امروزه، حواشی پیرامون هوش مصنوعی (AI)، به حدی زیاد شده که به داغ ترین موضوعات تبدیل شده است. در میان اخبار داغ و پربازدید، تیترهایی توجه مان را جلب می‌کنند که در رابطه با هوش مصنوعی هستند. مانند آیا هوش مصنوعی شغل من و شما را می‌دزدد؟ کارمندی که ادعا کرد چت ربات گوگل حساس شده است و اخراج شد و غیره. هوش مصنوعی، از تخیل انسان استفاده می‌کند و با این کار، باعث نگرانی و ترس ما نسبت به AI می‌شود. اما واقعاً هوش مصنوعی چگونه به روایتگری ما شکل می‌دهد و چگونه بر روابط عمومی تاثیر می‌گذارد؟ در این مقاله، درباره استفاده کپی رایتینگ از هوش مصنوعی و اینکه آیا کپی‌رایترهای انسانی هنوز برای داستان‌گویی مؤثر هستند را بررسی خواهیم کرد.

 

در حال حاضر همه ما بدون اجتناب از هوش مصنوعی برای بهبود نوشتار خود استفاده می‌کنیم. همانطور که امروزه حتی غلط‌گیرهای املایی و Grammarly جایگزین شخص ویرایشگر نشده‌اند، آخرین ابزارهای کپی‌ رایتینگ هوش مصنوعی هم شما یا تیمتان را بی‌کار نخواهد کرد. برای درک این موضوع، ابتدا باید بفهمیم هوش مصنوعی چیست و چگونه با کپی رایتینگ ارتباط دارد.

 

هوش مصنوعی چیست؟

اصطلاح هوش مصنوعی که برای اولین بار توسط جان مک کارتی در دهه ۱۹۵۰ ابداع شد، توسط مریام وبستر به این صورت تعریف شده است:

  1. شاخه ای از علوم کامپیوتر که به شبیه سازی رفتار هوشمند در کامپیوتر می‌پردازد.
  2. قابلیت ماشین برای تقلید از رفتار هوشمند انسان

 

این تعریف گسترده همه چیز را در بر می‌گیرد، از نرم افزاری که به پزشک در تشخیص و درمان کمک می‌کند تا ابزار تشخیص گفتار مثل Siri.

 

یادگیری ماشینی یا ماشین لرنینگ

یادگیری ماشینی یا همان ماشین لرنینگ، شاخه‌ای از هوش مصنوعی است که اولین بار توسط آلن تورینگ در دهه ۱۹۵۰ توصیف شد. این حیطه بر استفاده از الگوریتم‌ها برای پردازش داده‌ها برای یادگیری مداوم تمرکز دارد. ماشین لرنینگ در زمینه کپی‌رایتینگ، بدان معناست که الگوریتم‌ها می‌توانند از متون موجود برای ایجاد محتوای جدید و اصلی استفاده کنند. این فرآیند به عنوان «تولید زبان طبیعی یا NLG» شناخته می‌شود.

 

 

چگونه ابزارهای کپی‌ رایتینگ هوش مصنوعی، می‌توانند به شما کمک کنند

 

۱. سرعت تحقیقات تان را افزایش دهید

یکی از بزرگترین مزایای استفاده از ابزارهای NLG، توانایی ارائه اطلاعات مربوطه، تنها با استفاده از یک کلیک است. ابزارهای کپی‌رایتینگ هوش مصنوعی، بیشتر از آنچه شما بتوانید، از اینترنت داده جمع آوری کرده اند. این بدان معناست که وقتی مقاله‌ای را برای یک صنعت خاص می‌نویسید، آن‌ها می‌توانند کلمات کلیدی و استدلال‌هایی را از اینترنت برای شما جمع آوری کنند که شما حتی زمان پیدا کردن آن را ندارید.

 

اگرچه این ممکن است در نگاه اول چندان منطقی نرسد، اما هوش مصنوعی به شما کمک می‌کند تا زوایایی را برای داستان‌ها، مقاله‌ها و موضوعاتی که از نظر شما مغفول مانده، کشف کنید. به این ترتیب، استفاده از NLG می‌تواند نقطه شروع خوبی برای تحقیقات شما باشد، به خصوص اگر در صنعتی فعالیت می‌کنید که اطلاعات کمی در مورد آن دارید.

 

۲. موانع پیش روی نویسنده را از بین ببرید

علاوه بر ساده‌سازی فرآیند تحقیق، هوش مصنوعی می‌تواند بسیار سریع‌تر از شما کپی رایتینگ کند. به محض این که ایده اصلی خود را وارد کردید، می‌تواند در چند ثانیه یک وبلاگ ۱۰۰۰ کلمه ای برای شما ایجاد کند.

با این حال، پس از کار کردن با Jasper.ai ،Chat GPT و حتی Canva’s Magic Write، به این نتیجه رسیدم که آن‌ها هنوز نمی‌توانند نسخه ای تولید کنند که ارزش انتشار فوری داشته باشد. درعوض، آن‌ها می‌توانند به شما کمک کنند که کمال گرایی و  وسواس را کنار بگذارید و نسخه‌های مرتبطی را در اختیار شما قرار دهند که تنها نیاز به ویرایش خواهند داشت.

 

مهم نیست که فرآیندهای موجود شما چقدر کارآمد باشد. اضافه کردن یک نفر به تیم خود احتمالاً منجر به کار بیشتر یا بهتر نخواهد شد. بنابراین در عوض چه کاری می توان انجام داد؟

در سال ۱۹۷۵، فرد بروکس راه حلی برای این موضوع پیدا کرد. مشخص کنید که چه محدودیت‌هایی تیم شما را از دستیابی به اهداف باز می‌دارد. سپس فرآیندهای خود را تا زمانی که آن محدودیت دیگر وجود نداشته باشد بهبود دهید. این فرآیند را برای محدودیت بعدی تکرار کنید. امروزه بهترین ابزارها در این فرآیند، نرم افزار به عنوان خدمت (SaaS) هستند.
با استفاده از این نرم افزار و تنها چند کلیک، از برنامه‌ریزی گردش کار گرفته تا افزایش خلاقیت و رساندن پیام‌ها به افراد مناسب، فرآیند کاری خود را تسریع ببخشید.

 

چرا روابط عمومی همچنان به کپی رایترهای انسانی نیاز دارد؟

روابط عمومی یک حرفه فطری انسانی است که به روایتگران انسانی نیز نیاز دارد. انسان به واسطه ویژگی های خاصی که دارد، نیازمند توجه و حساسیت بالایی است و به خاطر دلایل زیر، اهمیت انسان در روابط عمومی روز به روز پررنگ تر می‌شود و تکیه صرف بر هوش مصنوعی، نتایج خوبی نخواهد داشت. دلایلی مثل:

 

برقراری همدلی و خلاقیت

روابط عمومی یک حرفه مبتنی بر رابطه است. روابط عمومی خوب باید بر پایه اعتماد و مبتنی بر داستان سرایی خوب و همدلی باشد. اگرچه ابزارهای NLG می‌توانند سرعت و دقت تولید محتوا را تا حد زیادی افزایش دهند، اما نمی‌توانند همدلی، داستان سرایی احساسی و خلاقیت لازم را برای جلب علاقه مخاطبان شما ایجاد کنند.

 

جلوگیری از تعصب و تفاوت‌های فرهنگی

NLG به عنوان ماشین لرنینگ، فقط می‌تواند بر اساس متون و الگوهای موجود کپی رایتینگ کند. متاسفانه هوش مصنوعی در حال یادگیری نحوه «اندیشیدن» از داده‌های نژادپرستانه، جنسیت گرا و تبعیض آمیز است.

کپی رایترهای انسانی نه‌ تنها در ویرایش سوگیری هر کپی که با ابزارهای هوش مصنوعی تولید می‌شوند، نقش مهمی دارند، بلکه تولید محتواها با ارزش‌های انسانی و اخلاقی هم انجام می‌دهند تا این مفاهیم به صورت گسترده در جهان فراگیر شده و به عنوان داده و الگوی مورد استفاده NLG هم به کار رود.

 

کنترل روایت درباره برند

همانطور که می‌دانید، کپی رایتینگ نقش کلیدی در روایت برند شما ایفا می‌کند. بنابراین، همانطور که هوش مصنوعی محتوای بیشتر و بیشتری تولید می‌کند، اطمینان از داشتن اطلاعات دقیق در مورد برند شما بسیار مهم خواهد بود. و چه کسی بهتر از شما برای نوشتن آن؟
چون شما می‌توانید محتوایی احساسی تر و تاثیرگذارتر از هوش مصنوعی بگویید، از کپی شما برای روایت تولید شده توسط هوش مصنوعی در مورد برند شما استفاده خواهد شد.

 

 

چرا اهمیت متخصصان روابط عمومی، امروزه بیشتر از همیشه شده است؟

روزنامه نگاران در حال حاضر از هوش مصنوعی برای جمع آوری، تولید و توزیع اخبار استفاده می‌کنند. برای پاسخگویی، متخصصان روابط عمومی باید بتوانند با هوش مصنوعی کار کنند.
از آنجایی که روزنامه‌نگاران به طور فزاینده‌ای به تولیدکننده‌های محتوای مبتنی بر هوش مصنوعی و موتورهای جستجو تکیه می‌کنند، شما همچنین باید اطمینان حاصل کنید که اطلاعات مناسب برای بهره مندی الگوریتم‌های آن‌ها در دسترس است.

 

جمع بندی

به طور کلی، ماهیت هوش مصنوعی به این معنی است که روابط عمومی برای انتشار گسترده اطلاعات واقعی، ارزشمند و شفاف، بیش از هر زمان دیگری مورد نیاز است. یعنی که ظهور هوش مصنوعی، با ظهور روزنامه‌نگاری برند همراه خواهد شد و مکمل یکدیگر خواهند بود. پس استفاده تنها از هوش مصنوعی شاید سرعت عملکرد را بالا ببرد اما اگر زیر نظر متخصصان مورد استفاده قرار نگیرد، خسارات زیادی را متحمل خواهد شد.

فراموش نکنید، روزنامه‌نگاری برند نیاز به ساخت یک اتاق خبر یا همان نیوزروم برای کسب‌وکارتان دارد. پس نحوه ساختن یک اتاق خبر را یاد بگیرید و از آن استفاده کنید.