پاویون شرکت‌های دانش‌بنیان در بیستمین نمایشگاه تخصصی کشاورزی شیراز از امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت آغاز به کار کرد. 

 

به گزارش روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، بیستمین نمایشگاه تخصصی کشاورزی شیراز؛ نهاده‌ها، تجهیزات گلخانه و سیستم‌های آبیاری (IRAN Agri Show 2024) از ۴ تا ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی استان فارس برگزار می‌شود.

در پاویون شرکت‌های دانش‌بنیان در این نمایشگاه که به همت صندوق نوآوری و شکوفایی برپا شده است، ۱۴ شرکت دانش‌بنیان به معرفی محصولات و توانمندی‌های خود در حوزه کشاورزی و صنایع وابسته می‌پردازند.

اسامی شرکت‌های دانش‌بنیان و محصولات فناورانه‌ای که در این نمایشگاه معرفی شده است، به این شرح است:

آبگینه شیمی آذربایجان 

این شرکت تنها تولیدکننده روغن تابستانه در ایران، در زمینه‌های تولید مواد شیمیایی، نفتی و کشاورزی فعالیت می‌کند. این شرکت با استفاده از دانش و تجارب مدیران و فرهیختگان مطرح کشور در زمینه شیمیایی و کشاورزی اقدام به تولید و پژوهش در زمینه کاربرد نهاده‌های ارگانیک و دانش‌بنیان نموده است.

محصول ارائه شده در پاویون: روغن تابستانه آبگینه

روغن تابستانه آبگینه جهت کنترل آفات مهم و کلیدی به‌ویژه آفات با تیپ قطعات دهانی زننده- مکنده همچون انواع شپشک‌های گیاهی، شــته‌ها، پسیل‌ها و کنه‌های گیاهی در شرایط مختلف آب‌وهوایی کشور به کار می‌رود. این ترکیب با دز مصرف توصیه‌شده هیچ عارضـه سوء مانند گیاه‌سوزی و ایجاد لکه‌های کلروتیک روی میوه یا اندام سبز گیاه نداشته و بهترین گزینه در عملیات مناسب کشاورزی و تولید محصولات ارگانیک است.

انبوه کشت اصفهان 

این شرکت تولیدکننده محصولات کشاورزی بر پایه کشت بافت گیاهی و از برترین و اولین تولیدکنندگان مینی تیوبر سیب‌زمینی است.

محصول ارائه شده در پاویون: مینی تیوبر و بذر سیب‌زمینی

آزمایشگاه‌ها، اتاق‌های کشت، گلخانه‌های مجهز و تجهیزات به‌روز، شرکت انبوه کشت اصفهان را قادر ساخته تا تمامی مراحل مینی تیوبر سیب‌زمینی از کشــت بافت مریستم، تولید گیاهچه و در نهایت تولید را تحت ســخت‌گیرانه‌ترین اســتانداردهای ســازمان حفاظت گیاهی اروپا و مدیترانه (EPPO) به انجام برســاند. انبوه کشــت اصفهان تنها شرکت دارای مجوز رسمی برای تولید گیاهچه سیب‌زمینی به صورت مستقل در کشور است.

ایفا صنعت غرب

این شرکت با سال‌ها تجربه در زمینه اتوماسیون صنعتی، مانیتورینگ و کنترل و با تکیه بر دانش متخصصان زبــده، با ایجاد بســتری مناســب برای تحقیق و توســعه و با هدف بومی‌ســازی فناوری روز دنیا، درصدد برآمده اســت تا با تولید و اجرای سیستم‌های اندازه‌گیری دقیق سهم خود را در این شرایط حساس ایفا کند.

محصول ارائه شده در پاویون: کنتورهای هوشمند حجمی آب (الکترومغناطیسی و اولتراسونیک)

کنتور هوشمند آب توانایی محاسبه توان اکتیو، راکتیو، دبی لحظه‌ای و حجم آب را دارد. این دستگاه، ترکیبی از ۳ واحد: کنتور دیجیتال برق، کنتور حجمی آب، مجموعه قطعات مدیریت مصرف است که همگــی در کنــار هم قرار می‌گیرند. کنتورهای هوشــمند الکترومغناطیســی دارای مکانیزم اندازه‌گیری الکترومغناطیســی جهــت نظــارت بر برداشــت از منابــع آب‌های ســطحی و زیرزمینی طراحی شــده‌اند.

تفتان بذر شرق

این شرکت از سال ۱۳۹۷ کار خود را در زمینه اصلاح بذر سبزی و صیفی‌جات با هدف کم کردن وابستگی کشور بــه واردات بــذر آغاز کرده اســت. این شــرکت موفق به اخذ پروانه تولید از موسســه تحقیقات ثبت و گواهــی بذر و نهال در سال ۱۴۰۱ شد.

محصول ارائه شده در پاویون: بذر پیاز

بذر پیاز تولیدی این شــرکت روز کوتاه بوده و مناســب کشــت در مناطق جنوبی و نیمه دوم ســال است. از مزایای آن می‌توان به دارا بودن تناژ مطلوب و مقاومت نسبی در مقابل بیماری‌های قارچی اشاره کرد. بذر پیاز سفید این شرکت دارای شکل سوخ کروی و رنگ سفید است که از بازارپسندی بسیار بالایی برخوردار است. بــذر پیــاز قرمــز محــصول جدید این شــرکت اســت کــه روز متوســط بــوده و قابلیت کشــت در نیمه جنوبی کشور را دارد.

رژین سازه ماهان

این شرکت با هــدف اســتفاده بهینه مصــرف آب در بخــش کشــاورزی با روش‌هــای نویــن آبیاری و همچنین ایجاد اشــتغال تأسیس شــد و با همکاری و همت کارشناسان متخصص با پشتوانه چندین سال پژوهشس و مطالعه موفق به تولید قطره‌چکان‌های جبران‌کننده فشار با عنوان تجاری drip RM شد.

محصول ارائه شده در پاویون: قطره‌چکان آبیاری drip RM

این محصول دارای تأییدیه رسمی و گواهی از آزمایشگاه‌های مورد تأیید، اداره کل توسعه روش‌های آبیاری نوین و اداره توسعه مکانیزاسیون کشاورزی است.

رویان تیسان سبز 

این شرکت تولیدکننده کود و آفت‌کش‌های پیشــرفته بیولوژیک دارای چندین محصول بیولوژیک برای کنــترل بیماری‌هــای قارچی، افزایش حاصل‌خیزی و اصلاح ســاختار خاک، ریشــه‌زا و همچنین تأمین مــواد غذایی مورد نیاز گیاه در مراحل رشدی مختلف است.

محصول ارائه شده در پاویون: قارچ‌کش بیولوژیک پارس باسیل

این قارچ‌کش بیولوژیک حاوی باکتری باسیلوس اســت و اولین قارچ‌کش بیولوژیک ســاخت ایران اســت کــه موفــق بــه اخذ مــجوز از ســازمان حفظ نباتات شــده اســت و برای کنــترل بسیــاری از قارچ‌های بیمــاری‌زای خــاکزی مانند انواع بوتــه میری فوزاریومــی، پوسیدگی ورتیسلیومی و بیماری‌های قارچی در اندام هوایی مانند سفیدک‌ها در گیاهان مختلف زراعی، باغی و صیفی‌جات در فضای باز و گلخانه کاربرد دارد.

زیست دریاپروران آناهیتا

این شرکت بــا تیم تخصصــی از متخصصان حــوزه بیوتکنولــوژی جلبک‌هــای دریایی در ســال ۱۳۹۴ تأسیس شــده اســت که با داشتن ۳۰ ســال تجربه تحقیقات علمی در زمینه شناســایی و بیوتکنولوژی و فرآوری محصولات متعدد از جلبک‌ها، با ایده‌محوری تولید کودهای ارگانیک و بیوپلیمرهای زیستی مشغول به فعالیت است.

محصول ارائه شده در پاویون: کود جلبکی آلگالند با نام تجاری پارس آلگاتک

کــود جلبکــی آلگالنــد تحــت نــام تجــاری پــارس آلگاتــک بــا اســتفاده از جلبک‌هــای قهــوه‌ای پرورش داده شــده در آب‌هــای بــا شــرایط اقلیمی ســخت خلیج‌فارس و بــا دانش فنی ویژه این شــرکت تهیه شــده اســت. به دلیل قدرت تحمل بالای این جلبک‌ها در مقابل شــرایط گرم و شور آب‌های خلیج‌فارس، محصول کود آلگالند فرآوری شــده از آن‌ها با توانایی بسیار بالایی در تحمل تنش‌های محیطی نظیر گرما، سرما، شوری و خشکی موجب افزایش کیفیت محصولات متعدد باغی و زراعی و مقاومت آن‌ها در مقابل شرایط سخت محیطی و آفات و بیماری‌ها می‌شود.

صدور احرار شرق

این شرکت در ســال ۱۳۸۲ با هدف دســتیابی به فناوری‌های پیشــرفته تأسیس شــد. در حال حاضـــر این شرکت بر اســـاس اهداف استراتژیک خود و با تکیه‌بر «فناوری کالت‌های پیشرفتـــه» در حوزه‌های مختلف به دنبال تولید ساختارها منحصربه‌فردی است که اثرگذاری حیاتی و گسترده‌ای بر جوانب گوناگون زندگی بشری دارند.

محصول ارائه شده در پاویون: کودهای پیشرفته میکرو و ماکرو با بنیان کالته پیشرفته

کودهــای کالتــه پیشــرفته خضــراء، نســل جدیــد کودهــا هســتند کــه بــر اســاس فنــاوری اختصاصی کالت‌های پیشــرفته تولید می‌شوند. مصرف این کودها در مزارع، باغ‌ها و گلخانه‌ها، موجب افزایش هم‌زمان عملکرد، کیفیت و سلامت تولیدات کشــاورزی شده و مقاومت گیاهان را در مقابل انواع تنش‌های محیطی و آفات و بیماری‌ها افزایش می‌دهد.

فناور شیمی به رویان

این شرکت فعال در زمینه تولید ترکیبات هیومیکی، فعالیت تحقیقاتی خود را از ســال ۱۳۹۶ در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران آغاز کرد و در سال ۱۴۰۱ موفق به اخذ پروانه بهره‌برداری با ظرفیت تولید ۲۵۰۰ تن در سال از سازمان جهاد کشاورزی شده است.

محصول ارائه شده در پاویون: کود آلی هیومیک اسید

هیومیک اسید تولیدی این شرکت در دو حالت مایع و جامد تولید شده است که محصول مایع در دو گرید G و  S عرضه می‌شــود.

فناوران کشت گستر ایرانیان

این شرکت بــا همکاری متخصصان کشــور بــا اســتفاده از روش‌های نوآورانــه اقدام به بومی‌ســازی و تولید بســتر کشــت گلخانه‌ای با نام تجاری تکنوپیت از ضایعات درخت نخل با خط تولید و تجهیزات مدرن کامًال ایرانی نموده که از لحاظ کیفی و اقتصادی بر محصول مشابه وارداتی برتری دارد.

محصول ارائه شده در پاویون: تکنوپیت

تکنوپیــت محصولــی فرآوری شــده بــا تکنــولوژی منحصربه‌فرد بــا اســتفاده از میکروارگانیســم‌های مفید اســت. این محصول یک بســتر کشــت آماده جهت اســتفاده در کشت هیدروپونیک، کشت نشا و انواع گل و گیاه آپارتمانی بوده که به تنهایی یا با ترکیب با سایر محیط‌های کشت برای تولید انواع محصولات گلخانه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فناوری پرواز سیمرغ سها

این شرکت تولیدکننده پهپادهای سفارشی‌ســازی شــده با کاربری‌های محلول‌پاشــی، کشــاورزی دقیق و ســایر کاربری‌ها در مدل‌های مختلف است. سفارشی‌سازی بر اساس نیاز مشــتری، گارانتی و خدمات پس از فروش در دسترس، قیمت رقابتی و کیفیت در تراز جهانی از جمله مزیت‌های رقابتی محصولات این شرکت است.

محصول ارائه شده در پاویون: پهپاد کشاورزی با نام تجاری سیمرغ

پهپــاد کشــاورزی سیــمرغ دارای مدل‌هــای مختلفــی شــامل پرنده‌هایی با مــخزن ۱۰ تا ۵۰ لیتر اســت. این محصولات با توجــه به دارا بودن خلبان هوشـــــمند و قابلیت فرمان‌پــذیری اتوماتیک، عملیات پاشش هوشمند و بسیار سریع‌تری نسبت به روش‌های سنتی ارائه می‌دهند.

نگین بذر دانش

این شرکت اولین و بزرگترین شــرکت دانش‌بنیان تولیدکننده بذر در ایران اســت که در ســال ۱۳۸۹ تأسیس شــده اســت. فعالیت اصلی این شرکت تولید بذر هیبرید صیفی‌جات شــامل خیار ، گوجه فرنگی، فلفل، بادمجان، خربزه، هندوانه و… از طریق روش‌های مختلف اصلاحی و تولید لاین و هیبرید است.

محصول ارائه شده در پاویون: بذر هیبرید صیفی‌جات گلخانه‌ای و فضای باز

تاکــنون ۶۶ رقم انــواع صیفی‌جات گلخانــه‌ای و فضــای بــاز در محصولاتی از جملــه خیــار، گوجه‌فرنگی، انــواع فلفل، انواع مــلون و انواع هندوانه را ثبت و تجاری‌ســازی کرده اســت و در حال تحقیق و بررســی روی انواع دیگر بذور هیبرید از جمله بادمجان، پیاز ، ذرت، کدو، کنجد و… است.

زیست فناور سبز

این شرکت با هدف توســعه فناوری‌های نوین کشــاورزی در ســال ۱۳۸۲ تأسیس شــد و با تولید محصولات زیســتی که جایگزین حداقل نصف کود شیمیایی هســتند، شروع به کار کرد و در حال حاضر دارای سبد کاملی از محصولات کودهای کشاورزی است.

محصول ارائه شده در پاویون: بارور

محصولات بــارور، کودهــای زیســتی کشــاورزی هســتند کــه بــرای کشــت ارگانیــک از ایــن محصولات اســتفاده می‌شــود و می‌توانند جایگزین مناســب برای اســتفاده از کودهای شیمیایی باشند. میزان استفاده از این کودهای زیستی بسیار کمتر از کودهای شیمیایی است.

نهال گستر رویان

این شــرکت تولیدکننده انواع نشــای صیفی‌جات به روش صنعتی و مکانیزه و انواع گیاهچه به روش کشــت بافت است و دارای بخش‌هــای تولیــد مدرن و مرکز مشــاوره تخصصی و تجربه علمی و اجرایی اســت و دارای موفق‌های زیادی در تحقیق، توســعه و کاربردی کردن توانمندی‌های پژوهشی است.

محصول ارائه شده در پاویون: نشای فلفل دلمه گلخانه‌ای رقم ردوین Redvin

واریتــه‌ای بــا عملکــرد بسیار بالا، عطر و طعــم فوق‌العاده، پاکوتاه، رشــد نامحدود، بسیــار مقاوم در برابــر ســرما، مقــاوم در برابر آفات و بیماری، مقاوم در برابر انــواع ویروس و تنش از جمله ویژگی‌های این محصول است. با توجه به ویژگی‌های این محصول برای صادرات به سایر کشورها نیز مناسب است.

 

 

منبع: پایگاه خبری صندوق نوآوری و شکوفایی