سامانه بررسی اختراعات (سبا) مرکز مالکیت فکری دانشگاه تهران همزمان با هفته ملی پژوهش و فناوری و با حضور دکتر سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران و دکتر مهدی فکور معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تهران رونمایی شد.
به گزارش اتاق خبر دانشگاه تهران،  مرکز مالکیت فکری دانشگاه تهران به عنوان بخشی از سیستم نوآوری و فناوری دانشگاه، چندین هدف کلیدی شامل حفاظت از دارایی‌های فکری دانشگاه، مدیریت IP و تجاری‌سازی، ارتقای دانش و آگاهی مالکیت فکری، پشتیبانی پژوهشی، توسعه نوآوری، شبکه‌سازی نوآوری و در نهایت توسعه سیاست و حمایت از تجاری‌سازی فناوری را انجام می‌دهد. سامانه بررسی اختراعات (سبا) به عنوان بخشی از این زیست‌بوم تلاش می‌کند فرآیند ارزیابی، نظارت و ثبت دارایی‌های فکری دانشگاه را تسریع کند.
سامانه بررسی اختراعات (سبا) در مرکز مالکیت فکری دانشگاه تهران با هدف ایجاد شفافیت، سهولت و تسریع در امور مالکیت فکری به عنوان رکن مهم نظام ملی نوآوری کشور اقدام به سامانه سپاری فرآیندهای بررسی اختراعات می‌کند.
این سامانه تمامی مراحل بررسی و ارزیابی اختراع، اعم از ثبت‌نام، ارسال اطلاعات، پرداخت هزینه‌ها، رهگیری درخواست‌ها و فرآیند ارزیابی اختراعات را به صورت الکترونیکی، کارتابل محور و از طریق سامانه ارائه می‌نماید.
برای استفاده از امکان ارسال اینترنتی اختراعات، مخترعان باید در سامانه مربوط ثبت‌نام کنند تا بتوانند مشخصات اختراع خود را در قالب کاربرگ ارسال و در بازدیدهای بعدی وضعیت آن را مشاهده و رهگیری نمایند یا نسبت به رفع نواقص اعلام شده‌ی کاربرگ‌های ارسالی خود اقدام کنند. تمامی رویدادهای مرتبط با بررسی اختراعات، به صورت خودکار با پست الکترونیک و پیامک برای مخترعان، کارشناسان مرکز مالکیت فکری و ارزیابان دانشگاه ارسال شده تا در کمترین زمان ممکن نسبت به انجام وظایف محوله اقدام شود.
مهمترین ویژگی‌های سامانه بررسی اختراعات شامل شفاف‌سازی و دستیابی سریع مدیران، ارزیابان و متقاضیان به اطلاعات و انجام امور محوله، انجام فرآیند ارزیابی و تسریع در پاسخگویی به تقاضای ارزیابی اظهارنامه‌های ثبت اختراع، امکان تعریف و استفاده از ارزیابان مدعو، رهگیری وضعیت بررسی اختراع توسط مخترعان و ارجاع اختراع به چندین ارزیاب و انجام ارزیابی با ساختار کاملاً استاندارد ارزیابی اختراعات است.
پرداخت الکترونیکی هزینه‌های ارزیابی اختراع (مربوط به شخص حقیقی و حقوقی) بر اساس تعداد ادعاها مطابق با آئین‌نامه مربوط، ارجاع اختراعات ناقص به مخترع جهت تکمیل موارد اعلامی و ارسال مجدد به مرکز مالکیت فکری، پیگیری ارزیابی از سوی کارشناسان مرکز مالکیت فکری و حذف یا تغییر ارزیاب تعیین شده، وجود سامانه مدیریت پیام‌ها جهت برقراری ارتباط بین کارشناسان مرکز مالکیت فکری و ارزیابان، ارسال مجدد تقاضای بررسی اختراع به ارزیاب یا ارزیابان جدید و دریافت نتیجه ارزیابی آنان، شفاف‎سازی امور شامل مستندات، تائیدیه‌ها، ارزیابی‌ها، گزارشات، مسائل مالی، سوابق مربوطه و …، ارزیابی عملکرد کاربران، راهبران و ارزیابان سامانه، مدیریت آسان مطالبات و پرداخت‌های ارزیابان، مدیریت پیام و امکان ایجاد گفتگوهای اختصاصی بین متقاضیان اختراع و راهبران سامانه و پاسخ به سوالات متقاضیان ثبت اختراع، وجود موتور گزارش‎ساز گرافیکی و متنی با قابلیت ایجاد هر نوع گزارش گرافیکی، متنی و مدیریتی دلخواه و قابلیت برقراری ارتباط با دیگر سامانه‌های دانشگاه تهران از دیگر ویژگی‌های سامانه بررسی اختراعات (سبا) است.

سامانه بررسی اختراعات از طریق پیوند https://patent.ut.ac.ir قابل دسترسی است.