به گزارش اتاق خبر ۱۰۰ استارتاپ، سیزدهمین رویداد کارآفرینان بزرگ ایران با حضور فرهاد سحرخیز، مدیرعامل گروه زعفران سحرخیز و رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی استان خراسان رضوی و رضا زمانی، مشاور، مدرس کارآفرینی و نویسنده کتاب نامه‌ای به فرزندم از ساعت ۱۵:۳۰ تا ۱۷:۳۰ در مجموعه سلام باغ بهشت برگزار شد. هدف از برگزاری رویداد کارآفرینان بزرگ ایران آشنایی با اکوسیستم نوآوری و استارتاپی امروز ایران، امکان‌سنجی همکاری، سرمایه‌گذاری و توسعه دانش در فضای نوآوری است و شنبه اول هر ماه برگزار می‌شود.

فرهاد سحرخیز در ابتدای سخنان خود گفت: مملکت را کسانی نگه داشته‌اند که با عرق به وطن کارآفرینی می‌کنند، نام این افراد برای سال‌ها در تاریخ کشور خواهد درخشید.

وی ادامه داد: من عضوی از یک خانواده ۷ نفره هستم که همگی در کسب و کار خانواگی سهیم هستیم. اگر حمایت خانواده نبود هیچ یک از ما در موقعیت فعلی قرار نداشتیم. پدربزرگ من در سال ۱۳۱۱ در مشهد کسب و کاری را در قالب عطاری ایجاد کرد.

مدیرعامل گروه زعفران سحرخیز اظهار کرد: در سال ۱۳۴۲ و پس از فوت پدربزرگ، پدر و عمویم کسب و کار را به دست گرفتند و به شکل کسب و کارهای دهه ۴۰ ادامه دادند. بسیاری از برندهای امروز، متعلق به دهه ۴۰ هستند و هیچ یک از آنها فکر نمی‌کردند که به حال و روز مدرن امروز برسند.

سحرخیز بیان کرد: پس از این که وجهه زیارتی و گردشگری مشهد افزایش پیدا کرد، کسب و کار ما هم بیشتر شناخته شد. نسل دوم خانواده ما فداکاری‌های بسیاری کردند، پدر و عمویم می‌توانستند به جای ادامه کسب و کار خانوادگی به دنبال رویاهای خود بروند. یکی از موارد مورد علاقه من در تاریخچه خانوادگی سحرخیز این است که برند و کسب و کار به موقع به نسل بعدی داده شد.
وی افزود: پدرم و عمویم کسب و کار خانوادگی را به نسل بعدی یعنی من و برادرها و عموزاده‌هایم سپردند، به نوعی نسل بعدی را پرورش دادند  و فرصت اشتباه کردن را به ما دادند.

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی استان خراسان رضوی گفت: سال ۱۳۷۹ پس از اتمام تحصیل، به مشهد برگشتم و با تغییر و تحولات بسیاری مواجه شدم که برایم قابل‌پذیرش نبود. صادرات زعفران تغییر بسیاری کرده بود. همراه با همسرم که در صنایع غذایی تحصیل کرده بود و به دلیل علاقه بالا به زعفران، شروع به نوآوری در این حوزه کردیم، بازارهای جدید را شناسایی کردیم و بسته‌بندی‌ها را تغییر دادیم. در این مسیر بزرگ شدیم، رشد کردیم، با رقبا رفاقت و هم‌افزایی ایجاد کردیم.

مدیرعامل گروه زعفران سحرخیز ادامه داد: صادرات تعریف مشخصی دارد و فروش فله‌ای یک محصول صادرات نیست، برای مثال زعفران به صورت سنتی به دبی صادرات می‌شد. صادرات باید ارزش افزوده داشته باشد. مطالعات و بررسی‌هایی انجام دادیم و درنهایت به سراغ ژاپن رفتیم. ژاپنی‌ها به سلامتی اهمیت زیادی می‌دهند بنابراین با دانشگاه فردوس مشهد تحقیقاتی را شروع کردیم که آیا مصرف زعفران برای سلامتی خوب است؟ و اگر آری چه مقدار باید مصرف شود؟

وی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: نتایج مطالعه نشان داد که مصرف ۲ تا ۳ گرم زعفران در ماه برای سلامتی فرد مفید است. سال ۱۳۸۶ برای مذاکره به ژاپن رفتیم. این پروژه تعریف جدیدی برای مصرف زعفران به ارمغان آورد که کمک بسیاری به صنعت زعفران ایران کرد.

سحرخیز تصریح کرد: اداره کسب و کار خانوادگی کار سختی است. مجبورید بسیاری از مسائل را درون خانواده بدون ایجاد دلخوری حل و فصل کنید.  اولین و بزرگ‌ترین کسب و کار خانوادگی مآ

آمریکا خودروسازی فورد بود. فورد بعد از مواجهه با مشکلات خانوادگی به سراغ کسب و کارهای خانوادگی دیگر رفت تا نحوه رفع مشکلات در بیزنس خانوادگی را یاد بگیرد. این باعث شد اولین باشگاه کسب و کارهای خانوادگی ایجاد شود تا افراد از تجربه‌های یکدیگر استفاده کنند.

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی استان خراسان رضوی بیان کرد: یاد گرفته‌ام ک بزرگ‌ترین رقیبم می‌تواند بهترین رفیقم باشد و این نکته نتایج بسیار خوبی برایم داشته است. رقابت در حوزه زعفران و صادرات آن بسیار کثیف است چراکه مشتری را باید در لحظه به دست آورد و محصول را فروخت. اسپانیا بزرگ‌ترین ایران در کشت زعفران بود اما هرچه هزینه کارگر در اروپا بالاتر رفت، اسپانیا مانور بیشتری روی برندینگ داد. در حالی که در ایران زیرساخت‌های کشت زعفران توسعه یافت. حال اسپانیا زعفران ایران را به صورت فله‌ای می‌خرد و با برند خود در دنیا می‌فروشد و به همین دلیل بسیاری از جهانیان زعفران ایران به اسم اسپانیا می‌شناسند.

وی افزود: کاربردهای دارویی زعفران در جهان در حال مطرح شدن است. زعفران اکسیژن‌رسانی به بدن را افزایش می‌دهد. گیاهان دارویی ارزش بیشتری از نفت دارند و ارزش افزوده آنها چند هزار برابری است. ۲۸۰۰ گونه گیاه دارویی در جهان وجود دارد که ۱۷۰۰ نوع آن در ایران شناسایی شده است و حتی شاید بیشتر هم باشد.

سحرخیر در خصوص خاستگاه زعفران در ایران گفت: زعفران در ابتدا در زاگرس و نزدیکی اصفهان کشت می‌شده است. پس از حمله مغول کشت زعفران در خراسان ادامه پیدا کرد. زعفران قائنات بهترین طعم و رنگ را دارد چراکه در کوهپایه کشت می‌شود. زعفران گیاهی سرمادوست و تاریکی‌پسند است و دور کویر ایران بهترین مکان برای کشت این گیاه به شمار می‌رود. محل کشت در کیفیت زعفران فاکتور مهمی به شمار می‌رود، هرچه اختلاف دمای صبح و شب محل بیشتر باشد، زعفران کیفیت بهتری دارد.

مدیرعامل گروه زعفران سحرخیز ادامه داد: دانشگاه علمی کاربردی سحرخیز فعالیت خود را از چند سال قبل شروع کرده و فارغ‌التحصیل نیز دارد. این محل فضایی برای انتقال تجربه به نسل بعدی است و خودم هم سعی می‌کنم نسل بعدی را کوچ کنم و فرصت اشتباه کردن نیز به آنها بدهم.

وی بیان کرد: یکی از ایده‌های خوبی که طی چند سال گذشته در حوزه زعفران مطرح شده، ساخت کاغذ از گلبرگ‌های گل زعفران است که استارتاپ ایرانی آن را مطرح کرد. چند وقتی بعد از این ایده برای سخنرانی در سمیناری در خصوص زعفران در ورمونت آمریکا دعوت شدم. طی این سمینار دو روزه هیچ صحبتی از این که ایران بزرگ‌ترین تولیدکننده زعفران دنیاست، نشد. سخنران یکی مانده به آخر این رویداد بودم و کاغذهای ساخته شده از گلبرگ زعفران را نشان جمعیت دادم و گفتم برای ساخت این کاغذ هیچ درختی قطع نشده است. در حالی که هنوز درگیر پیاز زعفران و نحوه کاشت آن هستید در ایران از دورریز گل زعفران کاغذ ساخته می‌شود.