده شوید.

از سوی دیگر، سئوی خارجی مجموعه ای از کارهایی است که شما در خارج از سایت خود انجام می‌دهید و یکی از مهمترین کارهایی که انجام می‌دهید این است که بک لینک بگیرید. این بدان معناست که مطمئن شوید که سایت‌های معتبر به محتوای سایت شما لینک می‌دهند.

 

انتشار رپورتاژ آگهی یکی از آن دسته کارهایی است که شما در جهت سئوی خارجی (Off-Page) انجام می‌دهید. پس اگر قرار است روی راه‌های بهینه سازی سایت کار کنید، انتشار رپورتاژ باید جز اولویت‌هایتان باشد.

 

 

نحوه نوشتن متن رپورتاژ آگهی برای گرفتن بهترین نتایج

بعد از مراحلی که در بخش قبلی گفتیم، باید در مورد متن رپورتاژ آگهی صحبت کنیم. موارد زیر را درنظر داشته باشید:

رپورتاژ آگهی نحوه نوشتن رپورتاژ آگهی

 

۱.کوتاه ننویسید

هیچ قانون کلی وجود ندارد که رپورتاژ آگهی چند کلمه باشد. گاهی به ۱۰۰۰ کلمه یا ۲۰۰۰ کلمه اشاره می‌شود. اما در این زمینه باید به نوع محتوا و مخاطب نگاه کرد و نمی‌توان به طور کلی استناد کرد. از آنجایی که یک گزارش کوتاه مانند یک تبلیغ به نظر می‌رسد یا چنین حسی را به مخاطب القا می‌کند، بنا به سلیقه، اگر بیش از ۷۰۰ یا ۸۰۰ کلمه برای گفتن ندارید، احتمالا رپورتاژ آگهی برای شما مناسب نیست.

 

۲. درباره موضوع جستجو کنید

برخی از نویسندگان رپورتاژ آگهی فقط سعی می‌کنند حرفه ای بودن خود را در قالب کلمات بیان کنند و به مخاطب برسانند. این روش اثربخشی گزارش را کاهش می‌دهد. در ابتدا بهتر است یک تحلیل کوچک انجام دهید و ببینید که دغدغه مردم چیست؟!

حداقل کاری که می‌توانید انجام دهید این است که آنچه به دنبالش هستید را در گوگل جستجو کنید و ببینید که چند سایت اول چه چیزی را پیشنهاد می‌کنند. بجز این گوگل پیشنهادهای مختلفی ارائه می‌دهد که می‌توانید از آنها الهام بگیرید.

 

۳. شخصیت مخاطب خود را بشناسید

باید یک تصویر از مخاطبان خود داشته باشید. ویژگی‌ها، میزان تحصیلات، طبقه اجتماعی، دغدغه‌های اصلی شان و آنچه برایشان مهم است را دریابید.

 

۴. به سبک آن رسانه نزدیک شوید

فرض کنید می‌خواهید گزارشی را در یک مجله فرهنگی چاپی یا آنلاین منتشر کنید. پیام شما باید از نظر شکل و محتوا نزدیک به مقالات آن مجله باشد. هرچه این شباهت بیشتری داشته باشد، مخاطب تاثیر بیشتری خواهد پذیرفت و مقاومت کمتری در برابر پیام شما خواهد داشت.

به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم حداقل ده مقاله از آن مجله را مطالعه کنید. سعی کنید با دیدن گزارش‌ها، خود را با مجله آشنا کنید.

 

۵. برای «انتخاب عنوان» وقت بگذارید

با انتخاب عنوان خوب یا بد، شانس مطالعه مقاله شما می‌تواند چندین برابر افزایش یا کاهش یابد. بنابراین ارزش وقت گذاشتن برای انتخاب یک عنوان گیرا و جذاب را دارد.

 

۶. اهمیت پاراگراف اول را فراموش نکنید

این خبر خوبی نیست، اما واقعیت این است که تعداد زیادی از مخاطبان فقط پاراگراف اول گزارش شما را خواهند خواند. بنابراین به خصوص برای پاراگراف اول بسیار وقت بگذارید.

مطمئن شوید که این پاراگراف مخاطب را تشویق می‌کند تا بقیه گزارش را دنبال کند.

 

۷. تا حد امکان از فروش مستقیم خودداری کنید

فضا و سبک رپورتاژ آگهی برای پیشبرد فروش مستقیم مناسب نیست. فراموش نکنید که رپورتاژ آگهی یکی از تکنیک‌های بازاریابی محتوا است. در بازاریابی محتوا، چیزی حدود ۷۰ درصد از محتوای شما باید آموزنده و حاوی اطلاعات مفید باشد.

 

۸. تا حد امکان به استانداردهای یک مقاله اصیل نزدیک شوید

هر چه گزارش شما بیشتر شبیه یک مقاله واقعی باشد، قانع‌کننده‌تر خواهد بود. موارد پیش رو دارای چندین ویژگی است که شما نیز باید سعی کنید آن‌ها را دنبال کنید:

از ادعاهای بی اساس خودداری کنید. صحبت های اغراق آمیز نکنید. حرفه شما باید قابل اثبات و قابل دفاع باشد. در انتخاب کلمات دقت کنید و به ظرافت های کلامی توجه کنید.

تا حد امکان به جای کلمات ذهنی از کلمات عینی استفاده کنید. سعی کنید به منابع معتبر مراجعه کنید و از آن‌ها نقل قول کنید. تا جایی که می‌توانید حوزه بحث را به خوبی بشناسید مطالعه و تحلیل کنید و این تسلط را به مخاطب نشان دهید.

 

۹. فضا را با عکس و نمودار هدر ندهید

اگر گزارش شما به صورت یک مقاله متنی است، استفاده از عکس‌ها و نمودارها بسیار عالی و مفید است. اما سعی کنید از تصاویر ظریف و جزیی تر استفاده کنید. تصاویر بزرگ ممکن است ذهن خواننده را به سمت تبلیغات منحرف کند و نمودارهای متعدد می‌توانند فضای صحبت شما را محدود کنند. البته ممکن است مواردی وجود داشته باشد که در آن عکس‌ها و نمودارهای گرافیکی استفاده شود. اما همیشه قبل از نهایی کردن گزارش دوباره بررسی کنید که در عکس و نمودار زیاده روی نکنید.

 

نتیجه گیری

سئوی گوگل می‌تواند به سرعت سایت‌ها و لینک‌های اسپم را شناسایی کرده و بدون اطلاع کاربر آن را حذف کند. این لینک‌ها و سایت‌های مخرب به عملکرد سایت‌های استاندارد و اصولی آسیب می‌رسانند. رپورتاژ آگهی، تبلیغات شما را برای یک کسب و کار سودآور آماده می‌کند.

 

عضویت در خبرنامه