همانطور که می‌دانید گوگل محصولات بسیار زیادی دارد و تقریباً هر روزه، برای افزایش کارایی و راندمان کاربران خود الگوریتم‌هایش را تغییر می‌دهد و محصولاتش را با جدیدترین به‌روز‌رسانی‌ها ارائه می‌کند. داده‌ها نشان می‌دهد که گوگل در یک سال تقریباً ۵۰۰ – ۶۰۰ بار محصولاتش را آپدیت می‌کند. البته همه این تغییرات، بزرگ و بااهمیت نیستند. گاهی تغییراتی جزئی اعمال می‌شود و گاهی به‌روز‌رسانی‌های اساسی که به رتبه‌بندی محتواها کمک قابل توجهی می‌کنند.

 

اگر با الگوریتم‌های گوگل آشنا باشید، می‌توانید در زمان به‌روزرسانی‌های اصلی الگوریتم، افزایش یا کاهش رتبه‌بندی جستجوی خود را بهتر درک کنید. در این مقاله قصد داریم برخی از به‌روز‌رسانی‌های اصلی الگوریتم‌های گوگل را مورد بحث قرار دهیم تا تغییرات عمده الگوریتم، هدف از وقوع و تأثیر آنها را با جزئیات درک کنید.

 

 

بنابراین با ما همراه باشید تا ۸ آپدیت محبوبی که بهتر است با آنها آشنا باشید را بررسی کنیم:

 

۱- الگوریتم پاندا (Panda)

گوگل این به‌روزرسانی را در ۲۴ فوریه ۲۰۱۱ برای شناسایی یا جلوگیری از انتشار محتواهای تکراری، سرقت ادبی یا نامعتبر و فعالیت‌هایی مانند استفاده بی‌رویه از کلمات کلیدی، ارسال هرزنامه و مواردی از این قبیل ارائه کرد.

 

پاندا بیشتر یک فاکتور رتبه‌بندی در گوگل است که یک «معیار کیفیت» برای هر وب‌سایت یا محتوا تعیین می‌کند. این آپدیت، پیش از آنکه به عنوان الگوریتم گوگل استفاده شود فقط یک فیلتر بود و در ژانویه ۲۰۱۶، به طور رسمی در الگوریتم اصلی گوگل قرار گرفت تا نهایتا به یک ابزار متداول تبدیل شد.

 

توصیه می‌شود محتوای وب سایت‌تان را جهت اجتناب از ارسال هرزنامه به طور منظم بررسی کنید تا از جریمه شدن توسط پاندا در امان باشید. اگر محتوای تکراری دریافت کردید، در اسرع وقت آن را حذف کنید و صفحه را مجدداً در گوگل جستجو کنید. همچنین می‌توانید از کپی‌اسکیپ (Copyscape) برای بررسی سرقت ادبی محتوا استفاده کنید. در بسیاری از موارد، به عنوان مالک یک محتوا نمی‌توان از محتوای اصلی استفاده کرد. به طور مثال وب‌سایت‌های تجارت الکترونیک هرگز نمی‌توانند محتوای ۱۰۰ درصد یونیک و منحصر به فرد داشته باشند، بنابراین توصیه می‌شود به جای محتوا از تصاویر اصلی استفاده کنید.

 

۲- الگوریتم پنگوئن (Penguin)

این آپدیت در ۲۴ آوریل ۲۰۱۲ جهت تعیین جریمه برای لینک‌های هرزنامه یا نامربوط و یا پشتیبانی از لینک‌سازی با کیفیت راه‌اندازی شد. این الگوریتم بلادرنگ فعال شده و همواره به دنبال لینک‌های اسپم یا نامربوط است. برای وب‌سایت‌هایی که لینک‌های هرز یا نامربوط دارند جریمه تعیین می‌کند و رتبه آنها را در صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) کاهش می‌دهد. هدف اصلی این آپدیت، تنزل رتبه وب‌سایتی است که لینک آن دستکاری شده باشد. این الگوریتم، در ژانویه ۲۰۱۶ بخشی از الگوریتم اصلی گوگل شد.

 

شما می‌توانید به صورت دستی بک‌لینک‌های اسپم را پیدا کرده و آنها را حذف کنید و یا از ابزار Disavow گوگل استفاده کنید تا به گوگل بگویید کدام یک از بک‌لینک‌ها را برای وب‌سایت‌تان می‌خواهید . کدام یک باید حذف شود. یکی از بهترین راهکارهای گرفتن بکلینک معتبر ساختن اتاق خبر در سایت‌های نیوزروم است. چون علاوه بر برند منشن، می‌توانید در قالب اخبار به یکی از لندینگ‌های وبسایتتان هم لینک بدهید. این الگوریتم به شما کمک می‌کند تا به ارزیابی‌های اجرای منظم پروفایل‌تان نظارت کنید. در این به‌روزرسانی، یک داشبورد دریافت خواهید کرد که به شما امکان بررسی نمودار پیشرفت لینک رشد پروفایل را می‌دهد.

 

 

۳- الگوریتم مرغ مگس‌خوار (Hummingbird)

این به‌روزرسانی در ۲۲ آگوست ۲۰۱۳ برای یافتن و حذف محتوای نامربوط یا هرزنامه و درک موثر هدف جستجوی کاربر راه‌اندازی شد. الگوریتم مرغ مگس‌خوار برای درک پرسش کاربر و هدف آن پرس‌و‌جو به گوگل کمک می‌کند به طوری که می‌تواند تمام نتایج ممکن را تفسیر کند و بهترین نتایج را در بالای SERPها در اختیار آنها قرار دهد. کلمه کلیدی بخش اصلی این الگوریتم گوگل است.

 

حالا چطور از این الگوریتم گوگل به نفع خودمان استفاده کنیم؟ تحلیل کنید که مخاطبان هدف شما، چه چیزی را چگونه جستجو می‌کنند و از نسخه‌های دارای کاربرد مشابه چه می‌خواهند. سپس با ایجاد محتوای با کیفیت، پاسخ مناسب و مورد انتظار را به سوالات‌شان ارائه دهید. بهتر است به جای اینکه فقط برای کلمات کلیدی اولویت قائل شوید، روی مفاهیم تمرکز کنید. برای به دست آوردن یک ایده موثر خوب و کامل از محتوایی که باید تولید کنید، می‌توانید از منبع نهایی، جستجوهای مرتبط با گوگل و تکمیل خودکار گوگل کمک بگیرید. این نگرش برای مطالعه زبان مخاطب نیز مفید است. محتوای شما باید هدف جستجوی هر یک از مخاطبان را برآورده کند.

 

 

۴- الگوریتم کبوتر (Pigeon)

این الگوریتم برای بهبود سئو داخلی و خارجی صفحه، ۲۴ ژوئیه ۲۰۱۴، در ایالات متحده و ۲۲ دسامبر ۲۰۱۴ در انگلستان و کانادا راه‌اندازی شد. «به‌روزرسانی کبوتر» جستجوهای مبتنی بر مکان را تحت تأثیر قرار می‌دهد و نتایج جستجوی محلی مفید، مرتبط و دقیق‌تری را ارائه می‌کند که بیشتر با سیگنال‌های رتبه‌بندی جستجوی وب سنتی مرتبط است.

 

الگوریتم کبوتر به شما کمک می‌کند که سئوی داخلی و سئوی خارجی صفحه خود را تحلیل کرده و بهبود بدهید. با فعالیت‌های خارج از صفحه مانند اعمال فهرست‌های تجاری مرتبط در دایرکتوری‌های کاملا قانونی شروع کنید و کانکشن‌ها و بک‌لینک‌های با کیفیت را امتحان کنید. یک حرکت خوب برای وب سایت، تحلیل درون صفحه به کمک متدولوژی ارزیاب وب‌سایت است که یک روش  بسیار مفید برای درک ویژگی‌های بهینه‌سازی در صفحه می‌باشد. بک‌لینک‌ها هم به بالا بردن رتبه سایت، کمک قابل توجهی می‌کنند.

 

۵- الگوریتم رنک‌برین (RankBrain)

این الگوریتم در ۲۶ اکتبر ۲۰۱۵ راه‌اندازی شد که برای مرتب کردن نتایج جستجوی موثر و ارائه بهترین نتایج متناسب با جستجوی کاربران استفاده می‌شود. الگوریتم رنک‌برین، تنها بخش هوش مصنوعی موجود در الگوریتم مرغ مگس‌خوار گوگل است. این الگوریتم به گوگل در درک معنای مربوط به پرس‌و‌جوها کمک می‌کند تا گوگل بتواند بهترین نتایج را برای عبارت‌های جستجو شده ارائه دهد. طبق گفته گوگل، این آپدیت یکی از فاکتورهای سه‌گانه مهم رتبه‌بندی است. در حال حاضر جزئیات رنک‌برین به وضوح مشخص نیست، اما با اطمینان می‌توان گفت که یک الگوریتم مهم برای گوگل است. هدف اصلی این الگوریتم، شناسایی نتیجه دقیق یا مرتبط برای صفحات وب می‌باشد.

 

اگر می‌خواهید الگوریتم رنک برین رتبه بالایی به شما بدهد، می‌توانید با ایجاد محتوای بسیار آموزنده و مفید، به ارائه اطلاعات کافی برای جستجوهای مربوطه بپردازید. محتوای وب سایت را برای کاربران بهینه کنید، نه موتورهای جستجو. شما می‌توانید از ابزارهای تشخیص فراوانی کلمات کلیدی و مقایسه آن با دیگر متن‌ها (TF-IDF) که توسط ابزارهای ارزیابی وب‌سایت استفاده می‌شود، کمک بگیرید.

 

۶- الگوریتم موبایل (Mobile)

این الگوریتم برای استفاده معدود از تلفن همراه و صفحات نسخه محدود موبایلی، در ۲۱ آوریل ۲۰۱۵ عرضه شد. موبایلگدون (Mobilegeddon) الگوریتم گوگل است که با نام “آپدیت موبایلی گوگل” نیز معروف است. هدف اصلی از این الگوریتم کسب اطمینان از قرارگیری همه صفحات سازگار با موبایل در لیست جستجوی موبایل می‌باشد. گذشته از آن، صفحاتی که برای موبایل بهینه نشده‌اند، به دلیل رتبه پایین‌شان، در SERPها فیلتر می‌شوند.

 

اولین کاری که باید برای رتبه گرفتن انجام دهید توجه به الگوریتم موبایل است. سپس روی سرعت و کاربرد نسخه موبایلی صفحه‌تان تمرکز کنید. با استفاده از این ابزار، می‌توانید بفهمید که باید روی کدام عامل کار کنید تا دید نسخه موبایل شما بهبود یابد. همچنین، می‌توانید با کمک ابزارهای ارزیاب وب‌سایت، سازگاری تلفن همراه را هم به سرعت بررسی کنید.

 

 

۷- الگوریتم موش کور (Possum)

این الگوریتم در ۱ سپتامبر ۲۰۱۶ راه‌اندازی شد تا در رقابت پرتنش در مکان مورد نظر شما مورد استفاده قرارگیرد. این الگوریتم بر اساس مکان جستجو کار می‌کند و به مخاطب اطمینان می‌دهد که نتایج محلی بر اساس مکان جستجوگر متفاوت‌تر است. اگر به آدرس کسب‌وکار نزدیک‌تر باشید، احتمالاً نتیجه محلی دقیق‌تری دریافت خواهید کرد. همچنین این الگوریتم، نتایج متنوع‌تری را در میان یافته‌های رتبه‌بندی‌شده برای جستجوهای بسیار مشابه ارائه می‌دهد.

 

این الگوریتم برای کسانی که کسب‌کار محلی دارند و می‌خواهند در نتایج گ.گل هم دیده شوند، بسیار حیاتی است. یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش دیده شدن در جستجوها، گسترش فهرست کلمات کلیدی و همچنین ردیابی رتبه‌بندی خاص مکان است. الگوریتم پوسوم، موجب سرعت عمل در SERP‌های محلی می‌شود. وقتی موقعیت مکانی خود را بررسی می‌کنید، همیشه مطمئن شوید که این کار را از مکان مورد نظر و موقعیت هدفت‌تان انجام می‌دهید.

 

۸- الگوریتم فرد (Fred)

این الگوریتم در ۸ مارس ۲۰۱۷ عرضه شد و برای محتوای تبلیغات محور، مفید است. الگوریتم فرد، به عنوان یکی از آخرین به‌روزرسانی‌های گوگل، وب‌سایت‌هایی را هدف قرار می‌دهد که شرایط وبمستر گوگل را مختل می‌کنند. وبلاگ‌هایی که با پست‌های بی‌کیفیت بر سایت تاثیر می‌گذارند، در واقع برای کسب درآمد تبلیغاتی ایجاد شده‌اند.

 

این الگوریتم مانند یک مراقب و محافظ بر محتوای نامستدل و غیرموجه اثر می‌گذارد و با بررسی دستورالعمل‌های کیفیت جستجوی گوگل، تطابق مقاله یا وبلاگ ایجاد شده را با این دستورالعمل‌ها می‌سنجد. اگر در حال اضافه کردن تبلیغات در وبگاه یا مقاله‌تان هستید، باید از محتوای با کیفیت استفاده کنید. گوگل توان شناخت تمامی جنبه‌های وبلاگ را دارد بنابراین سعی نکنید به آن کلک بزنید. کسب درآمد یک شرکت از طریق تبلیغات، کاملا قانونی است، اما مطمئن شوید که گوگل را به هیچ عنوان فریب نمی‌دهید.

 

کلام آخر

همانطور که ملاحظه فرمودید ۸ مورد از الگوریتم‌های گوگل و هر آپدیت، عملکرد و هدف خاص خود را دارد. شما می‌توانید تمام آپدیت‌های الگوریتم سئو را مرور کنید. مطمئنیم که بسیاری از به‌روزرسانی‌های جدید در آینده انجام خواهد شد.

 

برای غلبه بر افت رتبه پس از هر به‌روزرسانی بزرگ، باید به جای تمرکز بر نحوه مدیریت به‌روزرسانی‌های الگوریتم، روی آنچه کاربر از ما می‌خواهد تمرکز کنیم. امیدوارم این جزئیات در مورد آپدیت‌ها را به درستی درک کنید. سپس، به جستجوی یک نتیجه بهتر ادامه دهید!

 

عضویت در خبرنامه