به گزارش اتاق خبر گروه تجاری معماری کیان، داوود کیان‌منش مدیرعامل این شرکت بیان کرد: از سال ۱۳۸۲ در حوزه نمای ساختمان فعالیت داریم، در ابتدا با متریال ورق آلومینیوم کار می‌کردیم. محصولات از امارات وارد می‌شد و ما فروش آن را عهده داشتیم. در سال ۱۳۹۰ برند آلومکس ثبت شد که مسئولیت واحد فروش آن را برعهده داشتم. یکی از نوآوری‌های ما در فروش ایجاد انبار و توزیع محصول در سطح شهر تهران و کرج بود که این امر سیستم فروش ما را متمایز از رقبا کرد.

وی افزود: با فراگیر شدن متریال جدیدی برای نمای ساختمان به نام ترمووود یا همان چوب ترمو در جهان، مجموعه‌ی ما نیز پس از انجام تحقیقات بازاریابی در سطح کشور و همچنین سنجش پذیرش اقلیمی این متریال، واردات ترموود در مقاطع مختلف را از کشور فنلاند آغاز کردیم. اما پس از اعمال تحریم‌ها واردات و ارتباطات با شرکت‌های خارجی به مشکل برخورد و عرضه محصول متوقف شد. بنابراین به فکر تولید ترمووود در ایران افتادیم و شروع به طراحی و ساخت کوره‌ها و دستگاه‌های پخت کردیم و در این مسیر تمام تلاشمان این بود که محصولی با کیفیت مشابه نمونه‌های اروپایی تولید کنیم.

تولید دو گرید از ترمووود 

مدیرعامل گروه تجاری معماری کیان عنوان کرد: طراحی و ساخت دستگاه‌ها از صفر تا ۱۰۰ با مهندسان شرکت بود. چوب‌ها را از روسیه یا کشورهای اسکاندیناوری وارد کشور می‌کنیم و با دستگاه‌های پخت، ترمووود را در دو گرید D و S فرآوری می‌نماییم. چوب ترمو گرید D مناسب فضاهای بیرون و ترمووود گرید S مناسب فضاهای داخلی است.

کیان‌منش در خصوص مزایای ترمووود اظهار کرد: این نوع چوب در کوره با دمای ۲۲۰ سانتیگراد پخته می‌شود، اگر چوب ۴۸ ساعت در کوره بماند، گرید S و اگر ۷۲ ساعت در کوره بماند گرید D تولید می‌شود. موادهای سلولز داخل چوب به طور کامل از بین می‌رود و صمغ آن نیز کاملا خارج می‌شود، در نتیجه هیچ ماده مغذی در چوب برای آفت‌ها، باکتری‌ها و قارچ‌ها باقی نمی‌ماند.

وی افزود: وقتی چوب مواد مغذی نداشته باشد، ثبات ابعادی کامل پیدا می‌کند، یعنی هیچ تغییری در ابعاد آن به خاطر میکروارگانیسم‌ها ایجاد نمی‌شود. هیچ حشره‌ای نمی‌تواند از تغذیه کند، بنابراین ترمووود خورده نمی‌شود. رطوبت ترموود گرید D زیر ۴ درصد و ترموود گرید S زیر ۸ درصد است. چوب متریالی طبیعی است و طول عمر آن بسته به شرایط نگهداری است، اگر در شرایط درست قرار بگیرد، به درستی نصب شده باشد و رنگ‌آمیزی اصولی شود ۳۵ تا ۴۰ سال عمر مفید دارد.

مدیرعامل گروه تجاری معماری کیان با اشاره به این که مواد اولیه خوب در کیفیت ساخت ترمووود تاثیر به سزایی دارد، بیان کرد: چوب پختن با چوب سوزاندن تفاوت بزرگی دارد. برخی تولیدکنندگان داخلی ترمووود، چوب را می‌سوزانند و به اسم ترمووود در بازار ارائه می‌کنند. با دستگاه خشک‌کن نیز می‌توان رطوبت چوب را کاهش داد اما این چوب ترمووود نیست. فرایند تولید ترمووود در فنلاند ابداع شده و شرکت ما نیز براساس این فرآیند چوب را اصطلاحا ترمو تریتید می‌کنیم.

نوآوری در ساخت دستگاه‌های CNC

کیان‌منش در خصوص محصولات ورق آلومینیوم کامپوزیت گفت: انبارها مجهز به دستگاه CNC  هستند که توانایی ایجاد شیار و برش روی ورق‌های کامپوزیتی را دارند. طراحی و ساخت این دستگاه‌ها به همت مهندسان مجموعه کیان انجام شده و مزیت‌های ویژه‌ای در مقایسه با نمونه‌های خارجی دارند. دستگاه‌های سی ان سی موجود در بازار افقی هستند، در  حالی که دستگاه‌های ما عمودی هستند بنابراین جای کمتری می‌گیرند. همچنین سایر دستگاه‌ها عمدتاً با برق سه فاز کار می‌کنند در حالی که دستگاه‌های ما با برق تک فاز کار می‌کنند و قابلیت استفاده در کارگاه‌های کوچک و شهری را دارند.

وی افزود: دستگاه‌های سی ان سی ما با شرایط و ویژگی‌های کامپوزیت تطابق داده شده و برش و شیار را به صورت یکسان پیش می‌برند که این امر سرعت کار را افزایش می‌دهد. دستگاه‌های سی ان سی موجود در بازار برای چوب طراحی شدند بنابراین روی کامپوزیت ناهماهنگی دارند.

شرکت معماری بازرگانی کیان فعالیت خود را از سال ۱۳۸۲ آغاز کرده است و یکی از مجموعه‌های شاخص در حوزه تولید و توزیع ورق کامپوزیت، چوب ترمو، رنگ و روغن چوب و همچنین سایر متریال‌های مرتبط با نمای ساختمان به شمار می‌رود.