قدرت نوظهور هوش مصنوعی (AI) در سال جاری و در زمان تغییرات سیاسی و اقتصادی در سراسر جهان، فضای اطلاعات را فرا خواهد گرفت. در سالی که شاهد برگزاری انتخابات حساس در بیش از ۴۰ کشور دموکرات و ادامه جنگ در اروپا و خاورمیانه خواهیم بود، پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۲۶ تمام محتوای موجود بر بستر اینترنت، توسط هوش مصنوعی تولید می‌شود، پس خبرنگاران و پایگاه‌های خبری باید در نقش خود تجدیدنظر کنند.

ولی تنها محتوا نیست که به وسیله هوش مصنوعی تولید می‌شود، بلکه توزیع محتوا به وسیله هوش مصنوعی نیز تحول عظیمی ایجاد می‌کند. امسال سالی خواهد بود که Search Generative Experiences (SGE) همراه با میزبانی از چت‌بات‌های مبتنی بر هوش مصنوعی که راهی سریع‌تر و ساده‌تر برای دسترسی به اطلاعات ارائه می‌کنند، در سراسر اینترنت راه‌اندازی می‌شود.

به دلیل اینکه بسیاری از مخاطبان، به شبکه‌های اجتماعی مهاجرت کردند، تعداد آن‌ها در سایت‌های خبری کاهش یافته است.

 در خوش‌بینانه‌ترین حالت، این سایت‌ها مشتاقانه منتظر عصری هستند که ممکن است وابستگی خود را به چند پلتفرم بزرگ شبکه اجتماعی قطع کنند و روابط مستقیم نزدیک‌تری با مخاطبان ثابت خود برقرار کنند.

 به همین دلیل، می‌توان انتظار داشت که صاحبان رسانه‌ها در سال جاری موانع بیشتری برای تولید محتوا خواهند داشت و همچنین وکلای گران قیمت را برای محافظت از مالکیت معنوی خود (IP) به کار خواهند گرفت. این چالش بسیار بزرگی برای جذب مخاطبان جوان‌تر است که ترجیحشان به خواندن اخبار در شبکه‌های اجتماعی است تا پایگاه خبری.

اما با تغییر است که، فرصت‌های جدید پیش می‌آیند و این گزارش پر از روش‌های الهام‌بخش است که رسانه‌های خبری در سراسر جهان چگونه با این دنیای جدید سازگار شوند. چگونگی استفاده از هوش مصنوعی با در نظر گرفتن تبعات آن و مدیریت این تکنولوژی، روایت جالبی خواهد داشت.

مدیران رسانه‌ها چگونه به سال پیش رو نگاه می‌کنند؟

در ادامه، بررسی‌های این صنعت را مشاهده می‌کنید که این بررسی‌ها بر روی بیش از ۳۰۰ مدیر رسانه دیجیتال از بیش از ۵۰ کشور صورت گرفته است.

  • فقط نیمی (۴۷٪) از این جامعه نمونه را سردبیران، مدیران عامل و مدیران دیجیتال تشکیل می‌دهند و آن‌ها در مورد چشم انداز روزنامه‌نگاری در سال آینده مطمئن هستند و حدود یک دهم (۱۲٪) نظر مثبتی به آینده این صنعت ندارند. نگرانی‌های این افراد در خصوص افزایش هزینه‌ها، کاهش درآمد تبلیغات، و کاهش رشد اشتراک و همچنین افزایش آزار و اذیت قانونی و فیزیکی است. دلایل ابراز امیدواری این افراد نیز عبارتند از این امید که می‌تواند مراجعه و علاقه را به رسانه‌ها افزایش دهد، هرچند به طور موقت و با احتمال کاهش یافتن کاربران.
  • تقریباً دو سوم (۶۳٪) از افرادی که در نظرسنجی شرکت کردند گفتند که نگران کاهش شدید ترافیک ارجاعی از سایت‌های رسانه‌های اجتماعی هستند. داده‌های منبع این گزارش از ارائه‌دهنده تحلیلی Chartbeat نشان می‌دهد که ترافیک سایت‌های خبری از فیس‌بوک در سال ۲۰۲۳، حدود ۴۸ درصد کاهش یافت و ترافیک X/Twitter تا ۲۷ درصد کاهش را تجربه کرده است. در پاسخ به این تحولات، حدود سه چهارم (۷۷%) می گویند که در سال آینده بیشتر بر کانال‌های مستقیم خود تمرکز خواهند کرد، یک پنجم (۲۲%) به کاهش هزینه‌ها خواهند شد.
  • به طور خاص، رسانه‌ها معتقدند که پس از تصمیم متا برای باز کردن کانال‌های پخش برای رسانه‌ها، تلاش بیشتری برای WhatsApp (+61 امتیاز خالص) ۲ و Instagram (+39) انجام خواهند داد. علاقه به شبکه‌های ویدئویی مانند TikTok (+55) و YouTube (+44) همچنان وجود دارد در حالی که Google Discover در حال تبدیل شدن به یک مرجع مهم‌تر اما موقت است. در مقابل، احساسات رسانه‌ها نسبت به فیس بوک در سال جاری (نمره خالص -۳۸) همراه با X/Twitter (نمره خالص -۳۹) روند کاهشی داشته است.
  • در رابطه با موارد فوق، اکثر رسانه‌ها می‌گویند که قصد دارند ویدیوی بیشتری (+۶۴ امتیاز خالص)، خبرنامه های بیشتر (+۵۲) و پادکست های بیشتری (+۴۷) تولید کنند، اما به طور کلی به همان تعداد مقاله‌های خبری بسنده می‌کنند. حدود نیمی (۵۴٪) از این افراد اذعان می‌کنند که شرکت‌های آنها بیشتر بر روی حداکثر کردن توجه مخاطب متمرکز هستند تا بیشتر کردن به زمان مخاطبان در بازدید از رسانه (۳۷٪).
  • خطرات دوگانه اجتناب از اخبار انتخابی و خستگی اخبار منبع اصلی نگرانی بزرگی برای شرکت‌های رسانه‌ای است که به دنبال حفظ علاقه مخاطبان به خبرهایی از غزه و اوکراین، در میان سایر خبرها دشوار به نظر می‌رسد. استراتژی‌هایی که ناشران برای مقابله با این روندها بسیار مهم می‌دانند شامل، توضیح بهتر داستان‌های پیچیده (۶۷%)، رویکردهای راه‌حل‌مدار یا سازنده‌تر برای داستان‌گویی (۴۴%)، و داستان‌های انسانی الهام‌بخش‌تر (۴۳%) است. در این خصوص استقبال کمتری برای ارسال اخبار مثبت (۲۱٪) یا سرگرم کننده (۱۸٪) وجود داشت.
  • از منظر تجاری، رسانه‌ها همچنان به سرمایه‌گذاری در اشتراک و عضویت ادامه می‌دهند، اکثریت شرکت‌کنندگان در نظرسنجی (۸۰٪) این جریان درآمدی را پیش از تبلیغات نمایشی و بومی کارآمد می‌دانند. بسیاری از کسانی که از مدل حق اشتراک استفاده می‌کنند، علیرغم چشم‌انداز اقتصادی دشوار، یا افزایش جزئی یا تعداد اشتراک ثابت در سال گذشته را گزارش دادند.
  • از آنجایی که تعدادی از رسانه‌ها امسال قصد دارند معاملات سودآوری را با پلتفرم‌های هوش مصنوعی انجام دهند، خوش‌بینی کمی در این خصوص وجود دارد. در این نظرسنجی، یک سوم (۳۵٪) از پاسخ‌دهندگان معتقد بودند که بیشتر درآمد بیشتر به رسانه‌های بزرگ اختصاص می‌یابد. حدود نیمی (۴۸٪) معتقد بودند که در پایان هر روز، درآمد بسیار کمی برای هر رسانه وجود دارد.
  • استفاده از هوش مصنوعی برای اتوماسیون اخبار پشتیبان (۵۶٪) مهمترین استفاده از فناوری توسط رسانه‌های حاضر در نظرسنجی، در نظر گرفته می‌شود، پس از آن ارائه توصیه‌های بهتر (۳۷٪) و استفاده‌های تجاری (۲۸٪) قرار می‌گیرند. رسانه‌ها در مورد استفاده از هوش مصنوعی برای تولید محتوا دوسوگرا هستند که بیش از نیمی از آن‌ها، آن را بزرگترین خطر برای شهرت می‌دانند.
  • گجت‌های متصل به اینترنت مانند عینک‌های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی، پین‌های برگردان و سایر گجت‌های پوشیدنی از ویژگی‌های تکنولوژی سال پیش رو خواهند بود. اما گجت‌های فعال موجود مانند هدفون و بلندگوهای هوشمند که با فناوری‌های هوش مصنوعی ارتقا می‌یابند، از نظر رسانه‌ها محتمل‌ترین گزینه (۴۱ درصد) برای جابجایی تلفن هوشمند در میان مدت هستند.

سایر تحولات احتمالی در سال ۲۰۲۴ چیست؟

با تکیه بر پیش‌بینی سال گذشته، امسال با افزایش هزینه‌های چاپ و تضعیف شبکه‌های توزیع یا در برخی موارد رسیدن به نقطه شکست، روزنامه‌های بیشتری تولید چاپ روزانه را متوقف خواهند کرد.

با توجه به اینکه ناشران بزرگ به دنبال نگه‌داشت مشتریان فعلی هستند، انتظار می‌رود تغییر قابل توجهی به سمت مجموعه اخبار دیجیتال و محتوای غیر خبری مشاهده شود و همه اشتراک‌های دسترسی شامل بازی‌ها، پادکست‌ها، مجلات، کتاب‌ها و حتی محتوای سایر رسانه‌ها خواهد بود.

پلتفرم‌های شبکه اجتماعی بزرگ نیز به سمت مدل‌های تجاری حق اشتراک متمایل خواهند شد، زیرا به دنبال کاهش وابستگی خود به تبلیغات هستند. X، Meta و TikTok امسال خدمات ممتاز بیشتری از جمله گزینه‌های بدون آگهی و حریم خصوصی را ارائه خواهند داد.

ربات‌های هوش مصنوعی و دستیاران شخصی در سال ۲۰۲۴ با اخبار به‌روز و ورزش -که مورد استفاده مهمی محسوب می‌شوند- جذابیت بیشتری به دست خواهند آورد. بسیاری از این ربات‌های هوش مصنوعی با پیشرفت فناوری‌های شبیه‌سازی، شخصیت یا روزنامه‌نگاری رانده می‌شوند و سوالات حقوقی و اخلاقی را مطرح می‌کنند.

نبرد بین AI Doomers و AI Accelerationists تا سال ۲۰۲۴ ادامه خواهد داشت و منجر به بیانیه‌های بلندپایه‌تر در مورد خطرات دیگری برای بشریت و تحولات خواهد شد. در حالی که دولت‌ها برای درک و کنترل این فناوری تلاش می‌کنند، نسل جدید بر این فناوری سوار شده و حرکت می‌کنند.

سال گذشته به درستی پیش‌بینی کردیم که ایلان ماسک از سمت مدیرعاملی توییتر کناره‌گیری می‌کند، اما تعداد کمی از مردم می‌توانستند گستره کامل آشفتگی را پیش‌بینی کنند و شاهد تغییر نام (X) باشند که ماسک در نهایت رسانه‌ها را به باج‌گیری متهم کرد. در سال ۲۰۲۴ منتظر صحبت های مستقیم و تغییر جهت شدیدتر باشید.