به گزارش اتاق خبر یاس ارغوانی، در حاشیه اولین روز برگزاری همایش فرصت‌های ایران در عصر دیجیتال که ۲۵ و ۲۶ تیرماه ۱۴۰۲ در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار گردید؛ نیما فیض‌گستر معاون طرح و برنامه شرکت مهندسی سیستم یاس ارغوانی در بخش کارگاه‌های این همایش در خصوص موضوع جایگاه‌یابی SNBL (Save Now Buy Later) در نظام پرداختی سخنرانی کرد. فیض‌گستر گفت: «شرکت ما در واقع بازوی اجرایی بانک ملت در شرکت به‌پرداخت است و دغدغه اصلی ما پی بردن به نیازهای واحد‌های صنفی است که بایستی به محصولات و سرویس‌های جدید بانکی و پرداختی تبدیل شود. SNBL موضوعی سنتی و قدیمی است که حوزه دیجیتال آن را تبدیل به سرویس جدید حوزه جدیدی فین‌تکی کرده است. ما همیشه بخشی از حقوق خود را به عنوان پس انداز برای دوران بازنشستگی استفاده می‌کنیم. SNBL دقیقاً از همین مفهوم استفاده می‌کند و به مشتریان با پس‌انداز، قدرت خرید می‌دهد و مشتری را در این مدل بدهکار نمی‌کند، مسئله‌ای که تا پیش از این وجود داشت و دغدغه بسیار بزرگی در خریدهای اعتباری بود.

در مدل SNBL این امکان وجود دارد که مشتری روی یک کالا برای خرید میان مدت یا بلند مدت هدف‌گذاری انجام دهد. ارزش افزوده این سرویس، بیشتر آن است که ارزش پول مشتری رسماً حفظ شود. اما مشتری در مدل BNPL باید پول را با درصد کارمزد یا سود پس بدهد. که این موضوع یک احساس ناخوشایند را به وجود می آورد. اما در SNBL مفهوم روانی مثبتی وجود دارد که نشان دهنده تلاش مشتری برای خرید یک کالا یا سرویس است.»

او ادامه داد:«در SNBL هیچ محدودیتی وجود ندارد این درحالی است که در طرح‌های اعتباری سقف وجود دارد بحث تارگت کردن خرید هم در SNBL خصوصاً در کالاهای جدید تکنولوژی و یا حوزه سفر بسیار قابل توجه است. مزیت های دیگر SNBL شامل: نداشتن بدهی، نداشتن نرخ نکول است ضمن اینکه پیشنهادات مالی ارزش افزوده نیز ایجاد می‌کنند. یک واحد صنفی همیشه دنبال نقدینگی است. همچنین گپ زمانی ایجاد شده در بین خرید مشتری تا زمان دریافت کالا یک اثر روانی مثبت را ایجاد می‌کند.»

البته فیض‌گستر در ادامه در خصوص مشکلات این مدل هم گفت:«مشکل زمان‌بر بودن این فرایند است و برای کالاهای تند مصرف و خرد کاربرد ندارد. اما کمک می‌کند سبد خرید رها شده کمتر شود. در این مدل مشتری نحوه ذخیره پول را مشخص می‌کند.»

این مفهوم جدید می‌تواند در کنار سرویس BNPL قدرت خرید افراد را این‌بار در حوزه خریدهای بالا افزایش دهد. این سرویس نوظهور یکی از محورهای اصلی برای تعریف سرویس در شرکت یاس است.