به گزارش اتاق خبر فیناپ، مریم فریدشاد هم‌بنیان‌گذار و مدیر رویداد فیناپ بیان کرد: طی ۶ سال گذشته ۱۸ دوره فیناپ برگزار شده و در تمامی آنها به موضوعات تخصصی فین‌تک پرداخته شده است. رویداد اخیر درباره API بود که در تمام صنایع به‌ویژه صنعت بانکداری و فین‌تک بسیار اهمیت دارد.

وی افزود: رویداد فیناپ به همت یک تیم مستقل که به شرکت و نهاد خاصی وابستگی ندارد، برگزار می‌شود البته طی این مسیر ۶ ساله بدون حمایت و همکاری شرکت‌ها و بانک‌های بزرگ و نیز کسب‌وکارهای فین‌تکی ممکن نبوده است. تیم برگزاری متشکل از ۴۰ نفر است که بسیاری از آنها در حوزه فین‌تک و نواوری فعالیت می‌کنند. تیم برگزاری از افراد ثابتی تشکیل نشده و افراد علاقه‌مند به خلاقیت، کار تیمی و حوزه فین‌تک می‌توانند از فرصت حضور در تیم فیناپ استفاده کنند.

فریدشاد با اشاره به این که فیناپ فعالیت خود را از سال ۹۶ شروع کرد، اظهار کرد: حدود سه سال زمان برد تا فیناپ پا بگیرد و به جای خوبی برسد. رویداد سال ۹۸ رویداد بزرگی بود و حدود ۴۰۰ نفر مهمان داشتیم. پس از آن با چالش کرونا روبه رو شدیم اما دست روی دست نگذاشتیم و مدل برگزاری را تغییر دادیم و فیناپ را به صورت کاملاً آنلاین برگزار کردیم.

هم‌بنیان‌گذار فیناپ ادامه داد: این رویدادهای آنلاین پخش زنده می‌شدند و درواقع نقطه پرتاب ما شد. زمانی که هیچ رویداد، همایش یا نمایشگاهی برگزار نمی‌شد، فیناپ به صورت آنلاین برگزار شد و این امر منجر به همکاری با بسیاری از شرکت‌ها و بانک‌ها شد. پس از کرونا، تصمیم بر این شد که به شکل سابق برگردیم، البته همچنان رویداد به صورت آنلاین نیز پخش می‌شود.

وی در خصوص مشکلات و چالش‌های موجود  در مسیر برگزاری فیناپ گفت: چالش‌ها همواره وجود دارند، تا حدی ما را به عقب هل دادند اما بعد از یک سال باز هم توانستیم فیناپ را برگزار کنیم.

فریدشاد درباره نحوه انتخاب موضوع رویداد فیناپ بیان کرد: اکثر افراد تیم برگزاری در شرکت‌های فین‌تک فعالیت دارند و با افراد مختلفی در این حوزه سر کار دارند بنابراین موضوع از سمت‌های مختلفی به ما پیشنهاد می‌شود اما با توجه به موضوعات حساس و مهم ما یک موضوع را انتخاب می‌کنیم و به آن می‌پردازیم. اگر موضوع پرداخت‌یاری یا نئوبانک مهم باشد، آن را هدف می‌گیریم، با شرکت‌های فعال در این حوزه مطرح می‌کنیم و درنهایت با تجمیع آرا موضوع را انتخاب و اطلاع‌رسانی می‌کنیم. شرکت‌های فعال در این حوزه دغدغه‌های خود را اعلام و سخنران‌هایشان را معرفی می‌کنند، محتوا حاضر می‌شود و درنهایت رویداد برگزار می‌شود. طراحی، برنامه‌ریزی و اطلاع‌رسانی پیش از رویداد حدود ۳ تا ۴ ماه زمان فشرده نیاز دارد.