چهارمین نمایشگاه و کنفرانس شهر هوشمند ایران که از ۱۱ تا ۱۳ تیرماه برگزار می‌شود، تلاش دارد تا فراهم‌آورنده بستر تعامل مناسب بین بازیگران شهر هوشمند، مدیران شهری، صنعتگران، اندیشمندان، و صاحب‌نظران و همچنین مجموعه‌های دانش‌بنیان برای تکمیل پازل شهر هوشمند در کشور باشد. در این نمایشگاه و کنفرانس از یک سو فضا برای نمایش دستاوردها، فناوری‌ها، فنون و ابزارهای پیاده‌سازی شهر هوشمند وجود دارد، از سوی دیگر، امکان تحلیل عالمانه و معرفی جدیدترین روش‌شناسی‌ها، یافته‌های علمی و دیدگاه‌های دانشگاهی فراهم شده است. در این میان، توجه ویژه‌ای به ایده‌پردازی، استارت‌آپ‌ها، و نوآوری‌های نسل جوان به عمل آمده است. در واقع می‌توان گفت که چهارمین نمایشگاه و کنفرانس شهر هوشمند ایران ترکیبی از علم و عمل را برای ایجاد نقطه عطفی مناسب برای توسعه مفهومی و عملیاتی شهر هوشمند در ایران به نمایش می‌گذارد.

مسئولیت علمی این رخداد به پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) محول شده است. پژوهشگاه در نظر دارد با ایجاد ارتباط وثیق با جامعه علمی و فناوری کشور، فضای هم‌اندیشی و چاره‌جویی ملی برای چالش‌های مرتبط با شهر هوشمند فراهم کند. چالش‌هایی مانند یکپارچگی اقدامات، بلوغ فناوری، امنیت فیزیکی و معنایی داده‌ها، کاربرپسندی ابزارها و راه‌حل‌ها، چابکی و پاسخگویی ساختارها و فرایندها، آموزش و توانمندسازی مدیران و شهروندان، پروفایل شایستگی متناسب با شهر هوشمند، نقد و روش‌های انتخاب فناوری‌های مناسب و غیره در روزهای کنفرانس به بوته بررسی و تبیین گذاشته می‌شود.

دبیرخانه علمی زیر نظر شورای سیاست‌گذاری با دعوت از نخبگان جامعه علمی برنامه‌هایی را در قالب سخنرانی‌های تخصصی، میزگردهای تحلیلی، کارگاه‌های آموزشی، نقد و بررسی فناوری‌ها و ابتکارات، و ایجاد شبکه علمی تخصصی تدارک دیده است. در هرکدام از برنامه‌ها خوشه‌های مختلف همانند انرژی، حمل و نقل، مدیریت شهری، مراکز دانش و غیره با محوریت هوشمندسازی و بهره‌برداری از فناوری‌های هوشمند مورد توجه قرار می‌گیرد. روند برنامه‌ها به گونه‌ای طراحی شده است که نتایج هم‌اندیشی‌ها، تبیین‌ها، و نقد و نظرها به شکلی مناسب و سازماندهی شده در اختیار جامعه مدیریتی، اجرایی و علمی گذاشته شود. انتظار داریم که دستاوردهای دبیرخانه علمی به عنوان بخشی از کلیت نمایشگاه و کنفرانس در دستیابی به شهر هوشمند در ایران مفید و موثر واقع شود.

موضوع رویداد:
توسعه زیرساخت حمل‌ونقل برای ترافیک هوشمند – ایجاد فضا و بستر مناسب برای حضور شرکت‌های دانش‌بنیان – ارتقای روش‌های علمی شهر هوشمند و ایجاد بستر مناسب برای انتقال دانش و فناوری جدید به کشور
تاریخ برگزاری:
۱۱ تیر ۱۴۰۲ تا ۱۳ تیر ۱۴۰۲