از امروز شنبه ۹ دی ماه، رقابت داغ ۷۸ شرکت دانش‌بنیان در مسابقه بزرگ تلویزیونی «شکوفا» برای معرفی طرح‌های خلاقانه و نوآور و جذب مشارکت‌های مردمی در این طرح‌ها آغاز می‌شود؛ رقابتی دو سر بُرد که در آن هم شرکت‌کنندگان برنده هستند و هم سرمایه‌گذاران و بینندگان.

به گزارش اتاق خبر صندوق نوآوری و شکوفایی، مسابقه بزرگ تلویزیونی «شکوفا»، فصلی تازه برای شکوفا شدن شرکت‌های دانش‌بنیان است؛ رقابتی که جوانان نخبه کشور از طریق قاب تلویزیون، طرح‌های دانش‌بنیان، خلاقانه و نوآور خود را به مردم معرفی می‌کنند.

هدف اصلی از برگزاری مسابقه تلویزیونی شکوفا

امروزه دیگر بحث دانش‌بنیان‌ها، موضوع جدیدی در کشور محسوب نمی‌شود و تقریبا عموم مردم جامعه با این حوزه مهم و تأثیرگذار آشنا هستند؛ اما شاید همچنان ابهاماتی در این زمینه وجود داشته باشد و مردم فکر کنند که دانش‌بنیان‌ها، محصولاتی های‌تک، پیچیده و بسیار پیشرفته تولید می‌کنند که ارتباط مستقیمی با زندگی آنها نداشته باشد و تنها در صنایع مختلف کاربرد خواهد داشت.

اصلی‌ترین هدف مسابقه تلویزیونی شکوفا، آشنا کردن عموم مردم با گوشه‌ای از توانمندی‌ها و محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان است و با این هدف، طیف متنوعی از موضوعات انتخاب شده‌اند.

دستاوردهایی که در این مسابقه معرفی‌ می‌شوند، ارتباط تنگاتنگی با زندگی مردم داشته و به دنبال برطرف کردن مشکلاتی در حوزه‌های آب، آلودگی هوا، دارو، تجهیزات پزشکی، حفظ سلامت و …. هستند.

اما هدف دیگری که در این مسابقه دنبال می‌شود، آشنا کردن مردم با حوزه نسبتا جدید تأمین مالی جمعی است که در کشور ما تا حدودی ناشناخته است.

تأمین مالی جمعی (crowdfunding) ابزاری نوین و نوآورانه برای استفاده از سرمایه‌های خُرد مردم و مشارکت دادن آنها در سرمایه‌گذاری‌های مختلف با همراهی سکوهای تأمین مالی جمعی است. تا دی ‌ماه ۱۴۰۲ تعداد ۲۱ سکو موفق به دریافت مجوز از سازمان فرابورس ایران شده‌اند و تاکنون طرح‌های مختلفی را با مشارکت مردم تأمین مالی کرده‌اند.

چه ضمانتی برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های مسابقه شکوفا وجود دارد؟

قطعا این دغدغه برای همه سرمایه‌گذاران وجود دارد که تضمین قابل اعتمادی برای سرمایه‌گذاری خود دریافت کنند.

برای مسابقه تلویزیونی شکوفا، ۱۰۰ درصد اصل سرمایه همه سرمایه‌گذاران توسط صندوق نوآوری و شکوفایی تضمین شده است و این موضوع توسط فرابورس ایران نیز مورد تأیید قرار گرفته است. 

شیوه مشارکت مردم در تأمین مالی طرح‌های دانش‌بنیان در مسابقه شکوفا

اما شاید این سوال مطرح شود که بینندگان یک مسابقه تلویزیونی چطور می‌توانند در طرح‌هایی که در مسابقه شرکت می‌کنند، سرمایه‌گذاری کنند؟ این کار با همراهی ۱۳ سکوی تأمین مالی جمعی دارای مجوز فرابورس انجام خواهد شد.

در هر قسمت مسابقه شکوفا ۳ شرکت دانش‌بنیان، خلاق یا فناور با یکدیگر رقابت کرده و طرح‌های خود را به صورت کاملا شفاف و واضح ‌برای هیئت داوران و بینندگان تشریح می‌کنند. در نهایت با نظر هیئت داوران، طرح یک شرکت به عنوان طرح برگزیده معرفی شده و روی سکوی تأمین مالی جمعی تعیین‌شده قرار می‌گیرد.

جزییات دقیق طرح برگزیده و سکوی مورد نظر، از طریق سایت شکوفا به نشانی shookoofa.ir قابل دریافت است.

یکی از الزامات اساسی برای مشارکت و سرمایه‌گذاری مردم در این طرح‌ها، داشتن کد سجام است که از طریق سایت سجام به نشانی sejam.ir قابل دریافت است.

بعد از دریافت کد سجام، علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در طرح‌های برگزیده باید به سایت سکوی تأمین مالی مختص هر طرح مراجعه کرده و با استفاده از کارت بانکی خود، مبلغ مورد نظر برای سرمایه‌گذاری را واریز کنند.

تفاوت مشارکت در طرح‌های مسابقه شکوفا و سرمایه‌گذاری در سایر بازارها

بازارهای متعددی برای سرمایه‌گذاری وجود دارند که از جمله آنها می‌توان به مسکن، خودرو، طلا و سکه، ارز، ارز دیجیتال، بورس و … اشاره کرد. قطعا سرمایه‌گذاری در هر کدام از این بازارها با ریسک‌های مختلفی همراه است.

اما آنچه طرح‌های دانش‌بنیان حاضر در مسابقه شکوفا را با دیگر بازارها متمایز می‌کند، سرمایه‌گذاری در حوزه‌ای متفاوت – محصولات دانش‌بنیان – است که به دنبال رفع نیازها و مشکلات مردم و کشور است.

در حقیقت، عموم مردم (اشخاص حقیقی) و سازمان‌ها و نهادها (اشخاص حقوقی)، با سرمایه‌گذاری در این طرح‌های دانش‌بنیان، در به ثمر رسیدن تلاش‌های فرزندان نخبه خود مشارکت می‌کنند. توسعه فعالیت‌های این شرکت‌های دانش‌بنیان با همراهی مردم و سازمان‌ها و نهادهای مختلف، در عین حال، زمینه اشتغال جمع زیادی از نخبگان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را فراهم خواهد کرد.

اما در کنار جنبه‌های معنوی این شکل مشارکت، نباید از بحث مالی نیز غافل شد. میانگین سود مشارکت در طرح‌‌های دانش‌بنیان حاضر در مسابقه تلویزیونی شکوفا ۳۸ درصد است.

البته این میزان سود، در طرح‌های مختلف متفاوت است و علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری می‌توانند جزییات دقیق هر طرح شامل میزان سرمایه مورد نیاز، مدت زمان دقیق سرمایه‌گذاری و سود پرداختی هر طرح را از طریق سایت مسابقه بزرگ تلویزیونی شکوفا (shookoofa.ir) دریافت کنند.

پیش‌بینی شده است در ۲۶ قسمت این مسابقه، در مجموع با همراهی و مشارکت مردم و نهادهای مختلف، ۴۰۰ میلیارد تومان سرمایه برای شرکت‌های دانش‌بنیانِ برگزیده جذب شود که تقریبا معادل ۱۵ میلیارد تومان سرمایه برای هر شرکت خواهد بود.