در رویداد یلداسامیت، مسعود طباطبایی، مدیرعامل دیجیکالا، اعلام کرد که اولین شعبه فیزیکی (آفلاین) دیجی‌کالا، در نیمسال اول سال آینده رونمایی خواهد شد. به گفته وی تعداد کالاهای این فروشگاه از دو الی سه هزار کالا کمتر است و صرفا کالاهای دیجیتال در این فروشگاه که مساحتی زیر هزار متر دارد، عرضه خواهد شد.

مدیرعامل دیجی‌کالا، در ادامه توضیح داد که مزیت رقابتی دیجی‌کالا، در اختیار داشتن دیتایی است که در این سال‌ها از رفتار مشتریان جمع‌آوری کرده است و با تحلیل این دیتا، کالاهای فروشگاه را عرضه می‌کند.

به گفته طباطبایی، سهم بازار دیجی‌کالا از خرده فروشی آنلاین ۵۰درصد است.

اما سوالی که پیش می‌آید این است که پلتفرمی که لیدر بازار خرده‌فروشی آنلاین است و به نوعی فرهنگ خرید آنلاین را ساخته است، می‌خواهد با ایجاد فروشگاه آفلاین خود عقبگرد کند؟

بیایید مسئله را طور دیگری بررسی کنیم و یکی از مهم‌ترین پارامترها را در نظر بگیریم: لجستیک و هزینه‌هایش!

به جرئت می‌توان گفت که یکی از دلایل شکست بامیلو، هزینه‌های لجستیکی بود که سود حاصل از فروش کالاها را می‌بلعید. همین اتفاق در فروشگاه تازه تاسیس دارتیل (زیرمجموعه گروه صنعتی گلرنگ) منجر به خرید استارتاپ الوپیک توسط این مجموعه شد. در فروشگاه‌های اسنپ نیز، استفاده از خدمات اسنپ باکس است که به توسعه این خدمات کمک می‌کند.

اما دیجی‌کالا چه کرد؟ چندی پیش بود که سرویس تحویل حضوری در فروشگاه دیجی‌کالا راه‌اندازی شد تا برخی از هزینه‌های لجستیکی این پلتفرم را کاهش دهد و به سود بیشتر این فروشگاه منجر شود.

در پاندمی کرونا، خدمات آنلاین (آموزش، فروش، سلامت و…) رشد سریع و بالایی داشت که پس از واکسیناسیون سراسری، شاید بتوان گفت که از این رشد کاسته شده و اگرچه این رشد به دوران ماقبل کرونا برنگشته، اما کماکان نمودار خطی صافی را طی می‌کند.

در بررسی پرسونای ایرانی‌ها، در برخی محصولات مثل پوشاک یا محصولات گرانقیمت، مردم نیاز به بررسی و لمس کالا دارند و همین امر باعث شده تا فروش آنلاین برخی از محصولات دیجی‌کالا، نتواند سهم بازار مناسبی را در اختیار بگیرد.

این ثابت ماندن رشد و بررسی این پرسونا، سبب شده تا دیجی‌کالا، به فکر سهم بازار جدیدی بیفتد که هزینه‌های لجستیکی کمتری را به همراه داشته باشد و همین این پلتفرم را به فکر افتتاح فروشگاه آفلاین انداخته است که به زودی راه‌اندازی خواهد شد. شاید در نگاه اول این مسئله عقبگردی برای یک پلتفرم ای-کامرسی محسوب شود، اما بررسی‌های پارامترهای مختلف این تصمیم را به عنوان فتح سهم بازار خواهد شناخت.

اما برگ برنده در این بازی چیست؟ دیتا و اطلاعات.

در یک مثال جهانی، شرکت داروسازی مرک، سومین شرکت داروسازی دنیا، مدتی است که به فکر کانال درآمدی دیگری از طریق اطلاعات مصرف‌کنندگان و تحلیل آن است. در حالی که یک شرکت داروسازی که جز صنایع تولیدی محسوب می‌شود، به چنین کانالی وارد می‌شود، بدیهی است که یک پلتفرم دیجیتال نیز همچین مسیری را داشته باشد.

دیجی‌کالا با داشتن اطلاعات خریداران و فروشندگان، کاملا به نیاز بازار مشتریان، حتی در مناطق مختلف یک استان آگاه است و همین باعث می‌شود بتواند در فروشگاه‌های آفلاین خود با موفقیت بیشتری نسبت به رقبای آفلاین وارد شده و عمل کنند. البته فروشگاه‌های آفلاین نیز با دسترسی به اطلاعات سبد خرید مشتریان خود کمابیش دیتای تحلیلی در دست دارد، اما امکان مقایسه برایشان وجود ندارد و این دیتا، همانطور که مدیرعامل دیجی‌کالا عنوان کرده است، مزیت رقابتی برای این پلتفرم و شعبه‌های آفلاین آن محسوب می‌شود.

به گفته طباطبایی، به طور روزانه ۴.۵ الی ۶ میلیون نفر از این پلتفرم دیدن می‌کنند و ۳۶۰هزار فروشنده در این فروشگاه آنلاین حضور دارند. قطعا بیزنس مدل فروشگاه‌های آفلاین این مجموعه متفاوت است و مقیاس‌پذیری نسخه دیجیتال خود را ندارد، اما به گنجینه بزرگی از ثروت این روزها یا همان دیتا، دسترسی دارد.