به گزارش اتاق خبر موسسه فردوس ماندگار صدرا، حیدرعلی غلامی مدیرعامل موسسه فردوس ماندگار صدرا بیان کرد:  رشته نان، شیرینی و شکلات  در بسیاری از کشورهای پیشرفته بیش از ۱۰۰ سال سابقه دارد اما متاسفانه در ایران دایر نبود. تلاش‌ها برای اخذ مجوز رشته نان، شیرینی و شکلات از سال ۹۵ برای گرفتن شروع شد و پس از پیگیری‌های بسیاردر سال ۹۹ مجوزهای مربوطه صادر شد و این رشته در هنرستان دایر شد.

وی افزود: این رشته تاکنون در ۱۵ محل از جمله شهرهای تهران، مشهد، شیراز، قزوین، فردوس و همدان دایر شده است و در حال حاضر حدود ۴۵۰  نفر در حال تحصیل در این رشته هستند. دانش‌آموزان می‌توانند  بعد از فارغ‌التحصیلی از پایه نهم، رشته نان، شیرینی و شکلات را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند. این رشته ستادی است و موسسه فردوس ماندگار صدرا پشتیبانی آن را برعهده دارد اما مدارسی که مجوز فعالیت دارند نیز می‌توانند  این رشته را دایر کنند.

مدیرعامل موسسه فردوس ماندگار صدرا عنوان کرد: این موسسه برای توسعه و پشتیبانی از رشته نان، شیرینی و شکلات ایجاد شده و هدف از تاسیس آن ایجاد تحول در صنعت نان، تربیت نیروی انسانی ماهر و کاهش دورریز نان است. در سال تحصیلی جدید ۵ مجموعه دیگر نیز رشته نان، شیرینی و شکلات را ارائه می‌دهند،  پیش‌بینی می‌کنیم تعداد هنرجویان در سال تحصیلی پیش‌رو به ۷۰۰ نفر در سراسر کشور برسد.

غلامی خاطرنشان کرد: تاکنون حدود ۷ جلد کتاب برای رشته نان، شیرینی و شکلات تالیف شده سه جلد کتاب نیز تالیف شده که در سال تحصیلی جدید منتشر شده به دست هنرجویان در سراسر کشور می‌رسد. این رشته طی سه سال به هنرجویان آموزش داده می‌شود، تمرکز در پایه دهم روی نان، در پایه یازدهم روی شیرینی و در پایه دوازدهم روی شکلات است. البته در هر سال آموزه‌های کلی در خصوص رشته نیز به هنرجویان آموزش داده می‌شود.

وی با اشاره به این که دورریز نان حدود ۳۰ درصد در کشور است، گفت: درواقع در ایران حدود ۷۵۰ میلیون دلار ضایعات نان در سال داریم. امیدواریم با اقداماتی که امروز در راستای تربیت نیروی انسانی ماهر در حوزه نان برمی‌داریم، مشکل بزرگ این صنعت برطرف شود. نوع پخت نان به گونه‌ای آموزش داده می‌شود که دورریز نداشته باشد. همچنین بهترین مواد اولیه، مواد بهبود دهنده و شرایط پخت نان نیز به هنرجویان آموزش داده می‌شود تا کیفیت نان ۱۰۰ درصد مطلوب باشد.

مدیرعامل موسسه فردوس ماندگار بیان کرد: پشتیبان رشته نان، شیرینی و شکلات موسسه فردوس ماندگار صدرا، جمعی از شرکت‌های بزرگ و خیرین هستند. هزینه دایر کردن این رشته در مدارس بسیار سنگین است، برای مثال اگر رشته حسابداری را بتوان با ۵۰ میلیون تومان در یک مدرسه دایر کرد، رشته نان، شیرینی و شکلات با یک میلیارد تومان دایر می‌شود. این رشته نیاز به تجهیزات و دستگاه‌های گرانی دارد که این هزینه‌ها به کمک خیرین و شرکت‌های فعال در حوزه نان پرداخت می‌شود.

موسسه  فردوس ماندگار در تاریخ ۹ آبان ۱۴۰۰ با هدف آموزش و مشاوره در خصوص پخت نان و شیرینی و شکلات به اشخاص، نهادها و سازمان‌ها تاسیس شد.  ارایه مشاوره‌های تخصصی جهت متقاضیان تاسیس هنرستان‌های نان، شیرینی و شکلات، توسعه آموزش‌های تخصصی و کاربردی در خصوص نان و شیرینی و شکلات و آموزش مربیان هنرستان‌های نان،شیرینی و شکلات در کشور از مهم‌ترین ماموریت‌های این نهاد است.