نشست مشترک رییس صندوق نوآوری و شکوفایی و مدیرعامل بانک صادرات ایران با هدف طراحی نقشه‌ راه همکاری‌های مشترک در سال ۱۴۰۳ برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» ظهر امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برگزار شد. 

 

به گزارش روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، این نشست با حضور دکتر محمدصادق خیاطیان رییس صندوق نوآوری و شکوفایی، دکتر محسن سیفی مدیرعامل بانک صادرات ایران، یاسر عرب‌نیا عضو هیات عامل و معاون توسعه منابع و پشتیبانی، دکتر روح الله ذوالفقاری معاون تسهیلات و تجاری‌سازی و هادی سیادتی مدیرکل حوزه ریاست صندوق نوآوری و شکوفایی و جمعی از معاونین بانک صادرات ایران در محل صندوق برگزار شد.

 

شرکت‌های دانش‌بنیان با رقم‌های کوچک، ارزش‌افزوده‌های بسیار بالایی خلق کرده‌اند

دکتر محمدصادق خیاطیان، رییس صندوق نوآوری و شکوفایی در این نشست با بیان اینکه همکاری خوبی با شبکه بانکی کشور برای تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان شکل گرفته است، گفت: نقش‌‎آفرینی شرکت‌های دانش‌بنیان در اقتصاد کشور بسیار جدی است. سهم دانش‌بنیان‌ها از GDP درحال حاضر ۲.۷ درصد است و هدف‌گذاری تا پایان برنامه هفتم، رساندن این سهم به ۷ درصد است. یکی از ارکان مهم تحقق این هدف، بحث تأمین مالی دانش‌بنیان‌ها است.

وی افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان با رقم‌های کوچک، ارزش‌افزوده‌های بسیار بالایی خلق کرده‌اند. سال گذشته با پرداخت ۳ همت تسهیلات با تضمین صندوق نوآوری و شکوفایی، ۷۰ همت رشد فروش محصولات دانش‌بنیان رقم خورد.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی ضمن اشاره به حمایت‌های جدی و همیشگی رهبر معظم انقلاب و همچنین دولت سیزدهم از دانش‌بنیان‌ها تصریح کرد: شبکه بانکی کشور هم پای کار دانش‌بنیان‌ها بوده است. شاید یک دهه قبل، بیشتر به رشد تعداد شرکت‌های دانش‌‌بنیان فکر می‌کردیم، اما اکنون این زیست‌بوم از بلوغ بسیار خوبی برخوردار است و نزدیک به ۱۰ هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور فعالیت می‌کنند؛ بنابراین اکنون باید فعالیت‌ها به شکل هدفمندتر و با تعیین اولویت دنبال شود.

خیاطیان خاطرنشان کرد: در صندوق نوآوری و شکوفایی، اولویت‌های کاری مهمی را برای سال ۱۴۰۳ در حوزه‌هایی مانند هوش مصنوعی، زیست‌‌فناوری و مسائلی از جمله بهره‌وری انرژی و امنیت غذایی در نظر گرفته‌ایم. در عین حال، شعار سال یعنی «جهش تولید با مشارکت مردم» نیز جزو اولویت‌های اصلی فعالیت صندوق در سال جاری است و بسته‌های مناسبی در این حوزه‌ها تدارک دیده شده‌‌اند.

 

 

بانک صادرات ایران خط ویژه‌ای برای دانش‌بنیان‌ها درنظر بگیرد

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی همچنین با اشاره به انگیزه و علاقه خوبی که در مجموعه بانک صادرات ایران برای حمایت از دانش‌بنیان‌ها وجود دارد، گفت: در قالب همکاری مشترک می‌توانیم اتفاقات خوبی را در حوزه دانش‌بنیان کشور رقم بزنیم. امیدواریم بحث تعهدات تبصره ۱۸ به زودی تکمیل شود. همچنین در راستای شعار سال ۱۴۰۳ و بسته‌ای که در صندوق نوآوری و شکوفایی در این حوزه تدارک دیده شده است، امیدواریم همکاری خوبی با بانک صادرات ایران در زمینه اوراق صکوک شکل بگیرد.

وی افزود: براساس ماده ۱۸ قانون دانش‌بنیان، بانک‌ها می‌توانند در همکاری مشترک با صندوق نوآوری و شکوفایی در حوزه دانش‌بنیان سرمایه‌گذاری کنند. این کار با دو بانک ملت و پارسیان آغاز شده است و بانک صادرات ایران نیز می‌تواند در این زمینه با صندوق همکاری کند. امیدواریم در همکاری مشترک میان صندوق نوآوری و شکوفایی و بانک صادرات ایران، در سال ۱۴۰۳ اتفاقات خوبی را در حوزه دانش‌بنیان‌ها و کمک به تحقق شعار سال رقم بزنیم.

 

عزم جدی بانک صادرات ایران برای تبدیل شدن به بانک اصلی حامی دانش‌بنیان‌ها

دکتر محسن سیفی، مدیرعامل بانک صادرات ایران نیز در این نشست ضمن تقدیر از تلاش‌های صندوق نوآوری و شکوفایی در حمایت از دانش‌بنیان‌های کشور گفت: همکاری و تعاملات بسیار خوبی بین دو مجموعه بانک صادرات ایران و صندوق نوآوری و شکوفایی وجود دارد. هدف از برگزاری این نشست، تدوین نقشه ‌راهی برای توسعه همکاری‌های مشترک در جهت حمایت حداکثری از دانش‌بنیان‌های کشور است. تلاش می‌کنیم با همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی، در راستای کمک به تحقق شعار سال، ابزارهای مشترکی را تعریف کنیم که همه از منافع آن بهره‌مند شوند.

سیفی خاطرنشان کرد: بانک صادرات ایران به عنوان تنها و نخستین بانک، بسته اسناد تجاری کاملی در اختیار دارد. می‌توانیم در همکاری مشترک با صندوق نوآوری و شکوفایی، مدل‌هایی مخصوص دانش‌بنیان‌ها که در یک زنجیره ارزش قرار می‌گیرند، طراحی کنیم.

 

بسیاری از مشکلات کشور جز با اعتماد به دانش‌بنیان‌ها حل نمی‌شوند

مدیرعامل بانک صادرات ایران افزود: تلاش می‌کنیم در بسته اعتباری سال ۱۴۰۳، برای شرکت‌های دانش‌بنیان که از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی معرفی می‌شوند، تا حد امکان بوروکراسی را کاهش داده و در حوزه وثایق نیز تسهیل‌گری کنیم. اکنون زیست‌بوم نوآوری کشور رونقی خوبی پیدا کرده است و بسیاری از مشکلات کشور جز با اعتماد به دانش‌بنیان‌ها حل نمی‌شوند؛ همانطور که در مجموعه نظام و دولت شاهد این اعتماد (به دانش‌بنیان‌ها) هستیم.

وی تصریح کرد: قصد داریم در سال ۱۴۰۳ بانک صادرات ایران را به بانک اصلی حامی دانش‌‎بنیان‌های کشور تبدیل کنیم. می‌توانیم چند پروژه مشترک تعریف و در قالب این برنامه‌ها، کار را به صورت جدی با همکاری یکدیگر دنبال کنیم. امروزه بسیاری از خدمات بانکی در دنیا توسط شرکت‌های بزرگ فناوری اطلاعات ارائه می‌شوند. این شرکت‌های بزرگ، سرویس‌های مورد نیاز از جمله اعطای تسهیلات، فروش اقساطی و … را ارائه می‌دهند؛ بنابراین ما نیز ناچار هستیم که به این سمت حرکت و از فضای موجود در زیست‌بوم فناوری و نوآوری کشور به خوبی استفاده کنیم.

 

 

سیفی تأکید کرد: به عنوان مثال دانش‌بنیان‌ها می‌توانند در حوزه‌های خدمات بانکی (پلتفرم‌ها و نرم‌افزارها)  با بانک صادرات ایران همکاری داشته باشند. حتی می‌توانیم از ظرفیت شرکت‌های وابسته به بانک صادرات که توان دانش‌بنیان‌شدن داشته باشند، در همکاری مشترک با یکدیگر استفاده کنیم. یکی دیگر از زمینه‌های قابل اجرا، کمک به توسعه فروش شرکت‌های دانش‌بنیان است. این آمادگی در مجموعه بانک صادرات ایران وجود دارد که با استفاده از ظرفیت ۴۵ میلیون مشتری خود، محصولات دانش‌بنیان را از طریق این شبکه گسترده به فروش برساند و شکل متفاوت‌تری از تعامل با دانش‌بنیان‌ها (به جز اعطای تسهیلات) را تجربه کنیم.

مدیرعامل بانک صادرات ایران گفت: بانک صادرات ایران، شعبه‌ها و دفاتر متعددی در خارج از کشور دارد که این ظرفیت مغفول مانده است. در حوزه تأمین مالی ارزی دانش‌بنیان‌ها در خارج از کشور نیز بانک صادرات ایران می‌تواند نقش‌آفرینی خوبی داشته باشد. باید مسیر مشخصی برای همکاری‌های مشترک، طراحی و سطح انتظارات متقابل را تعیین کنیم و در قالب تفاهم‌نامه همکاری، برنامه‌ها در سال ۱۴۰۳ را پیش ببریم تا اتفاقات خوبی در این حوزه رقم بخورد. می‌‎توانیم در قالب یک برنامه مشترک، پیشنهادهای متعددی را برای شرکت‌های دانش‌بنیان که در حوزه‌های مختلف مشغول فعالیت هستند، تعریف و اجرا کنیم.

 

برنامه ویژه صندوق نوآوری برای تحقق شعار سال با همکاری شبکه بانکی

دکتر روح‌الله ذوالفقاری، معاون تسهیلات و تجاری‌سازی صندوق نوآوری و شکوفایی نیز در این نشست با اشاره به سابقه همکاری بین دو مجموعه گفت: همکاری میان صندوق نوآوری و شکوفایی و بانک صادرات ایران از سال ۱۳۹۸ آغاز شده و همکاری خوبی تاکنون شکل گرفته است و پتانسیل همکاری بیشتری بین دو مجموعه وجود دارد. تسهیلات مختلفی از سوی بانک صادرات ایران به شرکت‌های دانش‌بنیان اعطا شده و درعین حال، عملکرد شرکت‌های دانش‌بنیان نیز در شبکه بانکی کشور بسیار خوب بوده است.

وی افزود: شعار امسال «جهش تولید با مشارکت مردم» انتخاب شده است و یکی از مصادیق مشارکت مردم در تولید، شرکت‌های دانش‌بنیان هستند. در صندوق نوآوری و شکوفایی برنامه جدی برای تحقق شعار سال با همکاری بانک‌های همکار داریم.

 

 

معاون تسهیلات و تجاری‌سازی صندوق نوآوری و شکوفایی تأکید کرد: عارضه‌یابی درخصوص برخی مشکلات موجود صورت گرفته است و امیدواریم امسال در قالب یک برنامه منسجم با بانک صادرات ایران، شاهد حمایت حداکثری از دانش‌بنیان‌های کشور باشیم. یکی از مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان، تأمین وثایق مورد نیاز است. ۷۰ صندوق پژوهش و فناوری در کشور مشغول فعالیت هستند. در قالب یک تفاهم‌نامه مشترک، بانک می‌تواند ضمانت‌‌نامه‌های صادرشده توسط این صندوق‌ها را بپذیرد که این موضوع کمک شایانی به تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان کوچک خواهد کرد.

 

نگاه بانک صادرات به موضوع دانش‌بنیان‌ها هیچگاه انتفاعی نبوده است

سید کاظم مرتضوی اسکوئی، معاون طرح و برنامه بانک صادرات ایران نیز در سخنانی کوتاهی تأکید کرد: نگاه بانک صادرات به موضوع دانش‌بنیان‌ها هیچگاه انتفاعی نبوده است و همواره حمایت حداکثری از این حوزه را به عنوان یک مسئولیت اجتماعی، در دستور کار داشته‌ایم.

معاون طرح و برنامه بانک صادرات ایران افزود: فراز و نشیب‌هایی در همکاری دوجانبه وجود داشته است؛ اما تلاش می‌کنیم در سال جدید تمرکز بیشتری روی فعالیت‌های مشترک، داشته باشیم. امیدواریم سال ۱۴۰۳ با تدوین یک برنامه همکاری مشترک، در تحقق شعار سال و حمایت از دانش‌بنیان‌ها نقش‌آفرینی جدی داشته باشیم. به شرکت‌های دانش‌بنیانی که از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی معرفی می‌شوند، همواره نگاه مثبتی داشته‌ایم، زیرا بدنه کارشناسی قوی در صندوق، این شرکت‌ها را به صورت دقیق بررسی و سپس به بانک‌ها معرفی می‌کند.

 

 

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان صندوق نوآوری و شکوفایی و بانک صادرات ایران 

در این مراسم، تفاهم‌نامه همکاری در راستای توسعه تعاملات دو‌جانبه با هدف حمایت بیشتر از شرکت‌های دانش‌بنیان و اعطای تسهیلات جدید به این شرکت‌ها، به امضای رییس صندوق نوآوری و شکوفایی و مدیرعامل بانک صادرات ایران رسید.

 

منبع: پایگاه خبری صندوق نوآوری و شکوفایی