خرید کردن یکی از نیازهایی است که هر انسانی ناگریز به انجام دادن این عمل است. خرید آنلاین تحولی در مسیر رفع این نیاز به وجود آورد که به نوعی تغییرات عمده ای در این فرآیند ایجاد کرد.
اما این تغییرات صرفا به تجارت الکترونیک منتهی نشد و در زمانیکه «وقت» به یک مولفه مهم و کلیدی در زندگی تبدیل شد، مفهوم «کیوکامرس» به عنوان نسل سوم خرده فروشی آنلاین شکل گرفت.
کیوکامرس به خرده‌فروشی‌های آنلاین و کسب‌وکارهای تجارت الکترونیکی اشاره دارد که کالاهای خریداری‌شده را در عرض چند دقیقه یا حداکثر چند ساعت به مشتری تحویل می‌دهند، این در حالیست که در شهرهای بزرگ مملو از ترافیک و هزینه های بالای حمل و نقل، خرید آنلاین تنها در صورت سرعت تحویل می تواند در خرده فروشی با مدل سنتی خرید رقابت کند.
بیزینس مدل تجارت سریع (Q-Commerce) بر اساس ترکیب مزایای تجارت الکترونیک (انجام تجارت با استفاده از اینترنت) و تجربه خرید سنتی (تکمیل تجارت در عرض چند دقیقه) است. این مدل بر اساس افزایش سرعت در زمان خرید آنلاین است. در حال حاضر معمولا شرکت‌ها و کسب و کارهایی که در زمینه تحویل مواد غذایی فعالیت می‌کنند، رویکرد بیشتری به سمت تجارت سریع دارند. آن‌ها در بسیاری مواقع پروسه تحویل کالا را با سرعت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه طی می‌کنند.
در اینجا شاید بتوان به خریدهای سوپرمارکتی اسنپ یا دیجی کالا اشاره کرد که مدتی است خدمات خود را برگرفته از کیوکامرس ارائه می کند.
درست است که مواد غذایی در صدر خریدهای سریع قرار می گیرند، اما تنها این محصولات نیستند که خواهان سرعت تحویل باشند. کالای دیجیتال مثل ماوس و کیبورد و یا محصولات آرایشی بهداشتی و موارد دیگری نیز در این دسته قرار می گیرند.
به تازگی شرکت نوآوران داد و ستد هستی که یکی از زیرمجموعه های گروه صنعتی گلرنگ محسوب می شود، محصولی به نام «دارتیل» به بازار تجارت الکترونیک ارائه کرده است که براساس لوکیشن افراد، فروشگاه های نزدیک به کاربر را جهت خرید محصولات جستجو شده به وی نشان می دهد می توان گفت که دارتیل نیز از مدل کیوکامرس در ارائه خدمات خود بهره برده است.
در نگاه اول شاید تصور شود که دارتیل رقیب اسنپ شاپ یا حتی خدمات دیجی کالاست، درحالیکه مدیرعامل دارتیل صراحتا در یکی از رسانه ها اعلام کرد: «دارتیل نه برای رقابت به معنی عام, بلکه با تمرکز بر پیشرفت مستمر تجارت الکترونیک کشور به بازار آمده است.»
همین نشان میدهد که مفهوم کیوکامرس در ایران روند رو به رشدی را طی می کند و تنها کافیست تا کاربران به لزوم استفاده از این نوع خرید آنلاین در خرده فروشی پی ببرند.
البته ممکن است این نوع خرید به اقتصاد محلی ضربه وارد کند. چرا که مدل تحویل تجارت سریع (Q-Commerce) به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا نیاز به بازارهای محلی را حذف کرده و یا کاهش دهند.
این موضوع می‌تواند به کسب و کارهای محلی موجود آسیب برساند. چرا که معمولا خرید نیازهای روزانه به صورت آنلاین، راحت تر از سفر در بازار محلی است. بنابراین در ادامه، کاهش ورود به بازارهای محلی می‌تواند بر کل اقتصاد منطقه نیز تاثیر بگذارد.
اما نباید فراموش کرد که روند رشد از این طریق، سریع‌تر از شرکت‌های تجارت الکترونیک سنتی صورت می‌گیرد. چرا که استارتاپ‌های مختلف می‌توانند عملیات تحویل کالا را با خیال راحت برون سپاری کنند و همزمان تجارت خود را گسترش دهند.