هر کسب و کاری به جلب توجه مشتریان و متمایز بودن از رقبایش نیاز دارد. متأسفانه گفتن این کار آسان‌تر از انجام دادن آن است. حتی اگر محصولات یا خدماتی که ارائه می‌دهید مشابه با شرکت دیگری باشد، راه‌های زیادی برای متمایز شدن و جذب مشتری وجود دارد. با یک استراتژی برندسازی می‌توانید به سهولت با مشتریان ارتباط برقرار کنید و به آنها یادآور شوید که شما چه کسی هستید و چه می‌کنید.

 

برندسازی فراتر از ایجاد یک لوگوی زیبا است و شامل پیام‌رسانی و طراحی برای ایجاد هویت برند و ارزش‌های برند می‌شود که به مردم کمک می‌کند کسب‌وکار شما را درک کنند و احساس خوبی داشته باشند. علاوه بر این، برندینگ شما باید احساساتی را در مشتریان بالقوه برانگیزد که روابط معنی‌دار و طولانی مدت با کسب و کار شما ایجاد کنند.

 

اینکه چگونه مشتریان‌تان، به ویژه مشتریان بالقوه به برند شما نگاه می‌کنند چیزی فراتر از کنترل شما نیست. با این حال، تلاش‌های برندسازی شما می‌تواند مستقیماً بر احساس مشتریان نسبت به شما تأثیر بگذارد و حتی قبل از اینکه اولین خرید خود را انجام دهند، اعتماد آنها را جلب کند. با برندسازی، می‌توانید شهرت خود را بهبود بخشیده و در معرض دید افراد بیشتری قرار بگیرید که نتیجه آن افزایش درآمد خواهد بود.

 

 

۶ نوع برندینگ

قبل از اینکه بتوانید اصول برندسازی را درک کنید، باید در مورد انواع مختلف آن اطلاعات کسب کنید. انواع مختلفی از برندسازی با توجه به اهداف شما وجود دارد. یک شرکت می‌تواند از چندین نوع برندسازی منسجم برای تسهیل رسیدن به اهداف تجاری خود استفاده کند. در ادامه به بررسی ۶ نوع برندسازی می‌پردازیم که ممکن است برای کسب و کار شما مفید باشد.

 

۱. برندینگ شرکتی

برندسازی شرکتی به استراتژی زیادی نیاز دارد زیرا باید تمام جنبه‌های شرکت که شامل محصولات، خدمات، کارمندان، تاثیر بر بازار و سایر موارد می‌شود را در نظر بگیرد. از آنجایی که نام تجاری شرکت، نقش بزرگی در شهرت کسب و کارتان ایفا می‌کند، در نتیجه، این نوع برندینگ به جای تمرکز بر یک جنبه، مانند محصولات، به کل کسب و کار متمرکز می‌شود.

 

برندینگ شرکتی خوب بر نقاط فروش منحصر به فرد (USP) و ارزش پیشنهادی کسب و کار تمرکز کرده و دستورالعمل‌هایی را برای پوشش روش‌های برقراری ارتباط با مشتریان و عموم مردم با استفاده از این نقاط ایجاد می‌کند.

 

هنگامی که برندسازی شرکتی به خوبی انجام شود، می‌تواند با ایجاد تاثیرات ماندگار، شناخت برند را تقویت کند. به همین دلیل، داشتن ثبات برای اعتمادسازی نسبت به برند و در عین حال شکل‎دهی ادراک، مهم و کلیدی است. چیزهایی مانند ارزش‌های برند شما، پیام‌های برند، صدای برند و راهنمای سبک برند بصری نقش اساسی در توسعه هویت شرکتی معتبر دارند.

 

تاثیر برندسازی شرکتی خیلی بیشتر از تلاش‌های بازاریابی و فروش است. می‌تواند استراتژی‌های استخدام شما را بهبود بخشد و به شما در یافتن شرکا کمک کند.

 

۲. برندینگ شخصی

وقتی به برندسازی فکر می‌کنید، احتمالاً آن را با محصولات یا خدمات مرتبط می‌دانید، اما یک فرد نیز می‌تواند یک برند منحصر به فرد در نظر گرفته شود. برندسازی شخصی، ترکیبی از مجموعه مهارت‌های منحصر به فرد شما و تجربیاتی است که دقیقاً شخصیت شما و نحوه تعامل شما با جهان را شکل می‌دهد.

 

برندسازی شخصی در تمامی صنایع انجام می‌شود، اما بیشتر در میان سیاستمداران، موسیقی‌دانان، ورزشکاران، طراحان مد، بازیگران و تأثیرگذاران رایج است. با این حال، فقط مختص افراد ثروتمند و مشهور نیست. برندسازی شخصی موفق، موجب تمایز شما از بقیه شده و به شما یک مزیت رقابتی می‌دهد تا نه تنها شغل خود را ارتقا دهید، بلکه بر شناخت مردم از شما نیز تاثیر می‌گذارد.

 

پرورش برند شخصی منحصر به فرد خود مانند سایر انواع برندینگ، به ایجاد اعتماد، شکل دادن به شهرت شما و گشودن فرصت‌های جدید و هیجان‌انگیز کمک می‌کند. داشتن یک وب سایت رزومه آنلاین حرفه‌ای و استفاده از گرافیک‌های شبکه‌های اجتماعی متفکرانه می‌تواند به ساخت شخصیت آنلاین شما کمک کند. فعال بودن در کانال‌های اجتماعی، شبکه‌سازی با دیگر متخصصان هم‌صنعت‌تان و مهمتر از همه، وفادار ماندن به خودتان بهترین راه برای ایجاد یک برند شخصی معتبر است.

 

 

۳. برندینگ محصول

برندسازی محصول یکی از شناخته‌شده‌ترین شکل‌های برندینگ است چرا که به‌جای کل کسب‌وکار، برای هر محصول به صورت جداگانه و منحصر به فرد انجام می‌شود. هر بار که یک کسب‌وکار خط تولید جدیدی عرضه می‌کند، فقط برای آن محصولات برندسازی می‌کنند، زیرا ممکن است محصولات متنوعی با قیمت‌ها، مزایا و مصرف‌کنندگان متفاوتی داشته باشند.

 

هنگام بررسی نحوه برندسازی محصولات، همیشه تجربه مصرف‌کننده نهایی و مشتری را در نظر بگیرید. همچنین ممکن است لازم باشد یک تحلیل رقابتی انجام دهید تا ببینید رقبا چگونه یک محصول مشابه را بازاریابی می‌کنند. در نهایت، اگر می‌خواهید در برندسازی محصول موفق باشید، باید به طور منحصر به فرد مشکل مشتری را حل کنید و راه حل خود را برای آنها تبلیغ کنید و رویکردی متفاوت از رقبای خود داشته باشید.

 

۴. برندینگ خرده‌فروشی

برندسازی خرده‌فروشی، برندینگی است که فقط برای مشاغل خرده‌فروشی طراحی شده است. این نوع برندسازی محصولات مختلف را تحت پوشش قرار می‌دهد و راهی برای بازاریابی محصولاتی پیدا می‌کند که ممکن است از چندین منبع و تولیدکننده مختلف تهیه شده باشد.

 

البته، شما همچنین می‌توانید فقط محصولات خود را بفروشید، در این صورت همچنان به برندسازی خرده‌فروشی نیاز دارید که نشان دهد چرا مردم باید به جای خرید از جای دیگری از شما خرید کنند.

 

۵. برندینگ جغرافیایی

برندسازی جغرافیایی بر مشتریان منطقه شما و ویژگی‌های یک منطقه خاص به عنوان نقطه فروش تمرکز می‌کند. اگرچه این نوع برندسازی اغلب مختص صنعت هتلداری و گردشگری است، هیچ قانون سخت و ثابتی برای استفاده آن در سایر صنایع وجود ندارد و مطمئناً، کسب‌وکارها می‌توانند از برندسازی جغرافیایی نیز بهره ببرند، به‌خصوص اگر مشتریان اصلی شما در همان منطقه کسب‌وکار شما واقع شده باشند.

 

معمولاً برندسازی جغرافیایی می‌تواند به دو صورت کار کند. اولین مورد برای مکان‌های خاصی (شهرها، شهرک‌ها، کشورها، مناطق) است که می‌خواهند گردشگری را برای حمایت از اقتصاد محلی خود ترویج و تقویت کنند. در سطح ملی، ممکن است به عنوان برندینگ ملی یا در سطح خردتر، برندسازی مکان نامیده شود.

 

دومی برای محصولات بسیار خاص است که فقط در مکان‌های خاص تولید می‌شوند، مانند آووکادو از مکزیک یا سیگار برگ از کوبا. اینها به عنوان نشانه‌های جغرافیایی (GI) شناخته می‌شوند و منبع و کیفیت محصولات خاص را با مشروعیت بخشیدن به شهرت مکان خاص تأیید می‌کنند.

 

 

۶. برندینگ خدمات

در مقایسه با انواع دیگر برندسازی که در این مقاله به آن پرداختیم، برندسازی خدمات لزوماً محصول مادی یا ملموسی ندارد، بلکه خدماتی است که ارائه می‌شود. از آنجایی که بسیاری از خدمات نتیجه بدیهی یا دستاورد فوری ندارند، برندسازی آنها ممکن است دشوارتر باشد.

 

برندسازی خدمات شباهت زیادی به برندسازی محصول دارد، زیرا شما بر روی یک جنبه از کسب و کار تمرکز می‌کنید تا کل تجارت. متأسفانه، برندسازی خدمات بسیار دشوارتر از برندسازی محصول است، زیرا شما اقلام فیزیکی مانند بسته‌بندی یا خود محصول را ندارید. در عوض، برای ایجاد اعتماد، باید چیزی را برندسازی کنید که مصرف‌کنندگان نمی‌توانند ببینند.

 

برندسازی خدمات خود مستلزم آن است که نقاط درد مشتریان بالقوه را درک کنید و بتوانید خدماتی به آنها ارائه دهید که بتواند مشکلاتشان را حل کند.

 

از آنجایی که برندسازی خدمات بسیار تجربی است، تقریبا همیشه شامل روابط با مشتری می‌شود. فراتر رفتن و ارائه خدمات درجه یک به مشتریان نه تنها به برند شما، بلکه به شهرت آن نیز کمک می‌کند. ادغام یک ویژگی مانند چت زنده در وب‌سایت شما تنها یکی از راه‌های پاسخگویی به موقع و تقویت تعامل است. در عین حال، حفظ حضور فعال در رسانه‌های اجتماعی می‌تواند با روش‌های نوآورانه، خدمات شما را اطلاع‌رسانی کند.

 

عضویت در خبرنامه