پایگاه‌های خبری و روزنامه نگاران سال‌هاست که برای جلب توجه مخاطبان رقابت می‌کنند. در حالی که صنعت رسانه در حدود ۲۰ سال گذشته به کلی تغییر کرده، بسیاری از اصول زیربنای روزنامه نگاری رقابتی بدون تغییر باقی مانده اند. درک اصول اتاق خبر و به کارگیری آن‌ها در استراتژی محتوای برند، به طور چشمگیری کارایی و اثربخشی محتوای شما را بهبود می‌بخشد.

مفهوم «اتاق خبر برند» جدید نیست. اما اگر اتاق خبر شما هنوز پایبند به ارزش‌های اتاق خبر سنتی باشد، صرفاً یک استودیوی تولید محتوا است. در ادامه پنج اصل کاربردی از اصول اتاق خبر را بیان کردیم که می‌توانید در استراتژی محتوای خود اعمال کنید.

 

 

۱. برنامه ریزی زمانی داشته باشید

در حالی که چرخه اخبار روزنامه‌ها از زمان گسترش سایت‌های خبری آنلاین و رویکردهای ابتدایی دیجیتال به‌طور کامل تغییر کرده است، اما محدودیت زمانی برای آن‌ها همچنان وجود دارد.

فرقی نمی‌کند برای ماهنامه دانشگاه می‌نویسید یا یه روزنامه‌نگار حرفه‌ای سایت‌های خبری هستید. همه کارهای شما سریع انجام می‌شود. برنامه‌ریزی‌ها غیر قابل تغییر هستند و توسط سردبیرانی کنترل می‌شوند که دغدغه زیادی دارند و فشار روانی زیادی را تجربه می‌کنند.

بهترین محتوا، مانند اخبار، محتوای تازه است. بر اساس اصول اتاق خبر، محتوایی که به موقع نباشد به محتوایی کاملا بی‌ربط تبدیل می‌شود. ایجاد فرهنگ نظم زمانی در اتاق خبر برند شما، به میزان زیادی باعث ثبات و افزایش ارزش محتوای تولیدی‌تان می‌شود.

 

۲. مخاطب خود را درک کنید

تولید محتوای با کیفیت و انبوه، یک هنر و دلیل وجودی اتاق‌های خبر است. سردبیرهای اتاق خبر می‌دانند برای اینکه مردم مطالبشان را واقعاً بخوانند، باید محتوایشان مخاطب محور باشد.

چند سال پیش Financial times یک داشبورد داده دیجیتال جدید راه اندازی کرد تا به روزنامه نگاران و سردبیران در اتاق خبر کمک کند که مخاطبان خود و نحوه تعامل مردم با روایت‌های وب سایت را بهتر درک کنند.

این ابزار که Lantern نام دارد، داده‌های جمع‌آوری‌شده از مخاطبان که معمولاً برای اهداف تجاری استفاده می‌شد را یکپارچه می‌کند. با استفاده از Lantern، هر کسی در اتاق خبر می‌تواند بفهمد که خبر واقعی و درست کدام است و مردم در بلندمدت چگونه با آن ارتباط برقرار می‌کنند.

در حقیقت تنها برخی از برندها، نرم‌افزار مانیتورینگ سفارشی توسعه می‌دهند. پس لازم است تا سیستمی برای نظارت بر ترافیک، تعامل و بازخورد و تغییر مداوم محتوا برای انعکاس نیازهای مخاطبان طراحی کنید.

 

۳. برای تولید محتوا، روزنامه نگاران حرفه ای استخدام کنید

با وجود آنکه افراد مختلف از رشته‌های متفاوت در اتاق خبر دور هم جمه می‌شوند،  معمولان روزنامه‌نگاران به عنوان بهترین تولیدکنندگان محتوا شناخته می‌شوند. فقط روزنامه نگارانی که به مدت طولانی در یک اتاق خبر کار می‌کنند، چابکی و انعطاف لازم برای تولید محتوا بر اساس برنامه‌ریزی‌های زمانی فشرده را درک می‌کنند. روزنامه‌نگاران حرفه‌ای سرفصل‌هایی عالی می‌نویسند، تحقیقاتی کامل انجام می‌دهند، در اولویت بندی موضوعات، ایجاد روابط، نوشتن به سبک اخبار و درک سریع موضوعات پیچیده مهارت دارند. همه این‌ها برای اتاق خبر یک برند ارزشمند هستند.

 

۴. محتوایتان باید ارزش خبری داشته باشد

روزنامه نگاران معمولاً از شش مقیاس برای تعیین میزان ارزش خبری یک داستان یا عناصر یک داستان استفاده می‌کنند. دانستن میزان ارزش خبری یک محتوا می‌تواند به یک روزنامه نگار در تصمیم گیری‌های بسیاری کمک کند، از جمله:

  • چه اطلاعاتی را ابتدا در یک مقاله خبری و در بند اصلی ارائه کنیم
  • کدام مقالات در صفحه اول روزنامه نمایش داده شود
  • چه سوالاتی در مصاحبه بپرسیم

 

حالا این شش ارزش خبری کدام‌اند؟! بیایید یکبار این معیارها را بررسی کنیم:

  • دست اول و جدید بودن خبر. رویدادهای جدید ارزش خبری بالاتری نسبت به رویدادهای قدیمی‌تر دارند.
  • محلی بودن خبر. روایت‌هایی که در محله فرد اتفاق می‌افتد، ارزش خبری بیشتری نسبت به محله‌های (مناطق شهری یا حتی جغرافیایی) دورتر دارند.
  • درباره افراد برجسته و معروف بودن. افراد مشهور و آن‌هایی که در انظار عمومی هستند ارزش خبری بالاتری نسبت به شهروندان عادی دارند.
  • منحصر به فرد یا عجیب بودن. روایت کردن با پیچ و تاب عجیب یا اتفاقات عجیب، خبر را جذاب‌تر می‌کند. «یک نفر سگی را گاز گرفت» جالبتر از «سگی یک انسان را گاز گرفت» است.
  • تاثیرگذار بودن. روایت‌هایی که بر تعداد زیادی از افراد تأثیر می‌گذارند، ممکن است از آن‌هایی که بر تعداد کمتری از افراد تأثیر می‌گذارند، ارزشمندتر باشند.
  • داشتن هیجان. مثلا داستان‌های خشن، چه خشونت واقعی باشد چه نباشد، جالب‌تر هستند.

 

ارزش خبری یک داستان با تعادل این شش ارزش تعیین می‌شود. البته هیچ فرمول مشخصی برای تصمیم گیری درباره ارزش خبری یک مطلب وجود ندارد، اما به طور کلی، هر چه یک روایت تعداد بیشتری از این معیارها را داشته باشد، ارزش خبری بیشتری دارد.

 

۵. مقالات آماده انتشار را گزینش کنید

تحقیقات اخیر HubSpot نشان می‌دهد ارتباط مستقیم و واضحی بین تعداد پست‌های وبلاگ ماهانه و ترافیک ورودی وحود دارد.

 

اصول اتاق خبر برای تیم بازاریابان محتوایی

 

گاهی اوقات کار شما صرفاً این است که به عنوان گزینشگر محتوای دیگران عمل کنید. براساس اصول اتاق خبر، بسیاری از اتاق‌های خبر برندها تاکید زیادی بر ایجاد محتوای اصیل دارند. گاهی اوقات یافتن و اصلاح جزیی محتوای دیگران (third-party’s content) برای سرگرم کردن مخاطبان ارزشمند است. بجز این زمان کمتری می‌برد و راحتتر است.

برای برندینگ اکثر شرکت‌ها، تکیه بر محصول به تنهایی برای حفظ تعامل با مخاطب کافی نیست. آن‌ها نیاز به ایجاد محیطی دارند که روایت برند بیرونی غنی به وحود بیاورد و بتواند به طور مداوم بروزرسانی شود شود.

 

نتیجه گیری

یک استراتژی محتوای مؤثر مبتنی بر توسعه مستمر و انتشار گسترده محتوای بسیار جذاب است که باعث ایجاد آگاهی و تشویق به اقدام به عمل می‌شود. ارائه یک استراتژی محتوای موثر، به ویژه با بودجه محدود، به ثبات و کیفیت آن بستگی دارد. اولین قدم برای ایجاد اتاق خبر برند شما این است که یاد بگیرید چگونه با کمک اصول اتاق خبر خود، استراتژی محتوا بنویسید. بعد به سراغ ساخت اتاق خبر بروید.

ساخت نیوزروم