در عصر دیجیتال امروزی، داشتن یک پرسونال برندینگ قوی در رسانه‌های اجتماعی برای کارآفرینان، متخصصان و تولیدکنندگان محتوا ضروری است. با یک برند شخصی خوش ساخت در شبکه‌های اجتماعی، می‌توانید تخصص خود را به نمایش بگذارید، با افراد هم عقیده با شما، ارتباط برقرار کنید و فرصت‌های جدیدی را برای حرفه یا تجارت خود بیابید.

در این مقاله نکات و مراحل لازم برای ساخت برند شخصی در شبکه‌های اجتماعی در سال ۲۰۲۳ را با هم بررسی می‌کنیم.

 

پرسونال برندینگ چیست؟

پرسونال برندینگ در واقع ارائه ترکیبی منحصر به فرد از مهارت‌ها، تجربیات و ویژگی‌های شخصی است که شما را از رقبا متمایز می‌کند. در واقع برندینگ شخصی فرصت‌های جدیدی برای شما فراهم می‌کند که بتوانید مخاطب‌های جدیدی برای خودتان جذب کنید.

پرسونال برندینگ درشبکه‌های اجتماعی، در سال ۲۰۲۳ مهم تر از همیشه خواهد بود، زیرا به جنبه‌ای حیاتی برای ایجاد اعتماد، اعتبار و اقتدار در حوزه کاری‌‌تان تبدیل شده است.

 

چرا پرسونال برندینگ اهمیت دارد؟

  • اعتماد و اعتبار ایجاد می‌کند. یک برند شخصی قوی در شبکه‌های اجتماعی این امکان را به شما می‌دهد تا تخصص و دستاوردهای خود را به اشتراک بگذارید که این امر سبب ایجاد اعتماد و همکاری بین شما با مشتریان و کارفرمایان می‌شود.
  • به گسترش شبکه حرفه‌ایی‌تان کمک می‌کند. با ارتباط گرفتن با مخاطبان خود به صورت مستمر و اشتراک‌گذاری محتوای ارزشمند و ارتباط با افراد تاثیر گذار در صنعت می‌توانید فرصت‌هایی ایجاد کنید که منجر به همکاری شود.
  • منجر به افزایش آگاهی از یک برند می‌شود. یک برند شخصی توسعه یافته در شبکه‌های اجتماعی به بهتر دیده شدن شما کمک کرده و سبب جذب مشتریان جدید می‌شود.

 

حالا برای برندسازی شخصی چه کار باید بکنید؟ قبل همه باید یک پلتفرم شبکه اجتماعی مناسب انتخاب کنید.

 

انتخاب پلتفرم مناسب

انتخاب پلتفرم مناسب  براساس اهداف و مخاطبان، برای پرسونال برندینگ شما بسیار مهم است . روی ۲ الی ۳ پلتفرم که مخاطبان شما آنجا فعال تر هستند، تمرکز کنید تا بتوانید تخصص خود را به نمایش بگذارید.

 

پرسونال برندینگ در شبکه‌های اجتماعی متفاوت

  • لینکدین

پلتفرمی مناسب برای ایجاد یک برند شخصی با تمرکز بر حرفه، تخصص صنعت و شبکه حرفه ای شما است.

  • توییتر

با داشتن ماهیت سریع و بی‌درنگ بودن، برای اشتراک گذاری اخبار و نظرات در مورد صنعت و همچنین  تعامل با تأثیرگذاران و ارتباطات بالقوه عالی است .

  • اینستاگرام

اگر برند شخصی شما حول محتوای بصری، سبک زندگی یا فعالیت‌های خلاقانه می‌چرخد، اینستاگرام بستر مناسبی برای نمایش کار و شخصیت شما از طریق تصاویر و ویدیوها است.

  • فیسبوک

فیسبوک به عنوان بزرگترین پلتفرم شبکه‌های اجتماعی، فرصت‌های مختلفی را فراهم آورده است. از اشتراک گذاری به روزرسانی‌ها و مشارکت در گروه‌ها گرفته تا میزبانی رویدادهای زنده و ایجاد یک صفحه اختصاصی برای کسب و کار یا برند شخصی شما

  • تیک تاک

برای ویدیوهای کوتاه یک پلتفرم ایده آل برای نمایش خلاقیت، استعداد و شخصیت شما از طریق محتوای جذاب و سرگرم کننده است.

  • یوتیوب

یوتیوب بعنوان پلتفرم پیشرو برای اشتراک گذاری ویدیو، فضایی چندجانبه برای ایجاد برند شخصی شما ارائه می‌دهد. ویدیوهای با کیفیت تولید کنید و به اشتراک بگذارید. مخاطبان خود را سرگرم کنید و تخصص تان را به نمایش بگذارید.

  • Google my business

بستری مناسب برای مشاغل محلی برای افزایش حضور آنلاین، ارتباط با مشتریان و مدیریت موثر پروفایل کسب و کار خود.

  • Pinterest

پلتفرمی برای الهام بصری که به کاربران این امکان را می‌دهد تا تصاویر جذاب را انتخاب و به اشتراک بگذارند، ایده‌های جدید کشف کنند و سبک و خلاقیت شخصی خود را به نمایش بگذارند.

 

بهینه‌سازی پروفایل‌های شبکه‌های اجتماعی

پروفایل شبکه‌های اجتماعی شما پایه و اساس برند شخصی شما هستند. در واقع آن‍‌ها اولین برداشتی هستند که دنبال کنندگان، مشتریان یا کارفرمایان بالقوه از شما خواهند داشت. بنابراین بسیار مهم است که پروفایل‌تان را برای حداکثر تاثیر گذاری بهینه کنید.

حالا کدام بخش‌ها را باید بهینه کنیم؟

  • عکس پروفایل: یک عکس با کیفیت و وضوح بالا انتخاب کنید که چهره شما را کامل نشان دهد. استفاده از یک تصویر ثابت در تمام اکانت‌های شبکه‌های اجتماعی‌تان به ایجاد یک برند شخصی منسجم و قابل تشخیص کمک می‌کند. سعی کنید یک عنصر متمایز مانند یک رنگ خاص یا یک الگو را در تصویر خود پیاده کنید که به شما کمک کند شناخته شوید. می‌توانید از ابزارهای رایگان مانند maker Pic Profile هم کمک بگیرید.
  • بیوگرافی: بیوگرافی کوتاه و مختصر و جذاب می‌تواند تخصص شما را به نمایش بگذارد و شما را از سایرین متمایز کند، دقت کنید تا برای بهینه سازی کلمات کلیدی را وارد کنید و اگر ارتباطی با سازمانی دارید، آن را بنویسید.
  • عکس کاور(در صورت نیاز): از عکسی جذاب استفاده کنید که نشان دهنده برند شخصی شما یا تخصص‌تان باشد. این عنصر می‌تواند تاثیر فوق‌العاده‌ای داشته باشد.
  • URLسفارشی: URL خود را فعال کنید تا یافتن شما راحت‌تر باشد. این کار حس حرفه‌ایی بودن را منتقل می‌کند.
  • برندینگ مستمر: یک استراتژی برندینگ ثابت را حفظ کنید. برای مثال رنگ، فونت و عناصری که با  برند شما مرتبط است را حتما لحاظ کنید. ثبات به ایجاد یک تصویر منسجم و حرفه‌ای کمک می‌کند، هویت برند شما را تقویت کرده و تشخیص و به خاطر سپردن شما را برای مردم آسان تر می‌کند.

 

حالا با توجه به این عناصر ضروری، می‌توانید پروفایل‌های شبکه‌های اجتماعی خود را برای ایجاد یک برند شخصی قوی، جذب مخاطبان مناسب و تاثیر ماندگار بر دنبال کنندگان، مشتریان و کارفرمایان بالقوه بهینه کنید.

 

ایجاد تخصص و ارزش پیشنهادی منحصر به فرد

برای متمایز شدن در شبکه‌های اجتماعی، باید با نمایش  تخصص خود، چیزی منحصر به فرد ارائه دهید که مخاطب  هدف شما در جای دیگری نتواند آن را پیدا کند. این به این معنی است که باید جایگاه خود را شناسایی کنید، مهارت‌های خود را تقویت کنید و به طور مداوم محتوای ارزشمندی را به اشتراک بگذارید که دانش و تجربه شما را برجسته می‌کند.

 

 نکاتی برای تعریف تخصص و ارزش پیشنهادی منحصر به فرد (Proposition Value Unique)

  • مهارت‌ها و تجربیات خود را ارزیابی کنید: فهرستی از دستاورد و توانایی‌های خود تهیه کنید تا حیطه فعالیت خود را مشخص کنید. می‌توانید برای این کار از دوستان و یا خانواده کمک بگیرید.
  • مخاطبان هدف خود را شناسایی کنید: مشخص کنید که با چه کسانی قصد همکاری دارید تا بتوانید نیازها و علایق آن‌ها را پیدا کنید.
  • جایگاه خود را پیدا کنید: براساس مهارت، تجربه و مخاطبان خود، جایگاه خود را مشخص کنید تا متمایز و تاثیر گذار باشید.
  • یک استراتژی محتوا ایجاد کنید: محتوایی را برنامه ریزی و ایجاد کنید که ارزش پیشنهادی منحصر به فرد شما را به نمایش بگذارد، نیازهای مخاطبان شما را برطرف کند و تخصص‌تان را برجسته کند.

 

بیشتر بخوانید: اتاق خبر آنلاین چیست؟

 

ایجاد محتوای جذاب

اشتراک گذاری مداوم محتوای جذاب در شبکه‌های اجتماعی برای ساختن برند شخصی و جذب دنبال‌کنندگان وفادار بسیار مهم است. محتوای شما باید منعکس کننده تخصص، ارزش‌ها و دیدگاه منحصر به فردتان باشد و در عین حال ارزشی برای  مخاطبان شما فراهم کند.

 

انواع محتوا برای اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

۱. محتوای آموزشی

نکات و راهنمای نحوه کار صنعت تان را به اشتراک بگذارید که به مخاطبان‌تان امکان یادگیری و رشد بدهد. با تولید محتوای آموزشی ارزشمند، جایگاه خود را به عنوان یک منبع آگاه در حوزه کاری خود ثابت و اعتبار ایجاد می‌کنید.

مطالب کوتاه آموزشی، اینفوگرافیک‌های آموزنده یا راهنماهای گام به گام، به چالش‌های رایج می‌‌پردازد یا راه حل‌هایی برای  مشکلات مخاطبان شما ارائه می‌کند. برای مثال در تیک تاک یا اینستاگرام ویدئوهای کوتاه آموزشی آپلود کنید. در لینکدین یک پست ۳۰۰ کلمه‌‌‌‌ای بنویسید.

 

۲. داستان‌ها و تجربیات شخصی

درباره فعالیت حرفه‌ای خود ،چالش‌هایی که با آنها مواجه شده‌‌اید و درس‌هایی که در این مسیر آموخته‌اید، صحبت کنید. به اشتراک‌گذاری داستان‌های شخصی برند شما را محبوب می‌‌کند. در نتیجه سطح ارتباطی عمیقی با شما برقرار می‌کنند.

با نشان دادن آسیب پذیری و اصالت، اعتماد ایجاد می کنید. به یاد داشته باشید که تجربیات خود را به درس‌ها یا بینش‌‌هایی مرتبط کنید که می تواند برای مخاطبان شما مفید باشد.

 

۳. اطلاعات جدید از صنعت‌تان به اشتراک بگذارید.

مقالات، ویدیوها و منابع ارزشمندی را از دیگر رهبران فکری و کارشناسان صنعت در جایگاه خود به اشتراک بگذارید. این نشان  می‌دهد که شما از آخرین پیشرفت‌ها در زمینه خود مطلع هستید و به محتوایی که به اشتراک می‌‌گذارید تنوع می‌بخشد. بجز این خودتان هم از تخصص دیگران مطلع می‌شوید و نکته‌های جدید یاد می‌گیرید.

 

۴. سوالات و نظرسنجی های جذاب

با طرح سوالات تامل برانگیز یا ایجاد نظرسنجی‌های مرتبط با صنعت یا حوزه تخصصی خود،مخاطبان را به تعامل و گفتگو دعوت کنید. این کار بجز اینکه مخاطبتان را دعوت به گفتگو می‌کند، اطلاعات ارزشمندی از نیاز و ترجیحات آنها می‌دهد.

 

نظارت به برند شخصی

برای اطمینان از موثر بودن چالش‌های برندسازی شخصی در شبکه‌‌های اجتماعی، نظارت منظم و ارزیابی پیشرفت خود ضروری است. ارزیابی عملکرد به شما کمک می‌کند بفهمید کدام محتوا بازخورد خوبی داشته، چه چیزی نیاز به بهبود دارد و چطور باید استراتژی برندینگ تان را تغییر بدهید.

 

معیارهای کلیدی برای ارزیابی برندسازی شخصی

  • رشد فالوور: پیگیری رشد فالورهای شبکه‌های اجتماعی شما نشانه روشنی از تاثیر محتوا و تلاش‌‌هایتان برای تعامل با مخاب‌هایتان است. با نظارت بر افزایش یا کاهش تعداد فالوورهای خود در طول زمان، می‌توانید روندها و الگوهایی را شناسایی کنید که به شما کمک می‌کند استراتژی محتوای خود را برای جذب و حفظ مخاطبان بیشتر بهینه کنید.
  • نرخ درگیری: سطح تعاملی که محتوای شما دریافت می کند، شاخص قابل توجهی از علاقه و مشارکت مخاطبان‌تان است. به معیارهایی مانند کلیک‌‌ها، نظرات، اشتراک‌گذاری‌ها و سایر تعاملات توجه داشته باشید تا متوجه شوید که چقدر دنبال‌کنندگان‌تان به محتوای شما علاقه نشان می‌دهند.
  • بازدیدهای پروفایل و کلیک‌های وبسایت: ردیابی تعداد بازدیدهای پروفایل و کلیک‌های وبسایت شما را قادر می‌سازد دیده شدن برند شخصی و اثربخشی فراخوان‌های اقدام (CTA) خود را ارزیابی کنید. با نظارت بر این معیارها، می‌توانید اثربخشی عناصر نام تجاری مانند بیوگرافی، تصویر نمایه و محتوای ویژه خود را بررسی کنید. علاوه بر این، درک سطح ترافیک ایجاد شده برای وب سایت به شما امکان می‌دهد موفقیت تلاش‌های خود را در ایجاد تبدیل یا دستیابی به اهداف خاص اندازه گیری کنید.
  • اشاره‌ها و تعاملات تاثیرگذار: توجه به نام‌‌ها، اشتراک‌گذاری‌ها و تعاملات با اینفلونسرها یا متخصصان صنعت، به شما کمک می‌کند، جایگاه‌تان در صنعت را بشناسید. وقتی دیگران از محتوای شما نام می‌برند یا یک محتوای خاص را به اشتراک می‌گذارند، به این معنی است که برند شخصی شما تاثیر گذاشته و شناخته شده است. همینطور، تعامل با اینفلوئنسرها یا متخصصان صنعت می‌تواند دسترسی شما را تقویت کند و اعتبارتان را افزایش دهد. نظارت بر این تعاملات به شما کمک می‌کند تا ارتباطات ارزشمند را شناسایی کرده و پیشرفت خود را در ایجاد یک برند شخصی قوی در صنعت‌تان اندازه گیری کنید.

 

نتیجه‌گیری

ساختن یک برند شخصی در شبکه‌های اجتماعی در سال ۲۰۲۳ نیازمند برنامه ریزی استراتژیک، تولید محتوای متنی یا ویدویی و تعامل معتبر است. با تعریف ارزش پیشنهادی منحصر به فرد خود، ایجاد محتوای قانع کننده، تقویت تعامل با مخاطبان و تحلیل شبکه‌های اجتماعی، می‌توانید یک برند شخصی قوی ایجاد کنید که مخاطبان هدفتان را جذب کند.

در نهایت حواستان به شبکه‌های اجتماعی باشد. دو رویکرد مهم و اساسی سوشال لیسنینگ و سوشال مانیتورینگ را به طور جدی دنبال کنید.