استاندار یزد گفت: سازمان یونسکو، یزد را استثنایی و دارای سنت ارزشمند معرفی کرده و بی‌گمان آنچه ثبت‌شده نه‌ فقط خشت، بلکه فرهنگ و پیشینه مردم این دیار است.

به‌ گزارش اتاق خبر وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد، مهران فاطمی شامگاه ۱۷ تیرماه در مراسم پاسداشت سالروز ثبت جهانی شهر یزد که در خانه حیرانی در بافت قدیم این شهر برگزار شد، گفت: یزد، شهری است که مردمانش جز راستی و درستی در کار دیگری نبودند و مناره‌های سر به فلک کشیده این شهر گویای این حقیقت است که سرزمین یزد با آسمان رابطه مستقیم دارد.

استاندار یزد ادامه داد: یزد همواره تشنه باران قرار داشته و با درک صحیح مردمانش و با وجود عشق و ارادتی که به سالار و سرور شهیدان حضرت سیدالشهدا (ع) دارند به عنوان حسینیه ایران نامیده شده است.

فاطمی گفت: در یک‌کلام، یزد دیار آمیختگی هنر و بندگی با کار و زندگی است و از گنجینه بزرگ معماری بزرگ ثبت‌شده در یونسکو تا تاروپود ترمه و دارایی و زیلو و جاجیم و از گره‌های مشبک در نخل عزاداری سیدالشهدا (ع) همه عرصه هنر مردمان این دیار است.

او تصریح کرد: سازمان یونسکو، یزد را استثنایی و دارای سنت ارزشمند معرفی کرده و بی‌گمان آنچه ثبت‌شده نه‌فقط خشت بلکه فرهنگ و پیشینه مردم این دیار است.

فاطمی خاطرنشان کرد: معماری خاص مساجد و حسینیه‌ها و خانه‌های تاریخی و بادگیرهای مرتفع و قنات، شهری را به وجود آورده که می‌تواند الگویی برای طراحی شهرهای جهان با حفاظت از محیط‌زیست باشد.

استاندار یزد اظهار کرد: فرهنگ صلح‌طلبی و دین‌مداری و نوع‌دوستی مردم یزد است که تحت عنوان زندگی مسالمت‌آمیز مطرح و چیدمان مسجد و عبادتگاه دیگر ادیان باهدف پرستش خدای یکتا بیانگر این است.

فاطمی ادامه داد: در یزد به‌راستی زندگی جاری است و آفتاب اگرچه سوزان اما شعاعی از وجود انسان‌های خیراندیشی است که موقوفاتی را بر جای گذاشته‌اند که چشمه‌های همیشه جاری هستند.

او افزود: از همه کسانیکه تلاش کردند تا یزد در فهرست جهانی قرار گیرد، سپاسگزاریم و امروز وظیفه ما در کنار حفاظت از بافت تاریخی این است که باید ایجاد منافع پایدار برای مردم ساکن در بافت تاریخی و همچنین حضور بیشتر گردشگران با ملاحظات فرهنگی را فراهم کنیم.

استاندار یزد گفت: باید با شهرهای هم‌تراز اجتماعی و صنعتی با یزد مراودات داشته باشیم و این فرهنگ سخت‌کوشی معرفی و نسبت به استفاده از تجربیات یکدیگر اقدام کنیم.

احمد آخوندی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد نیز در این مراسم گفت: بعد از ثبت جهانی شهر یزد در سال ۱۳۹۶، به دلیل کرونا برنامه‌ای برگزار نشد و امشب دومین مراسم پاسداشت سالروز ثبت جهانی شهر یزد برگزار می‌شود.

آخوندی افزود: در پرونده ثبت جهانی فقط به آثار جهانی یزد اشاره نشده و فرهنگ یزدی به ثبت رسیده است، این ثبت جهانی فقط ثبت معماری گلین نیست، بلکه صداقت، درستی، تولید و کارآفرینی و همزیستی بین ادیان باهم به ثبت رسیده است.

او ادامه داد: برنامه ثبت جهانی یزد در سه دوره تدوین‌شده بود که برنامه چهارساله به اتمام رسید و الان در قسمت دوم یعنی برنامه ۱۰ ساله هستیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد گفت: برنامه ۲۵ ساله نیز در مرحله سوم خواهد بود و کارهای بسیار خوبی در این مدت شش سال در بافت تاریخی یزد انجام‌شده و بحث مهم در برنامه دوم نیز احیای سکونت در بافت تاریخی یزد است و باید همه ساکنین بومی بافرهنگ بومی مستقر شوند.