با ظهور چت جی پی تی (ChatGPT) در نوامبر سال ۲۰۲۲، حوزه هوش مصنوعی دستخوش تحول عظیمی شد. حال سوال اینجاست که انسان‌ها باید از این تحول خوشحال باشند یا مشکوک و هراسان؟ متخصصان چطور هوش مصنوعی و روابط عمومی را با یکدیگر مرتبط خواهند کرد؟

هوش مصنوعی برای تولید محتوای خلاقانه و موثر

به جرات می‌توان گفت که هوش مصنوعی تاثیر بسزایی بر حوزه روابط عمومی و ارتباطات و نحوه تولید محتوای آنها داشته است. با این حال متخصصان تولید محتوا دیدگاه‌ها و احساسات متفاوتی به محتوای تولید شده با هوش مصنوعی دارند. در حالی که برخی این نوع محتوا را «جعلی» می‌خوانند، برخی هوش مصنوعی را دشمن  و برخی دیگر آن را دوست می‌دانند. به نظر می‌رسد متخصصان روابط عمومی و ارتباطات در کشورهای شمال اروپا از دسته آخر هستند. اکثر آنها بر این باورند که هوش مصنوعی در آینده کمک شایانی به تولید محتوا می‌کند، تقریبا نیمی از این افراد گزارش داده‌اند که شرکت‌ها و سازمان‌هایشان برنامه دارند در آینده میزان محتوای تولید شده با کامیپوتر را افزایش دهند. با این حال از هر ۱۰ نفر تنها ۶ مورد بر این باورند که هوش مصنوعی در آینده به قدری پیشرفت می‌کند که بتواند محتوایی در حد محتوای متخصصان انسانی تولید کند.

براساس نتایج نظرسنجی وضعیت روابط عمومی و ارتباطات در سال ۲۰۲۳:

  • ۶۰ درصد بر این باورند که هوش مصنوعی کمک بزرگی به تولید محتوا در آینده می‌کند.
  • ۵۰ درصد گفته‌اند که تولید محتوا با هوش مصنوعی را در آینده افزایش خواهند داد.
  • ۶۱ درصد بر این باورند که هوش مصنوعی هیچ‌گاه توانایی خلق محتوایی در حد تولید محتوای انسانی را پیدا نمی‌کند.

لارس سیلبربائور، مدیر ارشد بازاریابی نوکیا یکی از افرادی است که هوش مصنوعی را ابزاری برای کمک به انسان می‌داند. وی بر این باور است که تولید محتوا در آینده بر بستر همکاری انسان-داده شکل خواهد گرفت.

سیلبربائور می‌گوید: هوش مصنوعی بسیار موثر است و در رقابت با انسان می‌تواند هر رقیبی را در کسری از ثانیه شکست دهد، بدین ترتیب بازار کارهای یدی به زودی منسوخ می‌شود. با این حال هوش مصنوعی با منابع فعلی آموزش می‌بیند و قادر به پیش‌بینی تاثیر خود بر جهان آینده و جمعیت آن نیست. در این نقطه قوه تخیل و خلاقیت انسان شروع به کار می‌کند. 

حتی خلاقیت هوش مصنوعی نیز رو به رشد است، برای مثال هوش مصنوعی می‌‌تواند شعر تولید کند. از هر ۱۰ شعر ۹ مورد بد یا متوسط است. در این نقطه احساس و درک انسان شروع به کار می‌کند، محتوا را الک کرده و آنچه خوب است را گلچین می‌کند. استفاده از هوش مصنوعی به عنوان یک همراه و معاشر باعث موفقیت تولیدکنندگان محتوا در آینده پیش‌رو به شمار می‌رود.

هوش مصنوعی برای متخصصان روابط عمومی

چگونه هوش مصنوعی می‌تواند برای فعالان حوزه روابط عمومی مفید واقع شود؟ تحولات اخیر هوش مصنوعی در روابط عمومی باعث شده همزمان با اشتیاق استفاده از آن، دچار ترس شویم. ویژگی‌های هوش مصنوعی مرتباً در جدیدترین روندهای روابط عمومی نمایان‌تر شده و هیچ نشانه‌ای از کسل کننده شدن آن وجود ندارد. هوش مصنوعی می‌تواند به شما در ایجاد محتوای جدید و حفظ محتوای موجود کمک کند. همانطور که می‌دانیم، زمانی که صحبت از سئو به میان می‌آید، قدرت محتوا بیشتر به چشم می‌آید. هوش مصنوعی می‌تواند به خودکارسازی این فرآیند کمک کند.

با افزایش شرکت‌هایی که فناوری اتوماسیون را پیاده‌سازی می‌کنند، آنهایی که زودتر از هوش مصنوعی در روابط عمومی استفاده کنند از مزایای آن برخوردار خواهند شد. تیم‌ها با استفاده از هوش مصنوعی در خودکارسازی وظایف خاص، زمان بیشتری برای اختصاص دادن به پروژه‌های توسعه‌دهنده به دست خواهند آورد.

با ما همراه باشید تا ۲۰ راهکار برای استفاده از هوش مصنوعی در روابط عمومی را بررسی کنیم.

۱- هوش مصنوعی برای ایده‌پردازی و ایجاد انگیزه

از هوش مصنوعی می‌توان برای ایده‌پردازی خلاقانه و تحریک تفکر خلاق استفاده کرد. با مد نظر قراردادن برند، کاتگوری و مخاطبان هدف در فرضیه‌های پیش‌رو، می‌توانید به سرعت و به راحتی از طریق ابزارهایی مانند ChatGPT و Writesonic چارچوبی برای محتوای‌تان آماده کنید.

۲- تولید بیانیه‌ها و گزارشات خبری

یکی از کاربردهای مهم استفاده از هوش مصنوعی در روابط عمومی، فناوری تولید زبان طبیعی (NLG) است که به متخصصان روابط عمومی کمک می‌کند محتوای متناسب با مخاطبان‌شان تولید کنند.

۳- استفاده از ChatGPT

با استفاده از ChatGPT، می‌توانید بدون زحمت به تولید فهرست‌های رسانه‌ای و محتوا اقدام کنید یا ایده‌هایی را توسعه دهید که مطابق با نیازهای خاص شما باشد. البته به یاد داشته باشید که ChatGPT با داشتن مزایای غیرقابل انکار و کاربردهای گسترده، نمی‌تواند احساسات انسانی را درک کند.

۴- ساخت ویدیو

فناوری هوش مصنوعی اکنون وارد حوزه ساخت ویدیو شده و با جدیدترین نرم‌افزارهای انیمیشن‎سازی، می‌توان به سرعت فیلم‌هایی با کیفیت بالا تولید کرد. ویدئوها برای وب سایت و شبکه‌های اجتماعی شما، ارزش افزوده بالایی ایجاد می‌کنند. حدود ۸۰ درصد از محتواهای آنلاین، ویدیویی هستند که مخاطبان زیادی دارند.

۵- نظارت تصویری

به کمک هوش مصنوعی، می‌توانید ویدیوهای «جعلی» و دستکاری شده را که ممکن است بر شهرت برند شما تأثیر منفی بگذارد، شناسایی و حذف کنید.

۶- پاسخ به ایمیل

ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توانند به صورت حرفه‌ای در نوشتن ایمیل و ارتباط موثر با مشتری به شما کمک کنند. این ابزارها با تجزیه و تحلیل الگوهای زبانی و محتواهای تولید شده، پاسخ‌های مودبانه و همدلانه ایجاد می‌کنند.

۷- تصمیم‌گیری سریع

برای برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری موثر می‌توانید از ابزارهای هوش مصنوعی بهره‌مند شوید. این ابزارها به شناسایی الگوها، پیش‌بینی سناریوهای آینده، بهینه‌سازی تخصیص منابع و مدیریت موثر ریسک‌ها کمک می‌کنند.

۸- تجزیه و تحلیل مخاطبان و تحلیل رسانه‌ها

از هوش مصنوعی در روابط عمومی برای تجزیه و تحلیل احساسات استفاده می‌شود. هوش مصنوعی به طور گسترده‌ای برای نظارت، اندازه‌گیری و مدیریت احساسات عمومی نسبت به برندها، کمپین‌ها یا پرسونای مشتری به کار می‌رود.

۹- مدیریت اعتبار

متخصصان روابط عمومی از ابزارهای هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل مکالمات آنلاین، متون شبکه‌های اجتماعی و مقالات خبری ارزیابی احساسات عمومی نسبت به یک برند یا سازمان استفاده می‌کنند.

۱۰- مدیریت ارتباطات بحران

در طول بحران یا موقعیت‌های حساس، هوش مصنوعی با تجزیه و تحلیل احساسات به متخصصان روابط عمومی کمک می‌کند تا با شناسایی سریع احساسات منفی یا مسائل نوظهور پاسخگو باشند، نگرانی‌ها را برطرف کنند و آسیب احتمالی به شهرت سازمان را کاهش دهند.

۱۱- نظارت بر شبکه‌های اجتماعی

متخصصان روابط عمومی به پشتوانه تجزیه و تحلیل احساسات توسط هوش مصنوعی، اقدام به نظارت بر شبکه‌های اجتماعی و ارزیابی روابط مشتریان با سازمان کنند. ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی قادر به جمع‌آوری و تحلیل منشن‌ها در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها هستند.

۱۲- تجزیه و تحلیل پیش‌بینی کننده

هوش مصنوعی در روابط عمومی انقلابی ایجاد کرده و به متخصصان کمک می‌کند از قدرت داده‌ها برای تصمیم‌گیری استراتژیک استفاده کنند. شما می‌توانید با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی، برای کشف دیدگاه‌های ارزشمندی که استراتژی‌های روابط عمومی شما را هدایت می‌کند، اطلاعات وسیعی را به طور موثر تجزیه و تحلیل کنید.

۱۳- مدیریت شبکه‌های اجتماعی

استفاده از ابزارهای هوشمندسازی شبکه‌های اجتماعی، مانند زمان‌بندی به کمک هوش مصنوعی، می‌تواند کمک زیادی به مدیریت و خودکار کردن انتشار محتوای در شبکه‌های اجتماعی کند.

۱۴- ذکر منبع برای پوشش رسانه‌ای رایگان

ابزارهای هوش مصنوعی در روابط عمومی، مانند Cision Impact و Onclusive، دارایی‌های ارزشمندی برای متخصصان روابط عمومی هستند که ویژگی‌هایی مانند ردیابی رسانه، تجزیه و تحلیل برداشت، و توانایی نسبت دادن نتایج فروش به اخبار رسانه‌ای را ارائه می‌دهند.

۱۵- بودجه‌بندی

ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی توانایی تجزیه و تحلیل داده‌های تاریخی، روند بازار و عملکرد کمپین را در اختیار متخصصان روابط عمومی قرار می‌دهند که به نوبه خود اطلاعات ارزشمندی را برای اهداف بودجه ارائه می‌کنند.

۱۶- چت‌بات‌ها

از آنجایی که تعامل با مشتریان باعث افزایش حس اعتماد می‌شود، چت‌بات‌ها امکان اشتراک‌گذاری داده‌ها را به صورت بی‌وقفه فراهم کرده تا با ثبت استعلام و مسیریابی خودکار، برای دریافت تمامی سرنخ‌ها ایجاد اطمینان کنند.

۱۷- اپلیکیشن‌های کاربردی تبدیل گفتار به متن

با قدم گذاشتن در دنیای هوش مصنوعی به راحتی می‌توان گفتار را به متن تبدیل کرد. داشتن چنین نرم‌افزارهایی در مستندنگاری و یادداشت‌برداری از جلسات و کنفرانس‌ها با دقت بیشتری انجام می‌شود.

۱۸- توصیه‌هایی با راهنمایی هوش مصنوعی

توصیه‌های هوش مصنوعی در روابط عمومی مانند داشتن یک شریک قابل اعتماد و متخصص روابط عمومی مجهز به دانش صنعت است تا به شما کمک کند که تلاش خود را به حداکثر برسانید.

۱۹- شناسایی اینفلوئنسرها

در چشم‌انداز بازاریابی امروزی، کسب و کارها از تکنیک‌های پیشرفته‌ای برای شناسایی تأثیرگذارانی که می‌توانند تفاوت ایجاد کنند، استفاده می‌کنند. کارشناسان با بررسی داده‌های شبکه‌های اجتماعی می‌توانند عواملی مانند تعداد فالوور، نرخ تعامل، ارتباط محتوا و جمعیت‌شناسی مخاطبان خود را در نظر گرفته و مناسب‌ترین و مرتبط‌ترین اینفلوئنسرها را انتخاب کنند.

۲۰- صرفه‌جویی در زمان

فناوری هوش مصنوعی با خودکار کردن کارهای خسته‌کننده و وقت‌گیر مانند ورود داده‌ها، برنامه‌ریزی قرار ملاقات و پشتیبانی مشتری، در زمان صرفه‌جویی می‌کند. اساساً هوش مصنوعی به متخصصان این امکان را می‌دهد تا هوشمندانه‌تر و کارآمدتر کار کنند.

در نهایت ایا مخلوقات ماشینی بر دنیای انسان‌ها تسلط پیدا می‌کنند؟

تاکنون به مزایای هوش مصنوعی و نحوه به کارگیری آن در حوزه روابط عمومی و ارتباطات پرداختیم. حال سوال اینجاست که آیا هیچ بعد منفی در این میان وجود دارد؟ آیا ممکن نیست چت‌بات‌ها و ربات‌ها روزی انسان‌ها را از کار بی‌کار کنند؟ آیا در آینده جایی برای مشاوران روابط عمومی، کپی‌رایترها و مدیران محتوا وجود خواهد داشت؟

با وجود اینکه هوش مصنوعی برای روابط عمومی چالش هایی دارد، به گفته یک کاربر لینکدین، «هوش مصنوعی کارتان را از شما نمی‌گیرد، شخصی که هوش مصنوعی را می‌شناسد، از کار بی‌کارتان می‌کند.» به جرات می‌توان گفت که هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی جز جدایی‌ناپذیری از زندگی هستند و با توجه به مزایای بی‌شمارشان درک محبوبیت آنها در میان کاربران بسیار ساده است. استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی راهی مناسب برای صرفه‌جویی در زمان و در عین حال اکتشاف امکانات بی‌پایان آن است. بدین ترتیب به جرئت می‌توان گفت که هوش مصنوعی بر انسان‌ها غلبه نخواهد کرد اما درآینده استفاده از آن به یک «باید» تبدیل می‌شود.

بنابراین به جای این که هوش مصنوعی را هیولایی ببینید که شغلتان را از چنگتان درمی‌آورد، آن را ابزاری در نظر بگیرید که شما را به نویسنده‌ای بهتر و تاثیرگذارتر تبدیل می‌کند و می‌توانید با آن به ایده‌های بهتری برسید. آینده ما در دنیای واقعی شبیه به سناریوی فیلم «ترمیناتور۲» که در آن ماشین‌ها به سادگی تصمیم می‌گیرند که دنیا دیگر نیازی به انسان‌ها ندارد، نیست. می‌توانید با خیال راحت به زندگی‌تان ادامه دهید.

منابع: Mynewsdeskprlab



با عضویت در خبرنامه، مقاله‌های تخصصی ما در حوزه روابط عمومی و تکنولوژی‌های ارتباطات جمعی را از دست ندهید:

عضویت در خبرنامه