بهینه سازی موتور جستجوی گوگل نیوز (SEO) می‌تواند برای وب سایت‌های خبری بسیار موثر باشد. هر چقدر هم روی سایتتان مطالب خوبی منتشر کنید، اگر محتوای شما در گوگل نیوز نمایش داده نشود، گستره مخاطبان‌تان محدود خواهد بود.

سیستم جمع‌آوری اخبار گوگل، اخبار را از بیش از ۵۰۰۰۰ منبع در سراسر جهان دریافت می‌کند. اگر محتوای شما بتواند در گوگل نیوز قرار بگیرید، می‌تواند به افزایش ترافیک وب سایت کمک کند. برای قرار گرفتن در گوگل نیوز، نویسندگان محتوا باید سایت و محتوای خود را از طریق SEO گوگل نیوز بهینه کنند. این کار، یک رشته تخصصی است که به ناشران کمک می‌کند تا به منابع خبری مورد تایید تبدیل شوند.

در این مقاله، راه‌های ورود به گوگل نیوز را بررسی می‌کنیم.

 

 

گوگل نیوز یا Google News چیست؟

گوگل، جستجوی گوگل نیوز خود را به شکل زیرتوضیح می‌دهد:

گوگل نیوز یک سرویس خبری کامپیوتری است که عناوین بیش از ۵۰۰۰۰ منبع خبری را در سراسر جهان جمع‌آوری می‌کند. روایت‌های خبری مشابه را گروه بندی و آن‌ها را بر اساس علایق هر کاربر نمایش می‌دهد. مقالات و محتوای چندرسانه‌ای ما توسط رایانه‌ها انتخاب و رتبه‌بندی می‌شوند. از جمله موارد گروه‌بندی دیگر، تعداد دفعات و اینکه یک خبرآنلاین در چه وب‌سایتی ظاهر می‌شوند، است. همچنین بر اساس ویژگی‌های خاصی از محتوای خبری مانند دست اول بودن آن، مکان رخداد، ارتباط و تنوع می‌توانیم محتواها را رتبه بندی کنیم.

 

گوگل نیوز چگونه کار می‌کند؟

گوگل نیوز بر اساس یکسری ویژگی خاص، محتواها را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد.  استفاده از گوگل نیوز باعث ایجاد فرصتی برای برندسازی و کسب درآمد از طریق تبلیغات و فروش اشتراک ساده، از طریق اشتراک با گوگل است.

شما می‌توانید به دو روش محتوای خود را در گوگل نیوز منتشر کنید. اولین روش از طریق کنترل مستقیم با استفاده از AMP یا همان صفحات موبایلی پرشتاب است که در آن با کمک تکنولوژی AMP، انتشار محتوا را به صورت به روز شده و سریع، برنامه ریزی می‌کنید. اما روش دیگر این است که سبک محتوای سفارشی را انتخاب کنید یعنی محتوا براساس بازخوردهای قبلی مخاطب انتخاب شده و محتواهای مورد علاقه فرد به او نشان داده می‌شود. با استفاده از ابزار انتشار دهنده مرکزی (the Publisher Center tool) و به کمک گوگل نیوز، می‌توانید محتوای خود را با فهرست کردن فیدهای RSS، URL های وب‌سایت که محتوای مورد علاقه شما را به صورت پاپ آپ به شما معرفی می‌کند، به اشتراک بگذارید.

 

 

عوامل موثر در رتبه بندی اخبار گوگل

گوگل نیوز بسته به عوامل زیادی، رتبه بندی را به صورت الگوریتمی تعیین می‌کند. گوگل اغلب محتوای خبری و منابعی که در انواع ترندها، آپدیت می‌مانند را ترجیح می‌دهد. گوگل همچنین اولویت بیشتری برای منابع خبری معتبر که توسط کاربران تایید می‌شود و توسط نویسندگان معتبر نوشته می‌شود، قائل می‌شود.

برخی از عوامل کلیدی رتبه بندی گوگل نیوز عبارتند از:

 

ارتباط داشتن محتوا

ارتباط یعنی یک مقاله خبری مرتبط با درخواست کاربر نشان داده شود و حاوی کلمات کلیدی مورد نظر او باشد. وقتی کلمه کلیدی مورد نظر مخاطب در محتوای شما باشد، احتمال اینکه در کروسل اخبار برتر (Top Stories) قرار بگیرید، بیشتر است.

 

اصالت محتوا

الگوریتم گوگل نیوز، گزارش اخبار اصلی و واقعی را در اولویت قرار می‌دهد. بنابراین مطمئن شوید که پوشش خبری شما با ارائه یک اطلاعات و ایده جدید، از منابع و نویسندگان معتبر، از بقیه متمایز است.

 

اهمیت

با اهمیت بودن به تشخیص اخبار برجسته کمک می‌کند و محتواهایی که موضوع مهمی را پوشش می‌دهند، شانس بیشتری برای نمایش خواهند داشت.

 

تازگی محتوا

مطمئن شوید که به روزترین اطلاعات را دارید. لازم است مدام مطالبی که منتشر می‌کنید را به روز رسانی کنید. هرچه مقالات خبری‌تان اطلاعات بیشتری ارائه دهند، شانس بیشتری برای نمایش نسبت به مقالات قدیمی دارند، زیرا اخبار می‌توانند دقیقه به دقیقه متفاوت باشند.

 

قابل اعتماد بودن منبع

مخاطب ممکن است منابع رسانه‌ای قدیمی و قابل اعتماد را ترجیح دهد. اعتبار برای موضوعات خاص نیز عامل مهمی برای دیده شدن و اهمیت خبر است. شما باید ثابت کنید که مطالبی را منتشر می‌کنید که واقعی و معتبر هستند. در نتیجه خوانندگان روی لینک خبرتان کلیک می‌کنند. این چرخه مدام اعتبار دامنه وبسایتتان را بیشتر و بیشتر می‌کند.

 

زمان انتشار

وب‌سایت‌های خبری باید اغلب در طول روز منتشر شوند، اما تکرار انتشار هم کمک کننده است. عامل دیگری که باید در نظر داشته باشید، زمانی است که کاربران هدف شما در موبایل خود و شبکه‌های اجتماعی آنلاین هستند. انتشار در این زمان شانس دیده شدن را بالا می‌برد. ما اصطلاحا به این زمان golden time می‌گوییم.

 

تنوع محتوا

هدف اخبار گوگل، ارائه محتوای مرتبط و مفید از  منابع مختلف است. این منابع انتشار شامل وبلاگ‌های خبری، همراه با مقالات می‌شود. علاوه بر این، گوگل نیوز اخیراً ابتکاری را برای «ترویج تنوع، برابری و شمول» برای کمک به ناشران کم مخاطب اعلام کرد.

 

محتوای متنی غنی

به جای تکیه بر تصاویر، محتوای خود را با استفاده از متن غنی قالب بندی کنید. محتوای متنی غنی، ویژگی‌های رسانه‌ای، معنایی و یا قالب‌بندی‌شده‌ای دارد که روی گوگل برای رتبه دادن به مطالبتان اثر مثبت دارد.

 

تنظیمات برگزیده کاربر برای محتوای شخصی‌ سازی شده، موضوعات خاص یا ناشران منتخب

خوانندگان می‌توانند تنظیمات گوگل نیوز را برای موضوعات، دسته‌ها و منابع خبری خاص انتخاب کنند. این کار منجر به نمایش محتوای شخصی‌ سازی شده مانند بخش «Discover» و یا بخش «For You» در اخبار گوگل می‌شود.

 

چگونه وب سایت خود را به گوگل نیوز ارسال کنید؟

دو مرحله برای ایندکس کردن وب سایت خبری خود در گوگل نیوز وجود دارد:

  • ابزار تولید کننده (Producer Tool): از این ابزار برای دریافت مجوز انتشار محتوای شما استفاده می‌شود.
  • مرکز ناشران (Publisher Center): برای عضویت، آدرس وب سایتتان را به این قسمت ارسال کنید.

 

گوگل نیوز همه وب‌سایت‌هایی را که ثبت‌نام می‌کنند، بررسی می‌کند. طبق دستورالعمل‌ها، هر وب سایت در عرض دو ماه پذیرفته یا رد می‌شود. اما قبل از اینکه گوگل وب سایت شما را اسکن کند، باید در مرکز ناشران ثبت نام کنید. سپس می‌توانید برای درج سایت خود در نتایج جستجوی گوگل نیوز درخواست دهید و منتظر ارزیابی از طرف گوگل باشید.

 

آیا ثبت سایت در اخبار گوگل تاثیری دارد؟

ثبت سایت در گوگل نیوز به عنوان یک منبع خبری می‌تواند تاثیر مثبتی بر روی اعتبار و قدرت سایت داشته باشد. این تأثیر می‌تواند به دلایل زیر باشد:

۱. اعتبار و اعتماد

عضویت در اخبار گوگل به سایت شما اعتبار و اعتماد بیشتری می‌دهد. چرا که گوگل نیوز یکی از منابع معتبر برای اخبار و مقالات است. این اعتبار ممکن است تاثیر مستقیمی بر روی اعتبار کلی سایت‌تان در چشم مخاطبان داشته باشد.

 

۲. ترافیک و نمایش‌ها

حضور در اخبار گوگل می‌تواند منجر به افزایش ترافیک و تعداد نمایش صفحات سایت شود. این افزایش ترافیک ممکن است به بهبود رتبه‌بندی سایت شما در موتورهای جستجو کمک کند.

 

۳. تعامل با مخاطبان

اخبار گوگل به کاربران امکان می‌دهد تا به سادگی اخبار را دنبال کرده و به محتوای سایت دسترسی داشته باشند. این قابلیت تعامل بیشتری با مخاطبان ایجاد می‌کند و باعث افزایش مشارکت مخاطبان در سایت شما می‌شود.

 

۴. به‌روز بودن محتوا

گوگل نیوز به دنبال محتوای تازه و به‌روز است. وقتی سایت شما در گوگل نیوز ثبت شود، باید محتوایتان را به‌روز نگه دارید تا در لیست اخبار جاری نیز حضور داشته باشید. انجام این کار می‌تواند به بهبود نمایش محتوای شما در موتورهای جستجو کمک کند.

 

جمع بندی

اگر سایتی دارید که در آن به‌روزرسانی‌ها و محتوای ارزشمند را به اشتراک می‌گذارید، ارسال وب‌سایت خود به گوگل نیوز تصمیم بسیار خوبی است. این امر باعث می‌شود تا ترافیک جدید زیادی برای شما به ارمغان بیاورد و سایت و شرکت شما را به عنوان یک مرجع معتبر معرفی کند.

اگر می‌خواهید در گوگل نیوز به چشم بیایید، باید تمامی مراحل بالا را انجام بدهید. این کار تضمین می‌کند که گوگل وب‌سایت شما را تایید کرده و محتواتان را درست در مقابل کاربران هدف قرار می‌دهد. با اطمینان از اینکه محتوای خود را به درستی قالب‌بندی کرده‌اید و مقالاتی با کیفیت بالا و با شیوه‌های سئوی خوب نوشته‌اید، احتمال کلیک‌های بیشتری را نسبت به رقبای خود دریافت خواهید کرد.

 

با کمک نیوزروم، اخبار خود را به صورت تخصصی در اتاق خبر مخصوص خود منتشر کنید.

 

برای درخواست ایجاد اتاق خبر مخصوص خودتان کافیست فرم زیر را پر کنید