​لایحه نهایی برنامه هفتم توسعه روز گذشته با اختصاص‌بندی به میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و در نظر گرفتن موارد کمی از جمله جذب ۱۵ میلیون گردشگر ورودی و رساندن تعداد آثار ثبت جهانی به رقم ۵۷ مورد تا سال۱۴۰۶ و دوبرابر شدن صادرات صنایع‌دستی تقدیم مجلس شورای اسلامی شد.
لایحه برنامه هفتم توسعه در حالی روز گذشته از سوی رئیس‌جمهوری به مجلس ارائه شد که از حدود یک ماه پیش با انتشار پیش‌نویسی از این لایحه انتقادات زیادی به مواد مندرج در آن وجود داشت.

با نگاهی گذرا به پیش‌نویس برنامه هفتم توسعه جای خالی میراث‌فرهنگی در بخشی که به نام گردشگری و صنایع‌دستی رقم خورده بود کاملا محسوس بود از این رو کارشناسان میراث‌فرهنگی پیشنهاداتی برای اصلاح برنامه توسعه هفتم با محوریت میراث ارائه دادند که برخی از آن‌ها در نسخه نهایی اعمال شده است.

نخست آنکه در هفدهمین فصل از برنامه توسعه هفتم نام میراث‌فرهنگی در کنار گردشگری و صنایع‌دستی جای گرفته و برای نخستین بار در برنامه پنج‌ساله توسعه کشور، میراث‌فرهنگی در کنار گردشگری و صنایع‌دستی فصلی جداگانه به خود اختصاص داده‌اند. این فصل شامل دو بند ماده کیفی و کمی است که در بخش کمی به افق ۵ساله کشور و رسیدن به تعداد گردشگران ورودی به کشور، تعداد هتل‌های کشور، موزه‌های فعال و اثار ثبت در فهرست جهانی و… در پایان زمان برنامه هفتم اشاره شده است.

در این بخش آمده:

ماده ۸۱- در اجرای بند هفدهم سیاست‌های کلی برنامه و به منظور تحقق اهداف کمی زیر مطابق با احکام این فصل اقدام می‌شود