به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، کتاب «باستان‌شناسی ایران از دوره پارینه‌سنگی تا شاهنشاهی هخامنشی» با نام اصلی The archaeology of Iran from the palaeolithic to the Achaemenid empire به قلم دکتر حسن فاضلی نشلی استاد باستان‌شناسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران و دکتر راجر ماتیوز استاد باستان‌شناسی دانشگاه ریدینگ انگلستان منتشر شده است.
این کتاب که نتیجه یک دهه تلاش مؤلفان بوده است، به دلیل دقت و جامعیت مورد توجه باستان‌شناسان جهان قرار گرفته و از همین رو ناشر به تازگی کتاب را به صورت آنلاین در دسترس عموم قرار داده است.
از شاخصه‌های اصلی این کتاب، استفاده از تازه‌ترین مطالعات باستان‌شناسی و همکاری با ۵۴ باستان‌شناس ایرانی و ۶۴ باستان‌شناس خارجی، بهره‌گیری از مطالعات میان‌رشته‌ای، و درج بیش از ۵۰۰ تصویر رنگی است.
ترجمه فارسی این کتاب با حمایت «انجمن بین‌المللی مطالعات مدیترانه و شرق» واقع در رم ایتالیا، و ترجمه چینی آن با حمایت دانشگاه غربی چین با تیراژ ۳۰۰۰ نسخه، منتشر خواهد شد.
«باستان‌شناسی ایران از دوره پارینه‌سنگی تا شاهنشاهی هخامنشی» در مجموعه «باستان‌شناسی جهان» از سوی انتشارات معتبر راتلج منتشر شده و مطالعه آنلاین و بارگیری نسخه اصلی انگلیسی آن از طریق پیوند زیر امکان‌پذیر است:

https://www.taylorfrancis.com/books/oa-mono/10.4324/9781003224129/archaeology-iran-palaeolithic-achaemenid-empire-roger-matthews-hassan-fazeli-nashli