رییس صندوق نوآوری و شکوفایی از صادرات ۶۰۰ میلیون تا یک میلیارد دلاری شرکت‌های دانش‌بنیان در سال گذشته خبر داد و گفت: حمایت گسترده از توسعه بازار صادراتی شرکت‌های دانش‌بنیان از جهت‌گیری‌های جدی صندوق نوآوری است، از همین‌رو از آغاز امسال بسته حمایتی صادراتی را به تصویب رساندیم و با حمایت‌هایی از جمله کمک‌هزینه حضور در نمایشگاه‌ها، پذیرش هیئت‌های تجاری و… سعی در صادراتی شدن شرکت‌های دانش‌بنیان داریم.

به گزارش اتاق خبر صندوق نوآوری و شکوفایی، محمدصادق خیاطیان رییس صندوق نوآوری و شکوفایی امروز سه‌شنبه ۲۸ شهریور ماه در جریان بازدید از پاویون شرکت‌های دانش‌بنیان در نمایشگاه ایران‌پلاست در جمع خبرنگاران با بیان اینکه صنعت پلیمر و پلاستیک در ایران از حدود ۲۰ سال پیش با توسعه واحدهای پتروشیمی رونق گرفت، گفت: امروز ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی کشور به حدود سالانه ۹۰ میلیون تن رسیده است.

وی افزود: صنعت پلیمر و پلاستیک، پایین‌دست صنعت پتروشیمی بشمار می‌آید و «صنایع پتروشیمی»، «صنایع میانی» (مستربچ و کامپاند) و «صنایع تکمیلی» شامل تولید لوله، صنایع نساجی (مانند پارچه‌های نایلونی و پلی‌استری و گونی‌های پلی پروپیلن)، سیم و کابل، خودرو و صنعت بسته‌بندی را تشکیل می‌دهند.

وی افزود: هرچقدر از «صنایع پتروشیمی» به سمت «صنایع میانی» و «صنایع تکمیلی» این حوزه می‌رویم، ارزش افزوده بیشتر می‌شود. در زمینه تکمیل زنجیره ارزش صنعت پلیمر و پلاستیک از قضا شرکت‌های دانش‌بنیان هستند که می‌توانند این ارزش افزوده را ایجاد کنند، هرچند که رشد و توسعه این شرکت‌ها مستلزم همکاری و تامین مواد اولیه آن‌ها توسط پتروشیمی‌ها است.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با تاکید بر اینکه یکی از ماموریت‌های ما در صندوق نوآوری رفع گلوگاه‌های بر سر راه زنجیره تکمیل ارزش است، گفت: در حوزه پلاستیک و پلیمر در سال‌های گذشته گام‌های خوبی برداشته شده است. امروز نزدیک به ۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان در حوزه مواد شیمیایی و صنایع مرتبط با پلاستیک و پلیمر فعال هستند. این شرکت‌ها علاوه بر آنکه توانمندی‌های بسیار بالایی دارند توانسته‌‌اند به بازارهای خارجی نیز دست یابند.

خیاطیان همچنین اظهار کرد: نمایشگاه‌هایی از قبیل نمایشگاه ایران پلاست کمک شایانی به بازار محصولات دانش‌بنیان می‌کند و توانمندی آن‌ها را نشان می‌دهد. در این نمایشگاه ۱۸ شرکت دانش‌بنیان در پاویون صندوق نوآوری به ارائه محصولات خود می‌پردازند. هر کدام از این شرکت‌ها نقش مهمی در تکمیل زنجیره ارزش صنعت پلاستیک ایفا کرده‌اند.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی همچنین خبر داد که سال گذشته بر اساس آمار منتشر شده میزان صادرات رسمی شرکت‌های دانش‌بنیان بین ۶۰۰ میلیون تا یک میلیارد دلار بوده است.

وی با اشاره به اینکه حمایت گسترده از توسعه بازار صادراتی شرکت‌های دانش‌بنیان از جهت‌گیری‌های جدی صندوق نوآوری است، گفت: از آغاز امسال صندوق بسته حمایتی صادراتی را به تصویب رسانده و با حمایت‌هایی از جمله کمک‌هزینه حضور در نمایشگاه‌ها، پذیرش هیئت‌های تجاری و… سعی در صادراتی شدن شرکت‌های دانش‌بنیان دارد.

خیاطیان تصریح کرد: شخص رییس‌جمهور نیز تاکید زیادی بر گسترش بازارهای صادراتی دانش‌بنیان دارند. ایشان در سفرهای بین‌المللی خود بخش مهمی از مذاکرات را به معرفی محصولات و توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان کشور اختصاص می‌دهند. در این زمینه شرکت‌های فعال در حوزه تجهیزات پزشکی، فناوری اطلاعات، سلامت و مواد شیمیایی سهم بیشتر از بازارهای صادراتی نسبت به سایر حوزه‌های فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان دارند.

در حاشیه این بازدید، با حضور رییس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری، از «دستگاه کنترل کیفی و ابعادی اورینگ (O-ring)، واشر و کاسه نمد» محصول شرکت دانش‌بنیان نوین ایلیا صنعت ربات، رونمایی شد.