به گزارش اتاق خبر پژوهشگاه صنعت نفت، جابر نشاطی، رییس پردیس انرژی و محیط زیست پژوهشگاه صنعت نفت بیان کرد: فعالیت پژوهشگاه از سال ۱۳۳۸ شروع شده و بیش از ۶۰ سال سابقه فعالیت دارد. در ابتدا تنها خدمات آزمایشگاهی و مشاوره‌ای در پژوهشگاه انجام می‌شد تا این که در سال ۱۳۶۱ با تغییر نام، رسالت آن نیز تغییر کرد.

وی افزود: در حال حاضر ۳ پردیس در پژوهشگاه وجود دارد که شامل پردیس بالادستی، پایین‌دستی و  پردیس انرژی و محیط زیست می‌شود. هر کدام از پردیس‌ها چهار تا پنج پژوهشگاه تحقیقاتی دارند. پژوهشگاه مخازن، ازدیاد برداشت، زمین و مهندسی نفت در پردیس بالادستی، پژوهشگاه باز، پالایش، پلیمر، نانوتکنولوژی و مهندسی در پردیس پایین دستی، محیط‌زیست، خوردگی، انرژی و مرکز آنالیز دستگاه در پردیس انرژی و محیط زیست مستقر هستند.

رئیس پردیس انرژی و محیط زیست بیان کرد: فعالیت‌های پژوهشگاه صنعت نفت بسیار گسترده است و از مرحله استخراج نفت شروع شده و تا زنجیره ارزش، قسمت‌های پایین دستی نفت، محیط زیست و بهینه‌سازی انرژی ادامه دارد. پژوهشگاه صنعت نفت پروژه‌های صنعتی مختلف در حوزه صنایع گاز، نفت، پتروشیمی و غیرنفتی انجام می‌دهد. کشف میادین گازی و نفتی جدید در کشور و طراحی پالایشگاه‌ها از نمونه پروژه‌هایی است که در پژوهشگاه انجام می‌شود.

نشاط با اشاره به این که پژوهشگاه صنعت نفت خدمات گفته شده را به کشورهای خارجی نیز ارائه می‌دهد، اظهار کرد: پژوهشگاه در حوزه محیط زیست پژوهش‌هایی در حوزه حل مشکلات محیط زیست و بهینه‌سازی مصرف انرژی انجام می‌دهد. تاکنون بیش از ۲۰۰ پروژه در حوزه‌های مختلف انجام شده است.  پژوهشگاه همچنین در حوزه آینده‌نگاری نیز فعالیت دارد چراکه آگاهی از نیازهای حوزه انرژی در ۲۰ در سال آینده بسیار مهم است.

وی با بیان این که تحقیقات در پژوهشگاه کاربردی است، گفت: شرکت‌ها با توجه به نیازی که دارند، سراغ پژوهشگاه نفت می‌آیند و ما براساس تجربه و دانش موجود پیشنهاد پروژه به آنها می‌دهیم. قسمت اصلی نیازسنجی توسط شرکت‌ها انجام می‌شود، برای مثال یک پالایشگاه قصد افزایش ظرفیت برای تصفیه نفت دارد، پژوهشگاه پس از بررسی واحدهای جدید را به شرکت ارائه می‌دهد.

رئیس پردیس انرژی و محیط زیست خاطرنشان کرد: یکی از وظایف پژوهشگاه انرژی بهینه‌سازی مصرف انرژی و توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر است. در حوزه سلول‌های خورشیدی اقداماتی شده و مزرعه سلول‌های خورشیدی در پژوهشگاه راه‌اندازی شد. این مزرعه نه تنها برق تولید می‌کند بلکه برق آن وارد شبکه می‌شود. در تلاشیم تا این پروژه را در حوزه نفت توسعه دهیم، پژوهشگاه کارهای طراحی مزرعه را انجام می‌دهد و ساخت و ساز و اجرای آن با شرکت‌های خصوصی است.

نشاط افزود: در حوزه انرژی زمین گرمایی نیز اقداماتی صورت گرفته و در پژوهشگاه نیرو طراحی شده است. پژوهشگاه صنعت نفت زمینه سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها را برای شرکت‌های خصوصی فراهم کرده است.

وی در خصوص استقبال صنایع نفت، گاز و پتروشیمی از پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر بیان کرد: واقعیت این است که انرژی در کشور ما بسیار ارزان است. تا زمانی که انرژی به این قیمت است، کسی به سراغ استفاده از انرژی تجدیدپذیر نمی‌رود. نفت و گاز غیرقابل تجدید هستند بنابراین مجبوریم برای آینده به فکر انرژی‌های تجدیدپذیر باشیم.