همه شرکت‌ها باید راهی برای دیده شدن در بازار رقابتی پیدا کنند. شما با هر نوع کسب و کاری، باید انواع بازاریابی و استراتژی‌های بازاریابی مناسبی را برای رشد مخاطبان خود، جذب مشتریان بیشتر، افزایش آگاهی از برند و افزایش فروش بیابید.

با بازاریابی، می‌توانید به مشتریان بالقوه، محصول یا خدمات خود را پیشنهاد دهید، آن‌ها را در سفر مشتری راهنمایی کنید و در نتیجه فروش بیشتری داشته باشید. بازاریابی، نه تنها آگاهی از برند را افزایش می‌دهد، بلکه هدف آن تسهیل فرآیند فروش برای همه است.

اگر می‌خواهید محصولات و خدمات خود را بفروشید، به نوعی بازاریابی نیاز دارید. بازاریابی درست به شما کمک می‌کند تا محصولات بیشتری بفروشید و در عین حال هزینه‌های دیگر را کاهش دهید. بدون بازاریابی، بسیاری از شرکت‌ها وجود نداشتند زیرا قادر به افزایش فروش خود نبودند. استراتژی‌های مختلف بازاریابی، آنقدر زیاد است که انتخاب استراتژی مناسب برای کسب و کارتان می‌تواند سخت و گیج کننده باشد. به‌عنوان صاحب کسب‌وکار یا بازاریاب، باید انواع بازاریابی را بشناسید تا تشخیص دهید چه چیزی می‌تواند به فروش بیشتر شما کمک کند.

 

بیشتر بخوانید: چطور بازاریابی کنیم؟

 

بازاریابی چیست؟

بازاریابی به فعالیت‌هایی اطلاق می‌شود که یک شرکت برای ترویج خرید یا فروش یک محصول یا خدمات انجام می‌دهد. بازاریابی شامل تبلیغات، فروش و ارائه محصولات به مصرف کنندگان یا سایر کسب و کارها است. برخی از فعالیت‌های بازاریابی توسط شرکت‌های وابسته به نمایندگی از یک شرکت انجام می‌شود.

متخصصان بخش بازاریابی و تبلیغات یک شرکت، از طریق تبلیغات، به دنبال جلب توجه مخاطبان بالقوه کلیدی هستند. تبلیغات، مخاطبان خاصی را هدف قرار می‌دهد و ممکن است شامل تأیید اینفلوئنسرها، عبارات یا شعارهای جذاب و طرح‌های گرافیکی به یاد ماندنی باشد.

 

بازاریابی B2B و B2C

بعد از اینکه تصمیم گرفتید که کدام یک از انواع بازاریابی را انتخاب کنید، باید مخاطبان هدف خود را تعیین کنید، یعنی دو نوع B2B و B2C.
بازاریابی بیزینس به بیزینس (B2B) مجموعه فعالیت‌هایی است که طی آن یک شرکت برای جذب شرکت یا کسب‌وکاری دیگری اقدام می‌کند. در بازاریابی B2B یک کسب‌وکار از تیم فروش برای پاسخ به سؤالات و تشویق خرید دیگر شرکت‌ها استفاده می‌کند. بسیاری از شرکت‌های B2B از روابط فرآیند فروش خود، برای حفظ مشتریان‌شان استفاده می‌کنند.
از سوی دیگر، شرکت‌های B2C (بیزینس به مصرف کننده) باید برای مصرف کنندگان عادی بازاریابی کنند. برای مثال والمارت، مشتریان را مستقیماً از طریق اشکال مختلف بازاریابی و تبلیغات هدف قرار می‌دهد. شرکت‌های B2C بیشتر تراکنش‌گرا هستند و می‌توانند کمپین‌های تبلیغاتی‌ای طراحی کنند که بیشتر بر احساسات متکی هستند تا منطق.

بسته به ماهیت کسب و کارتان، ممکن است محصولات و راه حل‌های B2B و B2C داشته باشید، یعنی ممکن است که هر دو مخاطب مختلف را هدف قرار دهید.

 

 

انواع استراتژی‌های بازاریابی

بازاریابی از مجموعه ای فوق العاده گسترده و متنوع از استراتژی‌ها تشکیل شده است. استراتژی‌های زیر ممکن است برای برخی از شرکت‌ها نسبت به سایرین مناسب تر باشد. پس انتخاب استراتژی‌های بازاریابی، باید متناسب با شرکتتان باشد.

 

انواع بازاریابی انواع مارکتینگ استراتژی‌های بازاریابی

 

استراتژی‌های بازاریابی سنتی

قبل از فناوری و اینترنت، بازاریابی سنتی، به عنوان اولین راه بازاریابی محصولات صورت می‌گرفت. برای مثال بازاریابی در فضای باز از طریق بنرهای شهری یا پرینت تبلیغات در روزنامه‌ها از انواع بازاریابی سنتی است.

 

استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال

صنعت بازاریابی با معرفی دیجیتال مارکتینگ برای همیشه تغییر کرده است. از روزهای اولیه تبلیغات پاپ‌آپ تا نمایش مطالب بر اساس سابقه مشاهده، روش‌های نوآورانه‌ای وجود دارد که شرکت‌ها می‌توانند از طریق بازاریابی دیجیتال به مشتریان دسترسی پیدا کنند.

 

انواع بازاریابی

همانطور که قبلا ذکر شد، با پیشرفت تکنولوژی، بازاریابی نیز پیشرفت کرد، بنابراین انواع مختلفی از بازاریابی وجود دارد. بسته به ماهیت کسب‌وکار، صنعت و مشتریان شما، برخی از انواع بازاریابی موثرتر از سایرین هستند.
در ادامه انواع مختلف بازاریابی که در دو دسته سنتی و دیجیتال قرار می‌گیرند را با هم بررسی می‌کنیم.

 

۱. بازاریابی محتوایی

بازاریابی محتوایی، یک استراتژی بازاریابی درونگرا است که با کمک به مشتریان در یافتن اطلاعات در مورد محصولات، برند یا صنعت شما به صورت آنلاین، آن‌ها را آموزش داده و درگیر می‌کند. نمونه‌هایی از بازاریابی محتوا عبارتند از:

  • وبلاگ‌هاپست‌های ارگانیک در شبکه‌های اجتماعی
  • ویدئو
  • کتاب‌های الکترونیکی
  • سایر محتواهای قابل دانلود مانند فایل‌های اکسل

 

هدف از تولید محتواهای رایگان، به اشتراک گذاشتن اطلاعات در مورد یک محصول، به دست آوردن اطلاعات مشتری و تشویق مشتریان به ادامه همکاری با شرکت، فراتر از محتوا است.

 

۲. افیلیت مارکتینگ

افیلیت مارکتینگ مستلزم استفاده از تبلیغات شخص ثالث برای جلب علاقه مشتری است. در این روش شرکت‌ها به اشخاص سومی که محصولات آن‌ها را تبلیغ می‌کند و به فروش می‌رساند، مبلغی را به عنوان پاداش، کمیسیون یا پورسانت پرداخت می‌کنند.

 

۳. بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی گاهی اوقات به عنوان بخش کوچکی از بازاریابی محتوایی در نظر گرفته می‌شود. با این حال، بسیاری از بازاریابان معتقدند که شبکه‌های اجتماعی به خودی خود یک تکنیک بازاریابی است که مورد توجه بیشتری است. شبکه‌های اجتماعی، ابزار بازاریابی مقرون‌به‌صرفه‌ای هستند که می‌توانند به شما در افزایش تعامل مخاطب، آموزش مشتریان و فروش محصولات بیشتر کمک کنند.

راه‌های مختلفی برای بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی با استفاده از پلتفرم‌های مختلف وجود دارد که برخی از آن‌ها برای اهداف بازاریابی شما موثرتر از بقیه هستند. به عنوان مثال، شرکت‌های B2B معمولاً در لینکدین و فیسبوک بهتر از اینستاگرام و یوتیوب عمل می‌کنند. در عین حال، کسب‌وکارهای بصری بیشتری مانند شرکت‌های تجارت الکترونیک نتایج بهتری را در اینستاگرام، تیک تاک و فیسبوک کسب می‌کنند. با این حال، اگر استراتژی خوبی داشته باشید، می‌توانید به مخاطبان هدف خود در هر جایی دسترسی پیدا کنید.

 

۴. بازاریابی موتورهای جستجو

بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) شامل انواع بازاریابی است که از موتورهای جستجو مانند گوگل به عنوان ابزار بازاریابی استفاده می‌کنند. بازاریابی موتورهای جستجو معمولاً شامل دو استراتژی بازاریابی دیجیتال است.

بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO): یک استراتژی بازاریابی که محتوای وب سایت را برای افزایش رتبه موتور جستجو بهینه می‌کند.
تبلیغات پرداخت به ازای کلیک (PPC): یکی دیگر از استراتژی‌های بازاریابی موتور جستجو است که شرکت‌ها می‌توانند برای قرار گرفتن در صفحات نتیجه، به موتورهای جستجو پول پرداخت کنند. PPC شما را ملزم به پرداخت به ازای هر کلیک می‌کند، در حالی که SEO بر ترافیک ارگانیک متمرکز است. هر دو روش برای جذب ترافیک بیشتر به وب سایت شما موثر هستند. و انتخاب آنها بستگی به استراتژی شما دارد.

 

۵. بازاریابی ایمیلی

بازاریابی ایمیلی به بازاریابانی نیاز دارد که برای افزایش فروش و انتقال مشتریان از طریق قیف فروش، برای مشتریان احتمالی ایمیل ارسال کنند. در این روش بازاریابی، نرخ تبدیل بالا منجر به بازده بالا می‌شود. به این ترتیب که شرکت‌ها آدرس ایمیل مشتریان فعلی یا مشتریان بالقوه را به دست می‌آورند و پیام‌ها یا خبرنامه‌هایشان را برای آنها می‌فرستند.
با بازاریابی ایمیلی، شما باید افراد را وادار کنید تا در ایمیل‌های شما عضو شوند. بعد از جذب مخاطبان، می‌توانید انواع ایمیل‌ها و کمپین‌های قطره‌ای (چکه‌ای) شامل معرفی محصولات جدید، یادآوری‌های خرید رها شده و حتی خبرنامه‌ها را برای آن‌ها ارسال کنید. قبل از شروع تهیه ایمیل‌های خود، درباره سفر مشتری در بازاریابی ایمیلی اطلاعات بیشتری کسب کنید تا ببینید اتوماسیون چگونه می‌تواند به شما در افزایش فروش کمک کند.

شرکت‌های B2B و B2C می‌توانند از بازاریابی ایمیلی و اتوماسیون برای ساده‌سازی فرآیند فروش خود استفاده کنند. در حالی که ایمیل‌های بازاریابی B2C بیشتر بر روی تراکنش‌های سریع تمرکز می‌کنند، شرکت‌های B2B می‌توانند از اتوماسیون برای تکمیل فرآیند فروش استفاده کنند.

 

 

۶. بازاریابی چاپی

بازاریابی چاپی، استفاده از رسانه‌های چاپی برای ایجاد آگاهی از برند برای شرکت شما است. بازاریابی چاپی شامل تبلیغات در مجلات، بروشورها و بیلبوردها می‌باشد. به طور سنتی، شرکت‌ها اغلب محتوای چاپی را به صورت انبوه تولید می‌کردند، زیرا محتوای چاپی برای همه مشتریان یکسان بود.

موفقیت بازاریابی چاپی را نمی‌توان به طور موثر اندازه گیری کرد ولی روش‌هایی برای اطمینان از موفقیت تلاش‌های شما وجود دارد. به عنوان مثال، با کمک بازاریابی چاپی می‌توانید محصول یا خدماتتان را در یک منطقه جغرافیایی کوچک تبلیغ کنید، یا می‌توانید روزنامه‌های عمومی را برای کسب آگاهی بیشتر از برند در حوزه‌های مختلف هدف قرار دهید.
شرکت‌های B2B می‌توانند در مجلات تجاری تبلیغ کنند، در حالی که شرکت‌های B2C می‌توانند مجلاتی با مخاطب‌های عمومی‌تر را انتخاب کنند.

 

۷. پست مستقیم

بازاریابی پستی مستقیم یکی از انواع بازاریابی سنتی است که مانند بازاریابی ایمیلی عمل می‌کند، اما به جای ارسال اطلاعات به صندوق ایمیل، مطالب چاپی مستقیماً به صندوق پستی فیزیکی شما می‌روند. مطالب چاپی می‌تواند حاوی اطلاعات مشابه ایمیل‌ها باشد، مثل کال تو اکشن‌ها.
متاسفانه، پست مستقیم به اندازه بازاریابی ایمیلی مؤثر نیست، زیرا بسیاری از مردم آن را به عنوان نامه‌‌های ناخواسته می‌بینند و حتی بدون خواندن اطلاعاتی که برای آن‌ها ارسال کرده اید، آن را در سطل زباله می‌اندازند. بنابراین، پیشنهاد شما به مشتریان باید واضح باشد تا بتوانند اقدامی را که می‌خواهید انجام دهند.

 

۸. بازاریابی در فضای باز

این نوع بازاریابی مستلزم نمایش عمومی تبلیغات خارج از خانه مصرف کننده یعنی در سطح شهر است. مثل بیلبوردها، تبلیغات چاپ شده روی نیمکت‌ها، برچسب روی وسایل نقلیه یا تبلیغات در حمل و نقل عمومی است.

 

۹. بازاریابی در رویدادها

در این بازاریابی تلاش می‌شود تا مشتریان بالقوه در یک مکان خاص جمع آوری شوند تا فرصت صحبت با آن‌ها در مورد محصولات یا نمایش محصولاتتان داشته باشید. مثل کنفرانس‌ها، نمایشگاه‌های تجاری، سمینارها، نمایشگاه‌های جاده ای یا رویدادهای خصوصی است.

 

بازاریابی خود را متنوع کنید!

اشکال مختلف بازاریابی سنتی و دیجیتال موثر هستند و می‌توانید از آن‌ها برای افزایش آگاهی از برند و افزایش فروش استفاده کنید. زمانی که می‌خواهید نوع بازاریابی‌تان را انتخاب کنید، برند خود و مشتریان آن را در نظر بگیرید. هدف شما باید این باشد که بدانید مشتریان زمان خود را کجا می‌گذرانند و چگونه می‌توانید به آن‌ها دسترسی پیدا کنید.

 

عضویت در خبرنامه