معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران از برگزاری دومین نمایشگاه کار دانشگاه تهران همزمان با نودمین سال تأسیس دانشگاه تهران خبر داد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر مهدی شهبازی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران در نشست خبری دومین نمایشگاه کار با اعلام این خبر گفت: برگزاری دومین نمایشگاه کار یکی از رویدادهای بزرگ به همین مناسبت است و در طول سال جاری نیز رویدادهای دیگر برگزار می‌شود که جزئیات این رویدادها در نشست خبری که با حضور ریاست محترم دانشگاه اعلام خواهد شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران با اشاره به برگزاری دومین نمایشگاه کار در دانشگاه تهران گفت: هدف از برگزاری این نمایشگاه تکمیل چرخه مهارت آموزی، اشتغال، آموزش و صنعت است.

وی افزود: دانشگاه از مرز آموزش و پژوهش گذر کرده است و دانشگاه به دنبال ارزش آفرینی، ایجاد سرمایه و خلق ثرورت و اشتغال‌زایی است.

دکتر شهبازی با اشاره به اهمیت برگزاری نمایشگاه کار، تاکید کرد: ما نیاز داریم که دانشجویان علاوه بر اینکه کلاس‌های آموزشی و تئوری را طی می‌کنند حتماً به صنعت هم نزدیک شوند و با مسائل آشنا صنعت شوند و یکی از حلقه‌های اتصال و تکمیل‌کننده چرخه این بود که صنایع و شرکت‌ها و مراکز صنعتی که نیازمند تخصص استادان و دانشجویان هستند در دانشگاه حضور پیدا کنند که این امر با برگزاری نمایشگاه کار ممکن می‌شود.
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران با اشاره به شعار نمایشگاه کار امسال برای شبکه‌سازی، گفت: با توجه به راه‌اندازی واحد یادگیری تجربی و مهارت و حضور دانشجویان در مراکز صنعتی با همکاری استادان و مدیران صنایع امیدوارم این نمایشگاه بتواند این ظرفیت‌ها را بیشتر بروز بدهد.
وی با اشاره به استقبال خوب از نمایشگاه سال گذشته، اظهار امیدواری کرد که با توجه به حضور تخصص‌های مختلف در دانشگاه تهران است و حضور نمایندگان شرکت‌های بزرگ در دانشگاه تهران، در تعامل بین دانشگاه و صنعت ضمن اشتغال دانشجویان و فارغ التحصیلان و رفع نیاز نیروی انسانی شرکت‌ها، مسائل و مشکلات کشور نیز حل شود.
دکتر شهبازی با بیان اینکه در حال حاضر دانشگاه تهران برنامه‌های متعددی را برای اتصال دانشجویان به بازار کار در دستور کار دارد و اجرا می‌کند، برگزاری نمایشگاه کار را تکمیل این چرخه عنوان کرد.
وی اظهار امیدواری کرد که تجارب دانشگاه تهران در زمینه تعامل دانشگاه و صنعت به سایر دانشگاه‌ها نیز منتقل شود.
در ادامه این نشست، دکتر فرشته امین، مدیرکل مهارت دانشگاه تهران و دبیر علمی دومین نمایشگاه کار نیز در سخنانی ضمن ارائه گزارشی از روند برگزاری نخستین نمایشگاه کار دانشگاه تهران و با بیان اینکه انتخاب نیروی انسانی شرکت‌ها و سازمان‌ها و از سوی دیگر دغدغه اشتغال دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه یکی از چالش‌های امروز این دو بخش جامعه است، گفت: نمایشگاه کار، فضایی برای تعامل بیشتر کارفرمایان و دانشجویان در یک فضای منحصر بفرد است که این دو طرف بتوانند بهترین انتخاب را داشته باشند.
وی با اشاره به برگزاری موفق اولین دوره این نمایشگاه در سال گذشته، گفت: بر اساس رصد انجام شده، درصد بسیار خوبی از فرصت‌های شغلی که در این نمایشگاه ارائه شد، در اختیار دانشجویان در قالب انجام پروژه، حمایت از پایان‌نامه، استخدام و …قرار گرفته است.
دکتر امین در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه برای برگزاری هرچه بهتر نمایشگاه امسال از دانشجویان و شرکت‌ها و سازمان‌ها نظرسنجی‌هایی صورت گرفته است، به ویژگی نمایشگاه امسال پرداخت و گفت: در نمایشگاه امسال یک رویکرد شبکه‌سازی مورد تاکید کرد که نه تنها تعامل بین دانشجویان و کارآفرینان گسترش پیدا کند، بلکه تعامل بین شرکت‌ها و سازمان نیز توسعه یابد.
وی ارزیابی دقیق شرکت‌های حاضر در این نمایشگاه را دیگر ویژگی نمایشگاه امسال برشمرد و گفت: یکی از معیارهای ما برای انتخاب سازمان‌ها برای حضور در نمایشگاه این است که شرکت‌ها دارای اعتبار لازم باشند و بتوانند فرصت‌های شغلی متعددی را ارائه دهند و در واقع بیشتر سازمان‌های دعوت شده‌اند که بتوانند فرصت‌های شغلی متنوعی برای تمامی رشته‌ها ارائه کنند.
دکتر امین افزود: دعوت از استارپ‌ها یکی از برنامه‌های جدی نمایشگاه است که بتوانیم ضمن حمایت از این استارتاپ‌ها فرصت‌های شغلی این مجموعه‌ها را نیز به دانشجویان معرفی کنیم.
وی همچنین از برگزاری کارگاه‌های آموزشی به عنوان یکی از برنامه جنبی نمایشگاه امسال نام برد و گفت: این کارگاه‌ها با مشارکت خود سازمان و شرکت برای معرفی فرصت‌های شغلی است که به دانشجویان کمک می‌کند با نیازمندی‌های صنعت و بازار کار آشنا شوند.
نشست با مدیران عامل شرکت‌ها و سازمان‌ها در قالب برنامه‌های گفت‌وگو محور که بتوانند تجارب خود را به دانشجویان منتقل کنند و ارائه مشاوره شغلی از دیگر برنامه‌های جنبی نمایشگاه کار امسال بود که دکتر امین به آن اشاره کرد.
دکتر امین همچنین از ارائه بازی آنلاین در نمایشگاه کار امسال خبر داد و گفت: هدف از ارائه این برنامه این است که ضمن ایجاد فضای سرگرم‌کننده توأم با یادگیری به سازمان‌ها هم کمک کنیم که در ارزیابی افراد با استفاده از بازی‌ها و ابزارهای نوین بتوانند نیروی انسانی مورد نظر خود را بهتر انتخاب کنند.
وی در پایان از طراحی یک سامانه خبر داد که دانشجویان می‌توانند رزومه‌های خود را برای ارائه شرکت در این سامانه ارائه کنند و همچنین شرکت‌ها نیز می‌توانند فرصت‌های شغلی خود را معرفی کنند و با این سامانه نه تنها در زمان برگزاری این نمایشگاه بلکه در طول سال یک ارتباط و تعامل بین کارفرمایان و کارجویان در طول سال برقرار می‌شود.

 

منبع: پایگاه خبری – تحلیلی دانشگاه تهران