به گزارش اتاق خبر شرکت عصر گویش پرداز، مونا گلشن مدیر فروش این شرکت دانش‌بنیان بیان کرد: فعالیت در حوزه پردازش صوت در شرکت ما از حدود ۲۰ سال پیش شروع شده است. حسین صامتی بنیان‌گذار شرکت عصور گویش پرداز عضو هیئت علمی دانشگاه شریف است و از سال ۸۴ با همکاری نخبه‌های دانشگاه شریف محصولات مختلفی را در زمینه پردازش صوت تولید کردند. نرم‌افزار نویسا گفتار را متن تبدیل می‌کند که این کار به صورت زنده و بارگذاری فایل صوتی و تصویری قابل اجراست. این نرم‌افزار علاوه بر حالت آنلاین به صورت آفلاین نیز کار می‌کند، اکثر سازمان‌ها به صورت آفلاین از نویسا استفاده می‌کنند تا اطلاعات داخل سازمانی به بیرون درز نکند. این نرم‌افزار api دارد بنابرای ن برای توسعه برنامه و اپلیکیشن سازمانی مفید است.

وی با اشاره به این که حوزه فعالیت شرکت هوش مصنوعی و پردازش گفتار است، اظهار کرد: نرم‌افزار آریانا متن را به گفتار تبدیل می‌کند و بسیاری از سازمان‌ها از api  آن در سایت‌های خود استفاده می‌کنند تا محتوای متنی برای افراد کم‌بینا و نابینا به راحتی خوانده شود. نرم‌افزار جویا قادر به شناسایی کلیدواژه یا عبارت خاص در فایل صوتی است، جویا زمان دقیق واژه جستجو شده را در فایل صوتی نشان می‌دهد. نرم‌افزار شناسا برای سازمان‌های نظامی تهیه شده پس از تعریف صدای اشخاص، قادر به شناسایی افراد در یک فایل صوتی است.

گلشن عنوان کرد: نرم‌افزار اوسیار بینانیز برای استخراج PDF است. چت بان نرم‌افزار جدیدی است که قادر به پاسخ دادن به پرسش‌هایی است که کاربران در سایت می‌پرسند. نرم‌افزار نیوشا یک چت بات برای پاسخگویی تماس‌هاست، سوالات متداول را برای این نرم‌افزار تعریف می‌کنید و براساس سوالا پاسخ پرسش‌های کاربران را می‌دهد. در صورتی که پاسخی برای سوال نداشته باشد، تماس را به اپراتور وصل می‌کند. نرم‌افزار نویسا لایو نیز ویژه تلفن است و در بسیاری از سازمان‌های بزرگ مانند تامین اجتماعی برای ضبط انتقادات و پیشنهادات استفاده می‌شود، خروجی به شکل متن به کارشناس مربوطه ارائه می‌شود.

شرکت عصر گویش پرداز فعالیت خود را در سال ۱۳۸۲ شروع کرده و یکی از قدیمی‌ترین و فعال‌ترین شرکت‌ها در زمین هوش مصنوعی و پردازش سیگنال گفتار و تصویر است.