آیا تا به حال از ابزار هوش مصنوعی (AI) استفاده کردید؟ چقدر در کارتان تاثیر داشته؟ امروزه شاهد اختلاف نظر بر سر کاربرد هوش مصنوعی هستیم. بعضی‌ها معتقدند AI شغل‌های زیادی را از بین می‌برد. اما برخی هم می‌گویند می‌توانیم از AI به عنوان ابزاری کمکی استفاده کنیم. اپلیکیشن‌هایی مثل Chat GPT به دنیا نشان داده‌اند که هوش مصنوعی چقدر می‌تواند پرقدرت و توانمند ظاهر شود.

ظهور نوع جدیدی از ابزارهای AI یعنی هوش مصنوعی مولد در چند ماه اخیر به وضوح نشان داده است که هوش مصنوعی فقط در حوزه تحقیقات دانشگاهی یا غول‌های فناوری سیلیکون‌ولی اهمیت ندارد و در همه‌ی حوزه ها فراگیر شده است.

 

هوش مصنوعی صرفاً یک موضوع وایرال در حوزه فناوری نیست. بلکه واقعاً به فناوری‌ای تبدیل شده است که هر کسب‌وکار یا فردی می‌تواند برای متحول کردن روش کار یا انجام هر تعداد از فعالیت‌های روزانه‌اش، از آن استفاده کند.

علاوه بر این، این فناوری در زبان فارسی هنوز نیازمند دیتاست‌های بیشتر برای توسعه است و از این رو می‌توان آن را فرصتی برای کارآفرینان ایرانی قلمداد کرد تا بتوانند از خلا به وجود آمده برای توسعه ابزارهای هوش مصنوعی در روابط عمومی و مارکتینگ به زبان فارسی استفاده کنند.

حالا چه ابزارهایی هستند که به ما کمک کنند بفهمیم چطور باید از توانایی‌های هوش مصنوعی استفاده کنیم که همه باید با آن‌ها آشنا شوند. من برخی از مهمترین آنها را انتخاب کرده‌ام تا نشان دهم از امروز چطور می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

 

هوش مصنوعی دقیقا چیست؟

اگر مانند بسیاری از مردم، تازه پس از آشنایی با یکی از جدیدترین برنامه‌های وایرال شده، متوجه AI شده‌اید، ممکن است تعجب کنید که آنها چگونه با آنچه ما به طور سنتی به عنوان “هوش مصنوعی” یاد می‌کنیم، ارتباط دارند.

اغلب مردم برای اولین بار با اصطلاح هوش مصنوعی در داستان‌های علمی تخیلی برخورد کرده‌اند. بیش از ۱۰۰ سال است داستان‌هایی درباره ربات‌های هوشمند شنیده‌ایم. در این داستان‌ها گاهی ربات‌ها مفید بودند گاهی هم مخرب. داستانی مثل ترمیناتور.

 

در گذشته مفهوم هوش مصنوعی به «شبیه‌سازی از جنبه‌های هوش طبیعی انسان» اشاره داشت، اما امروزه وقتی از اصطلاح هوش مصنوعی استفاده می‌کنیم، معمولاً منظورمان فناوری «یادگیری ماشینی» است. یادگیری ماشینی به الگوریتم‌های نرم‌افزاری اشاره دارد که با قرار گرفتن در معرض داده‌های بیشتر قادر به یادگیری هستند و در انجام یک کار خاص هر روز بهتر می‌شوند.

یادگیری ماشین پایه و اساس بسیاری از ابزارهایی است که زندگی ما را دگرگون کرده‌اند. از جستجوی آنلاین اطلاعات در گوگل گرفته تا خرید کردن از دیجی کالا، تماشای فیلم در فیلیمو یا استفاده از تاکسی‌های اینترنتی مثل اسنپ. اما جدیدترین نسل اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی هر کاری که فکرش را بکنید، انجام می‌دهد.

 

هوش مصنوعی چگونه می‌تواند فرآیندهای روابط عمومی را بهینه کند؟

فرایندهایی که هوش مصنوعی می‌تواند با کمک آنها روابط عمومی را کارآمدتر کند عبارتند از:

  • نظارت بر رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی؛
  • ایجاد رئوس مطالب برای بیانیه‌های خبری؛
  • تجزیه و تحلیل احساسات؛
  • تولید تصاویر بصری؛
  • خلاصه‌نویسی؛
  • تهیه پیش‌نویس از ترجمه‌ها.

خودکار کردن برخی از کارهای نیازمند تفکر در کارنامه شما، می‌تواند به متخصصان روابط عمومی کمک کند در زمان صرفه‌جویی کرده و تصمیمات مبتنی بر داده بیشتری بگیرند.

اکنون بیایید بدون هیچ مقدمه‌ای، بهترین ابزارهای هوش مصنوعی برای متخصصان روابط عمومی را بررسی کنیم:

چهارده ابزار هوش مصنوعی ابزار هوش مصنوعی 14 ابزار هوش مصنوعی AI

ChatGPT

این ابزار که این روزها حسابی بازار را گرم کرده، یک واسطه مکالمه‌ای برای مدل زبان GPT-4 OpenAI است. Chat GPT امروزه به عنوان ابزار سرچ عمومی استفاده می‌شود که هر درخواستی مثل یک سوال یا یک دستور را در فرمت‌های مختلف مثل نوشته، شعر یا کدهای کامپیوتری جواب می‌دهد.

می‌توانید از ChatGPT برای موارد زیر استفاده کنید:

  • ایجاد پیش‌نویس اولیه برای متنی استاندارد؛
  • اصلاح یا کوتاه کردن نوشته خود؛
  • ایده‌های طوفان فکری؛
  • انجام تحقیق اولیه؛
  • خودکار کردن کارهای خسته‌کننده و روتین.

 

Dall-E 2

پروژه OpenAI دیگری که همراه با ChatGPT موج فعلی علاقه مصرف‌کنندگان به هوش مصنوعی مولد را به وجود آورد، دال ای است. Dall-E 2 درخواست‌های متنی را گرفته و به تصاویر گرافیکی کامپیوتری (عکس‌، طراحی، نقاشی و غیره) تبدیل می‌کند.

 

Stable Diffusion 2

این فناوری یک ابزار هوش مصنوعی تبدیل متن به تصویر است. برخلاف Dall-E 2، کد منبع آن، و همچنین جزئیات مربوط به داده‌های آموزشی و الگوریتم‌های مهم آن بر اساس ترتیب اولویت به طور آشکار در دسترس عموم است. اپلیکیشن Stable Diffusion 2 به جای اینکه فقط از طریق یک پورتال ابری اختصاصی که در پروژه‌های OpenAI نیز وجود دارد، در دسترس باشد را می توان روی رایانه شخصی خود دانلود و نصب کرد.

 

Lumen5

یک ابزار ساخت ویدیو با هوش مصنوعی که به هر کسی امکان می‌دهد به راحتی محتوای ویدیویی آموزشی، بازاریابی یا تجاری مورد نظرش را با استفاده از یک رابط ساده با کشیدن و رها کردن (drag-and-drop) بسازد.

 

Soundraw

یک ابزار تولید اتوماتیک موسیقی که می‌تواند بدون دردسرهای حق کپی رایت، موزیکی با تمام ویژگی‌هایی که دوست دارید بسازد. این ابزار می‌تواند در هر ژانر و احساسی، با هر سازی و با مدت زمان دلخواه‌تان، موزیک درخواستی تولید کند. کافیست شما بنشینید و فقط نگاه کنید!

 

Looka

این ابزار به برندسازی کسب و کار شما کمک کرده و لوگوهایی یونیک و بسیار زیبا که تابع استایل و پیام شرکت شماست، تولید می‌کند. این وسیله، کمک می‌کند که اجزا مورد نیاز لگو و برندتان را طراحی کنید. حتی اگر هیچ مهارتی در طراحی نداشته باشید.

 

Podcastle

یک پلتفرم ضبط و ویرایش صدا با ابزارهای هوش مصنوعی یکپارچه که به شما کمک می‌کند پادکست‌های واضح و فوق‌العاده‌ای که به نظر می‌رسد به‌طور حرفه‌ای ویرایش شده‌اند، بسازید. این پلتفرم به صورت خودکار، وظایفی مانند تمیز کردن صداهای نویز و ایجاد رونوشت‌ها را بر عهده دارد.

 

Gen-2

این یک پلتفرم تبدیل متن به ویدیو، مبتنی بر ابر است که از ویدیوهایی که آپلود می‌کنید، ویدیوهای جدیدی تولید می‌کند. در جریان تولید ویدیوهای جدید، از پرومپت‌های متنی برای اعمال ویرایش و جلوه‌های مورد نظرتان، یا ایجاد انیمیشن از ماکت‌های استوری‌برد استفاده می‌شود. این ابزار نیز توسط سازندگان Stable Diffusion توسعه یافته است.

 

Lalal.ai

این ابزار از یک سیستم شبکه عصبی به نام Phoenix استفاده می‌کند تا منابع صوتی را به صورت خودکار از هم جدا کند. یعنی عناصری مانند وکال‌ها، موسیقی یا حتی تکنوازی آلات موسیقی مانند ضربات طبل یا بیس از هر محتوای صوتی یا تصویری جدا می‌کند.

 

Murf

این وسیله، یک موتور تبدیل متن به گفتار است که می‌تواند صدای ضبط شده مصنوعی را با ۱۵ زبان و بیش از ۱۰۰ صدا و گویش، به آسانی به صدای طبیعی تبدیل کند. این خروجی را می‌توان به راحتی در اتومیشن بازاریابی یا تولید محتوای ویدیویی گنجاند و فرآیند ایجاد روایت و صداگذاری را خودکار کرد.

 

Legal Robot

این ابزار به گونه‌ای طراحی شده است که به طور خودکار «قوانین» پیچیده و گیج‌کننده را به زبانی ساده و قابل درک برای همه ترجمه کند. این ابزار هم برای افراد عادی که می‌خواهند مطمئن شوند که اسناد قانونی را درک می‌کنند و هم برای متخصصان حقوقی مفید است تا مطمئن شوند که قراردادها و اسناد آنها به گونه‌ای نوشته شده است که همه می‌توانند آن را درک کنند.

 

Cleanup.Pictures

این ابزار هوش مصنوعی به شما این امکان را می‌دهد که برای ایجاد یک تصویر عالی، با استفاده از فرآیندی به نام «inpainting» ، با حذف عیوب اشیاء یا افراد، تصاویر را روتوش کنید.

 

Fireflies

این ابزار به ابزارهای کنفرانس ویدیویی محبوب مانند Zoom، Teams یا Webex متصل می‌شود و فرآیند یادداشت‌برداری و ایجاد رونویسی را به صورت خودکار انجام می‌دهد. همچنین مکالمات را تجزیه و تحلیل می‌کند تا در مورد حرکات و تصمیم‌هایی که در مکالماتتان گرفته می‌شود، تحلیل‌های دقیق ارائه دهد. از این ابزار می‌توانید برای برگزاری آنلاین کنفرانس خبری خود نیز استفاده کنید.

 

Krisp

یکی دیگر از برنامه‌های تماس‌های تصویری برای کنفرانس است. این برنامه از الگوریتم‌هایی برای حذف نویزهای پس زمینه، اکو و سایر عناصر پرت‌کننده حواس در زمان واقعی استفاده می‌کند و باعث می‌شود همیشه به شیوه‌ای واضح و حرفه‌ای در جلسات مجازی‌تان صحبت کنید.

 

هوش مصنوعی ابزاری برای بهبود بهره‌وری شما

من به عنوان یکی از طرفداران هوش مصنوعی فکر می‌کنم AI صرفا یک ابزار است که کار شما را راحت‌تر می‌کند. تمامی این ابزارهایی که نام بردم باعث ایده‌پردازی بهتر، صرفه‌جویی در وقت یا حتی کشف زوایای جدیدی از کسب و کارتان می‌شود. همیشه از قدرت تحلیل خودتان استفاده کنید و صرفا از این نرم‌افزارها برای بهبود کارتان کمک بگیرد. حواستان باشد بیش از حد وقت صرف بازی با این ابزارها نکنید. گاهی ممکن است آنقدر تصویر، ویدئو یا پادکست تولید کنید که به ویرایش و انتشار آن نرسید. مهارت‌های ویرایش‌تان را تقویت کنید و هرچه هوش مصنوعی برای شما تولید می‌کند را به بهترین شکل در کارتان به کار بگیرید. نتیجه واقعا جالب می‌شود.

 

منابع: forbesprezly

 

عضویت در خبرنامه:

عضویت در خبرنامه