به گزارش اتاق خبر گروه تولیدی تجاری بلووم،  مهدی بهوندی معاون فروش و بازرگانی گروه تولیدی تجاری بلووم بیان کرد: کارخانه ما در منطقه ویژه اقتصادی پیام قرار دارد و طی ۲.۵ سالی که از فعالیت ما می گذرد ۱۲ مدل محصول ارائه داده ایم که شامل تلفن همراه، تبلت، دوچرخه برقی هوشمند و اسکوتر هوشمند است. گوشی های کیبوردی محصول اصلی بلووم است و  ۹ مدل  گوشی کیبوردی تولید می کنیم. در تولید گوشی همراه تجربه چندین ساله داریم و برایج ی ال ایکس و دمو نیز قطعات و تجهیزات تولید می کردیم. در حال حاضر  ۱۵۰ نیروی انسانی در بلووم کار می کنند.  فاز دوم کارخانه بلوم با ۲۰ هزار متر فضا در دهه فجر امسال افتتاح می شود و  ۷۰۰ جذب نیرو خواهیم داشت که اشتغال زایی بزرگی در البرز به شمار می رود.

وی افزود: ۱۲ سالی است که عزم  دولت ایران برای تولید گوشی همراه داخلی جزم شده اما به سرانجام نمی رسد. واردات گوشی همراه ۳.۵ میلیارد دلار در سال ارزبری دارد، این امر نشان می دهد رانت و مافیای موجود در این حوزه با تولید مخالف هستند.  این رانت حتی در سازمان های دولتی نیز ریشه دوانده و در جلسات حمایت از تولید داخل هم به من می گویند بهتر است  گوشی همراه  داخلی تولید نکنید.

بهوندی اظهار کرد: قرار بر این شد که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مالیات بیشتری برای واردات گوشی های بیشتر از ۶۰۰ دلار بگیرد و درآمد ناشی از آن صرف ارائه تسهیلات و حمایت از تولیدکنندگان داخلی گوشی همراه داخلی کند. تاکنون هیچ تسهیلاتی به ما داده نشده، در حالی یک سال پیش برای اخذ حمایت پرونده تشکیل داده بودیم و در حال حاضر هم این وزارتخانه اعلام کرده که ارائه تسهیلات تمام شده است. این اقدامات نسان می دهدا که بدنه سیستم دچار مشکل است اما ما همچنان به جنگیدن ادامه می دهیم.

وی با اشاره به این که تکنولوژی موبایل تکنولوژی انحصاری در دنیا به شمار می رود، گفت: یک گوشی همراه مونتاژی از قطعات انحصاری شرکت های مختلف است. تنها ۵ کمپانی در جهان فناوری صفحه نمایش را در اختیار دارند، فناوری تولید سی پی یو را سه شرکت در دنیا دارند. درواقع تمام گوشی های همراه مونتاژ به شمار می روند. وقتی تکنولوژی را در انحصار نداشته باشیم باید قطعات را وارد کنیم. گوشی های بلووم نیز در داخل کشور مونتاژ می شوند البته طراحی گوشی ها با خودمان است.

بهوندی اذعان کرد: ۳۵۰ هزار گوشی کیبوردی در ماه وارد کشور می شود در حالی که فناوری تولید آن در داخل کشور وجود دارد. این امر نه تنها مانع از ارزبری می شود بلکه منجر به اشتغال زایی نیز می شود. مشکل اصلی در تولید موبایل وجود مافیا و مخالفت شدید با تولید این محصولات در داخل کشور است.