به گزارش اتاق خبر ۱۰۰ استارتاپ، سکوی پرتاب نوپیا پنجشنبه ۱۸ آبان از ساعت ۱۳ تا ۱۸ در سالن سه مجتمع تجاری چارسو با حضور جمعی از نوآوران و فناوران برگزار شد. در ابتدای این مراسم علی اصغر سعدآبادی مدیر صندوق پژوهش و نوآوری اجتماعی خطاب به شرکت‌کنندگان این رویداد بیان کرد: این صندوق وقتی به وجود آمد که من جای شما بودم. از ۱۴ سال پیش در حوزه نوآوری‌های اجتماعی فعالیت می‌کنم از ابتدا درک درستی از حوزه نوآوری اجتماعی در جامعه ما وجود نداشت. اگر اجتماع حالش خوب نباشد، حال هیچ نوآوری خوب نیست.

وی افزود: در نوپیا دور هم جمع شدیم تا قسمتی از مسیر فعالان حوزه نوآوری اجتماعی را تسهیل کنیم. هر یک از تیم‌ها مشکلات خاص خود را دارند اما هدف از این رویداد سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌هایی است که نوآور و پایدار باشند. خارج از این مکان آدم‌های زیادی منتظر هستند تا شما دردشان را خوب کنید. نوآور اجتماعی باید درد جامعه را برطرف کند.

در مرحله بعدی ۹ کسب و کار فعال در حوزه نوآوری اجتماعی به معرفی خود پرداختند که شامل موارد زیر می‌شود.

فرابازار

حسین مهراد بنیان‌گذار فرابازار با اشاره به این که این سامانه با هدف حمایت از حقوق مصرف‌کننده توسعه یافته است، بیان کرد: فرابازار سامانه‌ای برای ثبت نظر، شکایت و پیشنهاد است. این سامانه با استفاده از نظرات، شکایات و پیشنهادات مشتریان به ارتقای برندینگ شرکت‌ها کمک می‌کند. تاکنون ۵ هزار شکایت و نظر در فرابازار ثبت شده است. تقریبا در تمام دنیا از پلتفرم‌های مشابهی برای ثبت نظر، پیشنهاد و شکایت مشتریان استفاده می‌شود.

بازینو

عاطفه بیدختی بنیان‌گذار بازینو بیان کرد: بازینو اولین مرکز تخصصی بازی درمانی کودکان است. توسعه این مرکز از ۱.۵ سال قبل شروع شده و برای اولین بار در ایران در حال اجراست. بازی یکی از روش‌هایی است که برای درمان مشکلات رفتاری و اختلالات روانی کودکان به کار می‌رود. در این روش کودک در یک فضای بازی قرار می‌گیرد و استعدادیابی، شناسایی و درمان می‌شود. این آموزش‌ها مخصوص کودکان ۲ تا ۱۲ سال است، البته آموزش‌های تخصصی برای والدین نیز در نظر گرفته شده است.

کهکشان

کهکشان سیستم عامل جامعه‌پردازی است که تمرکز اصلی آن اجتماع و جامعه به شمار می‌رود. این سیستم عامل اینترنتی برای ایجاد زیرساخت اجتماعی اقتصادی ویژه جوامع طراحی شده و نوعی شبکه اجتماعی است. اجتماع‌ها نقش اساسی را در جامعه ایفا می‌کنند. کهکشان فرهنگ، زیرساخت و استانداردهای لازم را برای بومی‌سازی و خودگردانی جوامع فراهم می‌کند.

تی شادی

تی شادی به کاربران در انتخاب هدیه مناسب کمک می‌کند، درواقع به شما کمک می‌کند تا بفهمید که بهترین هدیه برای دوستانتان چیست. مهدیار صادقی و سجاد زوار بنیان‌گذاران تی شادی هستند. در این پلتفرم کاربران می‌توانند اجناس مورد نیاز خود را سیو کنند، ویش لیست بسازند و با دیگران به اشتراک بگذارند. تی شادی به کاربران کمک می‌کند تا سریع‌تر به ویش لیست خود برسند. این پلتفرم هزار کاربر دارد و تاکنون ۷۰۰ ویش لیست در آن ساخته شده است.

نیوگام

نیوگام مرکزی برای مراقبت از سالمندان است که ساختاری شبیه به مهد کودک دارد. وجود چنین مرکزی دغدغه نگهداری از والدین پیر را رفع می‌کند. نگهداری از سالمندان به صورت روزانه است و هدف امیرعلی ایوبی، اشکان اکبری خرم و مونا فتحی‌نژاد از ایجاد نیوگام گسترش تعداد شعبات مرکز مراقبت از سالمندان در تمامی مناطق تهران است.

نوروکید

زهرا سلطانی‌فر هم‌بنیان‌گذار و مدیر اجرایی نوروکید بیان کرد: نوروکید برنامه جامع شناختی اخلال طیف اتیسم است که منجر به تشخیص زودهنگام اتیسم در کودکان می‌شود. محصول اصلی اپلیکشین نوروکید است که در آن امکاناتی همچون تست‌های غربالگری، پزشک و مشاوره، بانک‌های اطلاعاتی و بازی‌های شناختی برای کاربران در نظر گرفته شده است.

دکیو

حسین مشهدی عزیزی مسئول اجرایی دکیو در توصیف این استارتاپ اظهار کرد: دکیو نسل جدید سیستم‌های مدیریت صف و اطلاع‌رسانی است. این سیستم صف دیجیتالی امکان مشاهده زنده وضعیت نوبت در وب اپلیکیشن، پیامک اتوماتیک و تماس تلفنی را دارد. همچنین امکان شخصی‌سازی ویژگی‌های دکیو براساس نیازهای مشتریان وجود دارد.

مدرسه عالی فارسی‌زبانان

مدرسه عالی فارسی‌زبانان پلتفرمی برای ارائه محتوای فارسی مناسب برای جوامع محلی، محتوای آموزشی فارسی مناسب برای ساکنان مناطق محروم و کم‌برخوردار است.

نیکراه

نیکراه سامانه مدیریت داوطلب است که به افراد کمک می‌کند زمان، مکان و حوزه مناسب خود را برای فعالیت‌های داوطلبانه پیدا کنند. فقدان ساختار برای جذب نیروی داوطلب، فقدان ساختار برای مدیریت و نگاهداشت نیروی داوطلب و فقدان ساختار برای توسعه فعالیت‌های داوطلبی از جمله دلایلی است که جامعه به پلتفرمی مانند نیکراه نیاز دارد. نیکراه ۱۲۰۰ عضو و ۳۰ گروه پذیرنده دارد و تاکنون ۸۰ موضوع برای کارهای داوطلبانه در آن شناسایی شده است.

مراسم اختتامیه

سعید زاهدی دبیر اجرایی نوپیا در مراسم اختتامیه این رویداد گفت: برگزاری چنین رویدادهایی برای رهبران آینده بسیار مشکل است. گرد هم آوردن متخصصان این حوزه زیر یک سقف امری دشوار به شمار می‌رود. نوپیا در بخش‌های مختلف قدرت‌های نوآوری اجتماعی را دور یکدیگر جمع کرده تا قدرت تغییر در جامعه را به دست آورند. مسئله ما توانمندی اجتماعی است، خلق قدرت و دادن آن به اجتماع است.

وی افزود: هدف نوپیا ایجاد تغییر در جامعه است که این کار را با ابزراهایی مانند برگزاری رویداد و از طریق تامین مالی و سرمایه‌گذاری پیش می‌برد. نوپیا بستری را ایجاد می‌کند تا کنش‌گران را با یکدیگر تعامل کنند.

مصطفی زمانیان رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در ادامه این مراسم اظهار کرد: مفهوم‌پردازی پیرامون نوآوری اجتماعی بسیار مهم است. جامعه باید از سطح مفهومی نوآوری اجتماعی آگاهی داشته باشد. یکی از مهم‌ترین گام‌ها در این مسیر مفهوم‌پردازی است. بنابراین کاربردی‌سازی، واژه‌سازی، نهضت ترجمه باید در این حوزه بیشتر شود.

وی افزود: کمک به تشکل‌سازی و صنف منسجم در حوزه نوآوری اجتماعی بسیار حائز اهمیت است. اتفاقاتی مانند نوپیا به تشکیل جامعه کمک می‌کند اما اثربخشی آن نقطه‌ای است. در حوزه نوآوری اجتماعی صنف‌سازی کنید، بدون صنف نقطع اثرگذاری پایین است.

در ادامه مراسم اختتامیه نوپیا مسعود حسنلو دبیر ستاد فناوری‌های فرهنگی و نرم گفت: فناوری نرم فناوری حل مسئله است. هر عصری فناوری‌ حل مسئله منحصربه فردی دارد و در عصر ما فناوری اجتماعی حل مسئله آن است. باید با نوجوانانی که آینده‌ساز هستند تعامل کنیم و اهالی نوآوری‌ اجتماعی امروز را با اهالی فردای این حوزه آشنا سازیم.

در انتهای این مراسم از پوستر جایزه ملی نوآوری نوجوانان رونمایی شدو همچنین میزان سرمایه‌گذاری روی شرکت‌کنندگان سکوی پرتاب نوپیا نیز اعلام شد.