در ششمین قسمت از مسابقه بزرگ تلویزیونی «شکوفا»، شرکت دانش‌بنیان «آوا یکتا سامانه‌ نوین» با طرح «ویلچرهای کربنی فوق‌سبک» با رأی داوران، از میان سه تیم شرکت‌کننده به عنوان تیم برگزیده انتخاب شد و این طرح جهت سرمایه‌گذاری عموم مردم روی سکوی تأمین مالی جمعی هم‌آفرین قرار گرفت.

به گزارش اتاق خبر صندوق نوآوری و شکوفایی،  ششمین قسمت از مسابقه بزرگ تلویزیونی شکوفا (Shookoofa.ir) با رقابت سه شرکت دانش‌بنیان «آوا یکتا سامانه‌ نوین» با طرح «ویلچرهای کربنی فوق‌سبک»، «آیس کار» با طرح «دستگاه آیس بالست و آیس میکر جهت رسوب‌زدائی»، «زیست فناور کاوش پارسیان» با طرح «ژنوتایپینگ»، دوشنبه ۲۵ دی ماه ۱۴۰۲ از شبکه یک سیما پخش شد.

داوران دومین قسمت مسابقه شکوفا دکتر سید محمدحسین سجادی نیری، دکتر سیاوش ملکی‌فر، دکتر مریم تاج آبادی و مهندس محمود کریمی بودند.

در این مسابقه، شرکت دانش‌بنیان «آوا یکتا سامانه‌ نوین» با طرح «ویلچرهای کربنی فوق‌سبک» با رأی داوران، از میان سه تیم شرکت‌کننده به عنوان تیم برگزیده انتخاب شد و این طرح جهت سرمایه‌گذاری عموم مردم روی سکوی تأمین مالی جمعی هم‌آفرین قرار گرفت.

کربوران؛ ویلچر فوق‌سبک برای سهولت تردد توان‌یابان، سالمندان و بیماران

روایت مسعود نعمتی، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «آوا یکتا سامانه‌ نوین (آویتا)» با طرح دانش‌بنیان «ویلچرهای کربنی فوق‌سبک»:

این شرکت سال ۱۳۹۶ با هدف طراحی و تولید تجهیزات پیشرفته پزشکی، توان‌بخشی و سالمندی از جمله انواع ویلچرهای فوق سبک در جهت رفع نیازهای مصرف‌کنندگان داخلی تأسیس ‌شد.

با توجه به نوع معلولیت، کاربران ویلچر به دو دسته فعال (Active) و غیرفعال (Passive) دسته‌بندی می‌شوند. ویلچرهای پسیو وزن نسبتا بالایی داشته و شرایط جابجایی سخت‌تری دارند و مناسب کاربران با درجه معلولیت بالاتر هستند که برای جابجایی، به حضور شخص دیگری نیاز دارند.

در نقطه مقابل، ویلچرهای اکتیو قرار دارند که از چابکی بالایی برخوردار بوده، وزن سبکی دارند و به راحتی قابل حمل هستند. این ویلچرها مناسب توان‌یابانی هستند که بدون نیاز به کمک دیگران می‌توانند با دستان خود ویلچر را هدایت کنند.

ضرورت طراحی ویلچر متناسب با ارگونومی بدن توان‌یاب

استفاده از ویلچرهای غیرفعال در طولانی‌مدت خطرات و مشکلات مختلفی را به همراه دارد. از جمله این خطرات تسری عارضه از یک نقطه به نقطه دیگر بدن است؛ به عنوان مثال، عدم تناسب ویلچر با عارضه گردن یا کمر باعث تسری عارضه در نقاط دیگر بدن می‌شود.

مواردی را مشاهده کرده بودیم که افراد دچار ضایعه کمری به خاطر استفاده از ویلچرهای نامناسب در طولانی‌مدت، بدن‌شان ساکن شده و امکان استفاده از عضلات دیگر را نداشته‌اند و همین موضوع منجر به بیماری‌ها و عارضه‌های دیگری از جمله زخم بستر، مشکلات گوارشی، درگیر شدن و از کار افتادن عضلات دیگر بدن و … شده بود.

می‌توان گفت، برای کاهش مشکلات و عوارض استفاده طولانی‌مدت از ویلچر، باید این وسیله برای فرد توان‌یاب شخصی‌سازی‌شده و متناسب با ارگونومی بدن و اندام‌ کاربر باشد؛ ضمن اینکه استقلال عمل فرد توان‌یاب را به همراه داشته باشد. این رویکردی است که در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا در پیش گرفته شده است.

ویلچرهای کربنی در دسته ویلچرهای فعال قرار دارند. الیاف کربن با ویژگی وزن پایین و مقاومت بالا برای ساخت دوچرخه مورد استفاده قرار می‌گرفت؛ اما به مرور در سایر حوزه‌ها از جمله ساخت تجهیزات پزشکی از جمله انواع ویلچر نیز از الیاف کربن استفاده شده‌ است.

مهم‌ترین ویژگی ویلچرهای کربنی، وزن سبک آنها (۱۰-۷ کیلوگرم) است که تقریبا نصف وزن ویلچرهای معمولی است که سهولت حرکت، جابجایی در فضاهای مختلف و چابکی بالا را برای کاربر به همراه دارد. در عین حال به دلیل ساخته‌شدن از الیاف کربن، از مقاومت بالایی در تردد و شرایط آب و هوایی مختلف برخوردار است.

تولید ویلچر فوق‌سبک در کیفیت و استاندارد جهانی 

پژوهشگران این شرکت موفق شدند نخستین ویلچر الیاف کربنی در ایران موسوم به «کربوران» را تولید کنند. ‌سبک بودن، قدرت مانور و رانش خوب، فرمان‌پذیری کارآمد، کیفیت ساخت بالا، طراحی زیبا، ارگونومیک و دیگر امکانات جانبی از جمله مزیت‌های رقابتی این ویلچر است.

ویلچرهای فوق‌سبک این شرکت برای توان‌یابان، شخصی‌سازی و متناسب با اندام و عارضه بدنی فرد طراحی و تولید می‌شود؛ این کار علاوه بر کاهش مشکلات و خطرات استفاده طولانی‌مدت، امکان حمل و نقل و جابه‌جایی راحت‌تر را در فضاهای مختلف فراهم کرده و باعث استقلال بیشتر توان‌یاب در انجام کارهای روزمره می‌شود.

محصولاتی که امروز توسط این شرکت تولید می‌شوند، علاوه بر رفع نیاز داخلی، با توجه به کیفیت ساخت بسیار بالا و قیمت رقابتی مناسب توانسته به بازارهای جهانی از جمله در کشورهای انگلستان، آلمان، ایتالیا و قاره آفریقا ورود کند.

بدون تردید توسعه اقتصادی کشور در گرو ورود دانش‌بنیان‌ها در حوزه‌های مختلف صنعتی، کشاورزی، مالی و اقتصادی، فناوری اطلاعات و … است. امروز دیگر کمتر کسی هست که با گفتمان تولید دانش‌بنیان آشنایی نداشته باشد. این تازه اول راه است. قدم اول ورود محصولات فناورانه جهت رفع نیازهای اساسی است و در مراحل بعدی توسعه و شکوفایی محصولات فناورانه مستلزم آگاهی، شناخت و حمایت در جهت استفاده از چنین محصولاتی است. یکی از بهترین مسیرها نیز جهت معرفی و ارائه چنین دستاوردهایی برگزاری برنامه‌های تلویزیونی در جهت آگاهی عموم مردم است. برنامه شکوفا با توجه به دارا بودن موضوع معرفی شرکت‌ها و محصولات فناورانه هم‌زمان با رقابت طرح‌های مختلف از منظر بازاریابی، مالی و اقتصادی می‌تواند زمینه‌ساز رشد و شکوفایی شرکت‌های دانش‌بنیان گردد.

یکی از چالش‌های اساسی اقتصاد کشور به ویژه در سالیان اخیر که همه ما کم و بیش مستقیم یا غیرمستقیم با آن مواجه بوده و هستیم، کنترل و مدیریت نقدینگی است. غیر ممکن است که در اطرافیان خود فرد یا افرادی را نداشته باشیم که با روش‌های مختلف مانند خرید ملک، خرید ارز، سرمایه‌گذاری در بازار بورس و … سعی در حفظ و مدیریت نقدینگی خود داشته‌اند. در این میان آگاهی و دارا بودن تخصص کافی در هر حوزه هست که می‌تواند متضمن حفظ سرمایه افراد باشد، در غیر این‌صورت می‌شود همین اتفاقی که در سالیان اخیر به ویژه در حوزه سرمایه‌گذاری در بازار بورس و … افتاد و بعضا حتی سبب از بین رفتن سرمایه‌های افراد شد.

تأمین مالی جمعی با مشارکت و همراهی مردم در اجرای طرح‌های دانش‌بنیان که با اقتصاد کشور مستقیما گره خورده‌است، می‌تواند از یک سو رفع نیازهای داخلی را به همراه داشته باشد و در اقتصاد و اشتغال کشور گره‌گشایی نماید و از سویی دیگر مسیری مطمئن جهت حفظ و رشد سرمایه‌های افراد است. در این میان نظارت و ارزیابی طرح‌ها توسط متخصصین هر حوزه در کنار تضمین اصل سرمایه توسط صندوق محترم نوآوری و شکوفایی قطع به یقین در پیشرفت اقتصاد کشور اثر گذار خواهد بود.

میزان سرمایه درخواستی شرکت «آوا یکتا سامانه‌ نوین» برای اجرای پروژه ویلچرهای کربنی فوق‌سبک ۸ میلیارد تومان، مدت زمان سرمایه‌گذاری و اجرای پروژه ۱۲ ماه و میزان سود پیش‌بینی‌شده ۳۵ درصد سالیانه خواهد بود. اصل سرمایه مشارکت‌کنندگان در این طرح بعد از یکسال بازپرداخت خواهد شد.

علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در این طرح دانش‌بنیان می‌توانند از طریق سکوی تأمین مالی جمعی هم‌آفرین در این طرح مشارکت کنند.