چهاردهمین رویداد کاروان استانی سکوی پرتاب به قزوین رسید.
به گزارش اتاق خبر ۱۰۰ استارتاپ، سکوی پرتاب قزوین چهاردهمین رویداد کاروان استانی سکوی پرتاب است که چهارشنبه ۲۴ آبان ماه ۱۴۰۲ با حضور جمعی از فعالان اکوسیستم فناوری و نوآوری ایران در پارک علم و فناوری قزوین برگزار شد. سکوی پرتاب رویدادی برای سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌های بذری و پیش‌بذری است.
در این رویداد چهار استارتاپ به معرفی ایده و کسب و کار خود پرداختند تا سرمایه مورد نیاز خود برای توسعه را جذب کنند.
گلخانه هوشمند
مهدی یاراحمدی بنیان‌گذار و مسئول فنی بخش الکترونیک بیان کرد: گلخانه هوشمند با شعار رشدی هوشمند برای آینده سبز به مسئله کمبود انرژی و مصرف بی‌رویه انرژی می‌پردازد. راه‌حل گلخانه هوشمند برای رفع این مسئله توسعه و ارائه سیستمی است که فرایند پایش گل و گیاه را به صورت لحظه‌ای و هوشمند انجام دهد.
وی افزود: این سیستم با استفاده از هوش مصنوعی المان‌های مورد نیاز برای رشد گل و گیاه را در خاک رصد و بررسی می‌کند و اطلاعات آن را به صورت لحظه‌ای در اختیار کاربر قرار می‌دهد. با توجه به رشد ۱۶۳ درصدی توسعه گلخانه‌ها در ۸ سال گذشته این سیستم هوشمند می‌تواند کمک بزرگی به تسهیل روند رشد این حوزه کند.


آرتینا
زهرا شاهمرادزاده مدیر فنی آرتینا اظهار کرد: ماموریت کسب و کار ما ایجاد پلتفرمی قدرتمند و امن برای نمایش آثار هنرمندان ایرانی و فروش آثار آنهاست. چشم‌انداز آرتینا ایجاد بزرگ‌ترین بازار ان اف تی پارسی زبان در دنیاست. آرتینا جهشی رو به جلو برای نشان دادن هنر ایرانی به دنیا و ایجاد پلی میان هنر و فناوری است.
وی افزود: محدودیت مالی و مکانی برای هنرمندان، محدودیت ایجاد گالری و عدم آگاهی از ان اف تی و بلاک‌چین از جمله مشکلاتی است که هنرمندان ایرانی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. آرتینا با ارائه راه‌حل‌هایی مانند پرداخت ریالی، ساده‌سازی فرایند ضرب، ایجاد ارتباط میان هنرمندان و امکان ایجاد نمایشگاه سه‌بعدی و متاورس سعی دارد مشکلات هنرمندان ایرانی را در حوزه ان اف تی برطرف کند.
آله
ابولفضل نوری بنیان‌گذار آله در توضیح این کسب و کار گفت: آله سیستم مدیریت و هوشمندسازی فروشگاه و انبارداری است که با استفاده از الگوریتم هوشمند روند ثبت کالا با تکنولوژی RFID سرعت می‌بخشد. کاهش اتلاف وقت در خروجی فروشگاه و انبار با گیت RFID، بالا بردن امنیت فروشگاه و انبار به وسیله تگ RFID و کاهش هزینه نیروی انسانی از مزایای آله به شمار می‌رود.
وی افزود: سیستم آله مجهز به داشبوردی برای مشتری و داشبورد دیگری برای خریدار است. روند خرید با سیستم آله به این شکل است که مشتری وارد یک فروشگاه می‌شود، محصولات مورد نظر را برمی‌دارد، وارد گیت RFID می شود، تگ تمامی محصولات به سرعت خوانده می‌شود و در انتها مشتری کارت می‌کشد و خرید به اتمام می‌رسد.
نوبتی
حسن عطایی بنیان‌گذار نوبتی با اشاره به این که نمونه اولیه این محصول در ستا ۱۳۹۷ منتشر شده است، بیان کرد: نسخه رسمی نوبتی در سال ۱۴۰۲ عرضه شده که در ازای خدمات‌رسانی به کسب و کارها هزینه دریافت می‌کند. عدم دسترسی دائم به تلفن و دفتر یادداشت نوبت در کسب و کارها و بدقولی مشتریان از دلایل اصلی از دست رفتن مشتری در کسب و کارها به شمار می‌رود.
وی افزود: نوبتی پلتفرم نوبت‌دهی آنلاین است که ویژگی‌هایی مانند یادآوری نوبت به مشتری، ارائه تقویم و ارائه درگاه پرداخت را برای صاحبان کسب و کار و مشتریان فراهم می‌کند. هر خدمات‌دهنده‌ای در ایران می‌تواند از نوبتی استفاده کند. در حال حاضر ۳۰ کسب و کار در نوبتی فعالیت دارند، اپلیکیشن نوبتی ۱۷ هزار بار دانلود شده با این حال اکثر کاربران از نسخه وب این پلتفرم استفاده می‌کنند.


ایده‌های استارتاپی
در بخش الویتور پیچ رویداد سکوی پرتاب قزوین چهار استارتاپ‌ ایده‌های بنیادین خود را به اشتراک گذاشتند تا سرمایه مورد نیاز برای راه‌اندازی و توسعه بیشتر را کسب کنند.
کارتیزان
کارتیزان خدمات سفارشی‌سازی در صنعت پوشاک را انجام می‌دهد. در حال حاضر نوآوری و خلاقیت در صنعت پوشاک بسیار کم شده است. کارتیزان با استفاده از هوش مصنوعی به شخصی‌سازی طراحی پوشاک می‌پردازد. صنعت شخصی‌سازی پوشاک در ایران بسیار نوپاست و اجزای آن به صورت پراکنده فعالیت می‌کنند. کارتیزان کارگاه کاستوم کفش راه‌اندازی کرده و همچنین آکادمی تولید و فروش دارد که کار آموزش هنرمندان در آن انجام می‌شود. کاربران با استفاده از نرم‌افزار کارتیزان می‌توانند طرح مورد نظر خود را به صورت پیش‌نمایش مشاهده کنند.

مراقب خودرو
هدف از راه‌اندازی مراقب خودرو کاهش هزینه‌های نگهداری خودرو است. یک سخت‌افزار به خودرو متصل می‌شود، اطلاعات خودرو را جمع‌آوری می‌کند، این اطلاعات به متخصصان داده می‌شود تا بررسی شده و از وقوع مشکلات بیشتر پیشگیری شود.
همدلیم
همدلیم پلتفرمی برای ارائه خدمات مجالس تحریم و خاکسپاری است و کارهایی از جمله رزرو مسجد، خرید حلوا و خرما و… در آن انجام می‌شود. همدلیم پلتفرمی مارکت پلیس شبیه به اسنپ است که خدمات‌دهنده‌ها در فضایی رقابتی خدمات خود را ارائه می‌دهند.
اجاق کوچک آبی
اجاق کوچک آبی پیک‌نیکی است که با آب کار می‌کند. این اجاق کوچک با آب شعله و حرارت تولید می‌کند، علاوه بر این هوا آلوده نمی‌شود و به محیط زیست نیز آسیبی نمی‌رساند. اجاق کوچک آبی بدون نیاز به سوخت فسیلی و با تجزیه هیدروژن از اکسیژن کار می‌کند. استفادع از این محصول در محیط‌های بسته نیز قابل استفاده است و خطر گازگرفتگی و خفگی نیز ندارد.
در مراسم اختتامیه رویداد سکوی پرتاب قزوین شایان امانی مدیر مرکز نوآوری قزوین و مدیر شعب استانی پارادایس هاب بیان کرد: هدف اصلی پارادایس هاب شبکه‌سازی و اجتماع‌سازی است که با برگزاری رویدادهایی مانند رویداد سکوی پرتاب قزوین صورت می‌گیرد. در این رویداد ۵۷ تیم ثبت‌نام کرده بودند که در نهایت به چهار فینالیستی رسید که امروز برای جذب سرمایه با یکدیگر به رقابت پرداختند.


در ادامه جعفر احمدی رئیس پارک علم و فناوری قزوین گفت: سکوی پرتاب با سوخت معمولی به درد نمی‌خورد. با توجه با وضعیت دنیا و منطقه به سکوی ویژه‌ای نیاز است که ایران را به جایگاه واقعی خود در منطقه برساند.
وی افزود: شکل‌گیری استارتاپ‌ها در ایران از سال ۱۳۹۱ شروع شد، اکوسیستم استارتاپی در ترکیه نیز در همین بازه زمینی شکل گرفت. با این حال وضعیت استارتاپ‌ها در ایران و ترکیه تفاوت فاحشی دارند. در سال گذشته سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر روی استارتاپ‌ها در ترکیه ۱.۵ میلیارد دلار بوده اما در ایران زیر ۱۰۰ میلیون دلار است. در ایران وی سی‌ها وظایف خود را به خوبی انجام نداده‌اند و سیاست‌گذاری‌های درستی نیز در این حوزه صورت نگرفته است. این امر شاید یکی از دلایل اصلی عدم شکوفایی استارتاپ‌ها در ایران باشد.
رئیس پارک علم و فناوری قزوین اظهار کرد: با وجود گذشت ۱۲ سال از فعالیت اکوسیستم استارتاپی در ایران هنوز استارتاپ یونیکورنی در کشور وجود ندارد. این در حالی است که در ارمنستان یک، در عربستان یک، در ترکیه ۶، در امارات ۴، در هند ۱۰۸، در تایلند ۳ و در مصر یک استارتاپ یونیکورن وجود دارد. اگر استارتاپ یونیکورنی در ایران وجود ندارد به این دلیل است که سرمایه‌گذاری درستی روی آنها نشده است، به آنها اعتماد نشده است و شرکت‌های خصوصی به درستی وارد حوزه استارتاپی نشده‌اند.
احمدی با اشاره به این که در ترکیه برای رشد اکوسیستم استارتاپی تمامی موانع بوروکراتیک برداشته شده است، اشاره کرد: قانون جهش دانش‌بنیان حرکتی درست در سیاست‌گذاری است اما در اجرا عملکرد خوبی نداشته است. شرکت‌های استارتاپی باید جسارت و پیگیری خود را بیشتر کنند تا به حق و حقوق خود برسند. پارک‌های علم و فناوری باید محلی برای حضور بخش‌های توسعه و تحقیق شرکت‌های بزرگ باشند.


تقدیر و سرمایه‌گذاری
در بخش آخر رویداد سکوی پرتاب قزوین از پنلیست‌های پیش‌رویداد اول شامل محمد پیله‌چی تکنوبلاگر، سحر گره‌ای بنیان‌گذار دانجو و سپهر شرافتی پژوهشگر هوافضا تقدیر و تشکر شد. همچنین از پنلیست‌های پیش‌رویداد دوم سکدس پرتاب قزوین شامل امیرحسین خوانساری، علیرضا خدابخش بنیان‌گذار قزوین فود و قاصدک ۲۴، دکتر رحمتی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین تقدیر به عمل آمد.
۱۰۰ استارتاپ مبلغ ۳۵ میلیون تومان روی اجاق کوچک آبی، ۵۴ میلیون تومان روی کارتیزان و ۵۵ میلیون تومان روی همدلیم سرمایه‌گذاری کرد.
استارتاپ آله موفق به جذب یک میلیارد تومان سرمایه‌گذاری قطعی از ۱۰۰ استارتاپ و ۵۰۰ میلیون تومان سرمایه‌گذاری در جلسات بررسی موشکافانه از مجموعه هم‌آوا شد.
اجوکت، نیک ونچرز و هم‌آوا در خصوص استارتاپ نوبتی ۵۰۰ میلیون تومان سرمایه‌گذاری در جلسات بررسی موشکافانه انجام دادند.
گلخانه هوشمند نیز موفق به جذب ۵۰۰ میلیون سرمایه‌گذاری در جلسات بررسی موشکافانه از هم‌آوا و ۵۰۰ میلیون سرمایه‌گذاری در جلسات بررسی موشکافانه از بهمن ونچرز شدند.
استارتاپ آرتینا موفق به جذب سرمایه در این رویداد نشد اما به از نمایندگان آن تقدیر و تشکر به عمل آورده شد.