دفتر توسعه پایدار شرکت آب و فاضلاب استان تهران در ویژه‌نامه مدیریت تقاضا، نگاهی به مقاله مدیریت تقاضا و ارزیابی مصارف خانگی آب کرده است و در آن به عوامل و ابزارهای موثر بر مدیریت تقاضای آب در برخی نقاط جهان انداخته است.

همچنین اثرات سیاست‌های قیمتی بر رفتار مصرف خانگی آب نیز در این مطلب آمده است.
محورهای این ویژه‌نامه شامل عوامل موثر بر تقاضا، ابزارهای مدیریت تقاضا، عوامل رفتاری و روان‌شناختی، سیاست‌های قیمتی، رفتار خانگی مصرف آب ونگرش ضمنی است.

در مقدمه این ویژه‌نامه آمده است: «محیط زیست تحت‌تاثیر مداخله‌های بی‌شمار انسان اقتصادی به‌ویژه پس از انقلاب صنعتی دچار خسارات جبران‌ناپذیری شده است که در این میان منبع حیاتی و حیات‌بخشی چون آب به طور بی‌رویه‌ای بدون توجه به نرخ تجدیدپذیری آن از ذخایر سطحی و زیرزمینی به توسعه ناپایدار و نامتوازن جوامع انسانی اختصاص یافته است.
برهم خوردن چرخه طبیعی و تجدیدپذیر آب و مواجهه جوامع با جوامع با آثار زیان‌بار برداشت بیش از توان اکولوژیک سرزمینی، مجامع جهانی را به نقطه‌ای رساند که مفهوم پایداری را در معادلات توسعه‌ای جوامع بگنجانند. در زمینه توسعه پایدار به ویژه در حیطه بهره‌برداری از منابع آبی مطالعات بسیاری صورت گرفته است و ما نیز بر آنیم با بهره‌گیری از تجارب جهانی برای ارتقای دانش آبی،بومی‌سازی آن مطابق با فرهنگ، جغرافیا و اقلیم کشورمان و همسو با سند الگوی اسلامی-ایرانی یپیشرفت، گامی در چارچوب تحقق این هدف که نیاز امروز و ضرورت فردای این این آب و خاک است، برداریم.